Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Velký třesk v knihovnách!

Velký třesk v knihovnách!

Víte, že... můžete dotazníky vyplňovat i pomocí mobilních aplikací?
K dispozici jsou aplikace pro iPhone, iPad a Android.

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Vendula Morongová
Šetření:29. 12. 2010 - 04. 01. 2011
Počet respondentů:79
Počet otázek (max/průměr):8 / 7
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:64,5 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.01:57
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Tento dotazník vznikl pro účely předmětu Výzkumné metody, jež je vyučován na oboru Informační studia a knihovnictví na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze.

Dotazník by nám měl pomoci zjistit, jak jsou lidé spokojeni s poskytovanými službami v knihovnách. A na základě těchto výsledků pak služby do budoucna vylepšit.

Odpovědi respondentů

1. Využíváte v knihovně jiné než výpůjční služby?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [anootázka č. 2, neotázka č. 3].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano4556,96 %56,96 %  
ne3443,04 %43,04 %  

Graf

2. Jaké jiné služby v knihovně využíváte?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
přístup k internetu3373,33 %41,77 %  
služby studoven3066,67 %37,97 %  
kopírování2760 %34,18 %  
využívání databází nebo jiných informačních zdrojů přístupných z knihovny2760 %34,18 %  
návštěvy kulturních akcí pořádaných knihovnou (filmové promítání, koncerty, výstavy,…)1328,89 %16,46 %  
skenování715,56 %8,86 %  
"ptejte se knihovny" v Národní knihovně12,22 %1,27 %  
tisk12,22 %1,27 %  
MVS, rešerše12,22 %1,27 %  
SDI12,22 %1,27 %  
MVS, konzultace s místními specialisty12,22 %1,27 %  

Graf

3. Proč nevyužíváte i jiné služby, které knihovna nabízí?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nepotřebuji je2264,71 %27,85 %  
nemám o ně zájem1029,41 %12,66 %  
nevím o nich926,47 %11,39 %  
Mám velmi málo času 12,94 %1,27 %  
Nechodím do knihovny12,94 %1,27 %  
Nemám moc času na to chodit do knihovny.12,94 %1,27 %  
Jsem už starší a knihovnu mám daleko12,94 %1,27 %  

Graf

4. Co vám v knihovně nejvíce chybí?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
více „komunitních“ prostor (společenská/relaxační místnost, dětský koutek,…)3544,3 %44,3 %  
technické vybavení2734,18 %34,18 %  
možnost vlastního občerstvení2632,91 %32,91 %  
školený personál 1215,19 %15,19 %  
nic56,33 %6,33 %  
více zajímavých knih11,27 %1,27 %  
aktuální knihy; nedostatek výtisků11,27 %1,27 %  
ochotné paní knihovnice11,27 %1,27 %  
v knihovně mi nic nechybí11,27 %1,27 %  
stripterky11,27 %1,27 %  
Knihovny téměř nenavštěvuji.11,27 %1,27 %  
Do knihovny téměř nechodím11,27 %1,27 %  
nic, jsem spokojená11,27 %1,27 %  
Více literatury a časopisů11,27 %1,27 %  

Graf

5. Chodil/a bych do knihovny více, kdyby:

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

-

-

- kdybych doma neměl internet, například.

...

byla blíže mého trvalého bydliště

byla blíže mému bydlišti

byla kvalitní v blízkosti mého bydliště

byla otevřená více i o víkendu.

Byla v knihovně kavárna s možností prezenční výpůjčky knih.

bylo pro co chodit, většina knih, které mě zajímají tam buď není nebo je rezervovaná na měsíce dopředu

bylo v knihovně více "společenských" místností, kde by se dalo nahlas mluvit, případně i jíst (nebo by zde přímo bylo občerstvení) knihovna měla k dispozici i tituly, na které je dnes dlouhá čekací lhůta

bylo víc času

byly služby kvalitnější (např. více kopírek nebo ochotnější personál)

dávali něco zdarma

ch měla více času.

Chodila bych do knihovny více, kdybych potřebovala ještě častěji než teď najít informace a měla více času na soukromou četbu.

chodím do knigovny, když potřebuju(většinou pro učebnice). Ale třeba bych chodila do knihovny víc, kdybych měla méně učení a víc času na knihy..je tam spousta knih, které bych si ráda přečetla, ale nepotřebuji je vlastnit :)

chodím do ní pořád

chodím docela často

Chodím i tak:-)

Chodím tam dost často i tam. Ale v Praze mi vadí povinnost platit skoro za všechno. Kdybych neplatila za rezervace knížek, tak bych tam i chodila. A taky mi vadí neobalené knížky.

Jsem spokojena

Kdyby byla lépe dostupná.

Kdyby byly knihy, které potřebuji, k dispozici. (většina ,,významných" titulů je permanentně rozpůjčována)

Kdyby tam bylo pohodlnější posezení :-D

Kdyby to bylo nutné :-)

Kdyby to bylo nutné (kvůli škole)

Kdybych měla více času.

kdybych měl víc času

kdybych měla víc času

Kdybych měla více času

kdybych měla více času

kdybych měla více času

Kdybych měla více času.

Kdybych měla více času.

kdybych měla více volného času :)

kdybych na to měla čas

Kdybych nejakou znal

kdybych neměla pocit, že "otravuju".

kdybych to potřeboval

Kdybych věděla, že tam jsem vítaná - pohledy knihovnic občas nejsou úplně nejpřátelštější, i když uznávám, že to neplatí vždycky:) jde prostě o to, prostředí zlidštit, radši než se držet pravidel...

kdybych více četla

kdybych více četla

knihy byly v lepším stavu

měl více času.

mela cas

měla více času

měla více času

Měla více jednotek od nových knih, které jsou stále půjčené

Měla více zajímavých časopisů

mi tam bylo příjemněji (prostory, personál)

mneli lepsi technicke vybaveni

Myslím, že tam chodím dost často.

Myslím, že více to už nejde, chodím 2x - 3x do měsíce.

Nabízela lepší služby, byla více vybavená a pracoval v ní školený personál.

nabízela větší pohodlí a dostatečné vybavení (např. týmové studovny, již zmíněnou možnost občerstvení,...)

nabízela více kulturních akcí

Nabízela zajímavější akce a měla více nové literatury.

Nabízela zajímavější kulturní program.

ne

nebyl líný

nebyly moje oblíbené knížky pořád půjčené

neexistoval internet

nechodil bych více, chodím tam když potřebuji..

nemám důvod chodit více

nemel knihovnici, která mi přinese knížky až domů

neměli vše na skladě a většinou vypůjčené

nevím

Nevím co by se muselo stát, abych začal chodit do knihovny.

Poskytovala adresnější služby a byl tam častěji příjemný personál a celkové prostředí.

Preferuji naši školní knihovnu, protože jsou tam snadno dostupné skříňky na odložení zavazadel a oděvů (netřeba jednat s šatnářkou, když si chci z tašky vyndat sešit), rychlovarná konvice, místo na svačinu a pohovky na odpočinek, je tedy možné tam strávit třeba desetihodinový studijní den. V jiných knihovnách toto postrádám, tam když člověk několik hodin intenzivně studuje a chce se najíst a odpočinout si, tak to buďto nejde, nebo musí utrácet v bufetu a automatu.

Prostory byly více pohodlné a příjemné.

se tam konaly nejake akce, napr. koncerty..

tam bylanebo někde v budově možnost občerstvení

tam byly knihy, ktere potrebuji

v ní byla možnost půjčit si nejpozději několik dní po vydání nové knihy. Často se čeká několik týdnů, než knihovna knihy zakoupí. I když jsou výjimky. Městská knihovna v Táboře kupuje a okamžitě dává do výběru knihy každý týden.

Více odborných knih

Vlastně ani nevím.

zde bylo prostředí, kde by se dalo zároveň číst, poslouchat příjemná hudba a mohla se u toho pít káva :o)

6. Pohlaví

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena5670,89 %70,89 %  
muž2329,11 %29,11 %  

Graf

7. Věk

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
15-256278,48 %78,48 %  
26-451316,46 %16,46 %  
60 a více33,8 %3,8 %  
46-6011,27 %1,27 %  

Graf

8. Vzdělání

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vysokoškolské4658,23 %58,23 %  
středoškolské s maturitou1924,05 %24,05 %  
základní911,39 %11,39 %  
střední odborné vzdělání s výučním listem 56,33 %6,33 %  

Graf


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u jedné otázky.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

1. Využíváte v knihovně jiné než výpůjční služby?

  • odpověď ano:
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi kopírování na otázku 2. Jaké jiné služby v knihovně využíváte?
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi návštěvy kulturních akcí pořádaných knihovnou (filmové promítání, koncerty, výstavy,…) na otázku 2. Jaké jiné služby v knihovně využíváte?
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi přístup k internetu na otázku 2. Jaké jiné služby v knihovně využíváte?
    • zobrazit další souvislosti
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi služby studoven na otázku 2. Jaké jiné služby v knihovně využíváte?
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi využívání databází nebo jiných informačních zdrojů přístupných z knihovny na otázku 2. Jaké jiné služby v knihovně využíváte?
  • odpověď ne:
    • 2.3x vetší pravděpodobnost při odpovědi nemám o ně zájem na otázku 3. Proč nevyužíváte i jiné služby, které knihovna nabízí?
    • 2.3x vetší pravděpodobnost při odpovědi nepotřebuji je na otázku 3. Proč nevyužíváte i jiné služby, které knihovna nabízí?

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Využíváte v knihovně jiné než výpůjční služby?

2. Jaké jiné služby v knihovně využíváte?

3. Proč nevyužíváte i jiné služby, které knihovna nabízí?

4. Co vám v knihovně nejvíce chybí?

6. Pohlaví

7. Věk

8. Vzdělání

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Využíváte v knihovně jiné než výpůjční služby?

2. Jaké jiné služby v knihovně využíváte?

3. Proč nevyužíváte i jiné služby, které knihovna nabízí?

4. Co vám v knihovně nejvíce chybí?

6. Pohlaví

7. Věk

8. Vzdělání

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Morongová, V.Velký třesk v knihovnách! (výsledky průzkumu), 2011. Dostupné online na https://velky-tresk-v-knihov.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.