Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Účinnost protikuřáckých kampaní v ČR

Účinnost protikuřáckých kampaní v ČR

Atraktivita turistických oblastí Jeseníky a Střední Morava
Znáte Střední Moravu nebo Jeseníky? Co považujete za největší lákadla regionu?

(veřejné výsledky 12. 12.)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Tereza Nejezchlebová
Šetření:03. 04. 2011 - 14. 04. 2011
Počet respondentů:136
Počet otázek (max/průměr):21 / 15.33
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:88,4 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.02:43
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den, ráda bych tímto dotazníkem zmapovala názory občanů České republiky na problematiku kouření, názory na boj proti kouření a povědomí lidí o protikuřáckých kampaní v České republice. Dotazník bude použit jako součást mé bakalářské práce na VŠE v Praze - Analýza protikuřáckých kampaní v České republice.

Hned na začátku bych Vás ráda poprosila o prohlédnutí následujících obrázků protikuřáckých kampaní. Vyberte si prosím, který je dle Vašeho názoru nejpovedenější, k tomuto tématu se bude vztahovat otázka číslo 18.

tyto ukázky budou použity v jedné z otázek dotazníku

Odpovědi respondentů

1. Jste kuřák/kuřačka? (kouříte minimálně jednou za týden)

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ANOotázka č. 2, NEotázka č. 5].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
NE9972,79 %72,79 %  
ANO3727,21 %27,21 %  

Graf

2. Kde nejčastěji kouříte?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
v barech a restauracích2464,86 %17,65 %  
doma410,81 %2,94 %  
v práci38,11 %2,21 %  
nic25,41 %1,47 %  
všude12,7 %0,74 %  
přestávky ve škole12,7 %0,74 %  
všude kde to jde12,7 %0,74 %  
kde se smí12,7 %0,74 %  

Graf

3. Jak dlouho kouříte?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
5-10 let1335,14 %9,56 %  
méně než 3 roky1129,73 %8,09 %  
3-5 let924,32 %6,62 %  
více než 10 let410,81 %2,94 %  

Graf

4. Chtěl/a byste s kouřením v nejbližší době přestat?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ANO, v budoucnu bych přestat chtěl/a, ale v současné době o tom neuvažuji1540,54 %11,03 %  
ANO, už jsem se o to neúspěšně pokoušel/a924,32 %6,62 %  
NE924,32 %6,62 %  
ANO, chtěl/a bych přestat co nejdříve38,11 %2,21 %  
nic12,7 %0,74 %  

Graf

5. Kouřil/a jste někdy?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ANOotázka č. 6, NEotázka č. 7].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
NE6161,62 %44,85 %  
ANO3838,38 %27,94 %  

Graf

6. Měla na Vaše rozhodnutí přestat vliv jakákoliv forma protikuřácké kampaně? (přednášky ve školách, tištěná reklama, televizní spoty...)

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne2976,32 %21,32 %  
ano513,16 %3,68 %  
nevím410,53 %2,94 %  

Graf

7. Co dle Vašeho názoru přimějě kuřáka skončit s kouřením?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ženy v těhotenství fakt, že ohrožují své nenarozené dítě8260,29 %60,29 %  
obavy o své zdraví7958,09 %58,09 %  
vliv kamarádů a okolí4331,62 %31,62 %  
obavy o zdraví jiných ( pasivní kouření dětí)3223,53 %23,53 %  
finance21,47 %1,47 %  
Cena cigaret21,47 %1,47 %  
stáří10,74 %0,74 %  
skutečné onemocnění související s kouřením10,74 %0,74 %  
rozum10,74 %0,74 %  
vysoká cena cigaret10,74 %0,74 %  
finanční situace10,74 %0,74 %  
leze to do peněz10,74 %0,74 %  
kouřením zapříčiněná smrt blízké osoby10,74 %0,74 %  
těžko říct10,74 %0,74 %  
Když na to nemá prachy10,74 %0,74 %  
zdravotní komplikace10,74 %0,74 %  
možná u některých žen těhotenství10,74 %0,74 %  
možná u někoho obavy o zdraví10,74 %0,74 %  
cena10,74 %0,74 %  
hlavně musí sám chtít přestat10,74 %0,74 %  
peníze10,74 %0,74 %  
vlastní vůle10,74 %0,74 %  
velmi individuální10,74 %0,74 %  
úspory.. divím se, že to není v možnostech...10,74 %0,74 %  
zákaz lékaře10,74 %0,74 %  
reakce okolí na jeho "odér"10,74 %0,74 %  
nedostatek peněz10,74 %0,74 %  
špatné sportovní výkony10,74 %0,74 %  
vlastní rozhodnutí10,74 %0,74 %  
přehodnocení životních priorit10,74 %0,74 %  

Graf

8. Obtěžuje Vás, když ve Vaší blízkosti někdo kouří?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano9166,91 %66,91 %  
ne4533,09 %33,09 %  

Graf

9. Jste pro úplný zákaz kouření v restauracích a barech?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ANO, ale myslím si, že zákaz nebude mít vliv na počet kuřáků ve společnosti4936,03 %36,03 %  
NE4835,29 %35,29 %  
ANO, myslím si, že tento zákaz sníží počet kuřáků ve společnosti3928,68 %28,68 %  

Graf

10. Jste pro zavedení obrázkových varování na krabičkách cigaret?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano7353,68 %53,68 %  
ne4029,41 %29,41 %  
nevím2316,91 %16,91 %  

Graf

11. Myslíte si, že zavedení obrázkových varování na krabičkách cigaret by mohlo snížit počet kuřáků?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
NE, kuřáci už jsou tak otrlí, že varování na krabičkách nevnímají6144,85 %44,85 %  
ANO, ale jen mírně5641,18 %41,18 %  
NEVÍM1410,29 %10,29 %  
ANO, určitě53,68 %3,68 %  

Graf

12. Myslíte si, že prevence kouření ve formě protikuřáckých kampaní je v České republice dostatečná?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne10879,41 %79,41 %  
ano2820,59 %20,59 %  

Graf

13. Zaregistroval/a jste v poslední době nějakou kampaň proti kouření?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ANOotázka č. 14, NEotázka č. 17].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
NE10275 %75 %  
ANO3425 %25 %  

Graf

14. Kde jste kampaň zaregistroval/a?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
outdoorová reklama (billboardy, lavičky1955,88 %13,97 %  
televize1852,94 %13,24 %  
internet1441,18 %10,29 %  
tisk926,47 %6,62 %  
přdnášková činnost na školách12,94 %0,74 %  

Graf

15. Označte jména těch kampaní, které jste viděli, nebo přinejmenším znáte jejich název

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [HELPotázka č. 16, Normální je nekouřitotázka č. 17, Co s kuřákem v ložniciotázka č. 17, světový den proti tabákuotázka č. 17, ani jednu neznám → konec dotazníku].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Normální je nekouřit1338,24 %9,56 %  
HELP1132,35 %8,09 %  
světový den proti tabáku514,71 %3,68 %  
Co s kuřákem v ložnici38,82 %2,21 %  
ani jednu neznám25,88 %1,47 %  

Graf

16. Jakou formu kampaně HELP jste zaregistroval/a?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
televizní spoty1090,91 %7,35 %  
outdoorové eventy327,27 %2,21 %  
webové stránky218,18 %1,47 %  

Graf

17. Myslíte si, že masivní kampaň využívající šokující obrázky a varování by mohla zapůsobit na kuřáky a přesvědčit je o škodlivosti cigaret?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano6447,76 %47,06 %  
ne4533,58 %33,09 %  
nevím2518,66 %18,38 %  

Graf

18. Který z obrázků protikuřáckých kampaní, zobrazených v úvodu dotazníku, Vám připadá nejpovedenější?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nádor na krku - upozornění na škodliví účinky na zdraví6447,76 %47,06 %  
autobus, kdy je použit výfuk jako ústa kuřáka3929,1 %28,68 %  
nelíbí se mi ani jeden2115,67 %15,44 %  
obrázek uprostřed spojující problematiku kouření a sexu107,46 %7,35 %  

Graf

19. Jste:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena8160,45 %59,56 %  
muž5339,55 %38,97 %  

Graf

20. Jste ve věkové kategorii?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
15 až 25 let9167,91 %66,91 %  
26 až 50 let3526,12 %25,74 %  
více než 50 let53,73 %3,68 %  
méně než 15 let32,24 %2,21 %  

Graf

21. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
střední s maturitou6447,76 %47,06 %  
vysokoškolské4432,84 %32,35 %  
základní1712,69 %12,5 %  
střední bez maturity53,73 %3,68 %  
vyšší odborné42,99 %2,94 %  

Graf


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 7 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

1. Jste kuřák/kuřačka? (kouříte minimálně jednou za týden)

  • odpověď ANO:
    • 3.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi v barech a restauracích na otázku 2. Kde nejčastěji kouříte?
    • 3.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi 5-10 let na otázku 3. Jak dlouho kouříte?
    • 3.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi méně než 3 roky na otázku 3. Jak dlouho kouříte?
    • zobrazit další souvislosti
    • 3.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi ANO, v budoucnu bych přestat chtěl/a, ale v současné době o tom neuvažuji na otázku 4. Chtěl/a byste s kouřením v nejbližší době přestat?

5. Kouřil/a jste někdy?

  • odpověď ANO:
    • 3.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi ne na otázku 6. Měla na Vaše rozhodnutí přestat vliv jakákoliv forma protikuřácké kampaně? (přednášky ve školách, tištěná reklama, televizní spoty...)

8. Obtěžuje Vás, když ve Vaší blízkosti někdo kouří?

  • odpověď ne:
    • 2.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi 5-10 let na otázku 3. Jak dlouho kouříte?

9. Jste pro úplný zákaz kouření v restauracích a barech?

  • odpověď NE:
    • 2.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi 5-10 let na otázku 3. Jak dlouho kouříte?

13. Zaregistroval/a jste v poslední době nějakou kampaň proti kouření?

  • odpověď ANO:
    • 4x vetší pravděpodobnost při odpovědi internet na otázku 14. Kde jste kampaň zaregistroval/a?
    • 4x vetší pravděpodobnost při odpovědi outdoorová reklama (billboardy, lavičky na otázku 14. Kde jste kampaň zaregistroval/a?
    • 4x vetší pravděpodobnost při odpovědi televize na otázku 14. Kde jste kampaň zaregistroval/a?
    • zobrazit další souvislosti
    • 4x vetší pravděpodobnost při odpovědi HELP na otázku 15. Označte jména těch kampaní, které jste viděli, nebo přinejmenším znáte jejich název
    • 4x vetší pravděpodobnost při odpovědi Normální je nekouřit na otázku 15. Označte jména těch kampaní, které jste viděli, nebo přinejmenším znáte jejich název
    • 4x vetší pravděpodobnost při odpovědi televizní spoty na otázku 16. Jakou formu kampaně HELP jste zaregistroval/a?

15. Označte jména těch kampaní, které jste viděli, nebo přinejmenším znáte jejich název

  • odpověď HELP:
    • 12.4x vetší pravděpodobnost při odpovědi televizní spoty na otázku 16. Jakou formu kampaně HELP jste zaregistroval/a?

16. Jakou formu kampaně HELP jste zaregistroval/a?

  • odpověď televizní spoty:
    • 12.4x vetší pravděpodobnost při odpovědi HELP na otázku 15. Označte jména těch kampaní, které jste viděli, nebo přinejmenším znáte jejich název

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Jste kuřák/kuřačka? (kouříte minimálně jednou za týden)

2. Kde nejčastěji kouříte?

3. Jak dlouho kouříte?

4. Chtěl/a byste s kouřením v nejbližší době přestat?

5. Kouřil/a jste někdy?

6. Měla na Vaše rozhodnutí přestat vliv jakákoliv forma protikuřácké kampaně? (přednášky ve školách, tištěná reklama, televizní spoty...)

7. Co dle Vašeho názoru přimějě kuřáka skončit s kouřením?

8. Obtěžuje Vás, když ve Vaší blízkosti někdo kouří?

9. Jste pro úplný zákaz kouření v restauracích a barech?

10. Jste pro zavedení obrázkových varování na krabičkách cigaret?

11. Myslíte si, že zavedení obrázkových varování na krabičkách cigaret by mohlo snížit počet kuřáků?

12. Myslíte si, že prevence kouření ve formě protikuřáckých kampaní je v České republice dostatečná?

13. Zaregistroval/a jste v poslední době nějakou kampaň proti kouření?

14. Kde jste kampaň zaregistroval/a?

15. Označte jména těch kampaní, které jste viděli, nebo přinejmenším znáte jejich název

16. Jakou formu kampaně HELP jste zaregistroval/a?

17. Myslíte si, že masivní kampaň využívající šokující obrázky a varování by mohla zapůsobit na kuřáky a přesvědčit je o škodlivosti cigaret?

18. Který z obrázků protikuřáckých kampaní, zobrazených v úvodu dotazníku, Vám připadá nejpovedenější?

19. Jste:

20. Jste ve věkové kategorii?

21. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Jste kuřák/kuřačka? (kouříte minimálně jednou za týden)

2. Kde nejčastěji kouříte?

3. Jak dlouho kouříte?

4. Chtěl/a byste s kouřením v nejbližší době přestat?

5. Kouřil/a jste někdy?

6. Měla na Vaše rozhodnutí přestat vliv jakákoliv forma protikuřácké kampaně? (přednášky ve školách, tištěná reklama, televizní spoty...)

7. Co dle Vašeho názoru přimějě kuřáka skončit s kouřením?

8. Obtěžuje Vás, když ve Vaší blízkosti někdo kouří?

9. Jste pro úplný zákaz kouření v restauracích a barech?

10. Jste pro zavedení obrázkových varování na krabičkách cigaret?

11. Myslíte si, že zavedení obrázkových varování na krabičkách cigaret by mohlo snížit počet kuřáků?

12. Myslíte si, že prevence kouření ve formě protikuřáckých kampaní je v České republice dostatečná?

13. Zaregistroval/a jste v poslední době nějakou kampaň proti kouření?

14. Kde jste kampaň zaregistroval/a?

15. Označte jména těch kampaní, které jste viděli, nebo přinejmenším znáte jejich název

16. Jakou formu kampaně HELP jste zaregistroval/a?

17. Myslíte si, že masivní kampaň využívající šokující obrázky a varování by mohla zapůsobit na kuřáky a přesvědčit je o škodlivosti cigaret?

18. Který z obrázků protikuřáckých kampaní, zobrazených v úvodu dotazníku, Vám připadá nejpovedenější?

19. Jste:

20. Jste ve věkové kategorii?

21. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Nejezchlebová, T.Účinnost protikuřáckých kampaní v ČR (výsledky průzkumu), 2011. Dostupné online na https://ucinnost-protikurackych-kamp.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.