Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > World Press Photo

World Press Photo

Atraktivita turistických oblastí Jeseníky a Střední Morava
Znáte Střední Moravu nebo Jeseníky? Co považujete za největší lákadla regionu?

(veřejné výsledky 12. 12.)

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Pavla Šedivá
Šetření:30. 03. 2015 - 16. 04. 2015
Počet respondentů:56
Počet otázek (max/průměr):10 / 8.91
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:64,6 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.03:47
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Ahoj, zajímá mě, jak vnímáte soutěž World Press Photo z hlediska objektivity fotografií.

Výsledky tohoto dotazníku použiji ve své bakalářské práci na téma Problémy digitální postprodukce na příkladu World Press Photo. V práci se zabývám tím, co je ve fotožurnalismu stále považováno za etické a které digitální úpravy jsou naopak vnímány jako manipulace s obsahem fotografie.

Dotazník je určen pro každého, kdo se zajímá o fotografii a soutěž World Press Photo.

Budu vděčná za každý názor.

Děkuji! 

Pavla

Odpovědi respondentů

1. Považujete World Press Photo za soutěž dokumentární fotografie nebo ji vnímáte spíše jako soutěž snímků s uměleckou hodnotou?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
WPP považuji za soutěž novinářské dokumentární fotografie4074,07 %71,43 %  
WPP považuji za soutěž spíše uměleckých fotografií1324,07 %23,21 %  
Nevím11,85 %1,79 %  

Graf

2. Do jaké míry jsou podle Vás vítězné fotografie objektivní?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Myslím si, že některé snímky zkreslují realitu použitím digitálních úprav tak, aby navodily požadovanou atmosféru1833,96 %32,14 %  
Věřím, že snímky jsou digitálně upravovány, ale nemám důvod pochybovat o jejich neobjektivitě1630,19 %28,57 %  
Myslím si, že snímky zobrazují nezkreslenou realitu1222,64 %21,43 %  
Snímky jsou podle mě neobjektivní a díky digitální postprodukci zobrazují pouze část reality, pro kterou se fotograf rozhodne713,21 %12,5 %  

Graf

3. Zaznamenal/a jste v poslední době nárůst digitálně upravených snímků právě v soutěži World Press Photo?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne3567,31 %62,5 %  
Ano1732,69 %30,36 %  

Graf

4. Ztrácí u Vás soutěž v důsledku událostí poslední doby prestiž?

Těmito událostmi je myšleno vyřazení 8 % (v roce 2014) a 20 % (v roce 2015) finálních fotografií z důvodu manipulace s obsahem fotografie a digitálních úprav.

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne2445,28 %42,86 %  
Nevím1935,85 %33,93 %  
Ano1018,87 %17,86 %  

Graf

5. Tolerujete digitální postprodukci ve fotožurnalismu?

Digitální postprodukcí je myšlen jakýkoliv zásah do originálního snímku. (úprava barev, kontrastu a jasu, ořezání obrazu, retuš...)

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Záleží na typu digitální úpravy3466,67 %60,71 %  
Záleží na médiu, kde je snímek prezentován1937,25 %33,93 %  
Ano1223,53 %21,43 %  
Ne815,69 %14,29 %  

Graf

6. Jaké digitální úpravy považujete za neetické?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
dosazení objektu do snímku4686,79 %82,14 %  
odstranění části objektu4381,13 %76,79 %  
spojení dvou fotografií3464,15 %60,71 %  
retuš3158,49 %55,36 %  
změna barevnosti (teplota barev, saturace)815,09 %14,29 %  
ořezání snímku713,21 %12,5 %  
zostření nebo rozmazání713,21 %12,5 %  
srovnání horizontu59,43 %8,93 %  
natočení obrazu59,43 %8,93 %  
HDR úprava47,55 %7,14 %  
tónování47,55 %7,14 %  
odstranění šumu23,77 %3,57 %  
dosazení objektu do snímku, spojení dvou fotografií,11,89 %1,79 %  
spojení dvou fotografií jiné než základní panoramatické11,89 %1,79 %  
rozmazání - podle mě nejde slučovat zostření, které je spíš technickou úpravou, s rozmazáním...11,89 %1,79 %  
úprava kontrastu a jasu11,89 %1,79 %  
Vždy záleží na konkrétní fotografii a jejím užití. Nicméně stále jsem zástupcem názoru, že pokud to neumí fotograf vyfotit tak, jak to má vypadat, tak by neměl být profesionálním fotografem.11,89 %1,79 %  
Multiexpozice 11,89 %1,79 %  
ztmavení a zesvětlení snímku11,89 %1,79 %  
nechápu, co znamená spojení dvou fotografií; seriál může být docela dobrý a nosný, jako třeba roláž.11,89 %1,79 %  
nevadí úzpravy kvality, ale úpravy obsahu (informace) ano.11,89 %1,79 %  

Graf

7. Jaké digitální úpravy ve fotožurnalismu tolerujete?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
úprava kontrastu a jasu4381,13 %76,79 %  
ztmavení a zesvětlení snímku3973,58 %69,64 %  
tónování3464,15 %60,71 %  
změna barevnosti (teplota barev, saturace)3464,15 %60,71 %  
odstranění šumu3464,15 %60,71 %  
srovnání horizontu3260,38 %57,14 %  
ořezání snímku2954,72 %51,79 %  
zostření nebo rozmazání2547,17 %44,64 %  
natočení obrazu2241,51 %39,29 %  
HDR úprava1324,53 %23,21 %  
retuš916,98 %16,07 %  
spojení dvou fotografií713,21 %12,5 %  
odstranění části objektu23,77 %3,57 %  
tónování, úprava kontrastu a jasu, změna barevnosti, odstranění šumu, HDR úprava, zmavení a zesvětlení snímku, zostření nebo rozmazání, srovnání horizontu, natočení obrazu11,89 %1,79 %  
dosazení objektu do snímku11,89 %1,79 %  
viz předchozí odpověd, záleží na užití snímku, ale ve vyloženě dokumentární fotce netoleruji úpravy téměř žádné11,89 %1,79 %  
zase to nejasné spojení dvou fotgortreafií11,89 %1,79 %  

Graf

8. Věříte fotografiím v médiích?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Záleží na médiu, ve kterém je fotografie prezentována3361,11 %58,93 %  
Ne, dívám se na ně kriticky, protože vím, co zvládně photoshop2037,04 %35,71 %  
Ano, věřím, že zobrazují objektivní realitu11,85 %1,79 %  

Graf

9. Ve kterých médiích očekáváte, že budou prezentovány objektivní snímky?

Specifikujte, prosím, typ média nebo přímo titul. (Typ média např.: týdeník, zpravodajský portál, denní tisk, víkendový magazín, lifestylový časopis, hobby časopis, zájmový web, blog. Konkrétní tituly např.: Reflex, iDnes, Epocha, Člověk a pes, Maxim, Reportér, Forbes, Hospodářské noviny, Blesk, motejlek.com apod.)

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

blog, zájmový web

CTK

Česká televize, Lidové noviny, Respekt, Hospodářské noviny

Člověk a pes :D

deníky, týdeníky aj. zpravodajská a publicistická média (Hospodářské noviny, ihned, ct24.cz apod.)

denní tisk

denní tisk - idnes, hospodářky, lidovky

denní tisk, zpravodajský portál, média, která to výslovně uvádí (např. National Geographic)

denní tisk, zpravodjské portály

Forbes, Echo, Reportér, Rozhlas, ČTK

Forbes, týdenník, denní tisk, Hospodářské noviny

Hospodářské noviny, Respekt

Kůň a pes

média zachycující realitu, zpravodajské, politické, informační a podobně

Nemůžu takhle kategorizovat. Jde spíš o typ článku, u kterého fotografie jsou.

Nezáleží ani tak na médiu, jako na lidech a fotografovi. Ale také na objednávce, třeba vládní, že ano. Jako "embedded photographers" ve válce v Iráku začlenění do jednotek US Army, ovšem s výstupy přísně cenzurovanými. Ani tolik nejde o digitální úpravy ve Photoshopu, ale o cenzuru, ta je ten pravý problém. A je jedno, zda je úřední, nebo jakási autocenzura, třeba s úmyslem prodat senzaci za každou cenu.

nikde

Reflex respekt

Reflex, Forbes

reflex,epocha, HN

Reflex,HN,nepochybně Člověk a pes

Respekt

Respekt, Reuters, AFP, AP

Seriozni tisk - LN, HN, MfD atd.

týdeník, denní tisk, hobby časopis Hospodářské noviny, iDnes,

týdeník, denní tisk, zpravodajský portál, IDnes, HN, Reflex, Epocha,

týdeník, zpravodajský portál, Hospodářské noviny, iDnes

týdeníky Reflex, Respekt

Týdeníky, denní tisk

V žádných!

Ve vsech a v zadnych

Ve všech

Veškerý denní tisk.

Všude, co nemá ČERVENÝ titulek.

zpravodajská média - denní tisk, týdeníky, Respekt

zpravodajské portály

zpravodajské portály

zpravodajský portál

zpravodajský portál, týdeník, denní tisk

10. Ve kterých médiích očekáváte digitálně upravené snímky?

Specifikujte, prosím, typ média nebo přímo titul. (Typ média např.: týdeník, zpravodajský portál, denní tisk, víkendový magazín, lifestylový časopis, hobby časopis, zájmový web, blog. Konkrétní tituly např.: Reflex, iDnes, Epocha, Člověk a pes, Maxim, Reportér, Forbes, Hospodářské noviny, Blesk, motejlek.com apod.)

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

U těch s ČERVENÝM titulkem.

blesk

Blesk

Blesk super

Blesk, Aha, Reflex, Maxim, časopisy pro ženy - obecně tisk "pokleslé" kvality nebo takový, který chce za každou cenu ohromit a zaujmout

Blesk, Epocha,

Blesk, Epocha, bulvár

Blesk, hobby časopis, blog, Maxim,

Blesk, iDnes, Aha, Novinky, Super.cz

blesk, reflex

Blesk, Reflex, Independent, díky minulosti Newsweek, bulvární tituly světové

Blesk, reflex, Maxim,

Blesk,Super, maxim,blogy,

Bulvar

Bulvár

Bulvár

bulvár, cestovatelské časopisy, blogy, časopisy o fotogragii

denní tisk, lifestylový časopis

doufám, že ano v jednom

iDnes,Maxim,Blesk

Jak se vezme slovo očekávám. Jestli jako "Ano, tam bych je chtěl doupravené", nebo jako "Tam je to jasné, že je do upravené". Varianta A - Maxim Varianta B - Blesk Vím, že to není konkrétní odpověď, ale v obecnosti, tak kde by a fotografie měla něco dokazovat, by měla být v původním stavu - je tam dost prostoru pro fotografa a jeho úm a úpravy by tam neměly být (to je to co bych oceňoval na WPF, když jsem byl na té výstavě minulý rok, tak se mi zdálo, že tam nebyla jediná fotka v původním stavu, všechny byly barevně pozměněny. Pěkné, ale jestli je záměr ukázat realitu, tak je to samo osobě protichůdné, pokud to má být ukázka umění (ne fotografova, nýbrž postprodukce), tak by se to nemělo jmenovat press foto (což evokuje tisk). Zkrátka fotograf a jeho fotoaparát. Všude jinde, kde je to ilustrační mi je to jedno, ale zase by ty fotky neměly překrucovat realitu, pokud to tedy není ze satiry, a je to cílená fotomontáž.

lefistylové časopisy, zájmové weby, blogy

lifestyle magazíny, Reflex, Týden

lifestyle, víkendový magazín, zájmový web

lifestylové časopisy, časopisy zaměřené na módu, bulvár

lifestylové magazíny (Elle, Marianne Bydlení, Proč ne?, Forbes, apod.), PR a produktové magazíny (H&M magazín, PALLADIUM magazín apod.)

Lifestylový časopis.

lifestylový magazín, víkendový magazín

magazíny pro ženy

módní a ženské magazíny, cestopisy a "přírodovědné" magazíny, magazíny o autech, časopisy "pro muže"...

Nikde

Nova, Prima, Blesk

Takové, jejichž realita je pozměněna, určitě v bulvárních, a je jedno jestli v tištěných nebo elektronických. Z hlediska ostatních úprav jsou takové fotografie ve všech médiích. Dnes jsou to úpravy digitální, dříve to byly úpravy v temné komoře. Postup je stejný, dříve by takovéhole otázky nikoho ani nenapadly, a přece se kontrast, tonalita a i ostrost upravovaly vždy. A vždy budou, protože zatím není technika tak dokonalá, aby přinesla "rovnou" kvalitní obraz. Většině těch, kteří věsí stovky doslova nečitelných "fotografií", třeba z výletu do hospody, na fb nebo instagram to samozřejmě nevadí. Ale to nejsou žádné obrazy skutečnosti, jen zblitiny bez obsahu a formy.

Ve všech

Ve všech!

Viz predchozi odpoved

všechny


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u jedné otázky.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

7. Jaké digitální úpravy ve fotožurnalismu tolerujete?

  • odpověď odstranění šumu:
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi HDR úprava na otázku 7. Jaké digitální úpravy ve fotožurnalismu tolerujete?
  • odpověď srovnání horizontu:
    • 1.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi natočení obrazu na otázku 7. Jaké digitální úpravy ve fotožurnalismu tolerujete?
  • odpověď tónování:
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi HDR úprava na otázku 7. Jaké digitální úpravy ve fotožurnalismu tolerujete?
  • odpověď změna barevnosti (teplota barev, saturace):
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi HDR úprava na otázku 7. Jaké digitální úpravy ve fotožurnalismu tolerujete?

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Považujete World Press Photo za soutěž dokumentární fotografie nebo ji vnímáte spíše jako soutěž snímků s uměleckou hodnotou?

2. Do jaké míry jsou podle Vás vítězné fotografie objektivní?

3. Zaznamenal/a jste v poslední době nárůst digitálně upravených snímků právě v soutěži World Press Photo?

4. Ztrácí u Vás soutěž v důsledku událostí poslední doby prestiž?

5. Tolerujete digitální postprodukci ve fotožurnalismu?

6. Jaké digitální úpravy považujete za neetické?

7. Jaké digitální úpravy ve fotožurnalismu tolerujete?

8. Věříte fotografiím v médiích?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Považujete World Press Photo za soutěž dokumentární fotografie nebo ji vnímáte spíše jako soutěž snímků s uměleckou hodnotou?

2. Do jaké míry jsou podle Vás vítězné fotografie objektivní?

3. Zaznamenal/a jste v poslední době nárůst digitálně upravených snímků právě v soutěži World Press Photo?

4. Ztrácí u Vás soutěž v důsledku událostí poslední doby prestiž?

5. Tolerujete digitální postprodukci ve fotožurnalismu?

6. Jaké digitální úpravy považujete za neetické?

7. Jaké digitální úpravy ve fotožurnalismu tolerujete?

8. Věříte fotografiím v médiích?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Šedivá, P.World Press Photo (výsledky průzkumu), 2015. Dostupné online na https://world-press-photo.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.