Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Situace Romů v Čechách

Situace Romů v Čechách

Víte, že... můžete dotazníky vyplňovat i pomocí mobilních aplikací?
K dispozici jsou aplikace pro iPhone, iPad a Android.

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Kateřina Bromová
Šetření:16. 06. 2016 - 19. 06. 2016
Počet respondentů:57
Počet otázek (max/průměr):9 / 5.86
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:62 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.03:02
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den,

 

udělejte si, prosím, pár minut na vyplnění krátkého dotazníku, který se týká např. vzdělávání Romů v České republice, a je nezbytný k uspěšnému ukončení předmětu na VŠ. 

 

Moc Vám děkuji!

Odpovědi respondentů

1. Jste:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena3357,89 %57,89 %  
muž2442,11 %42,11 %  

Graf

2. Váš věk:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
19 - 30 let3357,89 %57,89 %  
31 - 50 let1628,07 %28,07 %  
do 18 let58,77 %8,77 %  
51 let a více35,26 %5,26 %  

Graf

3. Váš názor na situaci Romů v České republice?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

?? nechapu dotaz

Celková situace se mi nelíbí

Darmožrouti

Hrůza

i přesto, že se nepovažuji za rasistu, se skupinou této národnosti mám jen špatné zkušenosti. mám tedy i předsudky, kterých se asi nikdy nezbavím

Jednoznačně negativní. Bez dlouhého rozepisování. A situace se jen zhoršuje. Kvůli zvyšujícímu se počtu se přestávám cítit bezpečně.

Jsou dobří i špatní, jako jakákoli jiná národnost. Spíš se mi nelíbí jak žijí a že jim vše prochází... ale to je chyba státu

Jsou to nemakací příživnící

Líný, jenom berou dávky! Pryc s nimi.

mají se lépe než si zaslouží

Mají se mnohem lépe, než majorita, díky tomu, že jsou jako menšina. Mají úplně jiný dávkový systém nastavený ministerstvem

Mají veškeré podmínky a pomoc k tomu, aby svou situaci mohli aktivně změnit (přípravné třídy pro děti, komunitní centra, pomoc neziskovek, asistenty pedagogů, sociální poradny, finanční podporu apod.) - pokud se tak neděje, pravděpodobně jde o rozhodnutí vycházející z jiných životních strategií a preferencí.

mají výhody o kterých ani neví většinová poplulace nemají se zde tak špatně jak sami říkají ( dostanou nově byty a během času je zdevastují ) je evidentní že většina Romů více od společnosti bere než kolik přispívají

nejsou to romové, jsou to cikáni. Mají oproti bělochům výhody nejen v sociální sféře a proto zažíváme obrácenou diskriminaci.

Nekteri romove vykazuji nektere kulturni odliznosti od ostatni populace v cr. Vetsinova populace casto vnima tyto odlisnosti negativne a v dusledku toho maji mnozi romove problemy, ktere neromove nemaji nabo maji v mensim rozsahu (omezeny pristup na trh prace, bydleni, predsudky, diskriminace ve skolach....). Cely problem umocnuje jejich prumerne nizsi vzdelani, ktere mimo jine take vyplyva z kulturnich odlisnosti ale i z historickeho kontextu.

neříkám, že jsou na tom Romové extra dobře, ale za svou situaci si můžou sami a především neustále zneužívají systém (např. soc. dávek), nemám nic proti menšinám, třeba Vietnamců je u nás také hodně, ale ti se uživí sami (jestli legálně nebo ne, to už je jiná věc) a nemusíme na ně platit z našich peněz!

nevadí mi

Nezávidím jim

Odpovídající

Plno předsudků, ktere velmi ztezuji slušným romum život. Otázka je jak moc jsou předsudky zasloužené

pro ně dobrá

Romy jsem poznal během svého profesního života. Jsou to cikáni, kteří byli již od středověku vyháněni y vesnic a měst. Osoby práce se štítící se skloenem ke kriminalitě.

Situace je tristní, řešení se hledá těžko, navíc se o to snaží de facto jen neziskové organizace. Politici se romské otázce vyhýbají.

situace Romů v ČR? A má být nějak speciální?

Splodina

Špatný

tragédie, většina se chová jak hovada, sosají dávky, mám pod oknem ubytovnu, jen křičí, chlastají, fetují, děti do noci pobíhají venku, žádná škola, žádná práce.

V ČR se mají až moc dobře, sotva ukončí ZŠ a už utíkají na sociálku pro dávky. O vzdělání nemají zájem a o zaměstnání už vůbec ne.

Velmi široká otázka

Většina se pouze přiživuje na státu. Těch, kteří mají zájem pracovat nebo se vzdělávat je mizivý počet. A ještě se ohání diskriminací.

Většina zneužívá sociální dávky, které ji stát přiznává ve větší míře než ostatním národnostem. Jde o to, že se stát obává z obvinění z rasismu. Je těžké Romy zaměstnat, protože jim chybí potřebná kvalifikace. Mají velice špatný přístup ke vzdělání o čemž jsem se jako učitel přesvědčil.

vystěhovat

vzhledem k tomu, ze nic nedelaji a jake berou davky, tak nadmiru vytecna

zadna

Žijí vlastním životem a vidím stále jen minimální snahu integrovat se do společnosti. Znal jsem i vysokoškolsky vzdělané Romy, ale ti vzešli už ze vzdělané rodiny, která žila životem průměrného Čecha. Měli to tedy o to lehčí, začínali na stejné startovní čáře. Pokud pocházejí z nevzdělané rodiny, která děti od mala nevede ke vzdělání, tak to mají tyto děti mnohem těžší. Otázka je, jestli má stát investovat do nějakých opatření, myslím, že Romové musejí chtít a nesmějí se pak divit, že jejich děti končí ve zvláštních školách, když jsou (hlavně kvůli svým rodičům) pozadu za svými vrstevníky. Vzdělávací systém je nediskriminuje.

4. Myslíte si, že Romové mají stejnou šanci vzdělávat se jako ostatní v ČR?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [anootázka č. 5, neotázka č. 6, nevímotázka č. 7].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano4578,95 %78,95 %  
ne915,79 %15,79 %  
nevím35,26 %5,26 %  

Graf

5. Myslíte si, že Romové tuto šanci využívají?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne4088,89 %70,18 %  
nevím48,89 %7,02 %  
ano12,22 %1,75 %  

Graf

6. Proč si myslíte, že ne?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

Množství pedagogů na základních školách se chová neprofesionálně, někteří dokonce romské žáky shazují před zbytkem třídy. Rovněž vliv rodičů a případně i romské komunity v okolí bohužel často snižuje motivaci ke studiu.

Nechodi do skoly.

nemaji na to iq a disciplinu

Protoze rodice romskych deti maji casto nizsi vzdelani a nemohou tak detem poskytnout dostatecnou podporu pri studiu ()to nepovazuji za chybu rodicu ale za chybu vzdelavaciho systemu, ktery bohuzel ucast rodicy vyzaduje). Protoze se ucitele obavaji problemu s romskymi detmi a jejich rodinami. Protoze ucitele neumeji pracovat s odlisnostmi a casto to pri poctu deti ve tridach ani neni mozne.

Protože nechtějí

Protože vzdělání jejich rodiče nepovažují za důležité a po ZŠ je neposílají na další stupeň vzdělání, tím pádem ani nemají nároky na jejich přístup k vzdělání základnímu.

Teoreticky mají přístup ke vzdělaní všichni stejný, avšak v praxi se ukazuje, ze jen velmi malé procento dětí z prostředí, kde je bežné mít pouze základní vzdělaní vystuduje VŠ. Netýká se to pouze Romů, ale vzhledem k jejich pozdnímu začleňování do vzdělávacího systemu ( na rozdíl o majority se mnozí z nich k základnímu vzdělaní dostali až v 50. letech minulého století) je počet osob pouze s vyucnim listem mezi Romy výrazně vyšší.

7. Máte nějaký návrh/nápad, jak zlepšit dnešní situaci Romů v Čechách?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

Žádný návrh neexistuje! Na zlepšení své situace musí zapracovat oni. Čím více jim dáváme, tím se jim nechce nic dělat, protože vše dostanou od státu. Proto jsem pro neposkytnutí dávek nebo příspěvků, dokud úspěšně nedokončí učiliště nebo střední školu. Pokud nemají zaměstnání, ano ať dostávají dávky, ale které si odpracují úklidem měst a vesnic. Dávky jen na první dvě děti apod.

1. odstehovat je 2. odriznout je od tak "tucnych" pridavku, aby zacali pracovat

ano

ano, samozřejmě, ať se začnou chovat normálně jako všichni ostatní, tj. posílají děti do školy, pomáhají jim v nižších ročnících s domácími úkoly a učením a pak ať jdou na střední, na vysokou... nevidím v tom žádný problém

dnes se musí vzdělávat, aby se v budoucnu mohli mít lépe občas se stává, že jsou diskriminováni při výběrových řízeních - bohužel

I dílčí změny se provádějí velice těžko. Na prvním místě je dle mého názoru vytvořit pro romské žáky podmínky rovné těm, které mají jejich spolužáci. Dále by, myslím, bylo vhodné motivovat i rodiče, aby hlídali docházku dítěte. Jako nezbytnou vnímám osvětu a další kroky k prevenci šikany a diskriminace ze strany spolužáků a učitelů. Diskriminace vede k uzavírání romské komunity, starší mládež mívá na děti neblahý vliv. Je třeba, což ostatně platí pro celou společnost, vyvíjet větší úsilí k potlačení užíváni drog a kriminality.

Jedině vystěhovat, nepřizpůsobí se nikdy.

Lepší výchova romů

Musejí chtít oni sami, je těžké někoho nutit ke změně zvenčí, ta musí přijít zevnitř.

musí chtít oni, podmínky mají stejně mizerné jako my, já po vysoké škole hledala práci přes rok!! taky to nemáme jednoduché a nevzdáváme to, ale kdo pracovat nechce, pracovat nebude, zvlášť když na dávkách na 10 dětí vysosají dvakrát tolik, co já vydělám měsíčně prací, poplatím nájem a dítě? to bych bohužel neuživila

Myslím, ze povinny alespoň rok ve školce je krok správným směrem. Dle mého by také pomohla stipendia pro romské nadané studenty ( na gymnázia i vysoké školy).

Myslím, že pokud se nezačnou snažit oni sami, jejich komunita, žádná vnější pomoc se nesetká s úspěchem.

nařídit jim pracovat i kdyby měli jen přenášet písek z jedné strany na druhou

Ne

Nejlíp by jim bylo, kdyby v téhle odporné a hrozně rasistické zemi vůbec nemuseli chudáčkové žít. Dostávají za to nicnedělání přeci tak málo dávek.

Nestehovat je do ghett a radši zkoušet zaclenivat ochotné rodiny do spolecnosti

Nevidím důvod k tomu, aby se dále zvnějšku zlepšovala situace někoho, kdo nestojí o to se na změně aktivně podílet. Podmínky jsou nastavené dobře, jde jen o to, chtít je využít.

Odstěhovat pryc!

Pokud nebude dítě chodit pravidelně na ZŠ, po ukončení ZŠ se ihned nahlásí na úřadu práce a nejde alespoň na učební obor, rodina nedostane dávky v plné výši.

Romské dítě, které je zjevnou obětí nezájmu rodičů by mělo být odebráno sociální péčí a zařazeno do dětského domova. Na první pohled ke to kruté, ale na rozdíl od lhostejnosti rodičů to dává dítěti šanci na lepší život.

Sebrat davky

Sebrat socialni davky do posledni, tvrde vyzadovat POVINNOU skolni dochazku, exemplarne trestat veskera poruseni zakonu.

Snížit sociální výdobytky této společnosti.

To asi neexistuje.... mají svůj charakter, který bude těžké změnit.

Více je motivovat ke vzdělání. Nesnižovat jejich inteligenci.

Vystěhování pryč

vystěhovat

vystehovat

Vystěhovat je

začít se jinak chovat

Zastropovat sociální dávky. Aby se nejen cikánům spíš vyplatilo chodit do práce, než pro dávky.

Zkrouhnout jim dávky

zlepšit? :D mají se jako prasata v žitě. Bílí jim závidí

Změnit zákony

8. Co má dnes největší vliv na děti (nejen romské) a jejich budoucí chování?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

Frajerství v komunitě

Chování, hodnoty a výchova jejich rodičů.

Jednoznačně výchova. Více než kolektiv ostatních dětí neboť i na ostatní děti působí výchova/nevýchova rodičů.

Jejich rodiče

jejich rodina a okolí

Komunita, ve které vyrůstají

média

Média

Média (internet a televize), prostředí, sociální situace, rodiče a lidé v jejich okolí.

Média, okolí, rodina.

média, vrstevníci, rodiny, které se jim dostatečně nevěnují, prostředí ve kterém vyrůstají

Mobilní telefony,teblety,počítače, a hlavně Youtube

na bílé děti internet. na cikánské nevím, Ti internet nemají - ovšem ne z důvodu, že by na něj neměli.

okolnosti

oni sami svou zaostalosti

Postoje jejich rodičů, jejich názor na vzdělání a práci versus pobírání sociálních dávek

prostredi, rodina a media

Především je to domácí prostředí, postoje rodičů - přece jen slouží jako vzory, dále má velký, a za sebe si myslím, že neblahý, vliv internet.

rodice

rodice a blizke okoli

rodiče

rodiče, jako v každé době

Rodiče, vzory ve společnosti (zpěváci, politici apod.)

Rodina

Rodina a chovani spolecnosti k nim

rodina a její způsob života a názory na svět

Rodina a nejbližší pratele

Rodina, kamaradi.

Rodinné vzorce chování, hodnoty předávané rodiči.

Rodinné zázemí

Rozhodně chování a výchova rodičů, celkově dnešní postavení společnosti a její rozdělení na bohaté/chudé....

To co mělo na děti vliv vždy. Geny ( rodiče) a prostředí (okolí, rodiče a způsob života)

Vliv jejich defektních rodičů a celé negadžovské komunity.

vliv nevliv rodičů a jejich příklad

výchova v rodině

Výchova, to, k čemu je vedou rodiče, jaké mají nároky sami na sebe apod

9. Zde je místo na Vaše doplnění či připomínku k tomuto tématu:

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

Jsem učitel na střední škole. Za celou mou kariéru ŽÁDNÝ Rom nedošel až k maturitě!

nemám poznámek

Rád bych zdůraznil, že se jedná pouze o mé vlastní názory nepodložené zkušenostmi a znalostmi z oblasti sociologie a pedagogiky.

radši ani ne

Romové stále si jen stěžují, ale měli by být vděční, že tu vůbec existují. Kdyby trvala 2. světová válka o pár let déle tak nacisté by ihned po vyvraždění židů zlikvidovali úplně všechny Romy !!!

zamezit jejich shlukování a pozavírat všechny kteří z toho žijí


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Nebyly nalezeny žádné zajímavé souvislosti mezi odpovědmi.

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Jste:

2. Váš věk:

4. Myslíte si, že Romové mají stejnou šanci vzdělávat se jako ostatní v ČR?

5. Myslíte si, že Romové tuto šanci využívají?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Jste:

2. Váš věk:

4. Myslíte si, že Romové mají stejnou šanci vzdělávat se jako ostatní v ČR?

5. Myslíte si, že Romové tuto šanci využívají?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Bromová, K.Situace Romů v Čechách (výsledky průzkumu), 2016. Dostupné online na https://vzdelavani-romu-v-cechach.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.