Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Vzdělávání dospělých v ČR

Vzdělávání dospělých v ČR

Závisí psychická pohoda na znalostech o předcích? (soutěžní dotazník)
Zúčastněte se průzkumu o vztahu psychické pohody a znalostech o předcích a soutěžte o čokolády značky LÍLÁ

(cca 15 minut)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Lucie Ptáčníková
Šetření:20. 03. 2012 - 31. 03. 2012
Počet respondentů:118
Počet otázek (max/průměr):15 / 13.25
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:64,7 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.04:55
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den,
ráda bych Vás poprosila o pomoc při vyplnění dotazníku, který bude sloužit jako podklad pro mou bakalářskou práci na téma: Motivace a bariéry vzdělávání dospělých v ČR.


CÍLOVÁ SKUPINA:     pracující, podnikatelé, dospělí v důchodovém věku

Pokud máte status studenta, dotazník prosím nevyplňujte!

Děkuji Vám

                                                                                                                                               Lucie Ptáčníková

Studentka Vysoké školy ekonomické

Odpovědi respondentů

1. S tímto výrokem: "Investice do vzdělání je nejlepší investicí":

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
souhlasím6151,69 %51,69 %  
spíše souhlasím5042,37 %42,37 %  
nevím43,39 %3,39 %  
spíše nesouhlasím21,69 %1,69 %  
nesouhlasím10,85 %0,85 %  

Graf

2. Na celoživotní vzdělávání pohlížím ze svého hlediska jako na věc:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Užitečnou6857,63 %57,63 %  
Nezbytnou4638,98 %38,98 %  
Zbytečnou21,69 %1,69 %  
Záleží na oboru, který mě živý, ale obecně toto jistě platí10,85 %0,85 %  
Nevyhnutelnou10,85 %0,85 %  

Graf

3. Víte, co znamená pojem ANDRAGOGIKA?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Vím5647,46 %47,46 %  
V životě jsem tento pojem neslyšel/a2521,19 %21,19 %  
Tuším, ale nejsem si jistý/á2420,34 %20,34 %  
Někde jsem to slyšel/a, ale teď si nevybavuji1311,02 %11,02 %  

Graf

4. Navštěvoval/a jste v posledních 5ti letech kurz cizího jazyka či kurz týkající se práce s PC?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano, navštěvoval/a jsem kurz cizího jazyka5950 %50 %  
Ne3529,66 %29,66 %  
Ano, navštěvoval/a jsem oboje (jak kurz cizího jazyka, tak kurz práce s PC)1512,71 %12,71 %  
Ano, navštěvoval/a jsem kurz práce s PC97,63 %7,63 %  

Graf

5. Zúčastnil/a jste se některých dalších kurzů či vzdělavacích aktivit (ne cizí jazyky, ne práce s PC) v posledních 5ti letech VZTAHUJÍCÍ SE k náplni Vaší práce (např. rekvalifikační kurz, školení k novým předpisům apod.)?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano, jednalo se o kurz, který mi zprostředkoval zaměstnavatel7462,71 %62,71 %  
Ne3025,42 %25,42 %  
Ano, jednalo se o kurz, který jsem si zprostředoval/a z mé vlastní iniciativy1411,86 %11,86 %  

Graf

6. Zúčastnil/a jste se v posledních 5ti letech nějáké vzdělávací aktivity, která NESOUVISÍ s Vaší prací (např. rodičovský kurz apod.)?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne9076,27 %76,27 %  
ano2823,73 %23,73 %  

Graf

7. Pokud jste na otázku č.6 odpověděli ANO: O jakou vzdělávací aktivitu se jednalo?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
dálkové studium VŠ28 %1,69 %  
Školení posuzovatelů14 %0,85 %  
Kurz námořního yachtingu14 %0,85 %  
"Školení" vedoucích pro letní tábor14 %0,85 %  
Vysoká škola - obor který vůbec nesouvisí s mou prací 14 %0,85 %  
kurz pro hlavné vedoucí táborů14 %0,85 %  
přirozené plánování rodičovství na MU, včetnš zkoušky a získání diplomu14 %0,85 %  
zdravotnicky kurz14 %0,85 %  
kurz muzikoterapie, kurz pro snoubence14 %0,85 %  
skoleni prezentacnich dovednosti14 %0,85 %  
ostatní odpovědi Výchova mládeže
kurz korálkování
Ruzna skoleni tykajici se lektorskych dovednosti.
kurz drátkování a korálkování, tancování
neformální tematický diskuzni klub
Kurz první pomoci
seberozvojove zamereny seminar, psychologie
Jezdectví
soubor kurzu k nahradni rodicovske peci
stále studuji (kombinovaným studiem při zaměstnání)
zkoušky na rozhodčího závodních pramic P5 při SVOČR
Tanecni a choreograficke soustredeni
sportovní
Jazykový kurz anglického jazyka
1456 %11,86 % 

Graf

8. Budoucnost: Chcete se v příštích 24 měsících zúčastnit nějaké vzdělávací aktivity?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano9378,81 %78,81 %  
ne2521,19 %21,19 %  

Graf

9. Bez ohledu na to, zda jste se vzdělávání zúčastnil/a, zaškrtněte ty možnosti, které mohou být (nebo jsou) pro Vás největší PŘEKÁŽKOU:

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Nedostatek času8168,64 %68,64 %  
Nedostatek peněz, vysoké náklady na vzdělávání5445,76 %45,76 %  
Vaše lenost4538,14 %38,14 %  
Nedostatečná motivace3025,42 %25,42 %  
Váš věk1815,25 %15,25 %  
Nedostatek vhodných programů1512,71 %12,71 %  
Strach z návratu k učení 1311,02 %11,02 %  
Dostatek znalostí a dovedností pro výkon profese119,32 %9,32 %  
Špatná doprava do místa vzdělávání108,47 %8,47 %  
Nedostatek informací108,47 %8,47 %  
Demotivující zkušenosti ze školy97,63 %7,63 %  
Jiný důvod32,54 %2,54 %  

Graf

10. Bez ohledu na to, zda jste se vzdělávání zúčastnil/a, zaškrtněte ty možnosti, které mohou být (nebo jsou) pro Vás největší MOTIVACÍ:

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Snaha o osobní rozvoj8168,64 %68,64 %  
Zlepšení možnosti pracovního uplatnění 7966,95 %66,95 %  
Zvídavost, radost z poznání a učení se5647,46 %47,46 %  
Zvýšení prestiže a touha po sociálním uznání u příbuzných a známých3227,12 %27,12 %  
Hodnotné trávení volného času3126,27 %26,27 %  
Sociální kontakt1916,1 %16,1 %  
Podnět od lidí z okolí 1815,25 %15,25 %  
Investice do vzdělání1613,56 %13,56 %  
Ocitnutí se v nové nebo problémové situaci119,32 %9,32 %  
Jiný důvod21,69 %1,69 %  
Být odpovědným občanem21,69 %1,69 %  

Graf

11. Kolik hodin týdně věnujete přibližně sebevzdělávání?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
2-3h3126,27 %26,27 %  
1h2924,58 %24,58 %  
4-5h 1613,56 %13,56 %  
0h1311,02 %11,02 %  
6-7h1311,02 %11,02 %  
10h a více1210,17 %10,17 %  
8-10h43,39 %3,39 %  

Graf

12. Jsem:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Žena7361,86 %61,86 %  
Muž4538,14 %38,14 %  

Graf

13. Zaškrněte, věkovou kategorii, ve které se nacházíte:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
20-39let6655,93 %55,93 %  
40-59let4739,83 %39,83 %  
60-65let43,39 %3,39 %  
Více jak 65let10,85 %0,85 %  

Graf

14. Jakého nejvyššího vzdělání jste dosáhl/a?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Úplné střední odborné s mauritou4235,59 %35,59 %  
Ukončené vysokoškolské (s diplomem)3529,66 %29,66 %  
První stupeň vysokoškolského vzdělání (hodnost "bakalář")1311,02 %11,02 %  
Úplné střední všebobecné s maturitou1210,17 %10,17 %  
Vyučení s maturitou54,24 %4,24 %  
Vyšší odborné vzdělání (vyšší odborná škola, konzervatoř)43,39 %3,39 %  
Vyučení bez maturity43,39 %3,39 %  
Základní21,69 %1,69 %  
Vysokoškolské + vyšší kvalifikace (vědecké hodnosti, jmenování docentem, profesorem)10,85 %0,85 %  

Graf

15. Případné připomínky napište zde:

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

Jak jsem napsal v úvodu, záleží na oboru, ve kterém člověk pracuje. Mnohé programy jsou zbytečně teoretické, pro praxi zbytečné. Jsem učitel, a takových kurzů jsem pár zažil. myslím, že je třeba vždy při přípravě kurzů a jejich metodiky zvážit, pro koho kurz je a co má lidem v praxi dát. Jestliže se pořádá kurz práce na PC a přednáší počítačový génius, který věci jistě rozumí, ale nebere ohled kdo před ním sedí, pak je něco špatně. Efekt je minimální. Ale mám za sebou i pěkné a přínosné věci.

OTÁZKA Č. 9 - CHYBÍ ZDRAVOTNÍ DŮVODY

S první otázkou sice souhlasím, ale mám pochybnosti zda v dnešní době je to ještě platné.

Snad Vám to k něčemu bude :)

Škola (ať už základní, nebo střední) mi v rámci mé dosavadní profese (ve studovaném oboru!) nedala ani procento znalostí, které teď uplatňuji. Troufám si tvrdit, že kurzy a semináře dle vlastního výběru jsou tím co mi dalo opravdové vzdělání, které uplatním.

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u jedné otázky.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

13. Zaškrněte, věkovou kategorii, ve které se nacházíte:

  • odpověď 20-39let:
    • 1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi ano na otázku 6. Zúčastnil/a jste se v posledních 5ti letech nějáké vzdělávací aktivity, která NESOUVISÍ s Vaší prací (např. rodičovský kurz apod.)?
    • 1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi První stupeň vysokoškolského vzdělání (hodnost "bakalář") na otázku 14. Jakého nejvyššího vzdělání jste dosáhl/a?

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. S tímto výrokem: "Investice do vzdělání je nejlepší investicí":

2. Na celoživotní vzdělávání pohlížím ze svého hlediska jako na věc:

3. Víte, co znamená pojem ANDRAGOGIKA?

4. Navštěvoval/a jste v posledních 5ti letech kurz cizího jazyka či kurz týkající se práce s PC?

5. Zúčastnil/a jste se některých dalších kurzů či vzdělavacích aktivit (ne cizí jazyky, ne práce s PC) v posledních 5ti letech VZTAHUJÍCÍ SE k náplni Vaší práce (např. rekvalifikační kurz, školení k novým předpisům apod.)?

6. Zúčastnil/a jste se v posledních 5ti letech nějáké vzdělávací aktivity, která NESOUVISÍ s Vaší prací (např. rodičovský kurz apod.)?

8. Budoucnost: Chcete se v příštích 24 měsících zúčastnit nějaké vzdělávací aktivity?

9. Bez ohledu na to, zda jste se vzdělávání zúčastnil/a, zaškrtněte ty možnosti, které mohou být (nebo jsou) pro Vás největší PŘEKÁŽKOU:

10. Bez ohledu na to, zda jste se vzdělávání zúčastnil/a, zaškrtněte ty možnosti, které mohou být (nebo jsou) pro Vás největší MOTIVACÍ:

11. Kolik hodin týdně věnujete přibližně sebevzdělávání?

12. Jsem:

13. Zaškrněte, věkovou kategorii, ve které se nacházíte:

14. Jakého nejvyššího vzdělání jste dosáhl/a?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. S tímto výrokem: "Investice do vzdělání je nejlepší investicí":

2. Na celoživotní vzdělávání pohlížím ze svého hlediska jako na věc:

3. Víte, co znamená pojem ANDRAGOGIKA?

4. Navštěvoval/a jste v posledních 5ti letech kurz cizího jazyka či kurz týkající se práce s PC?

5. Zúčastnil/a jste se některých dalších kurzů či vzdělavacích aktivit (ne cizí jazyky, ne práce s PC) v posledních 5ti letech VZTAHUJÍCÍ SE k náplni Vaší práce (např. rekvalifikační kurz, školení k novým předpisům apod.)?

6. Zúčastnil/a jste se v posledních 5ti letech nějáké vzdělávací aktivity, která NESOUVISÍ s Vaší prací (např. rodičovský kurz apod.)?

8. Budoucnost: Chcete se v příštích 24 měsících zúčastnit nějaké vzdělávací aktivity?

9. Bez ohledu na to, zda jste se vzdělávání zúčastnil/a, zaškrtněte ty možnosti, které mohou být (nebo jsou) pro Vás největší PŘEKÁŽKOU:

10. Bez ohledu na to, zda jste se vzdělávání zúčastnil/a, zaškrtněte ty možnosti, které mohou být (nebo jsou) pro Vás největší MOTIVACÍ:

11. Kolik hodin týdně věnujete přibližně sebevzdělávání?

12. Jsem:

13. Zaškrněte, věkovou kategorii, ve které se nacházíte:

14. Jakého nejvyššího vzdělání jste dosáhl/a?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Ptáčníková, L.Vzdělávání dospělých v ČR (výsledky průzkumu), 2012. Dostupné online na https://vzdelavani-dospelych-v-cr.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.