Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Vzdělávání Romů v ČR
Vzdělávání Romů v ČR
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Pavla Číhalová |
---|---|
Šetření: | 16. 02. 2012 - 21. 02. 2012 |
Počet respondentů: | 270 |
Počet otázek (max/průměr): | 16 / 15.53 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 83,6 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.03:09 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Vážení respondenti,
ráda bych Vás požádala o vyplnění tohoto dotazníku, kterým chci zjistit, jak se majoritní (většinová) společnost staví ke vzdělávání Romů v České Republice.
Dotazník je anonymní.
Předem děkuji za Váš čas a ochotu při vyplňování.
Odpovědi respondentů
1. Jaký máte vztah k Romské komunitě?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše negativní | 136 | 50,37 % | 50,37 % |
rozhodně negativní | 69 | 25,56 % | 25,56 % |
neutrální | 55 | 20,37 % | 20,37 % |
spíše kladný | 8 | 2,96 % | 2,96 % |
rozhodně kladný | 2 | 0,74 % | 0,74 % |
2. Uveďte, jaký je dle Vašeho názoru největší problém této skupiny obyvatel? (zvolte prosím jednu možnost)
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
čerpání prostředků ze systému sociálních dávek | 96 | 35,56 % | 35,56 % |
kriminalita | 57 | 21,11 % | 21,11 % |
nízká vzdělanost | 41 | 15,19 % | 15,19 % |
nezaměstnanost | 27 | 10 % | 10 % |
sestěhování Romů do jedné lokality (tzv. ghett) | 11 | 4,07 % | 4,07 % |
předsudky ze strany majoritní společnosti | 4 | 1,48 % | 1,48 % |
všechno | 4 | 1,48 % | 1,48 % |
neochota příjmout jakékoli majoritní společenské návyky (prakticky souhrn všeho uvedeného) | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
všechny možnosti dohromady | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
kombinace uvedených | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
směs všeho výše uvedeného | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
2. a 3. bod a s tím souvisí i 4. a 6. bod | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
vyčuranost ve všem | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
vše | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
Problém není v nich, problém je v naši společnosti. Koho by nebavilo chodit pro dávky za nic? Jde o to, že jim pouze současným systémem nahráváme... | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
Nechuť se sebou něco dělat, ona jim ta lenost vyhovuje. + Vzdělanost se s jejich IQ moc zlepšit nedá. + Stát je na ně moc hodný. | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
kombinace všech těchto aspektů obecně vzato je to způsobeno solidárním sociálním systémem, který lze jednoduše zneužít, a proto nejsou donuceni cokoliv dělat | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
nepřizpůsobivost | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
nelze přesně specifikovat, jedná se o kumulaci všech výše uvedených problémů | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
jejich mentalita | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
Kriminalita, nepracují a jenom dělají bordel a žijí z dávek(peněz nás všech). | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
pozitivní diskriminace, diskriminace obyčejných lidí, nízká vzdělanost, nezaměstnanost, kriminalita, čerpání prostředků ze systému sociálních dávek | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
všechny již zmíněné odpovědi dohromady | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
dat cigany do plynu | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
Chudáčci si pořád stěžují, že se tady mají špatně , že je naše společnost neustále utlačuje znevýhodňuje, ale to , že žíjí z našich daní, že v životě nehnuli ani prstem a berou dávky hodnoty daleko vyšší , než je plat některého ze zaměstnaných...... | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
nepřizpůsobivost ke slušnému chování | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
špatné chování většiny z nich, které je bohužel dáno geneticky (jen špatně se ovlivní výchovou) + tedy špatný příklad rodičů (výchova) | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
domnívám se, že tato skupina má všecky tyto problémy | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
všechny zmíněné možnosti | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
Je jich mnoho, celkově neschopnost se přizpůsobit naší společnosti a naše společnost jim zase nedává možnost, je to začarovaný kruh.. | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
Jejich neochota přizpůsobit se pravidlům společnosti, ve které žijí. | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
jejich způsob chování, hluční, drzí, pocit, že si můžou dovilit co chcou | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
zneužívání svého postavení v této společnosti | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
geneticky zakořeněná sociální nepřízpůsobivost | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
pozitivní diskriminace (dostanou všechno) | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
neochota pracovat | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
jejich chování vůči "bílým" | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
3. Může být příčinou špatné sociální situace Romů jejich nízké vzdělání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 199 | 73,7 % | 73,7 % |
ne | 56 | 20,74 % | 20,74 % |
nevím | 15 | 5,56 % | 5,56 % |
4. Domníváte se, že vzdělávání má vliv na snížení nezaměstnanosti u této skupiny obyvatel?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 187 | 69,26 % | 69,26 % |
ne | 69 | 25,56 % | 25,56 % |
nevím | 14 | 5,19 % | 5,19 % |
5. Myslíte si, že vzdělání má u Romů také vliv na snížení páchání trestné činnosti?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 154 | 57,04 % | 57,04 % |
ne | 89 | 32,96 % | 32,96 % |
nevím | 27 | 10 % | 10 % |
6. Dle Vašeho názoru, hlavní bariérou, která odrazuje Romy účastnit se dalšího vzdělávání, je: (zvolte prosím jednu nejčastější možnost)
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
upřednostnění pobírání soc. dávek | 103 | 38,15 % | 38,15 % |
neochota se vzdělávat | 102 | 37,78 % | 37,78 % |
nedostatek motivace | 46 | 17,04 % | 17,04 % |
žebříček hodnot u Romů - vzdělání nemá pro Romy téměř žádnou hodnotu (možná i žádnou) | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
neochota, nedostatek motivace a upřednostnění pobírání soc. dávek | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
jiná kultura, jiné tradice, není pro ně vzdělání důležité | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
rodiče je od malička učí tomu, že státní pokladna je povinna je živit | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
neochota se podřídit a přizpůsobit | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
je třeba působení rodičů,ale vzhledem k tomu, že ani oni sami nemají většinou žádné vzdělání, tak je to takový zamotaný kruh......... | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
a upřednostňování pobírání soc. dávek | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
Zažité vzorce chování z prostředí komunit | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
nedostatek motivace pramenící z pobírání sociálních dávek a tudíž neochota | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
zase kumulace více faktorů, největší brdou dle mého je neschopnost odříci si okamžitou potřebu ve prospěch budoucnosti - zkrátka žijí pouze přítomným okamžikem | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
vliv rodiny | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
všechny odpovědi | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
pryč s něma | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
vidí jak jejich rodiče nepracují, nechce se jim => nedostatek motivace | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
značné finanční zatížení | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
nedostatek motivace ze strany rodičů, "mama nechodila do školy, proč bych chodil já" | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
všechno | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
dlouholetý návyk na jiný způsob života | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
Rodinná situace - pokud už přichází z nevzdělané rodiny, prakticky nemá možnost změnit vlastní životní styl, neboť jeho zájem o vzdělání není ničím podněcován a má o něm i nedostatek informací | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
7. Z jakých důvodů si myslíte, že byly děti umisťovány ve zvláštních školách (dnes již základní speciální škola)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nezvládnutí učiva v běžné škole | 189 | 70 % | 70 % |
dobrovolně – ze strany rodičů | 35 | 12,96 % | 12,96 % |
automaticky | 31 | 11,48 % | 11,48 % |
všechny předešlé odpovědi | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
Rómové své děti neučí češtině a základním pravidlům slušnosti | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
případ od případu, netuším | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
pouze ty, které nelze vzdělávat v běžné škole z důvodu sníženého IQ | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
nepřizpůsobivost | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
poruchy chování | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
rodičům vyhovovaly nízké nároky, děti se necítily osamělé, protože tam byly spolu, vzhledem k absenci předškolní přípravy nezvládaly nároky běžné základní školy | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
jsou jini | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
nezvládání kázně těchto dětí | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
nevim jsou to kreteni | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
je spousta příčin, pro které mohly být děti umístěny do speciálních škol | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
nezvladatelnost vyučujícími na běžných školách | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
obecně problém soužití na běžné základní škole | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
jak kdy, ale často automaticky | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
nezvládnutí učiva, ale spíš z důvodu toho, že neměly dostatečnou docházku | 1 | 0,37 % | 0,37 % |
8. Měl(a) jste Vy nebo Vaše dítě spolužáka Romského původu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne (přejděte na otázku číslo 10) | 141 | 52,22 % | 52,22 % |
ano | 129 | 47,78 % | 47,78 % |
9. Myslíte si, že mělo společné vzdělávání pro romského žáka větší přínos, než kdyby se vzdělával jen s romskými spolužáky?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 86 | 60,56 % | 31,85 % |
ne | 35 | 24,65 % | 12,96 % |
nevím | 21 | 14,79 % | 7,78 % |
10. Myslíte, že mají romští rodiče zájem o předškolní výchovu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 206 | 76,3 % | 76,3 % |
nevím | 50 | 18,52 % | 18,52 % |
ano | 14 | 5,19 % | 5,19 % |
11. Souhlasíte se zřizováním nultých ročníků?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 103 | 38,15 % | 38,15 % |
ano | 98 | 36,3 % | 36,3 % |
nevím | 69 | 25,56 % | 25,56 % |
12. Pomůže vyšší vzdělání Romům k lepší integraci ve společnosti?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 163 | 60,37 % | 60,37 % |
ne | 67 | 24,81 % | 24,81 % |
nevím | 40 | 14,81 % | 14,81 % |
13. Jaké je místo Vašeho bydliště?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
město | 153 | 56,67 % | 56,67 % |
vesnice | 117 | 43,33 % | 43,33 % |
14. Jakého jste pohlaví?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 171 | 63,33 % | 63,33 % |
muž | 99 | 36,67 % | 36,67 % |
15. Do jaké věkové skupiny spadáte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
do 25 let | 186 | 68,89 % | 68,89 % |
26 – 35 let | 58 | 21,48 % | 21,48 % |
36 – 45 let | 15 | 5,56 % | 5,56 % |
46 – 55 let | 9 | 3,33 % | 3,33 % |
56 a více let | 2 | 0,74 % | 0,74 % |
16. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
středoškolské s maturitou | 133 | 49,26 % | 49,26 % |
vysokoškolské | 66 | 24,44 % | 24,44 % |
vyšší odborné | 27 | 10 % | 10 % |
základní | 25 | 9,26 % | 9,26 % |
středoškolské | 19 | 7,04 % | 7,04 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.