Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Vztah k náboženství
Vztah k náboženství
→ Hrajete nebo byste rádi hráli nějakou kolektivní hru? ←
(veřejné výsledky, cca 1 minuta)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Barbora Winterová |
---|---|
Šetření: | 17. 04. 2011 - 01. 05. 2011 |
Počet respondentů: | 106 |
Počet otázek (max/průměr): | 20 / 19.13 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 63,3 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.08:31 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den. Tento dotazník vznikl pro potřeby mé seminární práce z, týkající se vnímání náboženství a postoje veřejnosti k ní. Jeho cílem je zjistit pověomí lidí o jednotlivých náboženstvých a jejich názoru na ně.
Odpovědi respondentů
1. Co se Vám vybaví pod pojmem víra?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Jakákoli víra, včetně vír, které nemají boha (např. animismus). | 43 | 40,57 % | 40,57 % |
Jakákoli víra, vyznávající nějakého boha. | 33 | 31,13 % | 31,13 % |
Jakákoli víra, včetně vír jednotlivých malých sekt. | 24 | 22,64 % | 22,64 % |
Výhradně Abrahámská náboženství (křesťanství, judaismus, islám) protože ostatní náboženství nevyznávají Boha. | 6 | 5,66 % | 5,66 % |
2. Jste věřící
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 77 | 72,64 % | 72,64 % |
Ano | 29 | 27,36 % | 27,36 % |
3. Jaké jste víry?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
křestan | 3 | 9,68 % | 2,83 % |
žadné | 2 | 6,45 % | 1,89 % |
Křesťanství | 2 | 6,45 % | 1,89 % |
Pravoslavná | 1 | 3,23 % | 0,94 % |
pohanství | 1 | 3,23 % | 0,94 % |
to bych taky rad vedel | 1 | 3,23 % | 0,94 % |
- | 1 | 3,23 % | 0,94 % |
Věřím,že je něco mezi nebem a zemí a na minulé živ | 1 | 3,23 % | 0,94 % |
římsko-katolík | 1 | 3,23 % | 0,94 % |
vlastní | 1 | 3,23 % | 0,94 % |
ostatní odpovědi | 17 | 54,84 % | 16,04 % |
4. Odsuzujete vyznavače jiné víry?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 48 | 53,33 % | 45,28 % |
Nejsem věřící | 34 | 37,78 % | 32,08 % |
odsuzuji jakoukoliv víru | 1 | 1,11 % | 0,94 % |
Pokud svou víru nevnucují... | 1 | 1,11 % | 0,94 % |
podle náboženství | 1 | 1,11 % | 0,94 % |
neodsuzuji, ale říkám jim,že moje víra je nejlepší | 1 | 1,11 % | 0,94 % |
Odsuzuji fanatiky. | 1 | 1,11 % | 0,94 % |
Ano | 1 | 1,11 % | 0,94 % |
ano, pokud svou víru vnucují jiným | 1 | 1,11 % | 0,94 % |
jen když pletou víru tam kam nepatří | 1 | 1,11 % | 0,94 % |
5. Dokázali byste být ve vztahu s osobou jiného náboženství, pokud jste nevěřící, s věřící osobou?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano | 63 | 59,43 % | 59,43 % |
Ne | 43 | 40,57 % | 40,57 % |
6. Budete trvat/trváte na tom, aby vaše děti vyznávali Vaši víru, popřípadě bylo nevěřící, jako Vy?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 69 | 65,09 % | 65,09 % |
Ano | 37 | 34,91 % | 34,91 % |
7. Pokud bude Vaše dítě vyznávat/vyznává jinou víru, než vy, jak budete reagovat?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Budu ji tolerovat. | 61 | 57,55 % | 57,55 % |
Budu mít o víru dítěte zájem, podpořím ho v ní. | 15 | 14,15 % | 14,15 % |
Nebudu mu víru tolerovat, ale nezakážu mu ji. | 15 | 14,15 % | 14,15 % |
Budu ji tolerovat a budu mít i zájem | 1 | 0,94 % | 0,94 % |
nedovolím to | 1 | 0,94 % | 0,94 % |
nebudu ji zakazovat, pokud neublíží | 1 | 0,94 % | 0,94 % |
záleží na konkrétné víře a situaci | 1 | 0,94 % | 0,94 % |
Zakážu/zakazuji mu to. | 1 | 0,94 % | 0,94 % |
ziadny boh mu veceru neuvari..co povie mama plati! | 1 | 0,94 % | 0,94 % |
záleží na druhu víry | 1 | 0,94 % | 0,94 % |
Budu s ním o tom diskutovat. | 1 | 0,94 % | 0,94 % |
Pokud bude humanistická,budu ji tolerovat | 1 | 0,94 % | 0,94 % |
nevím | 1 | 0,94 % | 0,94 % |
Rozumnými argumenty ho přivédu na moji víru | 1 | 0,94 % | 0,94 % |
budu se zajímat, jestli mu to neškodí | 1 | 0,94 % | 0,94 % |
Budu ho přesvědčovat, že má víra je nejlepší | 1 | 0,94 % | 0,94 % |
nic | 1 | 0,94 % | 0,94 % |
Budu s ní(m) o tom rozmlouvat | 1 | 0,94 % | 0,94 % |
8. Jaký máte vztah k následujícím vírám? (1=velmi kladný,3=nevím o ní/nemám dostatek informací, 5=velmi negativní)
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
Křesťanství | 2.925 | 1.787 |
Islám | 3.962 | 1.263 |
Judaismus | 2.83 | 1.047 |
Hinduismus | 2.717 | 1.127 |
Buddhismus | 2.094 | 1.104 |
Taoismus | 2.528 | 0.815 |
Šintoismus | 2.745 | 0.775 |
Bah´Raí | 3.104 | 0.206 |
Džinismus | 3.066 | 0.477 |
Animistická náboženství | 3.075 | 0.711 |
Satanismus | 3.896 | 1.659 |
Staré víry (Vikingská, Mayská, Egyptská,...) | 2.547 | 1.021 |
9. Znáte někoho, kdo je vyloženě odpůrcem náboženství a nenechá si ani vysvětlit jejich podstatu, protože k nim má vyloženě odpor?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 56 | 52,83 % | 52,83 % |
Ano | 43 | 40,57 % | 40,57 % |
Ano, sám jím jsem | 5 | 4,72 % | 4,72 % |
Ne a někoho takového bych odsoudila | 2 | 1,89 % | 1,89 % |
10. Pokud potkáte někoho popsaného výše a jste věřící, budete se mu snažit vysvětlit proč věříte/ klady víry?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Nejsem věřící | 62 | 58,49 % | 58,49 % |
Ne, nemá to smysl. | 22 | 20,75 % | 20,75 % |
Ne, jiný důvod. | 8 | 7,55 % | 7,55 % |
ano, jiný důvod. | 5 | 4,72 % | 4,72 % |
Ano, nemám rád lidi, kteří si nenechají vymluvit názor i když je špatný. | 5 | 4,72 % | 4,72 % |
Ne, nechci udělat špatný dojem o své víře. | 2 | 1,89 % | 1,89 % |
Ano, musí pochopit, že náboženství není jen špatné. | 2 | 1,89 % | 1,89 % |
11. Myslíte si, že jste dobře informován o následujících vírách? 1=Ano, velmi, 5= Ne, neznám je.
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
Křesťanství | 1.689 | 0.837 |
Islám | 2.321 | 1.048 |
Judaismus | 2.679 | 1.274 |
HInduismus | 2.981 | 1.132 |
Buddhismus | 2.594 | 1.184 |
Taoismus | 3.557 | 1.398 |
Šintoismus | 3.991 | 1.179 |
Bah´raí | 4.783 | 0.302 |
Džinismus | 4.443 | 0.775 |
Animistická náboženství | 4.17 | 1.216 |
Satanismus | 2.953 | 1.668 |
Staré víry (Vikingská, Egyptská, Mayská) | 3.151 | 1.619 |
12. Myslíte, že jsou následující náboženství nebezpečná? 1=Ano, velmi, 5=Ne. vůbec
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
Křesťanství | 2.981 | 1.962 |
Islám | 1.925 | 1.353 |
Judaismus | 3.274 | 1.387 |
Satanismus | 2.226 | 1.534 |
Hinduismus | 3.783 | 1.283 |
Staré víry (Mayská, Vikingská, egyptská) | 3.764 | 1.444 |
13. Souhlasili byste s výukou náboženství na škole svého dítěte?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, pokud by se vyučovalo o všech náboýenstvých stejně a ne pouze o křesťanství. | 50 | 47,17 % | 47,17 % |
Ne | 40 | 37,74 % | 37,74 % |
Ano, v takové podobě, jaká se vyučuje . | 16 | 15,09 % | 15,09 % |
14. Proč?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
....
....
A z jakého důvodu by se mělo náboženství učit? Když je někdo náboženský fanatik, tak ať se to učí někde s ostatníma fanatikama a netahá se to do školy...
aby člověk mohl soudit, musí předkládat argumenty založené na faktech, tudíž by měl znát alespoň základy náboženství, navíc se kolem náboženství točí jak historie, tak současné dění, takže by mělo být zahrnuto ve všeobecném vzdělání.
aby děti získali všeobecný přehled a mohly se svobodně rozhodnout
Aby dítě dostalo všechny dostupné informace
aby meli prehled o VSECH nabozenstvich a sami si udelaly nazor cemu verit
Aby měli přehled a pak se sami rozhodli, čemu budou/nebudou věřit
aby mělo dítě přehled
aby se dítě dozvědělo všechny možnosti i nebezpečí
aby se něco dozvěděl
Aby si každý mohl vybrat jestli bude věřit (a v co) či nikoli a měl pro své rozhodnutí dostatek objektivních informací.
Ano, pokud by se vyučovalo o všem náboženstvích stejně - víra vždy byla nedílnou součástí společnosti, a proto je třeba o tom objektivně něco znát. Především by se děti měli naučit, že předmět víry je skutečný, pokud v něj lidé věří, a že tedy neexistuje jen jedna pravda. Já samotná bych výuku náboženství uvítala, protože je to zajímavé a obohacující téma. Tvrdě nesouhlasím s výukou křesťanství (která funguje především na vesnicích) jakožto jediného správného náboženství!
Ať o tom něco ví.
Ať si udělá názor samo.
Ať získá informace a má podklady k vlastnímu rozhodnutí.
Celkový přehled
Česká republika je už cca 1000 let křesťanskou zemí (navzdory trendu posledních let) a mělo by to tak zůstat.
děti by měli mít všeobecné znalosti o všech náboženstvích-z nedostatku těchto informací plynou různá extremistická hnutá atd.
Do školy ideologie nepatří. A je úplně jedno jestli je to náboženství nebo socialismus ve všech jeho podobách (propagace sociálního státu, ekologismu , EU,...)
dobrovolna vyuka
důležitý je přehled, bez "nadržování" nebo shazování nějakého náboženství, mělo by se vědět, že nejlepší je zlatá střední cesta, není špatného náboženství, jen přístup k němu a vyložení si jej, at si kazdy udela obrazek sam, neutralni podání informací o nabozenstvich. podotykam, ze satanismus za nabozenstvi nepovazuji a nevztahuje se na nej co jsem napsala. JInak mám názor takový, že kazdé nabozenstvi je dobnre, pokud lide jsou dobri a jde jim o dobro. neni dulezity prostredek(=nabozenstvi),ale vysledek, nezalezi, jak se k nemu dostaneme
Chtěla bych, aby moje děti měly přehled.
Já jsem se takto sama stala věřící (zašla jsem se podívat na hodinu náboženství ve 3. třídě).
je demokracie a každý si může věřit v co chce, ale učit o náboženstvích má být náplň jiných předmětů a nic na světě mě nedonutí nechat vymývat mozek dítěte v semináři se přehnaně věřícím učitelem jak tomu normálně bývá ;)
je dobre vedet i o jinacich virach
Je nesmysl dětem vnucovat překroucená dogmata minulých tisíciletí.
Je nutné mít přehled o všech náboženstvích, aby se pak nevykládala špatně
je to zbytečné
jedná se o součást všeobecného přehledu
jelikož dítě má právo se dozvědět o všech náboženstvích co existují
Jelikož informovanost (i u mně) je velice nízká a stojí za to, aby se o jedné z nejdůležitějších částí lidského života nestranně ale důkladně informovalo.
Jelikož každý žijeme podle nějaké životní filozofie,je důležité,abychom už v dětském věku znali klady a zápory různých náboženství,které jsou "k mání",což nám později ulehčí výběr.
Jsem ateista, proto odmítám náboženskou indoktrinaci na školách. Naopak komparativní religionistika by byla žádoucí.
jsme nevěřící rodina, zbytečná ztráta času
každý má právo si vybrat, až tomu bude rozumět
Každý má právo utvářet svou víru sám bez toho, aby byla nějaká ve škole upřednostňována
Když bude mít dítě zájem, najde si jiný způsob, jak se o daném náboženství dozvědět více.
Kvůli všeobecnému rozhledu a smazání stigmat.
Lebo krestanstvo je cisty blud
lebo nesuhlasim s privilegovanim jedneho nabozenstva (krestanstva), ktoreho isty vyklad odsudzuje ludi inych nabozenstiev, sexualnych orientacii, ras a presvedceni
Musela by se vyučovat všechan náboženství, to je náročný blud. Souhlasím s kroužkem náboženství mimo povinnou výuku.
myslím že by si každý měl najít cestu sám, pokud se chce obrátit na jakoukoli víru, nucené přednášky ve škole mi připadají jako "vymývání mozku"
Myslím, že je to nesmysl.
Na škole se děti základní věci o náboženství dozví. Kdo se chce o to zajímat více, ať se zajímá ve svém volném čase.
náboženství do školy nepatří
Náboženství je osobní věc každého z nás. Povinné vyučování všech je nesmysl, nepovinné lekce o nábožnství vítám.
Ne úplně v současné podobě, chtěl bych, aby mé dítě mělo zdravé křesťanské kořeny a ne pochybné, sporné (katolické). Stejně se ale časem dítě musí rozhodnout, jestli dá život Bohu nebo ne, to už není věc rodičů. Ti musejí pouze dát dětem dobrý základ.
nebyla jsem vychována k víře, nemám k žádné vztah...je to berlička pro nesebevědomé, nerozhodné lidi
nedílná součást základního vzdělání
Nechci, aby mu nutili viru
neměly by být samostatné hodiny náboženství, zvlášť když je většina Čechů nevěřících
Není to nic špatného děti učit o náboženství.
Není to špatný vyučovací předmět.
Nepatří do školní vyuky, každý si sám rozhodne jestli věřit a příp. jaké náboženství
nesouhlasil
nevidím důvod děti tohoto učit, buď je k tomu vedou rodiče nebo na to přijdou sami, škola má důležitěši věci k učení
Nevím
nevim
nic nevnucovat, jen pohovořit o čem to je
no to rovno mozu deti brat hodiny tanca a klavira tiez...ked tak zaujmovo...vsak zijeme v slobodnej dobe..nech si vo volnom case veria na koho chcu ..trebars aj na santu..
Objektivní názor na všechna náboženství
Odsuzovat neco o cem nekdo nic je prilis jednoduche.
Patří to k všeobecnému vzdělání
pokud bude chtit, muze v zajmovem krouzku
pokud by rodina vyznavala jinou viru, aspon dite ziska prehled a pokud nebude vyznavat zadnou viru, mozna mu to neco da. pokud bude danou viru vyznavat, zrejme bude svoji znat uz od rodicu takze by nedostatek mit nemel
Pokud by to byl nepovinný předmět, nevidím v tom žádný problém.
Pokud by to bylo bráno pouze jako nauka, žádné navádění k víře, nevidím důvod proč se něco nepřiučit. Ovšem nelíbilo by se mi, pokud by to bylo déle než 1 rok, nebo to zabíralo místo důležitějším předmětům.
pokud chce dítě uznávat jistou formu náboženství nebráním jí, ani ve školách, samozřejmě by bylo skvělé, kdyby dětiměli pojem o všech náboženstvích, popř. si na základě těchto informací a jakéhosi vlastního úsudku si může víru zvolit
poznání tradice, zvýšení morálních hodnot
Pro jeho snažší pochopení.
pro obecný přehled o něčem, nač si nelze sáhnout
Pro získání různých pohledů na svět a na hodnoty, jako inspirace k hledání svého vlastního přesvědčení a víry. Než ale výuka o jednom náboženství nebo o hrstce zde nejznámějších nábožnství (křesťanství, islám, hinduismus a budhismus), to raději vůbec nic.
Proč ne?
Proč ne? Ať mají děti přehled.
protoze by to nebylo vyucovano tak jak to je, ale politicky korektne
protoze to je věc každého v co si věří
Protože by mělo mít možnost si vybrat samo a ne,že se bude učit o křesťanství jako hlavním.Všechny náboženství by měly být postaveny do "rovnocenného" postavení,aby žádné nebylo zvýhodněné.
Protože dítě má právo svobodné volby.
Protože je potřeba vyučovat o všech náboženstvích stejně, nezaujatě. Když nad tím tak přemýšlím, asi to není ani možné...
Protože je spousta relevantnějších věcí, které by se dítě mělo učit. V rámci dějepisu/literatury/ZSV či občanky by ovšem jednotlivá náboženství měla být detailně probrána. Pokud by se ovšem jednalo o volitelný seminář, který by odpovídal předmětu religionistika, jak se učí na VŠ, samozřejmě s nižšími nároky a nižší mírou abstrakce, nic bych proti tomu neměl.
Protože jsem sama kdysi jednu takovou "výuku" absolvovala a nebzpomínám na ni dobře. Děti by v tomhle neměly být ovlivňovány, měly by v této oblasti dostat jen tolik informací, kolik samy žádají a až v okamžiku, kdy o to projeví zájem. Nábožeství není biologie, člověk ho k životu nepotřebuje.
protože křesťanství je všude protěžováno
protože nejsem věřící
Protože to zavání propagací
protože víra v něco vyššího, než je člověk, učí člověka pokoře, zdravému rozumu, zušlechťuje ho
přivede to člověka k zamyšlení nad sebou samým
samostatnou výuku náboženství bych odmítala, ale považuji důležité mluvit o náboženství např v hodinách ZSV
Samozřejmě bych si vybral konkrétního učitele, na kterém záleží.
stejne jako predmet dejepis. I v nabozenstvi se probira historie sveta a stvoreni.
to nema co delat se zakladnim vzdelani. Kdo chce informace, tak si je najde.
učitel by vnucoval sv nazory
V dnešní době jsou náboženská dogmata vyvrácena vědou.
Velké rozšíření vědomostí nejen náboženských, ale také historických, zeměpisných, kulturních a politických.
Věřit má člověk pouze v sám sebe.
více se dozvěděli o jiných vírách
Víra do škol nepatří, je to ryze soukromá věc
Víra je ěc každého člověka, a nemělo by být povinné aby se děti učili něčemu takovému povinně.
Víra je osobní věc každého jedince, vymývat mozky dětem je svinstvo.
Víra je pro každého jeho osobní, intimní věc. Člověk by si měl v dospělosti sám vybrat jakou cestou půjde, zda si vybere to či ono náboženství nebo zůstane ateistou. Dětem by ve škole nemělo být vtloukáno o náboženství nic (kromě základních informací v rámci předmětů jako je dějepis nebo základy společenských věd) , protože učitelé budou mít tendenci jedno náboženství vyzdvihovat nad druhé...
Viz Dan Dennett:-) Je nutné, aby se k náboženství přistupovalo jako ke kulturnímu fenoménu a aby se studovalo a rozumělo se mu. Tedy se musí studovat všechna náboženství.
Výuka náboženství ve škole by byla přípustná pouze jako dobrovolný předmět se souhlasem rodičů.
xxx
Z toho důvodu, aby dítě získalo komplexní přehled o dané problematice a mohlo srovnávat.
Základní věci o náboženství by měli děti znát. Je to takový všeobecný základ. Učitelé by měli vysvětlit, že být nábožný není nic špatného.
15. Považujete následující náboženství v České republice za plnohodnotná?1=ano,2=ne, je to pouze sekta,3=ne, je to móda pro mladé,4=ne, nejsou plnohodnotná vůbec
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3” a „4”.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
Křesťanství | 1.377 | 0.782 |
Satanismus | 2.623 | 0.895 |
Hinduismus | 2.311 | 1.535 |
Budhismus | 2.142 | 1.499 |
Hare Kršna | 2.425 | 1.018 |
Šintoismus | 2.679 | 1.595 |
Taoismus | 2.604 | 1.673 |
Stará náboženství (Vikingská, Mayská, Egyptská,...) | 2.887 | 1.346 |
16. Proč si myslíte, že se mladí lidé přidávájí k "exotickým" náboženstvím?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
-
...
aby byli zajímaví či aby někam zapadli
Aby se odlišili od ostatních
buď chtějí být zajímaví, někam patřit, nebo je nadchla a ztotožňují se s hlavními myšlenkami daného náboženství
Co si mám představit pod pojmem "exotický"? :) Žádné náboženství tak nevnímám.
člověk přirozeně tíhne k určitým formám víry. mladá generace hledá alternativu k náboženství a myšlení, které tady dominuje - tedy křesťanství
Dříve se o cizích náboženstvích moc nevědělo, natož aby je zde někdo praktikoval. Situace se mění až dnes a nemyslím si, že by se to týkalo pouze mladých lidí, ale je jich více zřejmě proto, že jsou otevřeni novým myšlenkám spíše než starší generace.
flink ?
hledají alternativy
hledaji neco noveho
Hledají něco nového
Hledají něco, co by je naplňovalo. Chtějí se odpoutat od křesťanských tradic, které jsou v naší kultuře hluboce zakořeněné
Hledají sebe sama
Hledají v dnešním zrychleném světě duchovno, protože cítí, že nejsou jen tělem, nýbrž i duší.
Hledají ve světě, který pociťují jako zmatený, něco, čeho by se mohli pevně chytit.
hledají, zkouší
chcu najst alternativu k skompromitovanej majoritou presadzovanej katolickej cirkvi
Chtějí být "moderní", nechají se někým ispirovat. Chtějí se za každou cenu odlišit od klasických módních trendů, ale neuvědomují si, že vytváří nový módní trend.
Chtějí být výjmeční.
chtějí být zajímaví; zkusit něco nového
chtějí být zajímavý a hlavně se nudí
chteji neco noveho
chtějí poznat něco nového
chtějí rebelovat
chtějí se něším lišit
chteji se odlisit
chteji se odlisovat
Chtějí se odlišit, přijde jim to zajímavé...
chteji se vide szit s dobou a byt in
chtějí vybočit z řady, vyniknout
chteji vyniknout
Chtějí vypadat v něčem vyjímečné
Chuť poznat něco nového, útěk před stereotypem
chuť vyzkoušet něco nového
je to "in"
Je to moderní
Je to něco nového a chtějí být originální a upoutat pozornost.
Je to něco relativně nového, nacházejí v tom klid a smysl.
je to zajímavé
jiné než křesťanství
jsou otevřenější k hledání odpovědí na otázky, proč tu jsme
Jsou otrávení současným životním stylem a tzv. exotická náboženství nabízejí něco jiného, slibného.
Jsou spíše přírodního rázu, vycházejí z podstaty materiální.
Jsou znechuceni církví a v jiných náboženstvích vidí více svobod.
Lebo cíti, že kresťanství lže a není aktuálni této době
lebo je to "zen" :D hladanie niecoho noveho, nieco lepsie ako odstupenie mora alebo premienanie vody na vino...uz asi prisli na to ze to nefunguje a je to strata casu
Líbí se jim jiné pojetí myšlenky v co věřit, převtělování, energie apod.
Mají více informací než předešlé generace a snaží se najít své místo. A pak chtějí byt cool.
Majoritní náboženství jim nemohou dát nic nového.
móda
móda
moda
móda
móda, zajímavá náplň, aj.
může to být snaha býti zajímavý
Myslí si, že budou zajímavější.
náležitost k sociálním skupinám
nemam sajnu
neřekl bych že se přidávají k exotickým náboženstvím,pokud ano tak nejspíš protože protože chtějí něco jiného než jsou tradiční známá náboženství
Netuším, je to jejich věc a dokud mě někdo z nich neohrožuje, nic mi po tom není.
Nevědí, co se sebou.
neví roupama coby, ale rozumný důvod k tomu nemají (většinou, někdy hledají odpovědi na základní filozofické otázky, které jim místní náboženství neposkytne)
nevím
Nevím
Nevím
nevim
nevim
nevim
Nevím, asi je lákají neznáme a cizí věci
Nevím.
Nevím.
Nevím. Chtějí se asi odlišovat, chtějí si připadat něčím výjimeční.
nevyhovující princip monoteismu, ztotožnění se se zásadami polyteistických (tedy většinou "exotických") náboženství, snaha odlišovat se, přinášející kulturní rozhled, zájem o historii
Neznám nikoho, kdo by to dělal - nemyslím, že by se přidávali.
Nuda, odpor k propagovaným ideologiím, touha zkusit něco jiného.
nuda...
odlišení se od ostatní, velký zážitek a prožitek z toho náboženství v zahraniční zemi
Po dlouhém diktátu křesťanství ve střední evropě chtějí vyzkoušet něco nového.
Pořád je to o vyhnutí se většině,nebo spíš tomu,co většina provozuje.Takže,když je třeba v ČR "nejpopulárnější" křesťanství,mladí lidé se přidají třeba k budhismu,protože je to něco nového,co neznají...ostatně,tak je to u všeho,ne?!:)
protoze jsou opruzeni krestanstvim v podobe, jak je znaji z mladi ci dejepisu a navic maji vetsi moznosti zjistovnai informaci o dalsich nabozenstvich
Protože je to zajímavé.
Protože je zmanipulují.
Protože jim nejsou sympatické aspekty tradičních náboženství a přiklánějí se ke způsobům života, které se lépe skloubí právě s jinými vírami
Protože jsme nejateističtější stát světa. Komunistům se tu za 40 let usilovné práce podařilo víru potlačit. Dnešní mladí mají často už nevěřící rodiče a nemají se tak k čemu vracet/obracet, nemají ve víře kořeny. Křesťanství si pojí s fanatickými katolíky a považují to spíš za náboženství svých babiček, nebo středověku. Takže exotické náboženství je pro ně lákavé.
protože jsou exotická :)
Protože nejsou tak konvenční a jsou pro ně zajímavější.
protože v těchto náboženstvích jsou jiné, pro ně zajímavé hodnoty
přijdou jim zajímavé
Složité, souvisí s New Age, pocit duchovní vyprahlosti (který má také složité příčiny), ale zároveň nedůvěra ke standardním náb.tradicím, např. pro jejich historii a institucionalizovanost. Tedy potřeba "alternativismu", který je stále módnější.
tezko rict, co je k tomu vede. ale asi maji nejakou vidinu něceho noveho, zvlastniho...
Tezko rict....me osobne laka klid
to je individualni
touha vyzkoušet něco nového po svém
většinou je jejich základem vnitřní klid a meditace a tyto věci v dnešní uspěchané době chybí a mladí je proto vyhledávají
vliv jiných kultur na mladé lidi, jiné názory, ne tolik ortodoxní víra aj.
Vzdor společnosti, provokace, hledání sebe sama.
xxx
z nudy
Z nudy a touhy nějakým způsobem vyčlenit se z davu.
Zájem
Zcela logicky, vlivel genů, výchovy, prostředí jsou tak nastaveni, že budou něčemu takovému věřit.
ze zajímavosti, zvědavosti, nejistoty??
Ze zvědavosti
Zmatek?
Zvědavost, touha někam patřit, ztotožnění se způsobem smýšlení...
17. Definujte ateismus
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Vědomí, že se o sebe musím postarat sám, nikdo mi zadarmo nic nedá. Osobní zodpovědnost a odvaha nést následky svých rozhodnutí.
....
"jsem ateista, az se bojim, ze me Pan Buh potresta" :) asi tak!
"nevíra v boha", víra v to, co je skutečné, dokázané
"nevíra" a schopnost nenechat se ovlivnit náboženskýma fanatikama
1) V užším slova smyslu nevíra v božstva. 2) Obecněji či aktivněji pak popírání náboženství a boj proti němu vůbec.
Absence víry v deity a jiné nadpřirozené fenomény. (Není to tedy víra. -pouze pokud bychom definovali víru hodně široce (věřím, že existuje svět a že se mi vše jen nezdá..). Spíše analogické k tomu, že plešatost není barva vlasů, ale absence vlasů.)
Ateista - nevěřící
ateista je clovek, ktery neveri v nic nadprirozeneho. (ve smyslu Boha)
Ateista je člověk, který je bez víry, ve smyslu, že nemá konkrétního Boha, ke kterému by se skláněl, případně by se na něj obracel.
Ateista je člověk, který nemá potřebu diskutovat a přemýšlet o vyšší moci.
Ateista=nevěřící.Nevěří v žádného boha,nevěří v duši,nevěří v nic,v co věří nějaké náboženství...takže teoreticky nevěří v nic.
Ateisté nevěří v žádného boha, nebo nadpřirozenou bytost. Ve směs věří jen v sami sebe. Někteří rádi věří v duchy a podobně..
Bez jakéhokoliv boha?
bez jakékoliv víry
bezbožství, nevíra
bezvěrectví ve smyslu víry v nějaký vyšší princip
člověk bez víry
Člověk bez víry. Rčení, že ateista nenávidí Boha (s čímž jsem se již setkala v několika křesťanských textech), je nesmyslné, neboť nemůžeme nenávidět v něco, o čem jsme přesvědčeni, že neexistuje.
člověk nevěří
Člověk nevěří v žádnou vyšší moc
člověk věří v sám sebe
Člověk, který nevěří v boha v jakékoliv podobě. Nejsem si jistá, zda je ateista i ten, který věří ve vesmír, osud a podobné věci
Člověk, který v nic nevěří.
Je popíraní jakékoliv existence boha.
jistota, že Bůh/bohové není/nejsou
Názor, že člověk a celý svět vznikl sam od sebe a že po smrti nic není.
názor, že neexistuje bůh
Názor/životní postoj, který tvrdí, že neexistuje žádná vyšší, božská moc
neexistence náboženství
Nechuť připustit, že člověk není všemocný a že nad ním stojí někdo vyšší.
Někdo (ateista), jež se neztotožňuje ani s jedním náboženstvím a ani o to neusiluje - podle mého názoru si každý může "vybrat" a je to hlavně o nezájmu a neinformovanosti většiny.
nepriklanet se k zadnemu nabozenstvi
nepřijetí víry v jakéhokoliv boha
nepříslušnost k žádnému náboženství
Neuznává náboženství, víru.
neverenie v nijakeho boha, viera nieco ine v prirodu, v seba, v lepsiu buducnost (fikcia :D:D)
neveri v Boha
neveri v nic
neverici
neverici v boha
nevěří v boha, ale může věřit v něco jiného
nevěřící
nevěřící
nevěřící člověk
nevěřící člověk, v podstatě ten co se neupírá v žádnou víru
nevěřící v boha
Něveřícnost v boha nebo bohy, nebo ve vyšší sílu.
nevěřit v nic, 90% technicky založených lidí. ale osobně bych řekl, že za to může církev, která tak znechucuje lidi fanatickým výkladem bible, že radši nevěří v nic
neveřit v žádného boha
neviera v boha; neviera v neexistujucu bytost ktora mnou hybe/ovplyvnuje moje osudy
Nevím
nevim
Nevíra
nevíra
nevíra
nevíra
nevíra
nevíra
nevíra
nevíra v Boha
nevira v boha
Nevíra v Boha.
Nevíra v boha/bohy.
Nevíra v cokoli vyššího. Víra sám v sebe, v člověka.
nevíra v existenci Boha
nevíra v existenci cehokoli, jakekoli vyšší síly.
Nevíra v nějaký neuchopitelný vyšší řád či nadpřirozeno a nechuť se k něčemu takovému emocionálně vázat a identifikovat se s tím. Nechuť řídit se principy, které nemají jasný smysl a účel. Nevíra v nějaké absolutní pravdy. Ochota akceptovat prvek náhody či nahodilosti.
Nevíra v nic.
nevíra v žádného boha, ale ani v žádnou vyšší moc
Nevíra. Ateista nevěří v nic, co není podloženo vědeckým výzkumem či nejde logicky vysvětlit. Já například úplný ateista nejsem, ale věřím jen v takové "duchařiny", přírodní energii, přírodu a v to, že smrtí to nekončí.
nevyznavajici, neverici
Nevyznávání žádného boha. Nevěřící.
Nezájem k jakékoliv víře.
Odmítáni boha či božstev, život bez víry v cokoliv nadpřirozeného.
odmítání jakékoliv víry v transcendentní skutečnost, stav bez náboženského vyznání
Odmítání představy, že existuje Bůh.
odmítání víry v Boha nebo božstva
Odmítání víry v jakoukoliv vyšší bytost.
Odmitnutí náboženství
opak víry
Popření existence boha nebo jakékoliv nadpřirozené bytosti
Přesvědčení o neexistenci boha (bohů)
přesvědčení že Bůh neexistuje.
Přesvědčení, že existence nevznikla za přispění ani není ovládání jakoukoliv nadřazenou bytostí/bytostmi, ale že vznikla a rozvíjí se sama nebo že nikdy nevznikla a byla tu vždy (konkrétně ale může mít každý ateista představu odlišnou).
Slepá víra v to, že svět kolem nás se dá pochopit pouze s použitím lidského vědomí, či už individuálního nebo kolektivního a není tak žádný důvot sahat po jekémkoli transcendentní vysvetení pozorované skutečnosti.
Spoléhání se sama na sebe, nedůvěra v nadřazenou autoritu, racionalita a zodpovědnost.
stav be náboženské víry k některé oficiální nebo neoficiální víře, nevěří v existenci boha nebo bohů obecně, jde ale de facto také víru. Náboženství obecně je druh politiky jak působit a ovládat věřící jedince prostředkem je pak místo politických prohlášení nebo stanov stran, Bible, Korán
Stav, kdy dotyčný jedinec nevěří v žádné božstvo a nemodlí se v něj.
Stav, kdy jedinec nevěří v žádného boha, nadpřirozeno apod.
Ti,co nevěří,že svět řídí Bůh.Že někdy sestoupí na zem...
To nelze....kazdy ma nejakou viru! I kdyz verim treba ve spravedlnost, tak uz v neco verim!!!!
Tzn., že se nehlásíme k žádné víře.
verim v seba a v svojich blizkych a nie v nejake vymyslene bludy pre slabochov a uboziakov
Věřím sám v sebe
víra a přesvědčení v neexistenci jakéhokoli boha
víra sama v sebe, odpovědnost sám sobě
vira v nic
víra v sebe sama
Víra v to, že bůh neexistuje
víra ve vědu a techniku
Víra ve vědu, v nic nadpřirozeného
víra, že člověka nic nepřevyšuje
xxx
Žádná "vyšší moc" neřídí dění na světe, o všem rozhodují pouze lidé.
žádná víra v cokoli - ne jenom v boha, ale ani v astrologii atd.
18. Myslíte, že každý člověk začne ke konci života v něco věřit, kvůli strachu ze smrti?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Někdo ano, někdo ne. | 66 | 62,26 % | 62,26 % |
Ne, jsem nevěřící | 21 | 19,81 % | 19,81 % |
Ano, nejsem věřící | 9 | 8,49 % | 8,49 % |
Ne, jsem věřící | 7 | 6,6 % | 6,6 % |
Ano, jsem věřící | 3 | 2,83 % | 2,83 % |
19. Jste:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Žena | 73 | 68,87 % | 68,87 % |
Muž | 33 | 31,13 % | 31,13 % |
20. Váš věk:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
23 | 11 | 10,38 % | 10,38 % |
22 | 10 | 9,43 % | 9,43 % |
18 | 10 | 9,43 % | 9,43 % |
24 | 9 | 8,49 % | 8,49 % |
21 | 9 | 8,49 % | 8,49 % |
20 | 6 | 5,66 % | 5,66 % |
25 | 6 | 5,66 % | 5,66 % |
28 | 5 | 4,72 % | 4,72 % |
26 | 5 | 4,72 % | 4,72 % |
17 | 5 | 4,72 % | 4,72 % |
ostatní odpovědi | 30 | 28,3 % | 28,3 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.