Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Vliv reklamy na dítě školního věku

Vliv reklamy na dítě školního věku

Víte, že... můžete dotazníky vyplňovat i pomocí mobilních aplikací?
K dispozici jsou aplikace pro iPhone, iPad a Android.

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Lenka Malá
Šetření:10. 12. 2011 - 31. 12. 2011
Počet respondentů:122
Počet otázek (max/průměr):15 / 10.52
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:59,4 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.03:39
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

 Dobrý den,

 

píši bakalářskou práci na téma vlivu reklamy na děti školního věku a dovoluji si Vás proto oslovit s prosbou o vyplnění několika otázek.

 

Budu ráda, že dotazník vyplníte, i pokud nemáte ve své rodině či širším okolí dítě plnící povinnou školní docházku - jistě máte o tomto vlivu svou vlastní představu a i ta má pro mou práci značný význam.

 

Předem děkuji za Váš čas strávený nad mými otázkami!

 

Lenka Malá

Odpovědi respondentů

1. Domníváte se, že reklama ovlivňuje děti na základních školách?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [anootázka č. 2, neotázka č. 10].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano11896,72 %96,72 %  
ne43,28 %3,28 %  

Graf

2. Jaký tento vliv podle Vás je?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [spíše kladnýotázka č. 3, spíše zápornýotázka č. 4, kladný i zápornýotázka č. 5, nevímotázka č. 6].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
spíše záporný9277,97 %75,41 %  
kladný i záporný2016,95 %16,39 %  
nevím54,24 %4,1 %  
spíše kladný10,85 %0,82 %  

Graf

3. V čem vidíte výhody tohoto vlivu?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

nevidím výhody

4. V čem je tento vliv podle Vás špatný?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
umělé vytváření spotřebitelského chování u dětí6772,83 %54,92 %  
vliv na socializaci dítěte (vnímání rodiny, hodnoty peněz, společenských vztahů)4346,74 %35,25 %  
hodnotový systém dítěte4346,74 %35,25 %  
dětská agresivita2122,83 %17,21 %  
Lepší je jakákoliv socializace, než žádná.11,09 %0,82 %  
všechny čtyři výše uvedené body11,09 %0,82 %  
děti pak často zaměňujípojmy ŠTĚSTÍ a VLASTNĚNÍ, 11,09 %0,82 %  
zahlcení mozku nepotřebnýmy podněty11,09 %0,82 %  

Graf

5. Shrňte prosím krátce pro a proti, která vnímáte

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

Děti mají větší přehled, jaké možnosti jim svět okolo nabízí. Může to ale být i klam.

Děti se zajímají o to, co vidí v reklamě, většinou chtějí danou věc i koupit.

Dítě by chtělo hned vše co vidí v televizi ale reklama na jogurty a multivitamíny je O.K.

Může inspirovat k některým užitečným věcem, na druhou stranu je to docela vymývání mozků již v tak brzkém věku.

některé jsou poučné jiné jsou podbízivé

nikdy není nic černé nebo bílé pro - informace pro rodiče proti - děti něco vidí a pak to chtějí

odpoutávají pozornost

PRO - Trochu se odpoutají od televize, protože je reklama většinou nezajímá PROTI - Mohou se na ni snadno nachytat, mají pocit, že co je v reklamě je dobré

Pro: informace o zdravých potravinách, kreativních hračkách apod. Proti: nevhodnoct reklamy např. na alkoholické nápoje a intimní pomůcky v době, kdy se děti zpravidla dívají na TV

Pro: může je přivést na nové zájmy, Proti: zvyšuje množství věcí, které si přejí, některé věci jsou pro děti nevhodné

proti - jsou ovlivňované, vydělává se na dětech pro - některé reklamy nejsou pouze na vydělávání

proti - touha po vlastnění i když není potřeba, podpora alkoholu pro - informovatnost o nebezpečí

PROTI: Reklama vede k nezdravé rivalitě, kdy je často dítě jistým způsobem šikanováno za to, že nemá to, co zrovna "frčí". Může to samozřejmě být i naopak, kdy je terčem posměšků, že má úplně vše, aniž by si to či ono vlastně zasloužilo. To však bývá v pozdějších ročnících, řekl bych.

reklama děti ovlivňuje

reklamy sama nemám ráda

Určité stereotypy v lidském chování, předsudky, vše musí být dokonalé jinak to je špatné. Možnost volby dle vlastního přání

vidí nahotu, násilí a mohou se inspirovat

Všechno dítě chce koupit, protože reklama je lákavá - náklady Ne vždy ale jídlo z reklamy chutná a nebo jsou zklamané velikostí výrobku, např. Brumík - Maxi Brumík- opět vyhozené peníze

Z "predskolniho ditete" se stava "konzument". Dite zacina chapat jak funguje svet, zraje den ode dne. Moderni media a reklama jsou soucasti tohoto sveta a tim i soucasti sveta ditete.

Záleží o jakou reklamu se jedná. Díky mléku budou mít děti silné kosti a naopak díky brambůrkům budou obézní.

6. Máte ve svém okolí dítě navštěvující ZŠ/nižší ročníky víceletého gymnázia?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano, mámotázka č. 9, ne, nemámotázka č. 7].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano, mám8168,64 %66,39 %  
ne, nemám3731,36 %30,33 %  

Graf

7. Myslíte si, že Vás osobně reklama ovlivňuje ve Vašem životě (nákupech, uvažování)?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [anootázka č. 8, ne, nikdyotázka č. 10].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano2259,46 %18,03 %  
ne, nikdy1540,54 %12,3 %  

Graf

8. V jakém ohledu toto ovlivnění pociťujete?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

...

ad1) nerada nakupuji ad2) reklama mne pronásleduje a obtěžuje natolik, že vypínám i hezký film v TV ad3) reklama často uráží mou inteligenci; pokud se vzácně objeví spot s vtipem, vždycky zadoufám, že to není ještě úplně prohraná bitva o hodnoty ... ad4) reklama často uráží mé jazykové cítění ad5) reklama požírá můj život (každá vteřina je kus života,který už je odžitý), materiály a energii ad6) reklama si z nás dělá bezduché konzumenty

co vidím v reklamách to koupím a pak doma zjistím ze jsem blbost koupil

dám na značku

Když něco vůbec neznám vyberu si sppíše to z reklamy

Když si kupuji nějaké zboží jako například voňavku nebo šampón, nejsem schopen vyzkoušet všechno nabízené množství ale zkusím nejprve značky, o kterých jsem slyšel.

nevím

občas koupím něco, na co jsem viděla reklamu a nějak mě to zaujalo, a chci to vyzkoušet (jídlo, kosmetika). bez reklamy bych si toho třeba nevšimla.

Občas se přistihnu, že v obchodě uvažuji takto : reklama = kvalita.

Pociťuji, že mi reklama permanentně otravuje život. Je to druh kapitalistické propagandy.

podvědomě vybírám známé značky

pokud mě výrobek v reklamě zaujme, většinou si ho pak koupím

Samozřejmě je to nový výrobek, který chcete vyzkoušet. Pak vás někdy v obchodě překvapí cena a nakonec kvalita ve váš neprospěch :-(

spíše si koupím značku určité věci,která je mi alespoň trochu známá z reklamy

V obchodě sáhnu po "kvalitnějším" výrobku.

V ohledu na proces výběru.

v peněžence

V prodejně více upoutá zboží z reklamy, asi proto že ho člověk už vlastně zná aniž by ho někdy dříve koupil.

V přemýšlení o ceně a kvalitě výrobku, který zamýšlím koupit.

Vidím nějaký přípravek (většinou kosmetika či drogerie) a hned mám chu´t ho vyzkoušet a jít si ho koupit.

vím že daná firma existuje

známé výrobky působí důvěryhodněji

9. Cítíte, že by jej, a případně i Vás, reklama ovlivňovala? (Pamatujte prosím, že se nejedná jen o TV reklamy, ale i letáky a plakáty v obchodech, atp.)

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano, občas dítěti zakoupí-m něco, co se mu zalíbilo v reklamě5061,73 %40,98 %  
dítě si občas něco z reklamy přeje, ale obvykle mu nekupují/i žádné "módní" produkty2227,16 %18,03 %  
z principu odmítám zakoupit jakoukoliv věc, která je momentálně propagována v reklamách56,17 %4,1 %  
dítě si produkty z reklam nepřeje33,7 %2,46 %  
ano, když si dítě přeje něco, co vidělo v reklamě, obvykle mu to koupí-m11,23 %0,82 %  

Graf

10. Vybavujete si momentálně nějakou konkrétní reklamu zacílenou na děti?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [anootázka č. 11, neotázka č. 12].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano6250,82 %50,82 %  
ne6049,18 %49,18 %  

Graf

11. Jaká je to reklama?

Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.

90 % reklam na detskym kanalu Kika a superRTL

Barbie, Zhuzhu pets, Hnusáci - hlavně hračky

Bebe Brumík, Kinder vajíčko, nějaké želé bonbóny

bebe brumík, marťánci

brumík

Brumík, Chocapic, Barbie panenka a jiné hračky...

Dětské hračky před a po večerníčcích.

Doba Vánoc - veškeré reklamy na hračky. Nejvíc mi asi utkvěli v hlavě Bindeez.

Dobrá máma

Energy drink monster...nevím

Fidorka, Coca cola, Fanta, nějaký panenky...

Haribo

hlavně na hračky šmoulové čokolády

hračky

hračky

hračky

hračky - panenka Karolínka, autodráhy

Hračky před Vánocemi -polly pocket, barbíny, panenky

Hračky před Vánocemi, plno reklam

hračky v tescu

hračky, mobilní telefony, pc

hračky, sladkosti, fast food (zde asi nejsou prvotním cílem děti, ale druhotným nepochybně) reklamy na spotřební zboží - posun hodnotového žebříčku

hračky,barbina

jakékoliv hračky

kinder pingui

Kinder Surprise

Kinder vajíčka, Hračky - lego, Transformers..., jídlo - bobík, kostíci...

Kostíci

Lego - Star Wars

Letáky v obchodu s hračkami. Reklamy na cukrovinky a sladké pokrmy a hračky v TV.

Littles pet shop

mléčné výrobky a cukrovinky

Na Barbie, různé Pony a "hejbající se", avšaj nehejbající se blbosti - hrůza

Na hračky

na hračky

na hračky

na hračky, pet shop nebo tak nějak

na jogurty,dárky na Vánoce atd..

na nové typy mob.telefonů

Na panenky.

Nezdravá jídla ve fast foodech - např. Mc Donalds

od firmy Ferero vse mit "KINDER" vajícko, country, rezy atd.

pamatuji si na reklamy z dětství - Barbie, Transformer, My Little Pony... dnes už nevlastním televizi a reklamy programově ignoruji. Doporučuji shlédnout tento dokument: http://www.youtube.com/watch?v=5qZdGY3xGsg Je to naprosto pobuřující.

Paula puding-přeslazené, nevhodné

Paula, různé cereálie, Bebe Brumík

potraviny, hračky

prase, ktere se krmi hamburgery.. barbie, auta

pribináček

Reklama na Beyblade

reklama na hračky

reklama na mluvící hračky

reklama na půjčku

Reklamy v TV běžící v "pohádkovém" čase na hračky, bez kterých nejde dál žít, úplně konkrétní název nevím.

sladkosti Kinder

snidanove cerealie, ruzne sladkosti plne barevnych obrazku, ktere deti zaujmou

Spíše kdysi, kolem Vánoc, reklamy na hračky (Chumláček postýlkáček, pejsek Bobby na píšťalky, stolní hry jako Veverka Terka..)

Stupidní, je na na panenky ˇ3ušu nebo něco takového.

šílení roboti,příšerné figurky zvířat-omlouvám se ale názvy firem si díkybohu nepamatuju

transformeři

vsemozne jogurty; casto prinaseji ze skoly ruzne reklamy (na knizky, casopisy, vyjimecneji potraviny) - posledni byla "skryta" reklama na detske zvykacky Orbit (4 srankovy sesitek "zabavnych ukolu" ktery se tvaril jako vzdelavaci)

zoobles, bakugan na disney channel

želatinové vitamíny, reklamy na hračky

12. Jaký je celkově Váš názor na reklamu cílenou na děti?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vadí mi, že ji děti sledují, ale nemohu s tím nic dělat5746,72 %46,72 %  
zakázal/a bych ji2722,13 %22,13 %  
je mi to jedno, nezajímám se o ni2621,31 %21,31 %  
nevadí mi1613,11 %13,11 %  
nedovoluji dětem sledovat reklamy43,28 %3,28 %  
většinou se mi líbí43,28 %3,28 %  

Graf

13. Jste žena, nebo muž?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena9477,05 %77,05 %  
muž2822,95 %22,95 %  

Graf

14. Jaký je Váš věk?

Povinná otázka, respondent musel napsat číselnou odpověď (pouze kladná čísla).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
211310,66 %10,66 %  
22129,84 %9,84 %  
24108,2 %8,2 %  
2086,56 %6,56 %  
1875,74 %5,74 %  
2364,92 %4,92 %  
1964,92 %4,92 %  
2554,1 %4,1 %  
4043,28 %3,28 %  
5543,28 %3,28 %  
ostatní odpovědi 44
49
17
42
34
30
43
45
32
46
35
15
26
65
57
100
50
31
66
16
70
33
27
48
38
41
36
14
4738,52 %38,52 %

Statistická data byla pro následující výpočty očištěna o 5 % hodnot z každé strany.

Statistická polohaHodnota
Průměr:28.52
Minimum:17
Maximum:55
Variační rozpětí:38
Rozptyl:108.64
Směrodatná odchylka:10.42
Medián:24
Modus:21

Graf

15. V jakém kraji bydlíte?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Praha4133,61 %33,61 %  
Středočeský2419,67 %19,67 %  
Ústecký1411,48 %11,48 %  
Královéhradecký86,56 %6,56 %  
Zlínský86,56 %6,56 %  
Jihomoravský86,56 %6,56 %  
Moravskoslezský64,92 %4,92 %  
Jihočeský64,92 %4,92 %  
Vysočina32,46 %2,46 %  
Liberecký21,64 %1,64 %  
Pardubický10,82 %0,82 %  
Plzeňský10,82 %0,82 %  

Graf


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u jedné otázky.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

6. Máte ve svém okolí dítě navštěvující ZŠ/nižší ročníky víceletého gymnázia?

  • odpověď ano, mám:
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi ano, občas dítěti zakoupí-m něco, co se mu zalíbilo v reklamě na otázku 9. Cítíte, že by jej, a případně i Vás, reklama ovlivňovala? (Pamatujte prosím, že se nejedná jen o TV reklamy, ale i letáky a plakáty v obchodech, atp.)
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi dítě si občas něco z reklamy přeje, ale obvykle mu nekupují/i žádné "módní" produkty na otázku 9. Cítíte, že by jej, a případně i Vás, reklama ovlivňovala? (Pamatujte prosím, že se nejedná jen o TV reklamy, ale i letáky a plakáty v obchodech, atp.)
  • odpověď ne, nemám:
    • 3.3x vetší pravděpodobnost při odpovědi ano na otázku 7. Myslíte si, že Vás osobně reklama ovlivňuje ve Vašem životě (nákupech, uvažování)?
    • 3.3x vetší pravděpodobnost při odpovědi ne, nikdy na otázku 7. Myslíte si, že Vás osobně reklama ovlivňuje ve Vašem životě (nákupech, uvažování)?

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Domníváte se, že reklama ovlivňuje děti na základních školách?

2. Jaký tento vliv podle Vás je?

4. V čem je tento vliv podle Vás špatný?

6. Máte ve svém okolí dítě navštěvující ZŠ/nižší ročníky víceletého gymnázia?

7. Myslíte si, že Vás osobně reklama ovlivňuje ve Vašem životě (nákupech, uvažování)?

9. Cítíte, že by jej, a případně i Vás, reklama ovlivňovala? (Pamatujte prosím, že se nejedná jen o TV reklamy, ale i letáky a plakáty v obchodech, atp.)

10. Vybavujete si momentálně nějakou konkrétní reklamu zacílenou na děti?

12. Jaký je celkově Váš názor na reklamu cílenou na děti?

13. Jste žena, nebo muž?

14. Jaký je Váš věk?

15. V jakém kraji bydlíte?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Domníváte se, že reklama ovlivňuje děti na základních školách?

2. Jaký tento vliv podle Vás je?

4. V čem je tento vliv podle Vás špatný?

6. Máte ve svém okolí dítě navštěvující ZŠ/nižší ročníky víceletého gymnázia?

7. Myslíte si, že Vás osobně reklama ovlivňuje ve Vašem životě (nákupech, uvažování)?

9. Cítíte, že by jej, a případně i Vás, reklama ovlivňovala? (Pamatujte prosím, že se nejedná jen o TV reklamy, ale i letáky a plakáty v obchodech, atp.)

10. Vybavujete si momentálně nějakou konkrétní reklamu zacílenou na děti?

12. Jaký je celkově Váš názor na reklamu cílenou na děti?

13. Jste žena, nebo muž?

14. Jaký je Váš věk?

15. V jakém kraji bydlíte?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Malá, L.Vliv reklamy na dítě školního věku (výsledky průzkumu), 2011. Dostupné online na https://vliv-reklamy-na-dite-skolnih.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.