Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Vzdělávání dospělých v ČR
Vzdělávání dospělých v ČR
→ Zúčastněte se průzkumu o vztahu psychické pohody a znalostech o předcích a soutěžte o čokolády značky LÍLÁ ←
(cca 15 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Lucie Ptáčníková |
---|---|
Šetření: | 20. 03. 2012 - 31. 03. 2012 |
Počet respondentů: | 118 |
Počet otázek (max/průměr): | 15 / 13.25 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 64,7 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.04:55 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
ráda bych Vás poprosila o pomoc při vyplnění dotazníku, který bude sloužit jako podklad pro mou bakalářskou práci na téma: Motivace a bariéry vzdělávání dospělých v ČR.
CÍLOVÁ SKUPINA: pracující, podnikatelé, dospělí v důchodovém věku
Pokud máte status studenta, dotazník prosím nevyplňujte!
Děkuji Vám
Lucie Ptáčníková
Studentka Vysoké školy ekonomické
Odpovědi respondentů
1. S tímto výrokem: "Investice do vzdělání je nejlepší investicí":
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
souhlasím | 61 | 51,69 % | 51,69 % |
spíše souhlasím | 50 | 42,37 % | 42,37 % |
nevím | 4 | 3,39 % | 3,39 % |
spíše nesouhlasím | 2 | 1,69 % | 1,69 % |
nesouhlasím | 1 | 0,85 % | 0,85 % |
2. Na celoživotní vzdělávání pohlížím ze svého hlediska jako na věc:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Užitečnou | 68 | 57,63 % | 57,63 % |
Nezbytnou | 46 | 38,98 % | 38,98 % |
Zbytečnou | 2 | 1,69 % | 1,69 % |
Záleží na oboru, který mě živý, ale obecně toto jistě platí | 1 | 0,85 % | 0,85 % |
Nevyhnutelnou | 1 | 0,85 % | 0,85 % |
3. Víte, co znamená pojem ANDRAGOGIKA?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Vím | 56 | 47,46 % | 47,46 % |
V životě jsem tento pojem neslyšel/a | 25 | 21,19 % | 21,19 % |
Tuším, ale nejsem si jistý/á | 24 | 20,34 % | 20,34 % |
Někde jsem to slyšel/a, ale teď si nevybavuji | 13 | 11,02 % | 11,02 % |
4. Navštěvoval/a jste v posledních 5ti letech kurz cizího jazyka či kurz týkající se práce s PC?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, navštěvoval/a jsem kurz cizího jazyka | 59 | 50 % | 50 % |
Ne | 35 | 29,66 % | 29,66 % |
Ano, navštěvoval/a jsem oboje (jak kurz cizího jazyka, tak kurz práce s PC) | 15 | 12,71 % | 12,71 % |
Ano, navštěvoval/a jsem kurz práce s PC | 9 | 7,63 % | 7,63 % |
5. Zúčastnil/a jste se některých dalších kurzů či vzdělavacích aktivit (ne cizí jazyky, ne práce s PC) v posledních 5ti letech VZTAHUJÍCÍ SE k náplni Vaší práce (např. rekvalifikační kurz, školení k novým předpisům apod.)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, jednalo se o kurz, který mi zprostředkoval zaměstnavatel | 74 | 62,71 % | 62,71 % |
Ne | 30 | 25,42 % | 25,42 % |
Ano, jednalo se o kurz, který jsem si zprostředoval/a z mé vlastní iniciativy | 14 | 11,86 % | 11,86 % |
6. Zúčastnil/a jste se v posledních 5ti letech nějáké vzdělávací aktivity, která NESOUVISÍ s Vaší prací (např. rodičovský kurz apod.)?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 90 | 76,27 % | 76,27 % |
ano | 28 | 23,73 % | 23,73 % |
7. Pokud jste na otázku č.6 odpověděli ANO: O jakou vzdělávací aktivitu se jednalo?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
dálkové studium VŠ | 2 | 8 % | 1,69 % |
Školení posuzovatelů | 1 | 4 % | 0,85 % |
Kurz námořního yachtingu | 1 | 4 % | 0,85 % |
"Školení" vedoucích pro letní tábor | 1 | 4 % | 0,85 % |
Vysoká škola - obor který vůbec nesouvisí s mou prací | 1 | 4 % | 0,85 % |
kurz pro hlavné vedoucí táborů | 1 | 4 % | 0,85 % |
přirozené plánování rodičovství na MU, včetnš zkoušky a získání diplomu | 1 | 4 % | 0,85 % |
zdravotnicky kurz | 1 | 4 % | 0,85 % |
kurz muzikoterapie, kurz pro snoubence | 1 | 4 % | 0,85 % |
skoleni prezentacnich dovednosti | 1 | 4 % | 0,85 % |
ostatní odpovědi | 14 | 56 % | 11,86 % |
8. Budoucnost: Chcete se v příštích 24 měsících zúčastnit nějaké vzdělávací aktivity?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 93 | 78,81 % | 78,81 % |
ne | 25 | 21,19 % | 21,19 % |
9. Bez ohledu na to, zda jste se vzdělávání zúčastnil/a, zaškrtněte ty možnosti, které mohou být (nebo jsou) pro Vás největší PŘEKÁŽKOU:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Nedostatek času | 81 | 68,64 % | 68,64 % |
Nedostatek peněz, vysoké náklady na vzdělávání | 54 | 45,76 % | 45,76 % |
Vaše lenost | 45 | 38,14 % | 38,14 % |
Nedostatečná motivace | 30 | 25,42 % | 25,42 % |
Váš věk | 18 | 15,25 % | 15,25 % |
Nedostatek vhodných programů | 15 | 12,71 % | 12,71 % |
Strach z návratu k učení | 13 | 11,02 % | 11,02 % |
Dostatek znalostí a dovedností pro výkon profese | 11 | 9,32 % | 9,32 % |
Špatná doprava do místa vzdělávání | 10 | 8,47 % | 8,47 % |
Nedostatek informací | 10 | 8,47 % | 8,47 % |
Demotivující zkušenosti ze školy | 9 | 7,63 % | 7,63 % |
Jiný důvod | 3 | 2,54 % | 2,54 % |
10. Bez ohledu na to, zda jste se vzdělávání zúčastnil/a, zaškrtněte ty možnosti, které mohou být (nebo jsou) pro Vás největší MOTIVACÍ:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Snaha o osobní rozvoj | 81 | 68,64 % | 68,64 % |
Zlepšení možnosti pracovního uplatnění | 79 | 66,95 % | 66,95 % |
Zvídavost, radost z poznání a učení se | 56 | 47,46 % | 47,46 % |
Zvýšení prestiže a touha po sociálním uznání u příbuzných a známých | 32 | 27,12 % | 27,12 % |
Hodnotné trávení volného času | 31 | 26,27 % | 26,27 % |
Sociální kontakt | 19 | 16,1 % | 16,1 % |
Podnět od lidí z okolí | 18 | 15,25 % | 15,25 % |
Investice do vzdělání | 16 | 13,56 % | 13,56 % |
Ocitnutí se v nové nebo problémové situaci | 11 | 9,32 % | 9,32 % |
Jiný důvod | 2 | 1,69 % | 1,69 % |
Být odpovědným občanem | 2 | 1,69 % | 1,69 % |
11. Kolik hodin týdně věnujete přibližně sebevzdělávání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
2-3h | 31 | 26,27 % | 26,27 % |
1h | 29 | 24,58 % | 24,58 % |
4-5h | 16 | 13,56 % | 13,56 % |
0h | 13 | 11,02 % | 11,02 % |
6-7h | 13 | 11,02 % | 11,02 % |
10h a více | 12 | 10,17 % | 10,17 % |
8-10h | 4 | 3,39 % | 3,39 % |
12. Jsem:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Žena | 73 | 61,86 % | 61,86 % |
Muž | 45 | 38,14 % | 38,14 % |
13. Zaškrněte, věkovou kategorii, ve které se nacházíte:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
20-39let | 66 | 55,93 % | 55,93 % |
40-59let | 47 | 39,83 % | 39,83 % |
60-65let | 4 | 3,39 % | 3,39 % |
Více jak 65let | 1 | 0,85 % | 0,85 % |
14. Jakého nejvyššího vzdělání jste dosáhl/a?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Úplné střední odborné s mauritou | 42 | 35,59 % | 35,59 % |
Ukončené vysokoškolské (s diplomem) | 35 | 29,66 % | 29,66 % |
První stupeň vysokoškolského vzdělání (hodnost "bakalář") | 13 | 11,02 % | 11,02 % |
Úplné střední všebobecné s maturitou | 12 | 10,17 % | 10,17 % |
Vyučení s maturitou | 5 | 4,24 % | 4,24 % |
Vyšší odborné vzdělání (vyšší odborná škola, konzervatoř) | 4 | 3,39 % | 3,39 % |
Vyučení bez maturity | 4 | 3,39 % | 3,39 % |
Základní | 2 | 1,69 % | 1,69 % |
Vysokoškolské + vyšší kvalifikace (vědecké hodnosti, jmenování docentem, profesorem) | 1 | 0,85 % | 0,85 % |
15. Případné připomínky napište zde:
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Jak jsem napsal v úvodu, záleží na oboru, ve kterém člověk pracuje. Mnohé programy jsou zbytečně teoretické, pro praxi zbytečné. Jsem učitel, a takových kurzů jsem pár zažil. myslím, že je třeba vždy při přípravě kurzů a jejich metodiky zvážit, pro koho kurz je a co má lidem v praxi dát. Jestliže se pořádá kurz práce na PC a přednáší počítačový génius, který věci jistě rozumí, ale nebere ohled kdo před ním sedí, pak je něco špatně. Efekt je minimální. Ale mám za sebou i pěkné a přínosné věci.
OTÁZKA Č. 9 - CHYBÍ ZDRAVOTNÍ DŮVODY
S první otázkou sice souhlasím, ale mám pochybnosti zda v dnešní době je to ještě platné.
Snad Vám to k něčemu bude :)
Škola (ať už základní, nebo střední) mi v rámci mé dosavadní profese (ve studovaném oboru!) nedala ani procento znalostí, které teď uplatňuji. Troufám si tvrdit, že kurzy a semináře dle vlastního výběru jsou tím co mi dalo opravdové vzdělání, které uplatním.
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.