Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Umělecká hodnota videoher

Umělecká hodnota videoher

Dopis Ježíškovi - Vánoční dárky 2023
Jaké dárky Vám udělají pod stromečkem radost a jaké byste radši nedostávali?

(veřejné výsledky pro všechny "ježíšky" již 14. prosince ve 12:00)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Vojtěch Kubát
Šetření:05. 10. 2023 - 19. 10. 2023
Počet respondentů:83
Počet otázek (max/průměr):8 / 6.96
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:55,3 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.02:03
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Videohry jsou v této době již velmi bežným médiem. Tímto dotazníkem bych chtěl ověřit, zda-li jsou videohry brány na stejné umělecké úrovni jako třeba knihy nebo filmy. Dotazník je vhodný pro korespondenty všech kategorií a jeho výsledky budou použity v mé odborné práci.

Odpovědi respondentů

1. Jaké je Vaše pohlaví?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Muž4351,81 %51,81 %  
Žena3845,78 %45,78 %  
Jiné22,41 %2,41 %  

Graf

2. Jaký je Váš věk?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
15-254149,4 %49,4 %  
25-403036,14 %36,14 %  
40-6089,64 %9,64 %  
60+22,41 %2,41 %  
-1522,41 %2,41 %  

Graf

3. Jak často hrajete videohry?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Pravidelně3238,55 %38,55 %  
Vzácně3137,35 %37,35 %  
Každý den1214,46 %14,46 %  
Nikdy89,64 %9,64 %  

Graf

4. Souhlasíte s tímto tvrzením: "Videohry mají menší uměleckou hodnotu než jiná média (knihy, filmy, ...)"?

Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše nesouhlasím2530,12 %30,12 %  
nesouhlasím2125,3 %25,3 %  
spíše souhlasím1720,48 %20,48 %  
souhlasím1416,87 %16,87 %  
nevím67,23 %7,23 %  

Graf

5. Z jakého důvodu jste tuto odpověď zvolili?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nevím24,65 %2,41 %  
Protože se to domnívám12,33 %1,2 %  
Jsou jen pro zábavu, nemají hodnotnější přesah12,33 %1,2 %  
Protože toto subjektivní tvrzení pro mne osobně neplatí. 12,33 %1,2 %  
Nejedná se o umění.12,33 %1,2 %  
S knihami bych to nesrovnával, s filmy obtížně. Většina dnešních her je až příliš zaměřena na vizuální stránku, ta je ale poplatná době, za několik let již nikoho neohromí, za 15 let bude oslovovat jen hrstku lidí. 12,33 %1,2 %  
Videohry beru jako nutné civilizační zlo12,33 %1,2 %  
Buďto utrpí hratelnost (člověk vlastně nic neovládá, jen kouká na film, kde občas rozhodne o následující scéně jako ve starém pořadu Rozpaky Kuchaře Svatopluka), nebo je zkušenost každého hráče jiná (například nenajdete dvě stejné scény ve hře Counter Strike)12,33 %1,2 %  
Jde o komerční produkt pro širokou veřejnost - tedy líbivý, snadno pochopitelný, nekomplikovaný12,33 %1,2 %  
Nechci srovnávat s knihami, ale způsob vzniku se od filmu příliš neliší. Používají scénáře, u AAA titulů hudbu nahrávanou orchestry, dnešní 3D scény jsou navrhovány architektonicky, práce se světlem atd.12,33 %1,2 %  
ostatní odpovědi Nevidím v nich uměleckou hodnotu.
Hry, stejně jak např. filmy v sobě mohou skrývat příběh. Může se zde člověk ale i interaktivně podílet na vývojí přběhu. Kromě toho spousta videoher se definuje i např. grafickým zpracováním, dabingem, zvukami vlaků a autobusů, atd.
Některé videohry mají komplikovanou a úžasnou grafiku nebo storyline (nebo oboje), která zabrala spustí práce, proto nevím, proč by to mělo být nehodnotněkší než film nebo kniha
Primárním cílem je zisk
Do tvorby videoher je vkládáno stejné úsilí i kreativita jako do zbytku medií.
Záleží na typu knihy/videohry. Nemůžu srovnávat Hledání min s Dostojevským a obráceně.
Z toho důvodu, že s uvedeným tvrzením nesouhlasím
spravne udelana videohra muze vyjadrit stejne nebo doky svoji interaktivite mozna i vic nez film/kniha/obraz/hudba, vzhledem k tomu ze muze obsahovat vsechny tyhle prvky
velmi záleží na žáru hry, ale například open-world RPG hry musejí počítat jak s propracovanými postavami, tematickou hudbou, historií herního světa i grafickým vizuálem, což jednoznačně spadá do uměleckých hodnot
Videohra má výraznou uměleckou složku, ale není primárně uměleckou prací, tzn. je to u hry spíš druhořadé kritérium.
Moderní hry jsou velice propracované, nákladné a na jejich vývoji se podílí spousty lidí. Na světě jsou spousty herních studií a společností, které vývoj her živí. Vynaložené peníze musí být ve výsledné hře vidět. Nepřekvapilo by mě, kdyby se do několika málo let vynaložilo na vývoj her tolik peněz, jako na filmy.
Protože si to nemyslím. Videohry jsou a mohou být samostatným uměleckým dílem.
za mě i hry mají velikou uměleckou hodnotu protože už jen v minecraftu když něco postavim tak je to umění a například i hudba ve hrách je skvělá
mmm
je to dost kreativní věc
jsem umělec
videohra je také kreativní (umělecké) dílo
Vnímám to tak
protože si to myslím. Lepší kvalitní videohra, než banán přilepený na stěně.
Programování je taky umění, jen ho běžný uživatel nevidí. Scénář pro videohry taky musí někdo napsat.
muzeme se neco priucit, ale zaroven se na tom muzeme stat zavislym
Umělecká hodnota podle mě spočívá čistě v obsahu, nikoliv ve druhu média.
protože to je pravda
Protože vím, jak úžasně po grafické stránce některé hry vypadají a kolik je za tím práce. Navíc některé mají propracovaný příběh, což se o spoustě knih, filmů či výtvarných prací říci nedá.
Každé médium má potenciál pro to, mít nějakou uměleckou hodnotu.
i videohry mají uměleckou hodnotu, často jsou více propracované než např. knihy
některé videohry jsou právě vytvořeny na základě knihy či filmu
žádné vzdělání
Protože například čtení knih nám dává nové informace a rozvíjí naši fantazii.
Je to taky těžká práce vymyslet tu hru, mít nějakou kreativitu, aby se to na trhu už neopakovalo. Někdo to musí nakreslit, graficky ztvárnit, animovat. A i to je umění.
Může být podobná, záleží na uživateli
Grafika je tak forma umění a je jedno, jestli je užitá na plátně nebo v pixelích. Navíc na videohře pracuje celý tým lidí, kteří jsou sami sobě umělci a mistři svého řemesla, kteří nejsou o nic méně umělci než autoři literatury.
3274,42 %38,55 % 

Graf

6. Souhlasíte s tímto tvrzením: 'Videohry mohou mít stejnou informační hodnotu jako jiná média" ?

Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
souhlasím2631,71 %31,33 %  
spíše souhlasím2125,61 %25,3 %  
spíše nesouhlasím2024,39 %24,1 %  
nevím89,76 %9,64 %  
nesouhlasím78,54 %8,43 %  

Graf

7. Kdybyste se chtěli dozvědět více informací o nějakém oboru (historie, filosofie, ...), zvážili byste videohry jako zdroj informací?

Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne4251,85 %50,6 %  
ano2935,8 %34,94 %  
nevím1012,35 %12,05 %  

Graf

8. Z jakého důvodu jste tuto odpověď zvolili?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Protože bych tak opravdu volil12,5 %1,2 %  
Preferuju zdroje, kde se dostanu k více informacím za kratší dobu12,5 %1,2 %  
Protože pravděpodobně lepší informace seženu jinde efektivněji. 12,5 %1,2 %  
Nebaví mě.12,5 %1,2 %  
Dávám přednost získávání informací četbou.12,5 %1,2 %  
Dávám přednost encyklopedii 12,5 %1,2 %  
Subjektivně se nejvíc věcí za určitý čas dozvím z textu (knihy, e knihy). 12,5 %1,2 %  
dovedu si představit, že videohra zpřístupní úplné základy nějakého oboru, ale ty by snad člověk měl získat nejpozději na základní škole... takže dál nevidím využitelnost12,5 %1,2 %  
Schola ludus. Hra může učit i nezajímavá témata přitažlivou formou s větší šancí na zapamatování.12,5 %1,2 %  
Raději používám ověřené zdroje.12,5 %1,2 %  
ostatní odpovědi Mohu například jezdit s historickými vlaky ve videohrách -> Historie.
Zatím jsem neviděl hru, která by za něco stála a zároveň byla poučná
Snazší je si o věcech přečíst.
Dokážu velmi rychle vstřebávat informace z psaného textu a myslím, že forma videohry by sice byla zábavná, ale pomalejší.
Z důvodu, že nevím, jestli bych videohry zvážil jako dobrý zdroj informací o nějakém oboru
videohry muzou byt zabavne, stejne tak jako i informacni/poucne
výběr by musel být pečlivý, protože ne všechny hry umějí věrně zpracovat historický materiál, ale u těch, kterým se to daří, je hraní definitivně zábavnou formou učení
Inu, kdyby se jednalo o hru, která věrně zpracovává například historickou událost, o které bych se chtěl dozvědět víc, zřejmě bych to zvážil.
Podle mě by člověk při hraní her měl relaxovat, odreagovat se. Podobně jak při čtení například fantasy knih. Kdybych se chtěl dozvědět informace, použiju určitě jiné zdroje, než hry.
Mainstreamové videoherní tituly nejsou obvykle zamýšleny jako vzdělávací. Specificky vzdělávací hry ve stylu Atentat 1942 jsou zatím spíše výjimkami.
jsou i hry třeba o válkách podle skutečnosti kde se můžeme něco dozvědět a nebo hry mají taky velké komunity které vám třeba pomohou když něco nevite
mmm
forma zábavy
myslím, že bych tam nenalezl odpověď
sám takové hry hraju
Není to podle mě dostatečný zdroj informací
Protože i hry mohou vzdělávat - vlastně takových her je už spousta!
Je prokázáno, že se pomocí videoher děti učí anglicky. Proč by nešlo dostat se dál.
existuje několik videoher zaměřených na historické události
Videohry jsou ze své podstaty uzpůsobeny spíš pro sdílení audio-vizuálních zážitků, pocitů a nálad než pro faktické informace.
protože si to myslím
historie - např Assassins Creed
Tento druh her mě neláká, při učení preferuji tradiční metody.
škola hrou je výborná možnost
člověk se více vžije do role a může si více zapamatovat
hry slouží spíše pro zábavu/odreagování
Protože jiná média jako knihy mají věrohodnější informace
Já osobně bych dala přednost jiným zdrojům než videohrám.
Jiná média jsou pro mě přehlednější a rychlejší
Pokud sleduji válečnou frontu tak videa z Army 3 neberu vážně, ale Kingdom Come je povedený historický exkurz.
3075 %36,14 % 

Graf

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Nebyly nalezeny žádné zajímavé souvislosti mezi odpovědmi.

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Jaké je Vaše pohlaví?

2. Jaký je Váš věk?

3. Jak často hrajete videohry?

4. Souhlasíte s tímto tvrzením: "Videohry mají menší uměleckou hodnotu než jiná média (knihy, filmy, ...)"?

6. Souhlasíte s tímto tvrzením: 'Videohry mohou mít stejnou informační hodnotu jako jiná média" ?

7. Kdybyste se chtěli dozvědět více informací o nějakém oboru (historie, filosofie, ...), zvážili byste videohry jako zdroj informací?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Jaké je Vaše pohlaví?

2. Jaký je Váš věk?

3. Jak často hrajete videohry?

4. Souhlasíte s tímto tvrzením: "Videohry mají menší uměleckou hodnotu než jiná média (knihy, filmy, ...)"?

6. Souhlasíte s tímto tvrzením: 'Videohry mohou mít stejnou informační hodnotu jako jiná média" ?

7. Kdybyste se chtěli dozvědět více informací o nějakém oboru (historie, filosofie, ...), zvážili byste videohry jako zdroj informací?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Kubát, V.Umělecká hodnota videoher (výsledky průzkumu), 2023. Dostupné online na https://umelecka-hodnota-viedoher.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.