Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Zájem občanů o etické chování podniků

Zájem občanů o etické chování podniků

Víte, že... si na Vyplňto.cz můžete zdarma vytvořit vlastní dotazník?

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Angel ika
Šetření:27. 05. 2015 - 15. 06. 2015
Počet respondentů:48
Počet otázek (max/průměr):8 / 7.25
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:77,8 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.02:13
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Cílem tohoto dotazníku a mého zkoumání je zjistit, jestli mají občané v České republice zájem o společenskou odpovědnost podniků. Kromě teoretického zájmu, zkoumám, zda etické jednání vyžadují.

Dotazník je určen pro širokou veřejnost a všechny věkové kategorie. Je velice rychlý a krátký, pouhých 7 uzavřených otázek s možností doplnit vlastní mínění na závěr.

Odpovědi respondentů

1. Setkali jste se již s pojmem "společenská odpovědnost firem" (CSR = corporate social responsibility)?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano3266,67 %66,67 %  
ne1633,33 %33,33 %  

Graf

2. Ovlivňuje Vaše rozhodování, (nákupní) chování to, jestli se podle Vás podnik chová eticky, ekologicky a vstřícně?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano3470,83 %70,83 %  
ne1429,17 %29,17 %  

Graf

3. Je pro vás přípustné zaplatit vyšší cenu za výrobky/služby od podniků s etickým přístupem (přiměřené platy zaměstnanců, žádná dětská práce, recyklované obaly a znovu využitelný či recyklovatelný výrobek, šetrnost k přírodě)?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano3675 %75 %  
ne1225 %25 %  

Graf

4. Jste ochotni přestat kupovat výrobky či služby podniků, které se nechovají v souladu se společenskou odpovědností? (Skandály s dětskou prací, aféry s úplatky, ekologické katastrofy, porušování bezpečnosti práce, černé skládky...)

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano4185,42 %85,42 %  
ne714,58 %14,58 %  

Graf

5. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vysokoškolské2654,17 %54,17 %  
středoškolské s maturitou1837,5 %37,5 %  
středoškolské bez maturity24,17 %4,17 %  
vyšší odborné24,17 %4,17 %  

Graf

6. Váše věková kategorie

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
26-35 let,2858,33 %58,33 %  
36-45 let,1122,92 %22,92 %  
46-55 let,48,33 %8,33 %  
16-25 let,48,33 %8,33 %  
56-65 let,12,08 %2,08 %  

Graf

7. Jste:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
muž,2552,08 %52,08 %  
žena.2347,92 %47,92 %  

Graf

8. Chcete doplnit nějaký Váš postřeh k této oblasti?

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

Ano

CSR je akorát móda, spíše reklama, než cokoliv jiného

CSR je móda

Často o chování podniku jehož výrobek kupuji ani neznám, popř. je výrobek vydán pod značkou např. Tesco a není zcela jasné, kdo jej vyrábí.

Je potřeba si uvědomit, že důraz na etiku jednotlivých aspektů podnikání se u různých lidí bude extremně lišit. Kupříkladu pro mě je recyklovatelnost obalu někde na chvostu preferencí a dětská práce je samostatná kapitola nepatřící do této problematiky, zatímco například využívání dotací v podniku, angažování se majitelů firem v politice nebo tzv. neziskovkách, či ideologicky podbarvená reklama jsou pro mě jasným důvodem k bojkotu.

Měly by se zveřejňovat seznamy firem, které brutálně odírají zaměstnance na mzdách, chovají se k pracovníkům jako k otrokům a je jim lhostejné životní prostředí. To málo co se občas objeví v médiích je jen špička ledovce. Pak by každý věděl od kterých firem nekupovat výrobky či služby ( došlo by k omezení tržeb těchto firem a k poklesu krvavých zisků firem ).

Mohu vyžadovat etické chování ve firmách, i si za něj připlatit, ale pouze proto, že si to můžu dovolit vzhledem k vyšší příjmové skupině. Dovedu si představit, že kdybych žila s minimální mzdou, tak by mě sice neetické jednání mrzelo, ale bohužel by byla určující cena výrobku.

nene

Otázka je kdo posoudí zodpovědné chování firem. Další úplatný úřad není ono. Dobrý by byl web kam by lidé a zaměstnanci mohly psát hodnocení, ale to zase zavání vyřizováním si osobních účtů. P.S. Po přečtení knihy No logo se mi z jednání firem udělalo dosti nevolno. Bohužel díky globalizaci začínáme u nás pociťovat obdobné tlaky jaké používají nadnárodní firmy v rozvojových zemích. To pak mám tendenci zvažovat zda vůbec něco kupovat nebo si začít vyrábět v klidu doma sám:-) HappyRadek

Primárně se v tomto směru řídím zodpovědností firem vůči životnímu prostředí. Aféry s úplatky nesleduji a zda má ta která organizace dobrou bezpečnost práce si dost dobře nemám jak ověřit. Na druhou stranu je krásně vidět, které firmy posílají do našich domů tuny znehodnoceného potištěného papíru, financují hnusnou reklamní firmu "euro awk", která kácí dopravní zeleň nebo zabírá svými billboardy místo, kde by dopravní zeleň stát mohla apod. Za reklamní tiskoviny nebo billboardy má každá firma tři měsíce embargo. Za tu dobu člověk většinou najde lepší výrobky, kvůli kterým ta firma reklamu potřebovala. Pokud se to během těch tří měsíců opakuje, embargo se prodlužuje na tři čtvrtě roku, což dost často znamená, že si odvyknu jejich výrobky kupovat úplně. Stejný přístup mám i k neekologickým a nezodpovědným organizacím, které sice škodí životnímu prostředí, ale samy nic nevyrábí, jako je Liga proti rakovině nebo Projekt podpory prevence vybraných nádorových onemocnění. :) Doživotní smůlu má Madeta, která zasvinila celé město Lucií Bílou v době, kdy stávkující farmáři rozdávali zadarmo mléko vykupované za moc nízkou cenu. Loni přibyl Míša (protože Algida), letos Tatra (protože Agrofert). Za předpokladu, že bych to mohla informovaně posoudit - ano, nakupovala bych za vyšší cenu od firem, které místo okázalých anonymních dětských vesniček staví podnikové byty pro vlastní mladé zaměstnance, sází stromy kolem prodejny a místo letáků a slevových akcí pro důchodce přidají na platě svým vlastním lidem, zvlášť pokud budou díky tomu v práci spokojenější a já tím budu moct nakupovat v pozitivnějším prostředí. Před Vánocemi nenakupuji v Albertu, abych negenerovala "bertíky". (Pravda, toleruji to Kauflandu, který má tímhle způsobem žrádlo pro zvířecí útulky.) Primárně nakupuji na farmářských trzích nebo přes bedýnkové družstvo, kde si žádné takové obtěžování nemohou dovolit. Kdyby byly ty Bertíky na kávovar pro pokladní v naší prodejně do šatny, pečlivě bych jim je tam házela. :)) (Doufam, ze Ti to nejak pomohlo, kdyz se s tim pisu.) :)) P.S.: Opravdu to tak delam, ale kdyz jednou to emgargo schytala zmrzlina Hagen Dash, mela jsem sto a jednu chut jim to odpustit. Doufam, ze dalsi uz mit nebudou.

Stále se mluví o nových pracovních místech. Ale chtěli bychom se na ně nechat zaměstnat, když jde o otrockou práci? A to je u nás ještě dost dobrá situace. Jinde ve světě jsou otroků miliony. Dá se tomu zabránit? Dá se to vůbec řešit? Nevěřím tomu. Dokud budou lidi hovada, budou hovadské i firmy jimi vedené...

zadala jsem sice všude "ano", ale je to hodně v teoretické rovině - kdybych věděla, že se nějaký podnik chová neeticky, tak bych nevyužívala jeho služeb - v praxi se s tím nesetkávám, nevyhledávám informace o tom, který podnik se chová eticky a který ne, takže na moje nákupní chování toto v konečném důsledku zatím nikdy vliv nemělo


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Nebyly nalezeny žádné zajímavé souvislosti mezi odpovědmi.

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Setkali jste se již s pojmem "společenská odpovědnost firem" (CSR = corporate social responsibility)?

2. Ovlivňuje Vaše rozhodování, (nákupní) chování to, jestli se podle Vás podnik chová eticky, ekologicky a vstřícně?

3. Je pro vás přípustné zaplatit vyšší cenu za výrobky/služby od podniků s etickým přístupem (přiměřené platy zaměstnanců, žádná dětská práce, recyklované obaly a znovu využitelný či recyklovatelný výrobek, šetrnost k přírodě)?

4. Jste ochotni přestat kupovat výrobky či služby podniků, které se nechovají v souladu se společenskou odpovědností? (Skandály s dětskou prací, aféry s úplatky, ekologické katastrofy, porušování bezpečnosti práce, černé skládky...)

5. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

6. Váše věková kategorie

7. Jste:

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Setkali jste se již s pojmem "společenská odpovědnost firem" (CSR = corporate social responsibility)?

2. Ovlivňuje Vaše rozhodování, (nákupní) chování to, jestli se podle Vás podnik chová eticky, ekologicky a vstřícně?

3. Je pro vás přípustné zaplatit vyšší cenu za výrobky/služby od podniků s etickým přístupem (přiměřené platy zaměstnanců, žádná dětská práce, recyklované obaly a znovu využitelný či recyklovatelný výrobek, šetrnost k přírodě)?

4. Jste ochotni přestat kupovat výrobky či služby podniků, které se nechovají v souladu se společenskou odpovědností? (Skandály s dětskou prací, aféry s úplatky, ekologické katastrofy, porušování bezpečnosti práce, černé skládky...)

5. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

6. Váše věková kategorie

7. Jste:

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

ika, A.Zájem občanů o etické chování podniků (výsledky průzkumu), 2015. Dostupné online na https://zajem-obcanu-o-eticke-chovan.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.