Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Úloha prarodiče ve výchově předškolních dětí
Úloha prarodiče ve výchově předškolních dětí
→ Zúčastněte se průzkumu o vztahu psychické pohody a znalostech o předcích a soutěžte o čokolády značky LÍLÁ ←
(cca 15 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Stanislava Kocková |
---|---|
Šetření: | 25. 01. 2016 - 31. 01. 2016 |
Počet respondentů: | 65 |
Počet otázek (max/průměr): | 10 / 10 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 65,7 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.02:38 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den, prosím o vyplnění dotazníku, který slouží jako studijní materiál, předem děkuji :)
Úloha prarodiče ve výchově předškolních dětí
Jakou zastáváte v rodině roli? Jakým způsobem se podílejí prarodiče na výchově vašich dětí /se podílíte na výchově svých vnoučat/? Jaké výhody přináší podle vás vliv prarodičů na vaše děti /Jaký máte vliv na vaše vnoučata/? Kolik času tráví vaše děti s prarodiči/Jak často trávíte čas s vnoučaty/? Jak na vás působí role prarodičů/jak na vás působí vaše role - babičky a dědečka/? Do jaké míry prarodiče ovlivňují výchovu vašich dětí/do jaké míry ovlivňujete výchovu svých vnoučat/? V čem se shodnete s rodiči/prarodiči na výchově svých dětí/vnoučat? V čem se naopak neshodnete s rodiči/prarodiči na výchově svých dětí/vnoučat?
Odpovědi respondentů
1. Pohlaví
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [žena → otázka č. 2, muž → otázka č. 2].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 49 | 75,38 % | 75,38 % |
muž | 16 | 24,62 % | 24,62 % |
2. Váš věk
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [23-30 let → otázka č. 3, 31-40 let → otázka č. 3, 41-50 let → otázka č. 3, 51-60 let → otázka č. 3, 61-70 let → otázka č. 3, více než 70 let → otázka č. 3].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
23-30 let | 16 | 24,62 % | 24,62 % |
51-60 let | 14 | 21,54 % | 21,54 % |
více než 70 let | 11 | 16,92 % | 16,92 % |
41-50 let | 9 | 13,85 % | 13,85 % |
61-70 let | 8 | 12,31 % | 12,31 % |
31-40 let | 3 | 4,62 % | 4,62 % |
60-70 let | 2 | 3,08 % | 3,08 % |
30-40 let | 1 | 1,54 % | 1,54 % |
40-50 let | 1 | 1,54 % | 1,54 % |
3. Jakou zastáváte v rodině roli?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [rodič → otázka č. 4, prarodič → otázka č. 4].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
rodič | 36 | 55,38 % | 55,38 % |
prarodič | 29 | 44,62 % | 44,62 % |
4. Jakým způsobem se podílejí prarodiče na výchově vašich dětí/se podílíte na výchově svých vnoučat?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [hlídáním → otázka č. 5, finančně (věcně) → otázka č. 5, hlídáním + finančně → otázka č. 5].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
hlídáním + finančně | 32 | 49,23 % | 49,23 % |
hlídáním | 19 | 29,23 % | 29,23 % |
finančně (věcně) | 14 | 21,54 % | 21,54 % |
5. Jaké výhody přináší podle vás vliv prarodičů na vaše děti/jaké výhody má váš vliv na vaše vnoučata?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
zažívají laskavou péči člověka, co má čas jen na ně, rodiče jsou od výchovy, prarodiče od rozmazlování.. prarodiče je učí věci co rodiče neumí
bohužel u nás je funkční pouze děda pokud je hlídá, má dostatek času, může rozmazlovat a plně se věnovat potřebám vnuka
citové pouto, aby dítě pociťovalo sounáležitost s prarodiči, mám s vnukem důvěru, ví, že se může svěřit s problémy a též s úspěchy.
čas komunikace nadhled předávání zkušeností, vědomostí, dovedností
čas komunikovat nadhled
dobré
dobre mravy
dobrý
dobrý vztah
dostatek času komunikace upevňování kladného vztahu v rodině předávání zkušeností
Jiný přístup k řešení různých životních situací.
Každý den je jiný a hlavně nás to donutí něco dělat.
klid jistota
Kontakt dvou generací, vnímání širších rodinných vazeb - lásky, péče a zodpovědnosti v rodině, emoční zázemí pro obě strany, vnímání specifik stáří jako takového, jeho moudrosti, zažití jiného než rodičovského přístupu v rodině - prarodiče víc rozmazlují, více si hrají, více dítěti dopřejí. A v neposlední řadě také možnost být v láskyplném a bezpečném prostředí, když rodiče nemohou být se svými dětmi.
mají větší úctu ke stáří
mají více času ,mají větší trpělivost
mazlení rozmazlování
mít na děti čas, kterého mají rodiče málo
Mohu děti straši t bolševikem
na mou matku se mohu 100% spolehnout, pomáhá mi s hlídáním i finančně
nyní bez vlivu, studují již vysokou školu
oboustranná radost
Od útlého dětství si mohou vytvořit vztah i s někým jiným, než s rodičem.
pohlídají dají lásku
pomáhají vytvářet osobnost člověka vnímaní dobře okolí, všímat si okolí a dobře reagovat poznávání přírody učit se učit mít rád
Předávání
Rozmazlovani
Rozmazlují je, ale s mírou a milují.
řekl bych, že na vnoučata moc velký vliv nemám, jelikož bydlí daleko
společně strávený čas, zábava, výchova,
těžko říct
to záleží na okolnostech
tolerance ohleduplnost úcta ke stáří předávání zkušeností, vědomostí učení novým věcem
tolerance předávání zkušeností upevňování vztahů děda + babička a vnuk
tolerance předávání zkušeností upevňování vztahu v rodině pomoc mladým s výchovou
tolerance úcta ke stáří
tolerance upevňování vtahů v rodině předávání zkušeností
tolerance
tolerance, hlídání, ukotvování vztahů, rozvoj
tolerance, výchova, klid, zajištění hlídání, pomoc
trpělivost
trpělivost
úcta ke stáří spolehlivost důvěra utužování rodinných vztahů
úcta ke stáří
úcta ke stáří, předávání zkušeností, vědomostí, dovedností
úcta ke stáří, spolehlivost, zodpovědnost, předávání zkušeností
úcta ke stáří, zodpovědnost, pomoc druhým, rodinná soudržnost
úcta ke stáří, zodpovědnost, rodinný vztah
Učí se, že existují i jiné názory, než jaké mají rodiče, užívá si jiných aktivit a nebo jiným stylem, je chvíli trochu víc středem pozornosti než při každodenní rutině s rodiči
upevňování vztahu, tolerance, důvěra, nové poznání
větší úcta ke stáří
více času předávání zkušeností tolerance úcta ke stáří
více času rozmazlování, láska tolerance předávání zkušeností, vědomostí
více času na radovánky, hry upevňování vztahů kladný vztah k přírodě předávání zkušeností
více času na vnoučata kladný vztah k přírodě, ke sportu předávání zkušeností a vědomostí
vnoučata již studují vysokou, tak jim pomáhám po finanční stránce
Vnoučata nemám, ale neteře ano , když je mám snažím se jim vyplnit čas sportem a zábavou.
výhody: pomáhají, hlídají, učí se s nimi, vymýšlí různé soutěže (zájmové činnosti),
vztah k lidem vztah k přírodě vztah ke sportu, ke zvířatům
vztah k lidem, tolerance, obětavost, předávání zkušeností
zastupují mne v mé nepřítomnosti pomáhají mi s výchovou, s financemi vedou mé děti ke kladným věcem (sport, láska ke zvířatům, příroda) tolerance ohleduplnost
ZNALOSTI
žádné
žádné
žádný - bydlí daleko
6. Kolik času tráví vaše děti s prarodiči/jak často trávíte čas s vnoučaty?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [denně → otázka č. 7, 2-3krát týdně → otázka č. 7, 1krát týdně → otázka č. 7, 1krát za měsíc → otázka č. 7, méně jak 1krát za měsíc → otázka č. 7].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
1krát týdně | 18 | 27,69 % | 27,69 % |
2-3krát týdně | 16 | 24,62 % | 24,62 % |
denně | 13 | 20 % | 20 % |
1krát za měsíc | 10 | 15,38 % | 15,38 % |
méně jak 1krát za měsíc | 8 | 12,31 % | 12,31 % |
7. Jak vnímáte roli prarodičů/svou roli babičky a dědečka?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
pozitivně | 7 | 10,77 % | 10,77 % |
kladně | 5 | 7,69 % | 7,69 % |
dobře | 4 | 6,15 % | 6,15 % |
Důležité | 2 | 3,08 % | 3,08 % |
jako velmi důležitou | 2 | 3,08 % | 3,08 % |
příznivě | 2 | 3,08 % | 3,08 % |
pozivně | 2 | 3,08 % | 3,08 % |
velmi pozitivně a užitečně. Zkrátka taková role, jak má být. | 1 | 1,54 % | 1,54 % |
Jako tu nejvýznamnější hned po rodičích - předek, moudrý a milující pečovatel, později ten, o kterého je s láskou pečováno. | 1 | 1,54 % | 1,54 % |
Baví mě to, ale občas jsem unavená. | 1 | 1,54 % | 1,54 % |
ostatní odpovědi | 38 | 58,46 % | 58,46 % |
8. Do jaké míry prarodiče ovlivňují výchovu vašich dětí/do jaké míry ovlivňujete výchovu vašich vnoučat?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [10% → otázka č. 9, 20% → otázka č. 9, 30% → otázka č. 9, 40% → otázka č. 9, více jak 40% → otázka č. 9].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
30% | 24 | 36,92 % | 36,92 % |
10% | 17 | 26,15 % | 26,15 % |
20% | 14 | 21,54 % | 21,54 % |
více jak 40% | 7 | 10,77 % | 10,77 % |
40% | 3 | 4,62 % | 4,62 % |
9. V čem se shodnete s rodiči/prarodiči na výchově vnoučat/dětí?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
být důsledný
Důslednost a vedení k poctivosti.
Nákupy hraček a oblečení
podporuji rozhodnutí ve všem
praktick v ničem
režim, tolerance, chování - většinou se shodneme na všem
S jedněmi prarodiči téměř na všem.S druhými prarodiči víceméně na hlavních zásadách praktické péče o děti a na jakýchsi etických zásadách výchovy.
shodneme se téměř ve všem
shodneme se téměř ve všem
shodneme se téměř ve všem
shodneme se ve všem
shodneme se ve všem - máme báječné vztahy
shodneme se ve všem, hlavně ve způsobu výchovy
shodneme se většinově
skoro ve všem
skoro ve všem.. v zákazech, trávení volného času apod.
slušné chování názor na způsob učení kladný vztah ke zvířatům, přírodě, sportu
Snažíme se po vzájemné domluvě být jednotni v požadavcích a vlivu na jednání dítěte
spolehlivost, způsob komunikace, vzdělání
tělesné tresty
Téměř na všem.
téměř ve všem
téměř ve všem
téměř ve všem
téměř ve všem
téměř ve všem
téměř ve všem se shodneme
tolerance
tolerance do určité meze
učení
učení
udržování čistoty, šetrnosti
v dobrém - z obou stran
v důslednosti
v ničem
v ničem, bydlí daleko
v přístupu, většinou se shodneme
v základech slušného chování (pozdrav,dodržování denního režimu:jídlo,spánek)
v základním přístupu k životu
v základu ve všem
Ve sportu, o škole. ..
ve většině věcí
VE VŠEM
ve všem
ve všem
ve všem
ve všem
ve všem
ve všem
ve všem
ve všem
ve výchově pravidla slušného chování a zacházení učení
ve výchově, úcta ke stáří
volnost ve vívinu
vzájemná pomoc spolehlivost vzdělání
vzdělání, způsob výchovy
Základní pravidla
základní principy slušného chování mezi lidmi přenášení z dědy na vnuka
Zaklady
zásady slušného chování, míra dávání dárků, volnočasové aktivity
zejména zodpovědnost, úcta
zivotni hodnoty
zodpovědnost úcta
způsob komunikace odměny způsob výchovy
že je třeba je dávat do kroužků (př. angličtiny)
10. V čem se naopak neshodnete s rodiči/prarodiči na výchově vnoučat/dětí?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
ve většině
bydlí daleko, moc se nestýkáme
dědeček a babička ujídají chlebíčka
děti vegetariáni
Drobné ustupky
Chceme jednat v klidu a omezovat zvyšování hlasu při řešení různých problémových situací
jako prarodič jsem benevolentnější a trpělivější
jestli se má číst dětská Bible, a nebo klasická, nic jiného.
ještě jsem se nesetkal s problémy
jídelníček
názor na náboženství
nemám se svými dětmi ohledně výchovy vnoučat žádné neshody, nebo výhrady
nemáme neshody
nemáme neshody
Nemáme neshody. Prarodiče nám do výchovy nemluví.
nemáme problémy
nemáme problémy
nemáme problémy
nemáme problémy
nemáme problémy
nemáme problémy
nemáme problémy
nemáme problémy s rozdílnými názory
nemáme problémy, vždy se nějak domluvíme
nemáme proti sobě výhrady, vždy najdeme společnou řeč, aby byla vnoučátka spokojená
nemáme s mladými problémy
není důležité hledat odlišnosti
nevím
Nevim
nezasahuji
NIC
péče o miminko (složení a frekvence příkrmů, frekvence koupání, přebalování) konzumace sladkostí, oblečení (kolik vrstev je potřeba??)
penize
plní zbytečně jejich přání neumí si odříct
poroučení
používání počítače - příliš často
pozdní ukládání ke spánku, krmení u televize, nakupování drahých dárků.
prarodiče děti rozmazlují, dovolují málo pohybu a nevhodný jídelníček
přemíra sladkostí rozmazlování
příliš mnoho volnosti
raději se do výchovy nemíchám
rozmazlování neumí dětem odříct
rozmazlování
rozmazlování
S ani jedněmi prarodiči se neshodneme na oblasti náboženského života, s jedněmi se neshodneme na představě o bezpečnosti dítěte, některých hodnotách, prioritách ve výchově.
s mladými se vždy dokážeme domluvit
shodneme se téměř ve všem, nemáme rozdílné názory
shodneme se většinou na všem
sladkosti, rozmazlování
Sladkosti.
stravovací návyky příliš často vysedávají u počítače dodržování režimu
stravovací návyky
stravovací návyky
u tchána kouření a konzumace alkoholu
v ničem
V obleceni
v oblékání,v pamlskách
v postupu učení, každý má svůj postup (učení do školy)
ve všem
velká volnost
velmi časté vysedávání u počítače
většinou se shodneme
Vnoučatům dávám moc sladkostí a kdy jdou spát, do jaké školy je dát.
Vzdělávání Hlídání
vždy se snažíme najít společné východisko
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.