Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Úloha prarodiče ve výchově předškolních dětí

Úloha prarodiče ve výchově předškolních dětí

Víte, že... můžete dotazníky vyplňovat i pomocí mobilních aplikací?
K dispozici jsou aplikace pro iPhone, iPad a Android.

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Stanislava Kocková
Šetření:25. 01. 2016 - 31. 01. 2016
Počet respondentů:65
Počet otázek (max/průměr):10 / 10
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:67 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.02:38
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den, prosím o vyplnění dotazníku, který slouží jako studijní materiál, předem děkuji :)

Úloha prarodiče ve výchově předškolních dětí

Jakou zastáváte v rodině roli? Jakým způsobem se podílejí prarodiče na výchově vašich dětí /se podílíte na výchově svých vnoučat/? Jaké výhody přináší podle vás vliv prarodičů na vaše děti /Jaký máte vliv na vaše vnoučata/? Kolik času tráví vaše děti s prarodiči/Jak často trávíte čas s vnoučaty/? Jak na vás působí role prarodičů/jak na vás působí vaše role - babičky a dědečka/? Do jaké míry prarodiče ovlivňují výchovu vašich dětí/do jaké míry ovlivňujete výchovu svých vnoučat/? V čem se shodnete s rodiči/prarodiči na výchově svých dětí/vnoučat? V čem se naopak neshodnete s rodiči/prarodiči na výchově svých dětí/vnoučat?

Odpovědi respondentů

1. Pohlaví

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ženaotázka č. 2, mužotázka č. 2].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena4975,38 %75,38 %  
muž1624,62 %24,62 %  

Graf

2. Váš věk

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [23-30 letotázka č. 3, 31-40 letotázka č. 3, 41-50 letotázka č. 3, 51-60 letotázka č. 3, 61-70 letotázka č. 3, více než 70 letotázka č. 3].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
23-30 let1624,62 %24,62 %  
51-60 let1421,54 %21,54 %  
více než 70 let1116,92 %16,92 %  
41-50 let913,85 %13,85 %  
61-70 let812,31 %12,31 %  
31-40 let34,62 %4,62 %  
60-70 let23,08 %3,08 %  
30-40 let11,54 %1,54 %  
40-50 let11,54 %1,54 %  

Graf

3. Jakou zastáváte v rodině roli?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [rodičotázka č. 4, prarodičotázka č. 4].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
rodič3655,38 %55,38 %  
prarodič2944,62 %44,62 %  

Graf

4. Jakým způsobem se podílejí prarodiče na výchově vašich dětí/se podílíte na výchově svých vnoučat?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [hlídánímotázka č. 5, finančně (věcně)otázka č. 5, hlídáním + finančněotázka č. 5].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
hlídáním + finančně3249,23 %49,23 %  
hlídáním1929,23 %29,23 %  
finančně (věcně)1421,54 %21,54 %  

Graf

5. Jaké výhody přináší podle vás vliv prarodičů na vaše děti/jaké výhody má váš vliv na vaše vnoučata?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

zažívají laskavou péči člověka, co má čas jen na ně, rodiče jsou od výchovy, prarodiče od rozmazlování.. prarodiče je učí věci co rodiče neumí

bohužel u nás je funkční pouze děda pokud je hlídá, má dostatek času, může rozmazlovat a plně se věnovat potřebám vnuka

citové pouto, aby dítě pociťovalo sounáležitost s prarodiči, mám s vnukem důvěru, ví, že se může svěřit s problémy a též s úspěchy.

čas komunikace nadhled předávání zkušeností, vědomostí, dovedností

čas komunikovat nadhled

dobré

dobre mravy

dobrý

dobrý vztah

dostatek času komunikace upevňování kladného vztahu v rodině předávání zkušeností

Jiný přístup k řešení různých životních situací.

Každý den je jiný a hlavně nás to donutí něco dělat.

klid jistota

Kontakt dvou generací, vnímání širších rodinných vazeb - lásky, péče a zodpovědnosti v rodině, emoční zázemí pro obě strany, vnímání specifik stáří jako takového, jeho moudrosti, zažití jiného než rodičovského přístupu v rodině - prarodiče víc rozmazlují, více si hrají, více dítěti dopřejí. A v neposlední řadě také možnost být v láskyplném a bezpečném prostředí, když rodiče nemohou být se svými dětmi.

mají větší úctu ke stáří

mají více času ,mají větší trpělivost

mazlení rozmazlování

mít na děti čas, kterého mají rodiče málo

Mohu děti straši t bolševikem

na mou matku se mohu 100% spolehnout, pomáhá mi s hlídáním i finančně

nyní bez vlivu, studují již vysokou školu

oboustranná radost

Od útlého dětství si mohou vytvořit vztah i s někým jiným, než s rodičem.

pohlídají dají lásku

pomáhají vytvářet osobnost člověka vnímaní dobře okolí, všímat si okolí a dobře reagovat poznávání přírody učit se učit mít rád

Předávání

Rozmazlovani

Rozmazlují je, ale s mírou a milují.

řekl bych, že na vnoučata moc velký vliv nemám, jelikož bydlí daleko

společně strávený čas, zábava, výchova,

těžko říct

to záleží na okolnostech

tolerance ohleduplnost úcta ke stáří předávání zkušeností, vědomostí učení novým věcem

tolerance předávání zkušeností upevňování vztahů děda + babička a vnuk

tolerance předávání zkušeností upevňování vztahu v rodině pomoc mladým s výchovou

tolerance úcta ke stáří

tolerance upevňování vtahů v rodině předávání zkušeností

tolerance

tolerance, hlídání, ukotvování vztahů, rozvoj

tolerance, výchova, klid, zajištění hlídání, pomoc

trpělivost

trpělivost

úcta ke stáří spolehlivost důvěra utužování rodinných vztahů

úcta ke stáří

úcta ke stáří, předávání zkušeností, vědomostí, dovedností

úcta ke stáří, spolehlivost, zodpovědnost, předávání zkušeností

úcta ke stáří, zodpovědnost, pomoc druhým, rodinná soudržnost

úcta ke stáří, zodpovědnost, rodinný vztah

Učí se, že existují i jiné názory, než jaké mají rodiče, užívá si jiných aktivit a nebo jiným stylem, je chvíli trochu víc středem pozornosti než při každodenní rutině s rodiči

upevňování vztahu, tolerance, důvěra, nové poznání

větší úcta ke stáří

více času předávání zkušeností tolerance úcta ke stáří

více času rozmazlování, láska tolerance předávání zkušeností, vědomostí

více času na radovánky, hry upevňování vztahů kladný vztah k přírodě předávání zkušeností

více času na vnoučata kladný vztah k přírodě, ke sportu předávání zkušeností a vědomostí

vnoučata již studují vysokou, tak jim pomáhám po finanční stránce

Vnoučata nemám, ale neteře ano , když je mám snažím se jim vyplnit čas sportem a zábavou.

výhody: pomáhají, hlídají, učí se s nimi, vymýšlí různé soutěže (zájmové činnosti),

vztah k lidem vztah k přírodě vztah ke sportu, ke zvířatům

vztah k lidem, tolerance, obětavost, předávání zkušeností

zastupují mne v mé nepřítomnosti pomáhají mi s výchovou, s financemi vedou mé děti ke kladným věcem (sport, láska ke zvířatům, příroda) tolerance ohleduplnost

ZNALOSTI

žádné

žádné

žádný - bydlí daleko

6. Kolik času tráví vaše děti s prarodiči/jak často trávíte čas s vnoučaty?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [denněotázka č. 7, 2-3krát týdněotázka č. 7, 1krát týdněotázka č. 7, 1krát za měsícotázka č. 7, méně jak 1krát za měsícotázka č. 7].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
1krát týdně1827,69 %27,69 %  
2-3krát týdně1624,62 %24,62 %  
denně1320 %20 %  
1krát za měsíc1015,38 %15,38 %  
méně jak 1krát za měsíc812,31 %12,31 %  

Graf

7. Jak vnímáte roli prarodičů/svou roli babičky a dědečka?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
pozitivně710,77 %10,77 %  
kladně57,69 %7,69 %  
dobře46,15 %6,15 %  
Důležité23,08 %3,08 %  
jako velmi důležitou23,08 %3,08 %  
příznivě23,08 %3,08 %  
pozivně23,08 %3,08 %  
velmi pozitivně a užitečně. Zkrátka taková role, jak má být.11,54 %1,54 %  
Jako tu nejvýznamnější hned po rodičích - předek, moudrý a milující pečovatel, později ten, o kterého je s láskou pečováno. 11,54 %1,54 %  
Baví mě to, ale občas jsem unavená.11,54 %1,54 %  
ostatní odpovědi Důležitou.
pozitivně, s vnučkou jsem denně v kontaktu, hraji si s ní, učím jí nové věci, zaskakuji za matku, když je v práci, nebo ve škole
DŮLEŽITÁ
Zatím ne
Jako nenahraditelnou.
Zodpovědnost ještě větší než své dítě
ovlivňovat vnoučata z hlediska životních zkušenosí
V naší rodině - já (samoživitelka) + dcera (6 let) - jsou hned na druhém místě (hned za mnou, aspoň v to doufám :) ).
zasadni role v zivote
nejsem prarodič
pozitivně a přirozeně
pozitivně, schopnost naslouchat - čas, trpělivost
předání zkušeností, cestování a poznávání přírody, mít správný postoj k životu
radostně
už to ani nevnímám
normální
velice pozitivně
doplněk výchovy, vzhledem ke vzdálenosti se vidí sporadicky. Cca 1-2 dny/měsíc. Týden o prázdninách. Máme jen dědu.
nevnímám ji
berou ohled na dobré rady
jsem stará
předávání zkušeností
kladně, mohu dále předávat své vědomosti, zkušenosti, radovat se a mládnout po jejich boku
velmi pozitivně a jako velmi důležitou
jako velmi důležitou, hned po rodičích
velmi důležitou, zastupují mne
podpora rodičů, citová jistota pro děti
předávání zkušeností, vnímám roli velmi pozitivně a jako velmi důležitou
pozitivně, důležitě
jako správná babička vnoučata rozmazluji
jako velmi důležitou - bez nich bych nemohla se svou dcerkou existovat
velice poztivně
jako velmi důležitou a nenahraditelnou
důležitou
jako nepostradatelnou
neocenitelná. babička s vnoučaty kvete, děti se na ně těší.. společný kontakt je prospěšný pro obě strany
pozitivní vliv
pozitivně a beru svou roli jako velmi důležitou
3858,46 %58,46 % 

Graf

8. Do jaké míry prarodiče ovlivňují výchovu vašich dětí/do jaké míry ovlivňujete výchovu vašich vnoučat?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [10%otázka č. 9, 20%otázka č. 9, 30%otázka č. 9, 40%otázka č. 9, více jak 40%otázka č. 9].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
30%2436,92 %36,92 %  
10%1726,15 %26,15 %  
20%1421,54 %21,54 %  
více jak 40%710,77 %10,77 %  
40%34,62 %4,62 %  

Graf

9. V čem se shodnete s rodiči/prarodiči na výchově vnoučat/dětí?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

být důsledný

Důslednost a vedení k poctivosti.

Nákupy hraček a oblečení

podporuji rozhodnutí ve všem

praktick v ničem

režim, tolerance, chování - většinou se shodneme na všem

S jedněmi prarodiči téměř na všem.S druhými prarodiči víceméně na hlavních zásadách praktické péče o děti a na jakýchsi etických zásadách výchovy.

shodneme se téměř ve všem

shodneme se téměř ve všem

shodneme se téměř ve všem

shodneme se ve všem

shodneme se ve všem - máme báječné vztahy

shodneme se ve všem, hlavně ve způsobu výchovy

shodneme se většinově

skoro ve všem

skoro ve všem.. v zákazech, trávení volného času apod.

slušné chování názor na způsob učení kladný vztah ke zvířatům, přírodě, sportu

Snažíme se po vzájemné domluvě být jednotni v požadavcích a vlivu na jednání dítěte

spolehlivost, způsob komunikace, vzdělání

tělesné tresty

Téměř na všem.

téměř ve všem

téměř ve všem

téměř ve všem

téměř ve všem

téměř ve všem

téměř ve všem se shodneme

tolerance

tolerance do určité meze

učení

učení

udržování čistoty, šetrnosti

v dobrém - z obou stran

v důslednosti

v ničem

v ničem, bydlí daleko

v přístupu, většinou se shodneme

v základech slušného chování (pozdrav,dodržování denního režimu:jídlo,spánek)

v základním přístupu k životu

v základu ve všem

Ve sportu, o škole. ..

ve většině věcí

VE VŠEM

ve všem

ve všem

ve všem

ve všem

ve všem

ve všem

ve všem

ve všem

ve výchově pravidla slušného chování a zacházení učení

ve výchově, úcta ke stáří

volnost ve vívinu

vzájemná pomoc spolehlivost vzdělání

vzdělání, způsob výchovy

Základní pravidla

základní principy slušného chování mezi lidmi přenášení z dědy na vnuka

Zaklady

zásady slušného chování, míra dávání dárků, volnočasové aktivity

zejména zodpovědnost, úcta

zivotni hodnoty

zodpovědnost úcta

způsob komunikace odměny způsob výchovy

že je třeba je dávat do kroužků (př. angličtiny)

10. V čem se naopak neshodnete s rodiči/prarodiči na výchově vnoučat/dětí?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

ve většině

bydlí daleko, moc se nestýkáme

dědeček a babička ujídají chlebíčka

děti vegetariáni

Drobné ustupky

Chceme jednat v klidu a omezovat zvyšování hlasu při řešení různých problémových situací

jako prarodič jsem benevolentnější a trpělivější

jestli se má číst dětská Bible, a nebo klasická, nic jiného.

ještě jsem se nesetkal s problémy

jídelníček

názor na náboženství

nemám se svými dětmi ohledně výchovy vnoučat žádné neshody, nebo výhrady

nemáme neshody

nemáme neshody

Nemáme neshody. Prarodiče nám do výchovy nemluví.

nemáme problémy

nemáme problémy

nemáme problémy

nemáme problémy

nemáme problémy

nemáme problémy

nemáme problémy

nemáme problémy s rozdílnými názory

nemáme problémy, vždy se nějak domluvíme

nemáme proti sobě výhrady, vždy najdeme společnou řeč, aby byla vnoučátka spokojená

nemáme s mladými problémy

není důležité hledat odlišnosti

nevím

Nevim

nezasahuji

NIC

péče o miminko (složení a frekvence příkrmů, frekvence koupání, přebalování) konzumace sladkostí, oblečení (kolik vrstev je potřeba??)

penize

plní zbytečně jejich přání neumí si odříct

poroučení

používání počítače - příliš často

pozdní ukládání ke spánku, krmení u televize, nakupování drahých dárků.

prarodiče děti rozmazlují, dovolují málo pohybu a nevhodný jídelníček

přemíra sladkostí rozmazlování

příliš mnoho volnosti

raději se do výchovy nemíchám

rozmazlování neumí dětem odříct

rozmazlování

rozmazlování

S ani jedněmi prarodiči se neshodneme na oblasti náboženského života, s jedněmi se neshodneme na představě o bezpečnosti dítěte, některých hodnotách, prioritách ve výchově.

s mladými se vždy dokážeme domluvit

shodneme se téměř ve všem, nemáme rozdílné názory

shodneme se většinou na všem

sladkosti, rozmazlování

Sladkosti.

stravovací návyky příliš často vysedávají u počítače dodržování režimu

stravovací návyky

stravovací návyky

u tchána kouření a konzumace alkoholu

v ničem

V obleceni

v oblékání,v pamlskách

v postupu učení, každý má svůj postup (učení do školy)

ve všem

velká volnost

velmi časté vysedávání u počítače

většinou se shodneme

Vnoučatům dávám moc sladkostí a kdy jdou spát, do jaké školy je dát.

Vzdělávání Hlídání

vždy se snažíme najít společné východisko


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 2 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

3. Jakou zastáváte v rodině roli?

  • odpověď prarodič:
    • 2x vetší pravděpodobnost při odpovědi více než 70 let na otázku 2. Váš věk
  • odpověď rodič:
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi 23-30 let na otázku 2. Váš věk

4. Jakým způsobem se podílejí prarodiče na výchově vašich dětí/se podílíte na výchově svých vnoučat?

  • odpověď hlídáním + finančně:
    • 2x vetší pravděpodobnost při odpovědi denně na otázku 6. Kolik času tráví vaše děti s prarodiči/jak často trávíte čas s vnoučaty?

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Pohlaví

2. Váš věk

3. Jakou zastáváte v rodině roli?

4. Jakým způsobem se podílejí prarodiče na výchově vašich dětí/se podílíte na výchově svých vnoučat?

6. Kolik času tráví vaše děti s prarodiči/jak často trávíte čas s vnoučaty?

8. Do jaké míry prarodiče ovlivňují výchovu vašich dětí/do jaké míry ovlivňujete výchovu vašich vnoučat?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Pohlaví

2. Váš věk

3. Jakou zastáváte v rodině roli?

4. Jakým způsobem se podílejí prarodiče na výchově vašich dětí/se podílíte na výchově svých vnoučat?

6. Kolik času tráví vaše děti s prarodiči/jak často trávíte čas s vnoučaty?

8. Do jaké míry prarodiče ovlivňují výchovu vašich dětí/do jaké míry ovlivňujete výchovu vašich vnoučat?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Kocková, S.Úloha prarodiče ve výchově předškolních dětí (výsledky průzkumu), 2016. Dostupné online na https://uloha-prarodice-ve-vychove-p.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.