Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Vzdělávání sluchově postižených - integrace nebo škola pro neslyšící?
Vzdělávání sluchově postižených - integrace nebo škola pro neslyšící?
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Monika Hojdyszová |
---|---|
Šetření: | 11. 09. 2015 - 11. 10. 2015 |
Počet respondentů: | 50 |
Počet otázek (max/průměr): | 21 / 17.82 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 39,5 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.06:43 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Vážené respondentky, vážení respondenti,
dovoluji si Vás požádat o vyplnění dotazníku týkajícího se problematiky vzdělávání sluchově postižených.
Dotazník je určen rodičům dětí se sluchovým postižením, které navštěvují základní školu pro sluchově postižené (školu pro neslyšící), nebo jsou integrovány do běžné základní školy (školy pro slyšící).
Cílem výzkumu je zhodnotit výhody a nevýhody integrovaného vzdělávání a vzdělávání ve škole pro sluchově postižené, a dále zjistit, co ovlivňuje rodiče při rozhodování o tom, kde se jejich dítě bude vzdělávat.
Získané informace budou sloužit pro potřeby vypracování diplomové práce na toto téma.
Za vyplnění dotazníku Vám předem děkuji.
Monika Hojdyszová,
studentka oboru Speciální pedagogika, Ostravská univerzita v Ostravě
Odpovědi respondentů
1. Do které skupiny sluchově postižených spadá Vaše dítě?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nedoslýchavé | 21 | 42 % | 42 % |
neslyšící | 21 | 42 % | 42 % |
ohluchlé | 3 | 6 % | 6 % |
1 ucho těžká nedoslýchavost, 1 ucho hluchota | 1 | 2 % | 2 % |
Kochlearní implantát | 1 | 2 % | 2 % |
praktická hluchota | 1 | 2 % | 2 % |
děti slyší dobře, já jsem nedoslýchavá a budu mluvit o sobě :-) | 1 | 2 % | 2 % |
Jsem zatím slyšící. | 1 | 2 % | 2 % |
2. V kolika letech byla Vašemu dítěti sluchová vada diagnostikována?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
mezi 3. až 5. rokem života dítěte | 20 | 40 % | 40 % |
mezi 1. až 2. rokem života dítěte | 10 | 20 % | 20 % |
na základě screeningu sluchu po narození | 7 | 14 % | 14 % |
do 1. roku života dítěte | 6 | 12 % | 12 % |
po 5. roce života dítěte | 4 | 8 % | 8 % |
mezi 2. až 3. rokem života dítěte | 3 | 6 % | 6 % |
3. Jakou kompenzační pomůcku Vaše dítě používá?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
sluchadla | 26 | 52 % | 52 % |
kochleární implantát | 14 | 28 % | 28 % |
nepoužívá žádnou kompenzační pomůcku | 8 | 16 % | 16 % |
momentálně sluchadla, t.č. je kandidátem na KI | 1 | 2 % | 2 % |
jako dítě nic, nyní sluchadla | 1 | 2 % | 2 % |
4. Jaký způsob komunikace upřednostňuje Vaše dítě?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [mluvenou řeč → otázka č. 5, znakový jazyk → otázka č. 6, mluvenou řeč i znakový jazyk → otázka č. 5, mluvenou řeč doprovázenou znaky → otázka č. 5, jiné znakové variace → otázka č. 6, jiný alternativní způsob komunikace → otázka č. 6].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
mluvenou řeč | 31 | 62 % | 62 % |
mluvenou řeč i znakový jazyk | 8 | 16 % | 16 % |
znakový jazyk | 7 | 14 % | 14 % |
mluvenou řeč doprovázenou znaky | 4 | 8 % | 8 % |
5. Jaké úrovně mluvené řeči dosáhlo Vaše dítě před vstupem do základní školy?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
dobré | 13 | 30,23 % | 26 % |
spíše dobré | 13 | 30,23 % | 26 % |
spíše slabé | 10 | 23,26 % | 20 % |
špatné | 4 | 9,3 % | 8 % |
neumím zhodnotit | 3 | 6,98 % | 6 % |
6. Kde se Vaše dítě vzdělává?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [v běžné základní škole je integrováno (škola pro slyšící) → otázka č. 7, ve škole pro sluchově postižené (škola pro neslyšící) → otázka č. 8, zpočátku chodilo do běžné školy, ale později přestoupilo do školy pro sluchově postižené → otázka č. 10, zpočátku chodilo do základní školy pro sluchově postižené, ale později přestoupilo do běžné školy → otázka č. 9, v jiné škole → otázka č. 9].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
v běžné základní škole je integrováno (škola pro slyšící) | 32 | 64 % | 64 % |
ve škole pro sluchově postižené (škola pro neslyšící) | 16 | 32 % | 32 % |
v jiné škole | 1 | 2 % | 2 % |
zpočátku chodilo do běžné školy, ale později přestoupilo do školy pro sluchově postižené | 1 | 2 % | 2 % |
7. Co zásadně ovlivnilo Vaše rozhodnutí, že se Vaše dítě bude vzdělávat v běžné škole?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
dobrá úroveň mluvené řeči dítěte | 18 | 56,25 % | 36 % |
začlenění mezi slyšící vrstevníky | 18 | 56,25 % | 36 % |
dítě chodí do školy v blízkosti bydliště | 14 | 43,75 % | 28 % |
škola pro sluchově postižené je příliš vzdálená (nutnost dojíždění nebo internát) | 10 | 31,25 % | 20 % |
sluchová vada není příliš velká | 1 | 3,13 % | 2 % |
je chytrá a vnímavá.Na první pohled není znát středně težká nedoslýchavost. | 1 | 3,13 % | 2 % |
Má tu kamarády už že školky, s ki má dobře výsledky. | 1 | 3,13 % | 2 % |
nemá ztp | 1 | 3,13 % | 2 % |
představa, že komunikace a vzdělávání ve znakovém jazyce není plnohodnotné, na stejné úrovni jako v ČJ | 1 | 3,13 % | 2 % |
chodila jsem na jazykovku a od našich to byla slušná frajeřina | 1 | 3,13 % | 2 % |
8. Co zásadně ovlivnilo Vaše rozhodnutí, že se Vaše dítě bude vzdělávat ve škole pro sluchově postižené?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
specializace školy | 11 | 68,75 % | 22 % |
nedostatečná úroveň mluvené řeči dítěte | 9 | 56,25 % | 18 % |
kontakt s dalšími neslyšícími vrstevníky | 7 | 43,75 % | 14 % |
škola pro sluchově postižené je v blízkosti bydliště | 4 | 25 % | 8 % |
jsme Neslyšící rodina | 1 | 6,25 % | 2 % |
na základní škole by nezažíval úspěch ani s asistentem a mnoho věcí by mu unikalo | 1 | 6,25 % | 2 % |
prarodice neslysici | 1 | 6,25 % | 2 % |
9. Do jaké třídy Vaše dítě chodí?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
běžná třída | 25 | 75,76 % | 50 % |
logopedická třída | 4 | 12,12 % | 8 % |
třída pro SP s orální výukou (Ječná-Praha) | 1 | 3,03 % | 2 % |
Do běžné třídy s výtvarným zařazením | 1 | 3,03 % | 2 % |
Běžná třída - na vesnici,počet žáků ve třídě - 7 | 1 | 3,03 % | 2 % |
je sama s asistentem pedagoga, na výchovy se zapojuje do tříd nižších ročníků | 1 | 3,03 % | 2 % |
10. Do jaké třídy Vaše dítě chodí?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
třída pro neslyšící a nedoslýchavé | 7 | 41,18 % | 14 % |
třída pro neslyšící | 5 | 29,41 % | 10 % |
třída pro nedoslýchavé | 2 | 11,76 % | 4 % |
neslyšící, nedoslýchavé, sourozenci neslyšících | 1 | 5,88 % | 2 % |
v každé třídě je max. jedno dítě s nějakou sluchovu vadou | 1 | 5,88 % | 2 % |
dohromady 5 žáků,2 implantovaní,1 nedoslýchavý 2 jiná vada | 1 | 5,88 % | 2 % |
11. Jaká podpůrná opatření a možnosti má Vaše dítě ve škole?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
individuální vzdělávací plán (IVP) | 20 | 60,61 % | 40 % |
asistent pedagoga (AP) | 13 | 39,39 % | 26 % |
hodiny reedukační (nápravné) péče | 7 | 21,21 % | 14 % |
nepotřebuje žádná podpůrná opatření | 6 | 18,18 % | 12 % |
pomůcky (např. FM systém …) | 5 | 15,15 % | 10 % |
Operovana o prazdninach | 1 | 3,03 % | 2 % |
Myslím že pí uč bere ohled a znamkuje mírněji.zatím zvlada syn ucivo se spolužáky. Pomůcky zad e nemáme | 1 | 3,03 % | 2 % |
chybí vám tu simultánní přepis - vhodný od druhéhon stupně, nebo kdy dítě zvládne rychle číst. Opatření u našeho dítěte bylo jediné: sedět v 1. lavici. | 1 | 3,03 % | 2 % |
tehdy nic nebylo,někteří učitelé byli prostě vstřícnější než jiní | 1 | 3,03 % | 2 % |
vlastní třídičku | 1 | 3,03 % | 2 % |
12. Jaká podpůrná opatření a možnosti má Vaše dítě ve škole?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
přizpůsobení komunikace potřebám dítěte (např. výuka s podporou znaků) | 13 | 76,47 % | 26 % |
hodiny logopedické péče | 12 | 70,59 % | 24 % |
výuka v českém znakovém jazyce | 10 | 58,82 % | 20 % |
pomůcky (speciální učebnice …) | 8 | 47,06 % | 16 % |
asistent pedagoga (AP) | 6 | 35,29 % | 12 % |
individuální vzdělávací plán (IVP) | 5 | 29,41 % | 10 % |
speciální ZŠ - surdopedická péče | 1 | 5,88 % | 2 % |
individuální práci mimo vyučování | 1 | 5,88 % | 2 % |
kroužek/kurz výuky českého znakového jazyka | 1 | 5,88 % | 2 % |
individuální přístup učitele ke každému z žáků třídy )5 dětí ve třídě) | 1 | 5,88 % | 2 % |
13. Jaká je Vašemu dítěti poskytována pravidelná speciální péče mimo školu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
my (rodiče) s dítětem doma provádíme nápravná cvičení pro rozvoj mluvené řeči dle pokynů odborníků | 29 | 58 % | 58 % |
dochází na logopedii | 23 | 46 % | 46 % |
pravidelně dochází do SPC (Speciálně pedagogického centra pro sluchově postižené) | 19 | 38 % | 38 % |
dítě nemá žádnou speciální péči | 10 | 20 % | 20 % |
navštěvuje kurz znakového jazyka | 3 | 6 % | 6 % |
co nejčastější kontakt s ostatními dětmi | 1 | 2 % | 2 % |
SPC je součástí školy | 1 | 2 % | 2 % |
vzhledem k narocnosti dojizdeni do skloy jiz nenavstevujeme logopedii i kdyz me to velmi mrzi | 1 | 2 % | 2 % |
logopedie v rámci školy, tím, že navštěvuje školu pro SP, SPC již nezasahuje, 3x týdně má logopedii, znakový jazyk má jako jeden z vyučovaných předmětů a je z něj klasifikován | 1 | 2 % | 2 % |
Než měl syn ki,navštěvovali jsme kurz zn.jazyka. doma cvicime dle logopedie | 1 | 2 % | 2 % |
dodnes ráčkuji | 1 | 2 % | 2 % |
14. Cítí se Vaše dítě ve škole spokojené?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 35 | 70 % | 70 % |
spíše ano | 14 | 28 % | 28 % |
spíše ne | 1 | 2 % | 2 % |
15. Jak je Vaše dítě úspěšné ve výuce?
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Automatizované zpracování této otázky zatím není podporováno, odpovědi je nutné zpracovat "ručně" na základě exportu surových dat (xls/xlsx/csv apod.)
16. Má Vaše dítě ve škole kamarády?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
má hodně kamarádů | 33 | 66 % | 66 % |
má jen jednoho nebo málo kamarádů | 17 | 34 % | 34 % |
17. Co považujete za výhodu u integrovaného vzdělávání sluchově postižených?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
začlenění mezi slyšící vrstevníky | 40 | 80 % | 80 % |
nemuset dojíždět do školy (nebo být na internátě) | 27 | 54 % | 54 % |
nevím | 2 | 4 % | 4 % |
integrace se nepovedla, tak chodí do zš pro sluchově postižené | 1 | 2 % | 2 % |
neredukované osnovy | 1 | 2 % | 2 % |
V životě bude vyrůstat a pracovat mezi slysicimi.Musí se naučit zvládat bez větších ústupků běžný zivot | 1 | 2 % | 2 % |
individualní přístup | 1 | 2 % | 2 % |
rovnocennost vzdělání | 1 | 2 % | 2 % |
více informací v rámci výuky a tím vyšší možnost dostat se na školu vyššího stupně | 1 | 2 % | 2 % |
nic | 1 | 2 % | 2 % |
musí se hodně snažit a tak je v životě otrlejší | 1 | 2 % | 2 % |
18. Co považujete za výhodu u vzdělávání ve škole pro sluchově postižené?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
přizpůsobení komunikace potřebám dítěte | 36 | 72 % | 72 % |
odbornost učitelů | 33 | 66 % | 66 % |
nízký počet žáků ve třídě | 32 | 64 % | 64 % |
kontakt se sluchově postiženými | 26 | 52 % | 52 % |
lepší vybavení pomůckami (speciální učebnice…) | 19 | 38 % | 38 % |
nevím | 5 | 10 % | 10 % |
kamarádi, je mezi "svými" zažije více legrace a není tak odstrčené od slyšícího kolektivu | 1 | 2 % | 2 % |
úprava ŠVP pro sluch. postiž. | 1 | 2 % | 2 % |
rozdělení 1. třídy do 2 let, výuka znakového jazyka | 1 | 2 % | 2 % |
rozvíjení znakového jazyka, poznání kultury neslyšících, možná více přátel, se kterými si opravdu porozumí - především v komunikační rovině. (poznámky k bodu "přizpůsobení komunikace potřebám dítěte": jsou zde školy pro žáky se Sp, které ale nevycházejí potřebám dítěte, ikdyž se tak tváří: učí orálně a ve znakovém jazyku skoro nic. Tím se žáci nemohou naučit tolik jako na běžných školách. nrení tedy respektována jejich základní potřeba: komunikovat ve ZJ nebo v jazyce, které dítě upřednostňuje. Otázkou jue, zda je využíván vedle tlumočníka i sumultánní přepis. | 1 | 2 % | 2 % |
kolektiv. | 1 | 2 % | 2 % |
menší možnost šikany zdravými dětmi | 1 | 2 % | 2 % |
19. Jste spokojeni s volbou školy?
Povinná otázka bez publikování výsledků veřejnosti (odpovědi jen v CSV a XLS přihlášeného zadavatele).
20. Do které třídy Vaše dítě chodí?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
na 2. stupeň | 13 | 26 % | 26 % |
2. ročník | 10 | 20 % | 20 % |
1. ročník | 10 | 20 % | 20 % |
4. ročník | 7 | 14 % | 14 % |
3. ročník | 6 | 12 % | 12 % |
5. ročník | 4 | 8 % | 8 % |
21. Jaké je pohlaví Vašeho dítěte?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
muž | 26 | 52 % | 52 % |
žena | 24 | 48 % | 48 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.