Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Fakt, že je úroveň finanční gramotnosti v České republice na nízké úrovni, je poměrně známá věc. Tento dotazník je vytvořen tak, aby odhalil postoje lidí k finanční gramotnosti, jejímu vzdělávání a také vzdělávání online. Vaše odpovědi mi pomohou zvolit nejvíce preferovanou formu, jak úroveň finanční gramotnosti zvýšit.
Odpovědi respondentů
1. Pohlaví
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Žena
147
60 %
60 %
Muž
98
40 %
40 %
2. Věk
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
26 – 40
119
48,57 %
48,57 %
19 – 25
80
32,65 %
32,65 %
41 – 60
31
12,65 %
12,65 %
18 a méně
14
5,71 %
5,71 %
61 a více
1
0,41 %
0,41 %
3. Dokončené vzdělání
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Vysokoškolské
128
52,24 %
52,24 %
Středoškolské
102
41,63 %
41,63 %
Základní
13
5,31 %
5,31 %
Nedokončené základní
2
0,82 %
0,82 %
4. Ekonomická aktivita
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Zaměstnanec
131
53,47 %
53,47 %
Student
72
29,39 %
29,39 %
OSVČ, podnikatel
27
11,02 %
11,02 %
Nezaměstnaný
12
4,9 %
4,9 %
Důchodce
3
1,22 %
1,22 %
5. Setkali jste se někdy s pojmem finanční gramotnost?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Ano
233
95,1 %
95,1 %
Ne
12
4,9 %
4,9 %
6. Myslíte si, že je finanční vzdělání důležité?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Ano
234
95,51 %
95,51 %
Nevím
7
2,86 %
2,86 %
Ne
4
1,63 %
1,63 %
7. Které prostředí nejvíce ovlivnilo vaše finanční vzdělání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Rodina
114
46,53 %
46,53 %
Zaměstnání
52
21,22 %
21,22 %
Škola
47
19,18 %
19,18 %
Jiné
24
9,8 %
9,8 %
Nevím
8
3,27 %
3,27 %
8. Kdy si myslíte, že je nejlepší se finančně vzdělávat?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Základní škola
135
55,1 %
55,1 %
Střední škola
90
36,73 %
36,73 %
Předškolní věk
11
4,49 %
4,49 %
Vysoká škola
5
2,04 %
2,04 %
Nevím
4
1,63 %
1,63 %
9. Na jaké úrovni si myslíte, že se nachází vaše finanční vzdělání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Průměrné
118
48,16 %
48,16 %
Nadprůměrné
80
32,65 %
32,65 %
Vysoké
21
8,57 %
8,57 %
Podprůměrné
20
8,16 %
8,16 %
Nízké
6
2,45 %
2,45 %
10. Myslíte si, že své finanční znalosti umíte plně využívat v praxi?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Spíše ano
127
51,84 %
51,84 %
Spíše ne
48
19,59 %
19,59 %
Ano
45
18,37 %
18,37 %
Nevím
16
6,53 %
6,53 %
Ne
9
3,67 %
3,67 %
11. Myslíte si, že by vám lepší finanční vzdělání pomohlo v orientaci a při výběru mezi finančními produkty a případně i jejich četnějšímu využití?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Ano
106
43,27 %
43,27 %
Spíše ano
88
35,92 %
35,92 %
Spíše ne
23
9,39 %
9,39 %
Nevím
16
6,53 %
6,53 %
Ne
12
4,9 %
4,9 %
12. Chtěli byste se dále finančně vzdělávat?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Ano
175
71,43 %
71,43 %
Nevím
42
17,14 %
17,14 %
Ne
28
11,43 %
11,43 %
13. Využili byste možnosti dalšího finančního vzdělání, pokud by bylo poskytnuto zdarma?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Ano
181
73,88 %
73,88 %
Nevím
40
16,33 %
16,33 %
Ne
24
9,8 %
9,8 %
14. Jaká forma finančního vzdělávání vám připadá účinná?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Internet, aplikace, videa, vzdělávací hry
172
70,2 %
70,2 %
Vzdělávací kurzy a semináře
155
63,27 %
63,27 %
Škola
136
55,51 %
55,51 %
Odborná literatura
65
26,53 %
26,53 %
Televizní pořad
39
15,92 %
15,92 %
Letáky, brožury, tisk
22
8,98 %
8,98 %
15. Jaká digitální zařízení využíváte? (možné více odpovědí)
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Mobilní telefon
239
97,55 %
97,55 %
Stolní počítač / notebook
238
97,14 %
97,14 %
Tablet
68
27,76 %
27,76 %
E-book čtečka
46
18,78 %
18,78 %
Mp3 přehrávač
20
8,16 %
8,16 %
Jiné
9
3,67 %
3,67 %
16. Které z těchto zařízení využíváte nejčastěji?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Mobilní telefon
178
72,65 %
72,65 %
Stolní počítač / notebook
60
24,49 %
24,49 %
Tablet
6
2,45 %
2,45 %
Jiné
1
0,41 %
0,41 %
17. Využili jste někdy možnosti online vzdělávání? (příklady v další otázce)
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Ano
191
77,96 %
77,96 %
Ne
54
22,04 %
22,04 %
18. Jaké online vzdělávací prostředky jste využili?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Internetový vyhledávač pro získávání informací (například do školy nebo do zaměstnání)
178
72,65 %
72,65 %
Naučná videa
138
56,33 %
56,33 %
Online kurzy
103
42,04 %
42,04 %
Aplikace
97
39,59 %
39,59 %
Hry
37
15,1 %
15,1 %
Nevzdělávám se online
34
13,88 %
13,88 %
Jiné
12
4,9 %
4,9 %
19. Máte na svém digitálním zařízení nějakou vzdělávací aplikaci nebo vzdělávací hru? (příklad: Duolingo, Khan academy, Memrise, WolframAlpha....)
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Ne
126
51,43 %
51,43 %
Ano
119
48,57 %
48,57 %
20. Sestavujete si vlastní rozpočet/rozpočet domácnosti?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Ne
127
51,84 %
51,84 %
Ano
118
48,16 %
48,16 %
21. Využíváte k sestavení rozpočtu aplikaci na svém digitálním zařízení?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Ne
133
54,29 %
54,29 %
Nesestavuji rozpočet
89
36,33 %
36,33 %
Ano
23
9,39 %
9,39 %
22. Myslíte si, že zapojení her do vzdělávání má pozitivní účinek?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď
Počet
Lokálně %
Globálně %
Akce
Ano
228
93,06 %
93,06 %
Ne
17
6,94 %
6,94 %
SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA
Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!
Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.
Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3
Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5
Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 4 otázek.
Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).
1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi Předškolní věk na otázku 8. Kdy si myslíte, že je nejlepší se finančně vzdělávat?
14. Jaká forma finančního vzdělávání vám připadá účinná?
odpověď Škola:
1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi Základní na otázku 3. Dokončené vzdělání
17. Využili jste někdy možnosti online vzdělávání? (příklady v další otázce)
odpověď Ne:
4.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi Nevzdělávám se online na otázku 18. Jaké online vzdělávací prostředky jste využili?
20. Sestavujete si vlastní rozpočet/rozpočet domácnosti?
odpověď Ano:
2x vetší pravděpodobnost při odpovědi Ano na otázku 21. Využíváte k sestavení rozpočtu aplikaci na svém digitálním zařízení?
odpověď Ne:
1.9x vetší pravděpodobnost při odpovědi Nesestavuji rozpočet na otázku 21. Využíváte k sestavení rozpočtu aplikaci na svém digitálním zařízení?
Zjišťování závislostí odpovědí
Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.
Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).
1. Pohlaví
2. Věk
3. Dokončené vzdělání
4. Ekonomická aktivita
5. Setkali jste se někdy s pojmem finanční gramotnost?
6. Myslíte si, že je finanční vzdělání důležité?
7. Které prostředí nejvíce ovlivnilo vaše finanční vzdělání?
8. Kdy si myslíte, že je nejlepší se finančně vzdělávat?
9. Na jaké úrovni si myslíte, že se nachází vaše finanční vzdělání?
10. Myslíte si, že své finanční znalosti umíte plně využívat v praxi?
11. Myslíte si, že by vám lepší finanční vzdělání pomohlo v orientaci a při výběru mezi finančními produkty a případně i jejich četnějšímu využití?
12. Chtěli byste se dále finančně vzdělávat?
13. Využili byste možnosti dalšího finančního vzdělání, pokud by bylo poskytnuto zdarma?
14. Jaká forma finančního vzdělávání vám připadá účinná?
15. Jaká digitální zařízení využíváte? (možné více odpovědí)
16. Které z těchto zařízení využíváte nejčastěji?
17. Využili jste někdy možnosti online vzdělávání? (příklady v další otázce)
18. Jaké online vzdělávací prostředky jste využili?
19. Máte na svém digitálním zařízení nějakou vzdělávací aplikaci nebo vzdělávací hru? (příklad: Duolingo, Khan academy, Memrise, WolframAlpha....)
20. Sestavujete si vlastní rozpočet/rozpočet domácnosti?
21. Využíváte k sestavení rozpočtu aplikaci na svém digitálním zařízení?
22. Myslíte si, že zapojení her do vzdělávání má pozitivní účinek?
B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:
Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).
1. Pohlaví
2. Věk
3. Dokončené vzdělání
4. Ekonomická aktivita
5. Setkali jste se někdy s pojmem finanční gramotnost?
6. Myslíte si, že je finanční vzdělání důležité?
7. Které prostředí nejvíce ovlivnilo vaše finanční vzdělání?
8. Kdy si myslíte, že je nejlepší se finančně vzdělávat?
9. Na jaké úrovni si myslíte, že se nachází vaše finanční vzdělání?
10. Myslíte si, že své finanční znalosti umíte plně využívat v praxi?
11. Myslíte si, že by vám lepší finanční vzdělání pomohlo v orientaci a při výběru mezi finančními produkty a případně i jejich četnějšímu využití?
12. Chtěli byste se dále finančně vzdělávat?
13. Využili byste možnosti dalšího finančního vzdělání, pokud by bylo poskytnuto zdarma?
14. Jaká forma finančního vzdělávání vám připadá účinná?
15. Jaká digitální zařízení využíváte? (možné více odpovědí)
16. Které z těchto zařízení využíváte nejčastěji?
17. Využili jste někdy možnosti online vzdělávání? (příklady v další otázce)
18. Jaké online vzdělávací prostředky jste využili?
19. Máte na svém digitálním zařízení nějakou vzdělávací aplikaci nebo vzdělávací hru? (příklad: Duolingo, Khan academy, Memrise, WolframAlpha....)
20. Sestavujete si vlastní rozpočet/rozpočet domácnosti?
21. Využíváte k sestavení rozpočtu aplikaci na svém digitálním zařízení?
22. Myslíte si, že zapojení her do vzdělávání má pozitivní účinek?
C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI
Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.
Poznámky: 1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli. 2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 % 3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat. 4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.
Jitka Ovsíková: Dobrý večer, pojem finanční gramotnost nevysvětluji záměrně. Pojem finanční vzdělávání jsem zvolila pro jeho jednoduchost s předpokladem, že si ho každý zařadí. Děkuji však za připomínku a ještě Váš nápad zvážím.
Vaclav: Možná by bylo dobré někde specifikovat, co přesně se myslí finanční gramotností a finančním vzděláváním. Aby všichni (i ti co ty pojmy neznají) odpovídali na stejnou věc.
Jitka Ovsíková: Dobrý večer, já ve své práci prosazuji tuto myšlenku, že lidé se vzdělávají po celý život. Ale pro účel mého výzkumu se zajímám o konkrétnější období. Konkrétní odpověď má pro mě větší přínosnost. Děkuji za orázku.