Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Zavedení odloženého školného

Zavedení odloženého školného

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Jan Šmahaj
Šetření:23. 06. 2010 - 30. 06. 2010
Počet respondentů:77
Počet otázek (max/průměr):15 / 14.99
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:81,3 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.02:36
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den,

prosím o vyplnění krátkého dotazníku na téma "Zavedení odloženého školného". Dotazník je opravdu krátký a anonymní. Děkuji za Vaši účast.

 

 

Odpovědi respondentů

1. Zaznamenal/a jste informaci o zavedení odloženého školného od roku 2013?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [Anootázka č. 2, Neotázka č. 3].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano7698,7 %98,7 %  
Ne11,3 %1,3 %  

Graf

2. Vadí vám nebo nevadí zavedení odloženého školného?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Nevadí3647,37 %46,75 %  
Vadí3140,79 %40,26 %  
Nevím911,84 %11,69 %  

Graf

3. Studenti by školné mohli splácet i ze zvýhodněných půjček, které chce budoucí vláda zavést se studijními granty a spořením na vzdělávání. Souhlasíte nebo nesouhlasíte s touto možností?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano, souhlasím5064,94 %64,94 %  
Ne, nesouhlasím2735,06 %35,06 %  

Graf

4. ODS navrhuje, že pokud člověk nedosáhne průměrné mzdy do 20 let po ukončení studia, byl by od placení osvobozen. Na průměrnou mzdu však u nás podle statistického úřadu nedosáhne 60 procent občanů. Myslíte si, že za těchto podmínek je reálné zavedení školného?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Není reálné4051,95 %51,95 %  
Ano, je reálné2532,47 %32,47 %  
Nevím1215,58 %15,58 %  

Graf

5. V Česku jsou rovněž platově podhodnoceni pracovníci v oblasti sociální a kulturní, absolventi humanitních oborů, pedagogové, vysokoškolští asistenti, zdravotní sestry, jež musí dnes absolvovat VŠ, a další. Předpokládáte, že z důvodu zavedení odloženého školného dojde u těchto profesí k navýšení mezd?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne, k navýšení mezd nedojde5976,62 %76,62 %  
Ano, dojde k malému navýšení mezd1114,29 %14,29 %  
Nevím67,79 %7,79 %  
Ano, dojde k výraznému navýšení mezd11,3 %1,3 %  

Graf

6. Výnosy ze školného by měly být určeny na stipendia pro nejlepší studenty a šly by do rozpočtu škol. Hodnotíte toto tvrzení do budoucna jako:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Nereálné a nepravdivé3241,56 %41,56 %  
Pravdivé a nereálné1519,48 %19,48 %  
Pravdivé a reálné1519,48 %19,48 %  
Nevím810,39 %10,39 %  
Nereálné a pravdivé45,19 %5,19 %  
Reálné a nepravdivé33,9 %3,9 %  

Graf

7. Výši školného by si měly určovat jednotlivé školy s tím, že limit by byl 10 000,- Kč za semestr. Jeví se vám tento přístup jako demokratický?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano4254,55 %54,55 %  
Ne2836,36 %36,36 %  
Nevím79,09 %9,09 %  

Graf

8. Cílem programu zavedení odloženého školného je snížit sociální bariéru v přístupu k vysokoškolskému vzdělání. Vnímáte zavedení odloženého školného tímto způsobem?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne5368,83 %68,83 %  
Ano2127,27 %27,27 %  
vnimam to jako krok PROTI zpristupneni vzdelani11,3 %1,3 %  
vnímám ho jako přesný opak, tedy jako bariéru11,3 %1,3 %  
nic11,3 %1,3 %  

Graf

9. Zavedení školného na vysokých školách je podle prezidenta Václava Klause nutností. Mělo by však plnit hlavně funkci regulátoru zájemců o studium. Jeví se vám tato regulační forma jako:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Neefektivní3342,86 %42,86 %  
Účelná1722,08 %22,08 %  
Potřebná1418,18 %18,18 %  
Zbytečná810,39 %10,39 %  
Dostačující33,9 %3,9 %  
Nevím22,6 %2,6 %  

Graf

10. Uveďte prosím Vaše pohlaví:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Žena5368,83 %68,83 %  
Muž2431,17 %31,17 %  

Graf

11. Vyberte prosím příslušnou věkovou kategorii podle Vašeho věku:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
18-25 let4761,04 %61,04 %  
26-35 let1620,78 %20,78 %  
36-45 let56,49 %6,49 %  
Méně než 18 let45,19 %5,19 %  
Více než 55 let33,9 %3,9 %  
46-55 let22,6 %2,6 %  

Graf

12. Jaké je Vaše nejvyšší dokončené vzdělání?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Středoškolské s maturitou (včetně nástavby)3748,05 %48,05 %  
Vysokoškolské do úrovně bakalář1620,78 %20,78 %  
Vysokoškolské1519,48 %19,48 %  
Základní79,09 %9,09 %  
Vyučen/a bez maturity22,6 %2,6 %  

Graf

13. Jaké je Vaše současné sociální postavení?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Student4761,04 %61,04 %  
Zaměstnanec2025,97 %25,97 %  
Živnostník45,19 %5,19 %  
Starobní důchodce22,6 %2,6 %  
Nezaměstnaný22,6 %2,6 %  
V domácnosti (nebo na mateřské dovolené)22,6 %2,6 %  

Graf

14. Vyberte velikost místa bydliště.

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
velkoměsto nad 90 000 obyvatel3241,56 %41,56 %  
město s 5000 –19 999 obyvateli1114,29 %14,29 %  
vesnice do 999 obyvatel1012,99 %12,99 %  
město s 20 000 – 49 999 obyvateli810,39 %10,39 %  
obec s 2000 – 4999 obyvateli79,09 %9,09 %  
město s 50 000 – 90 000 obyvateli67,79 %7,79 %  
obec 1000 – 1999 obyvatel33,9 %3,9 %  

Graf

15. Uveďte kraj Vašeho bydliště.

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Moravskoslezský1519,48 %19,48 %  
Hlavní město Praha1215,58 %15,58 %  
Olomoucký1012,99 %12,99 %  
Jihomoravský810,39 %10,39 %  
Ústecký67,79 %7,79 %  
Plzeňský56,49 %6,49 %  
Královéhradecký45,19 %5,19 %  
Jihočeský45,19 %5,19 %  
Pardubický33,9 %3,9 %  
Středočeský33,9 %3,9 %  
Zlínský33,9 %3,9 %  
Liberecký22,6 %2,6 %  
Vysočina11,3 %1,3 %  
Karlovarský11,3 %1,3 %  

Graf

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 2 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

3. Studenti by školné mohli splácet i ze zvýhodněných půjček, které chce budoucí vláda zavést se studijními granty a spořením na vzdělávání. Souhlasíte nebo nesouhlasíte s touto možností?

  • odpověď Ano, souhlasím:
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi Pravdivé a reálné na otázku 6. Výnosy ze školného by měly být určeny na stipendia pro nejlepší studenty a šly by do rozpočtu škol. Hodnotíte toto tvrzení do budoucna jako:

14. Vyberte velikost místa bydliště.

  • odpověď velkoměsto nad 90 000 obyvatel:
    • 2.4x vetší pravděpodobnost při odpovědi Hlavní město Praha na otázku 15. Uveďte kraj Vašeho bydliště.

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Zaznamenal/a jste informaci o zavedení odloženého školného od roku 2013?

2. Vadí vám nebo nevadí zavedení odloženého školného?

3. Studenti by školné mohli splácet i ze zvýhodněných půjček, které chce budoucí vláda zavést se studijními granty a spořením na vzdělávání. Souhlasíte nebo nesouhlasíte s touto možností?

4. ODS navrhuje, že pokud člověk nedosáhne průměrné mzdy do 20 let po ukončení studia, byl by od placení osvobozen. Na průměrnou mzdu však u nás podle statistického úřadu nedosáhne 60 procent občanů. Myslíte si, že za těchto podmínek je reálné zavedení školného?

5. V Česku jsou rovněž platově podhodnoceni pracovníci v oblasti sociální a kulturní, absolventi humanitních oborů, pedagogové, vysokoškolští asistenti, zdravotní sestry, jež musí dnes absolvovat VŠ, a další. Předpokládáte, že z důvodu zavedení odloženého školného dojde u těchto profesí k navýšení mezd?

6. Výnosy ze školného by měly být určeny na stipendia pro nejlepší studenty a šly by do rozpočtu škol. Hodnotíte toto tvrzení do budoucna jako:

7. Výši školného by si měly určovat jednotlivé školy s tím, že limit by byl 10 000,- Kč za semestr. Jeví se vám tento přístup jako demokratický?

8. Cílem programu zavedení odloženého školného je snížit sociální bariéru v přístupu k vysokoškolskému vzdělání. Vnímáte zavedení odloženého školného tímto způsobem?

9. Zavedení školného na vysokých školách je podle prezidenta Václava Klause nutností. Mělo by však plnit hlavně funkci regulátoru zájemců o studium. Jeví se vám tato regulační forma jako:

10. Uveďte prosím Vaše pohlaví:

11. Vyberte prosím příslušnou věkovou kategorii podle Vašeho věku:

12. Jaké je Vaše nejvyšší dokončené vzdělání?

13. Jaké je Vaše současné sociální postavení?

14. Vyberte velikost místa bydliště.

15. Uveďte kraj Vašeho bydliště.

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Zaznamenal/a jste informaci o zavedení odloženého školného od roku 2013?

2. Vadí vám nebo nevadí zavedení odloženého školného?

3. Studenti by školné mohli splácet i ze zvýhodněných půjček, které chce budoucí vláda zavést se studijními granty a spořením na vzdělávání. Souhlasíte nebo nesouhlasíte s touto možností?

4. ODS navrhuje, že pokud člověk nedosáhne průměrné mzdy do 20 let po ukončení studia, byl by od placení osvobozen. Na průměrnou mzdu však u nás podle statistického úřadu nedosáhne 60 procent občanů. Myslíte si, že za těchto podmínek je reálné zavedení školného?

5. V Česku jsou rovněž platově podhodnoceni pracovníci v oblasti sociální a kulturní, absolventi humanitních oborů, pedagogové, vysokoškolští asistenti, zdravotní sestry, jež musí dnes absolvovat VŠ, a další. Předpokládáte, že z důvodu zavedení odloženého školného dojde u těchto profesí k navýšení mezd?

6. Výnosy ze školného by měly být určeny na stipendia pro nejlepší studenty a šly by do rozpočtu škol. Hodnotíte toto tvrzení do budoucna jako:

7. Výši školného by si měly určovat jednotlivé školy s tím, že limit by byl 10 000,- Kč za semestr. Jeví se vám tento přístup jako demokratický?

8. Cílem programu zavedení odloženého školného je snížit sociální bariéru v přístupu k vysokoškolskému vzdělání. Vnímáte zavedení odloženého školného tímto způsobem?

9. Zavedení školného na vysokých školách je podle prezidenta Václava Klause nutností. Mělo by však plnit hlavně funkci regulátoru zájemců o studium. Jeví se vám tato regulační forma jako:

10. Uveďte prosím Vaše pohlaví:

11. Vyberte prosím příslušnou věkovou kategorii podle Vašeho věku:

12. Jaké je Vaše nejvyšší dokončené vzdělání?

13. Jaké je Vaše současné sociální postavení?

14. Vyberte velikost místa bydliště.

15. Uveďte kraj Vašeho bydliště.

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Šmahaj, J.Zavedení odloženého školného (výsledky průzkumu), 2010. Dostupné online na https://zavedeni-odlozeneho-skolneho.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.