Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > VYUŽÍVÁNÍ LOUTEK V MATEŘSKÝCH ŠKOLÁCH - Rybářová
VYUŽÍVÁNÍ LOUTEK V MATEŘSKÝCH ŠKOLÁCH - Rybářová
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Dáša Rybářová |
---|---|
Šetření: | 27. 06. 2011 - 15. 07. 2011 |
Počet respondentů: | 88 |
Počet otázek (max/průměr): | 16 / 15.07 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 68,5 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.07:01 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
jmenuji se Dáša Rybářová a studuji v Brně Učitelství pro mateřské školy na Pedagogické fakultě MU.
Momentálně sbírám data pro svoji bakalářskou práci, která se věnuje LOUTCE PŘI PRÁCI UČITELE V MŠ.
Obracím se na Vás s žádostí o vyplnění tohoto dotazníku, který se zabývá využitím loutky v mateřské škole. Cílem mého snažení je zjistit, zda se u nás v mateřských školách používají loutky, popřípadě jak často a jakým způsobem.
Byla bych Vám velice vděčná, kdybyste věnovali tomuto dotazníku okolo 10 minut (obsahuje 1 otázek).
Děkuji za Vaši trpělivost a Váš čas věnovaný vyplňováním tohoto dotazníku.
S přáním pěkného dne,
Dáša Rybářová.
Odpovědi respondentů
1. Jste muž X žena
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 88 | 100 % | 100 % |
2. Jaký je Váš věk?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
46-55 | 49 | 55,68 % | 55,68 % |
36-45 | 20 | 22,73 % | 22,73 % |
26-35 | 11 | 12,5 % | 12,5 % |
56 a více | 6 | 6,82 % | 6,82 % |
do 25 | 2 | 2,27 % | 2,27 % |
3. Jaký obor jste vystudoval (a), popřípadě studujete, na vysoké škole?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
SpgŠ | 6 | 6,82 % | 6,82 % |
učitelství pro MŠ | 5 | 5,68 % | 5,68 % |
Předškolní pedagogika | 4 | 4,55 % | 4,55 % |
ne | 4 | 4,55 % | 4,55 % |
Učitelství pro mateřské školy | 3 | 3,41 % | 3,41 % |
žádný | 3 | 3,41 % | 3,41 % |
školský management | 3 | 3,41 % | 3,41 % |
Speciální pedagogika předškolního věku | 2 | 2,27 % | 2,27 % |
střední pedagogická škola | 2 | 2,27 % | 2,27 % |
Učitelství pro MŠ, PedF MU | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
ostatní odpovědi | 55 | 62,5 % | 62,5 % |
4. Jaká je délka Vaší pedagogické praxe?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Více než 21 let | 61 | 69,32 % | 69,32 % |
1-5 | 7 | 7,95 % | 7,95 % |
16-20 | 7 | 7,95 % | 7,95 % |
6-10 | 6 | 6,82 % | 6,82 % |
11-15 | 6 | 6,82 % | 6,82 % |
0 | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
5. Na jakém typu školy učíte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
mateřská škola v malém městě | 33 | 37,5 % | 37,5 % |
mateřská škola ve velkém městě | 30 | 34,09 % | 34,09 % |
mateřská škola na vesnici s jednou třídou v ročníku | 25 | 28,41 % | 28,41 % |
6. Máte ve Vaší mateřské škole k dispozici loutky?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 87 | 98,86 % | 98,86 % |
ne | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
7. Jestli ano, jaké typy loutek?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
maňásky | 85 | 98,84 % | 96,59 % |
plošné | 68 | 79,07 % | 77,27 % |
marionety | 28 | 32,56 % | 31,82 % |
jiné, jaké? | 19 | 22,09 % | 21,59 % |
prstové | 9 | 10,47 % | 10,23 % |
javajkové | 2 | 2,33 % | 2,27 % |
pro stínové divadlo | 1 | 1,16 % | 1,14 % |
prstové loutky, krabicové,čepičkové | 1 | 1,16 % | 1,14 % |
prstové, celoprstové | 1 | 1,16 % | 1,14 % |
deskové | 1 | 1,16 % | 1,14 % |
dřevěné klapací | 1 | 1,16 % | 1,14 % |
prstové, javajky, magnetické | 1 | 1,16 % | 1,14 % |
papírové,vyrobené dětmi,látkové motivační čepičky | 1 | 1,16 % | 1,14 % |
prstové, vlastní výroba | 1 | 1,16 % | 1,14 % |
prstové loutky, vlastní výroby, klapáci | 1 | 1,16 % | 1,14 % |
prstové, klapačky | 1 | 1,16 % | 1,14 % |
všechny jmenované, dále prstové | 1 | 1,16 % | 1,14 % |
vlastní výroby - tvorba dětí | 1 | 1,16 % | 1,14 % |
8. K jakým aktivitám loutky v pedagogické praxi využíváte?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
hra s loutkou jako motivace k tématu | 82 | 97,62 % | 93,18 % |
hra divadelního představení | 61 | 72,62 % | 69,32 % |
jako názorná pomůcka | 44 | 52,38 % | 50 % |
vizualizace textové předlohy | 33 | 39,29 % | 37,5 % |
9. Užívají děti ve Vaší mateřské škole loutky? Pokud ano, tak:
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
při spontánní činnosti | 73 | 90,12 % | 82,95 % |
při řízené činnosti (hraní divadla) | 60 | 74,07 % | 68,18 % |
děti se samy účastní loutkového představení jako herec | 52 | 64,2 % | 59,09 % |
10. Má Vaše mateřská škola další vybavení pro realizaci dramatické výchovy (např. komplexní loutkové divadlo)? Prosím, rozepište:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Ano máme v každé třídě (máme jich 6 ) divadelní paravan, který paní učitelky často využívají, jak k motivaci, hraní divadélka nebo i v ranní hře, kde si děti samy vyzkoušejí práci s různými loutkami.
ano- paraván
Ano, "Kufříkové divadlo"
ano, na všech třídách mají děti alespoň jeden druh loutek, se kterými si na určitém místě ( stolek, paraván, vyrobená scéna z různých kostek a látek) mohou kdykoli hrát.
ANO, v každé třídě (5 tříd) máme celé maňáskové divadlo ( asi 30 loutek+ paravavan), také kusově marieonety, plošné divadlo i s jevištěm
čepičky pro děti - zvířátka, pohádkové postavy, profese
Děti si staví vlastní scénu z velkých stavebnic - Polykarpovka, záclon a dek
Divadélko v kufříčku, malá stolní divadélka, magnetické a pod., chybí nám nějaká větší scéna a zásoba rekvizit, nikdo z mých kolegyň se na divadlo nespecializuje.
Divadlo máme jen maličké, používám k postavení divadla spíše Polykarpovu stavebnici, převrácený stoleček a pod.
divadlo, maňásky, plošné louky, 3 marionety
DŘEVĚNÉ DIVADLO
dřevěné loutkové divadlo
Dřevění loutkové divadlo.
Dřevěný paraván s oknem a oponou.
Klasické vybavení pro předškolní vzdělávání, loutky, přenosné paravany,maňásky, vyráběné pomůcky, které slouží jako maňásci,… vše podle možností a potřeb pedagogů a dětí
kompletní plošné loutky
Komplexní loutkové divadlo nemáíme, dramatickou výchovu realizujeme průběžně při výchovně vzdělávací činnosti (drobné hry, etudky). Děti chodí v rámci pobytu v MŠ na divadelní předplatné a školu navštíví v průběhu roku různá divadla.
komplexní loutkové divadlo nemáme, ale podmínky pro dramatizaci si tvoříme samy s dětmi-kulisy, hrací plochu, oponu apod. Vybavení je na průměrné úrovni, postupně pořizujeme nové loutky, paraván.
Kromě plošných a maňáskových loutek využíváme výrobu vlastních, papírových loutek dle daného tématu. K dispozici máme také zvířecí čepičky, které jsou u dětí velmi oblíbené, případně další kusy kostýmů došíváme.
kulisy
Kulisy pro marionety, maňáskové divadlo - paraván
Kulisy vlastní výroby (učitelek, dětí).
loutkové divadlo
loutkové divadlo nemáme, pouze loutky,pomáháme si kostkami ,nebo kulisy sami vyrábíme,vše je o penězích a ty bohužel nemáme
loutkové divadlo vyrobené z krabic, které si děti samy pomalují
loutky ,maňásky, paravány, látkové čepičky a oblečky pro dramatickou výchovu...
malé loutkové divadlo
máme 2 kufříková divada (pro pléšné lotky či malé marionety), možnost hry s maňásky (podlouhlé vestavěné scény na 2 třídách)
máme dostatečné vybavení pro hraní divadla
máme dřevěné loutkové divadlo, hrají děti i učitelky, děti vyrábějí samy i některé kulisy
máme k dispozici loutkové divadlo
Máme loutkové rozkládací divadlo, loutky různých typů pro spontánní činnosti i pro hraní představení učitelkami.
máme paravánek střední velikosti, dále divadélko na plošné loutky v dřevěné krabici se zářezy
Máme pouze takové malé zástěnné divadélko a několik loutek.
Máme pro děti loutkové divadlo.
Máme stan s oponou a dětské loutkové divadélko (kulisy, opona) Ručně vyrobené maňásky
Máme zakoupený divadelní paravan na každém poschodí MŚ jeden máme dvě poschodí 4 třídy
Na naší MŠ máme loutkové divadlo komplexní( velké dřevěné kulisy s oponou,kufr maňásků)
Na školce máme pohádkové čepičky , které se využívají k realizaci pohádek.
Naše MŠ má k dispozici paravan -divadlo,kde se může rozvíjet vlastní dramatická tvorba dětí,fantazie. Dále nové textilní čepičky pro dramatickou výchovu,maňásky.
Naše škola má vlastní menší loutkové divadlo.
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
Ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
Ne.
několik paravanů, malá a velká loutková scéna se sadou loutek, kabinet s kostými pro děti i dospělé, magnetické loutkové divadlo, čepičky pro dramatizaci, loutky vyráběné z přírodnin a různých materiálů - dle ročního období a tématu
nemá
Nemá.
Nemáme vybavení pro dramatickou výchovu...
Nemáme. Jen maňásky a pár prstových loutek
paravan na loutkové divadlo velký i malý stolní.
paraván a loutky.
paraván a maňásky
Paravan na hraní loutkového divadla
Paravany na loutkové představení.
paravany, používáme též běžné věci a doplňky ve třídě.
Paravany, sloužící ke hraní divadla, hotové divadélko
Paravany, stálý velký koutek s divadelními kulisami, malá divadélka dřevěná, velký výběr maňásků na stojanech. V plánu je pořízení věšáku a kostýmů k dramatizaci.
pohádkové, zvířátkové čepičky
Pouze malá loutková divadla pro potřeby dětí.
pouze malé stolní divadélko, divadlo nebo divadelní scénu si vždy vytvoříme dle vlastní fantazie, rádi improvizujeme
Realizace divadélka je v plánu příští školní rok 2011/2012
samostatné kulisy a doplňky k dramatizaci
soubory maňásků k pohádkám a plošné loutky
starší loutkové divadlo, sadu plošných loutek a motorickou pomůcku loutky s provázky .
Stavíme si kulisy sami - dle našich představ a požadavků, děti si samy vytváří kulisy, divadlo, jak jeviště, tak hlediště, používáme kostýmy pro přímou dramatizaci divadla - pohádky.
škola vlastní marionety i soubory maňásků,nejraději mají děti ,když ¨si vytváří svoji dramatizaci.oni jako herci a využívají zvířecí nebo různé čepičky hrdinů pohádek
Velké dřevěné divadlo.
velký paraván i s kulisami, malé přenosné divadélko, závěsný "paraván"
velký výběr plošných loutek, maňásků, javajkové divadélko
Vlastníme různé druhy dřevěných zástěn, které se k loutkovému divadlu hodí, prstové miniaturní loutky, barevné plastové a dřevěné kulisy (les, kytičky, hříbky, domečky), čepičky které znázorňují zvířátka (upínají se pod bradou na suchý zip) a kostýmy postav (anděl, čert, Karkulka, babička, dědeček, Haitská tanečnice, čarodějnice, indiáni, berušky, mravenečci, včelky, medvědi, ježci).
z prostorových důvodů máme pouze malé loutkové divadlo
11. Považujete vybavení mateřské školy v této oblasti za dostatečné pro Vaši práci?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 62 | 70,45 % | 70,45 % |
ne | 26 | 29,55 % | 29,55 % |
12. Které podoby loutek využíváte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
hotová | 86 | 97,73 % | 97,73 % |
vlastní dětská | 50 | 56,82 % | 56,82 % |
zástupná | 31 | 35,23 % | 35,23 % |
imaginární | 23 | 26,14 % | 26,14 % |
jiné, které? | 2 | 2,27 % | 2,27 % |
nejvíce maňásky firmy NOE | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
postavička z keramické hlíny, vystřihovánka | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
nevim | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
nepoužívám | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
13. Absolvovali jste někdy nějakou formu vzdělávání v oblasti loutkového divadla nebo dramatické výchovy? Prosím, vypište, jakou:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 41 | 46,59 % | 46,59 % |
ano | 3 | 3,41 % | 3,41 % |
seminář dram.výchovy | 2 | 2,27 % | 2,27 % |
Ne... | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
předmět Maňáskové divadlo při sturiu na SPgŠ | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
kurzy dramatické výchovy | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
Dramatická výchova na Spgš, dramaterapi na VŠ | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
seminář dramatické výchovy v rámci dalšího vzděláv | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
praktické semináře k dramaterapii . | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
Dramatickýá výchova na SPgŠ | 1 | 1,14 % | 1,14 % |
ostatní odpovědi | 35 | 39,77 % | 39,77 % |
14. Je u Vás na škole dramatická výchova samostatným prvkem v tematickém bloku ŠVP – je zde písemně vystihnuta?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 70 | 79,55 % | 79,55 % |
ano | 18 | 20,45 % | 20,45 % |
15. V čem spatřujete přínos práce s loutkou v prostředí mateřské školy?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
- prostředník při přenášení informací - usnadnění adaptace na nové prostředí - obohacení a rozvoj dětské fantazie - prostředek k sebevyjádření
- rozvoj představivosti a fantazie - možnost vcítit se do loutky - projekce vlastních pocitů, prožitků do loutky
dětem je loutka kamarádem, pomocníkem, vzorem, zábavou
děti se tím dají dobře motivovat a tady používat k výchovným účelům
Děti se prostřednictvím loutky zklidní, při spontánní hře s loutkou vyjádří své starosti, nálady. Loutka rozvíjí komunikatovní schopnosti dětí.
děti se určitě lépe motivují, je to nejlepší prostředek na zklidnění dětí, s větší hloubkou se přenesou do světa pohádek a fantazie
Dítě do hry s loutkou projektuje svůj život, své starosti, své potřeby; důležitá je vzájemná komunikace (dialogy) mezi dětmi, stejně tak rozvoj estetického vnímání
Dítěti je lotka nebo maňásek velmi blízký, dokáže zaujmout, velmi dobře působí jako "terapeut".
je motivujícím činitelem, dětem blízkám, rozvíjí fantazii, představivost a tvořivost dětí ,zlepšuje komunikaci s dětmi, přiblížení se dětem.
je to úžasná motivační pomůcka, děti velice rády s loutkou "pracují"
Je to výborný prostředek při začátku školního roku i po celý rok k motivaci dětí.
k rozvíjení dětí k dramatizaci
Lepší pozornost a zájem dětí o dané téma , motivační vedení a prolínání do všech činností,zkvalitňování komunikace mezi dětmi,umění vést monolog v přímé řeči, likvidace ostychu a zábran u méně komunikativních dětí zapojovat se aktivně do kolektivu.
lepší představivost
Loutka je dětem blízká jako hračka, rozvíjí dětskou představivost, verbální podání myšlenky loutkou je pro děti zábavnější než podání samotným pedagogem. Děti loutkám věří, nebojí se jich a komunikují s ní bez zábran, více se jí otevřou.
Loutka je dětem blízká, rozvíjí fantazii, práce s ní je kreativní.
Loutka, maňásek, divadlo to vše je v MŠ nutností vzhledem k motivaci, práci s příběhem, fantazii dětí předškolního věku
motivace
motivace
Motivace
motivace k integrovaným blokům, motivace v mravní výchově, řečový rozvoj... Velmi vhodný prostředek k navázání kontaktů s dětmi, které mají jakékoli zábrany s komunikací s dospělým.
motivace, citová výchova, výchova proti xenofobii a rasismu, angličtina
motivace, dramatizace, scénky
motivace, individuální, práce s novými a bojácnými dětmi, rozvíjení komunikativních dovedností, procvičení paměti, přednes, správná výslovnost, praktické zacházení s loutkami - jemná motorika.
motivace, přiblížení se dětem, hlavně při nástupu do MŠ, dramatizace pohádek,, spontánní hry – použití volně. Také máme vyrobenou vlastní loutku asi 0,5 m, jmenuje se Kamínek, je to postava chlapce – Kamínek se jmenuje naše MŠ , pracujeme podle projektu „ Toulavý Kamínek“ – složili jsme si k tomu pohádku….( jméno vybraly děti , jsme v ulici „ Ke Kamenci“).
Motivační prostředek, loutka má k dětem blízko, hra na divadlo je velmi baví, rozvíjí svoji fantazii, mluvní projev, trénují paměť, ohleduplnost k druhým.
navázání kontaktu; vtažení dítěte do tématu, příběhu; manipulační činnosti; rozvoj komunikačních schopností
navazování kontaktů mezi dětmi, mezi učitelkou a dětmi; pomoc při začlenění do kolektivu; dobrý motivační prvek; vede k zlepšení komunikačních dovedností, tvoření vět, výslovnosti...
Navození atmosféry, upoutání zájmu dětí,rozvoj komunikace, emocionální rozvoj dětí, rozvoj představivosti a fantazie, estetické cítění, rozšiřování slovní zásoby, mluvního projevu dětí, aktivizace dětí. Vlastní maňásek, plyšáček - emocionální pouto s domovem, pomůcka při adaptaci dítěte na cizí prostředí....
Navození kontaktu s dítětem, motivační prvek, seznámení dětí s prvkem dramatické výchovy a s prací loutkoherců.
Nejvíce v motivaci, ztotožnění dítěte s loutkou
nejvíce využívané při adaptaci na prostředí Mš u nejmladších dětí, u ostýchavých dětí pomůcka,že mluví přes loutku
Některé děti se zbaví ostychu, když hovoří za loutku a ne za sebe Lepší názornost Využití všech smyslů Učení hrou
pedagog -vhodná pro motivaci sdělování informací bez příkazů ... dětmi vždy vítána - přijímána kladně dítě - rozvoj představivosti, ručnosti a rozvoj jazykových dovedností
podpora slovní zásoby, fantazie, citová výchova
Podporuje kreativitu, motivuje děti více, vytváří respekt a nové rozměry.
Práce s loutkou vede nejen k rozvoji poznávání, slovní zásoby, vyjadřování a komunikace, ale i k tvořivé činnosti dětí, k rozvoji fantazie a nápaditosti, mnohdy je pomocníkem i při odbourávání strachu, v roli "diváka" se děti takto setkávájí s uměleckými podněty, jsou vedeny k naslouchání, soustředění, zapojení se do děje.
pro děti velmi přitažlivá forma práce, děti ztrácejí ostych při rozhovorech s loutkou, mohou pracovat s modulací hlasu, děti jim věnují pozornost
Při hře a dramatizaci s loutkou dochází u dětí k rozvoji řečových schopností, jazykových a komunikativních dovedností, k zdokonalování samostatného slovního projevu a vlastní improvizaci.
při většině činností
přiblížit se dítěti pohádkovou formou.
Přímý kontakt dítě / loutka, jak rozvoj jemné motoriky, tak rozvoj slovní zásoby, přes pocitovou stránku osobnosti, tak i psychické rozpoložení dítěte, nálady dětí, různé vlastnosti dětí - reakce na danou situaci, rozvoj slovní zásoby, ...
Přínos spatřuji v citovém prožitku dětí, loutka má nezaměnitelné místo v prostředí MŠ
rozvíjení představivosti, fantazie, slovní zásoby, motivace k výtvarným činnostem
rozvíjení tvořivosti, fantazie, slovního vyjadřování, výslovnosti, jemné motoriky, komunikace atd.
Rozvíjí představivost a fantazii dětí, pomáhá jim přenést se přes realitu – vyřešit nepříjemné zážitky, konflikty, pobavit se s nezbedou a získat řešení situace- ponaučení. Orientaci v prostoru a čase- posloupnost děje, hlasitý projev ( ztráta ostychu) a, děti se naučí improvizovat a reagovat na ,,své“ obecenstvo.
rozvíjí představivost a fantazii, umožňuje stydlivějším dětem se projevit atd.
Rozvoj představivosti, fantazie, slovní zásoby, vztah ke kultuře.
rozvoj představivosti, soustředění ...
Rozvoj představivosti, vzor řečového projevu a vyjadřování a názornost, blízká dítěti.
Rozvoj slovní zásoby, rozvoj souvislejšího vypravování, napodobování a vcítění se do jiných postav, realizace dítěte v této činnosti mu umožňuje "otrkání" se, zbavení se ostychu aj.
rozvoj tvořivosti, fantazie, komunikačních dovedností
rozvoj tvořivosti, spolupráce, kooperace, rozvoj fantazie, slovní zásoby, soustředěnost, dobrá motivace
RYCHLEJŠÍ NAMOTIVOVÁNÍ K ČINNOST
upoutání pozornosti děti rozvoj představivosti
Určitě je to pro práci s dětmi forma zábavnější a přirozenější. A mnohokrát se mi již osvědčila při různých problémech (špatné komunikaci s dospělými, horší adaptaci v MŠ apod.)
V komunikaci mezi dětmi a učiteli,spontánnosti dětí,k motivaci, ve vztahu vedení dětí k estetice v MŠ.
Velký přínos pro zaujetí dětí, při dramatizaci. Velmi často zařazujeme i do volných her dětí. Děti si samy hrají s hotovými maňásky, či si je samy vyrábějí a pak s nimi hrají improvizovaná divadla.
velký význam pro prožitkové učení,motivace pro dané téma,spolupráce dětí apod.
vhodná motivace.
Vhodná motivační pomůcka, pomáhá při adaptaci, rozvoji slovní zásoby, odosobnění a ztotožnění se s rolí (dítě hraje a mluví za loutku), napomáhá při udržení pozornosti, rozvíjíé dětskou fantazii a tvořivost (při hraní divadla i při výrobě loutek z různých materiálů, práce s loutkou napomáhá rozvoji jemné motoriky a koordinace ruka x oko, vizualizace textu - nácvik zapamatováním, spolupráce dětí které spoluhrají divadlo - vzájemná ohleduplnolst a tolerance, tvořivá improvizace a řešení problémů v roli..............
Vhodný prvek pro motivaci a udržení pozornosti dětí.
Výborná motivace zejména u nejmenších dětí, při adaptaci nebo řešení problémů děti lépe reagují, rozvoj slovní zásoby a dětské fantazie a mnoho dalšího.
Výborná motivace, lepší spolupráce dětí. Rozvoj fantazie, prožívání emocí, vlastní tvořivosti dětí.
využití k motivaci, u dětí k rozvoji řečového projevu a dramatických dovedností.
Začlenění dětí do kolektivu, děti loutky baví, věří jim, prostřednictvím loutek lze navázat dobrý kontakt mezi učitelkou a dětmi.
Zpestření, zkonkrétnění slyšeného textu, umožňuje to, co nelze s živým hercem - učitelka Rozvoj komunkačních a jazykových dovedností, práce s fikcí - děti Prostředník při komunikačních potížích - terapeutická funkce Logopedická pomůcka
ztotožnění se s postavou, rozvoj řeči
16. Máte další komentáře k tématu?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Absolventky škol loutky nevyužívají, neznají a nedoceňují jejich funkci, neumí je používat.
Ani ne. Přeji hodně štěstí při dalším studiu :)
Anio ne
Díky profesorce Alici Mohaplové na SPgŠ v Novém Jičíně, která k VV učila i loutkářství pro MŠ, jsem viděla názorné ukázky kratičkých etud, jak se dá s dítětem komunikovat / od profesionálky/ s loutkou. Do současné doby se mi to takto přesvědčivě samé nepodařilo. Profesionální práce s loutkou je něco, co se laik nenaučí ze dne na den. Měla by každá učitelka MŠ mít kurz či absolvovat část výuky hry s loutkou kdykoliv během pracovní kariéry/ nejideálněji na SPgŠ či VŠ/.
dramatická výchova by měla prolínat prací s předškolními dětmi, ale ne každé učitelce vyhovuje
Dramatická výchova není v našem ŠVP samostatným prvkem, ale prolíná se všemi oblastmi vzdělávání.
Dramatizace v MŠ je velkým přínosem, ale po mnohaleté zkušenosti častěji využíváme profesionální loutkové představení, myslím si, že je základem pro kulturní rozvoj dítěte.
Hodně k nám jezdí různá divadelní představení z kterých si vybíráme ty ,které bychom chtěli aby děti vzhlédli, někdy bohužel nemají velkou úroveň pak si je už nikdy nevyberem.
je jen škoda, že v dnešní době počítačových her a nesmyslných kreslených pohádek jde joutka stranou ( např. Hurvínek a spol. děti zaujme jen tak jednou pohádkou), více "hltají" oživlé dinosaury, Spidrmany apod. BOHUŽEL !!! Podle mě je to velké minus u rodičů - posadí dítě před cokoliv, hlavně když bude v klidu a nechá v klidu i rodiče. Plánujeme s dětmi návštěvu Divadla S+H, ale je to pro nás velmi daleko, kdyby tak jezdili za dětmi blíže - alespoň do okresních měst, pak byse to dalo realizovat. Myslím si, že kdyby ty děti měly možnost si tu velkou loutku, marionetu osahat a blíže se s ní "seznámit", byl by ten vztah DÍTĚ - LOUTKA zase o jiný. Toť můj názor.
Loutková divadelní představení pro děti zajišťujeme - dle nabídek - přímo do MŠ nebo navštěvujeme představení v divadle v našem městě.
Loutky a dramatizace je nedílnou součástí jak pro práci v MŠ, tak pro přirozený vývoj dítěte. Velmi důležitá.
MŠ každý měsícnavštěvují dětská (umělecká) divdélka
Myslím si, že práce s loutkami je v poslední době opomíjena.
Myslím, že v současné době je loutka opomíjená a je to velká škoda.
ne
ne
ne
Ne
NE
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
ne
Ne :) Good luck Dashi!!! :)
Ne, jen by mne zajímalo, jak se využívají loutky v jiných MŠ.
Ne, přeji hodně štstí.
ne.
ne.
Někteří loutkáři zapomínají na to, že především musí být znatelný a výstižný ZJEV dané loutky. I v některých moderních animovaných pohádkách často není poznat, zda „koza“ je opravdu koza a ne např. pes. Loutka by měla co jak nejpřesněji kopírovat skutečnou postavu, kterou představuje. Dětem, zvláště předškolního věku je v podstatě jedno,zda k nim promlouvá loutka plošná, marioneta nebo maňásek, ale měla by to být loutka, která má, dle mého názoru, příjemný zjev v obličeji a ne takový, kterého by se od prvopočátku děti bály. Tzn. Karkulka by měla být Karkulka a ne svým zjevem 40-ti letá paní s doposud děsivým životním osudem :).
Postavičku loutky/maňáska používám docela často, jako úvodní postavu a průvodce tématem. Děti se s touto postavičkou ztotožní a lépe reagují na podněty, které je mají navádět dál, hlouběji do tématu a řešení situací, se kterými se mohou ve světě ,,dospělých“ setkat.
Práce s loutkou a vůbec dramatizace prostupuje až na vyjímky každým tématem v naší mateřské škole.
především nejsem MŠ, ale soukromé zařízení, spíše jesle, s dětmi do tří let
Přeji hodně úspěchů
V dnešní době PC, televize, je dramatická výchova velmi málo využívána. Děti hrají divadlo raději samy, jako herci. Navštěvujeme divadelní představení formou nabídek profesionálních loutkařů.
zdá se mi, že v této oblasti je malá nabídka např. školení pro učitelky
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.