Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Ženské stereotypy v reklamě

Ženské stereotypy v reklamě

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Barbora Parysová
Šetření:07. 03. 2013 - 14. 03. 2013
Počet respondentů:218
Počet otázek (max/průměr):17 / 16.48
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:79,9 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.03:19
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-3 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den,

jmenuji se Barbora Parysová a chci Vás požádat o vyplňění tohoto dotazníku týkající se stereotypů , které se objevují v reklamách. Dotazník je určen především ženám.  Tyto výsledky využiju v praktické části mé bakalářské práce.

Předem děkuji za Váš čas a vyplnění dotazníku.

Odpovědi respondentů

1. Vnímáte zobrazování žen v reklamě jako stereotypní?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano16676,15 %76,15 %  
ne5223,85 %23,85 %  

Graf

2. Kdo je podle Vás více zobrazován v reklamních spotech na prací prášky a čistící prostředky?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ženy19187,61 %87,61 %  
Zhruba stejně177,8 %7,8 %  
Nevnímám to104,59 %4,59 %  

Graf

3. V jaké roli je nejčastěji v reklamách zobrazována žena?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Žena v domácnosti8237,61 %37,61 %  
Hospodyně, uklízečka4822,02 %22,02 %  
Sexy polonahá žena, objekt touhy4621,1 %21,1 %  
V roli matky3214,68 %14,68 %  
Nezávislá, tajemná žena, přitažlová pro muže104,59 %4,59 %  

Graf

4. Jak se stavíte k tvrzení, že žena by se měla starat o domácnost a muž vydělávat peníze?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Měli by se domluvit ti dva7132,57 %32,57 %  
Je to naprosto individuální7032,11 %32,11 %  
Role by měly být rovnocenné3917,89 %17,89 %  
Nesouhlasím, ikdyž žena si některé práce doma radši udělá sama188,26 %8,26 %  
Zcela nesouhlasím135,96 %5,96 %  
Souhlasím73,21 %3,21 %  

Graf

5. Ztotožňujete se někdy s ženami v reklamě?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne18082,57 %82,57 %  
ano3817,43 %17,43 %  

Graf

6. Máte pocit, že se zobrazování žen v reklamě nějak změnilo nebo mění?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano8137,16 %37,16 %  
nevím7132,57 %32,57 %  
ne6630,28 %30,28 %  

Graf

7. Pokud ano, jakou změnu pozorujete?

Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Více nahoty6460,95 %29,36 %  
Žena se začíná ukazovat v nejvyšším postavení (manažerka, ředitelka, apod.)2624,76 %11,93 %  
Žena už není v roli hospodyňky, uklízečky s čistícím prostředkem v ruce1413,33 %6,42 %  
Obrací se klasicky zažité role1312,38 %5,96 %  

Graf

8. Myslíte si, že ženy mají v dnešním světě rovnocenné postavení jako muži? (např. v práci, při výběrovém řízení, apod.))

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne15872,48 %72,48 %  
ano3214,68 %14,68 %  
nevím2812,84 %12,84 %  

Graf

9. Když si vybavíte jakoukoliv reklamu na prací prášek(Ariel, Persil, atd.) nebo na čistící prostředky(Savo, Pronto, Bref...), je zde přítomna vždy žena?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano, u těchto typů reklam vždy15068,81 %68,81 %  
Někdy je zde i muž6730,73 %30,73 %  
Ne, žena se zde nezobrazuje10,46 %0,46 %  

Graf

10. Všimla jste si někdy sexismu v reklamě? (využívání zpravidla ženského těla k povšimnutí reklamy; aby byla reklama zajímavější)

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano20694,5 %94,5 %  
ne125,5 %5,5 %  

Graf

11. U jakého typu reklamy si sexismu nejvíce všímáte?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Venkovní reklama (billboardy, reklama na lavičkách, apod.)10749,08 %49,08 %  
Televizní reklama5625,69 %25,69 %  
Internetová reklama3516,06 %16,06 %  
Tištěná reklama(noviny, časopisy)188,26 %8,26 %  
Rozhlasová reklama20,92 %0,92 %  

Graf

12. Jaké stereotypní role žen v reklamě Vám nejvíce vadí?

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Hloupé reklamy, kde místo propagace výrobku je reklama zameřená pouze na ženské křivky, ňadra, zadek, tělo12456,88 %56,88 %  
Domácí "puťka"11351,83 %51,83 %  
Žena, jako objekt touhy4319,72 %19,72 %  
Sexy žena2611,93 %11,93 %  
žádné31,38 %1,38 %  
vadi mi reklamy na vložky a tampony10,46 %0,46 %  
nevadí10,46 %0,46 %  
žena jako managerka, která přijde domů a postará se o celou domácnost, děti a pak má ještě čas na své koníčky...to prostě nejde stíhat - jak frustrující!10,46 %0,46 %  
žen jako slepice, kterou musí někdo poučit... třeba mister Propper apod.10,46 %0,46 %  
žádná role ženy v reklamě mi nevadí10,46 %0,46 %  
žena, kterou muž v reklamě poučuje, radí jí nebo opravuje (a tím jí představuje nový produkt)10,46 %0,46 %  
Nevadí mi10,46 %0,46 %  
Nevadí mi žádné z těchto zobrazení, protože se jedná o konkrétní produk určený konkrétní skupině a jeho propagace, nikoli výrazné utužování gendrových rolí ve společnosti10,46 %0,46 %  
nekonečná menstruace10,46 %0,46 %  

Graf

13. Jak na Vás působí reklama, která propaguje prodej truhlařského a stavebního řeziva a přes celý billboard je zobrazena polonahá, sexy žena s pilou v ruce?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Nelíbí se mi to, ale připoutá to více pozornosti, než kdyby tam nahá žena nebyla8940,83 %40,83 %  
Nelíbí se mi takové sexistické reklamy, protože žena je zde pouze jenom jako objekt, který má upozornit na reklamu8840,37 %40,37 %  
Já to vnímám pozitivně, tyto reklamy mě nevadí219,63 %9,63 %  
Takové druhy reklam bych zakázala209,17 %9,17 %  

Graf

14. Zakázala byste tento typ reklam s polonahými ženami, které pouze upozorňují na výrobek?

Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano”, „nevím” a „ne”.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne8137,16 %37,16 %  
ano7936,24 %36,24 %  
nevím5826,61 %26,61 %  

Graf

15. Nejvyšší dosažené vzdělání:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Středoškolské s maturitou11150,92 %50,92 %  
Vysokoškolské Bc.6529,82 %29,82 %  
Základní2411,01 %11,01 %  
Vysokoškolské Mgr, Ing146,42 %6,42 %  
Středoškolské s vyučením41,83 %1,83 %  

Graf

16. Váš věk:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
15-2415671,56 %71,56 %  
25-355022,94 %22,94 %  
36- 50104,59 %4,59 %  
50 a více20,92 %0,92 %  

Graf

17. Aktuálně jsem:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Studentka13762,84 %62,84 %  
Zaměstnaná4219,27 %19,27 %  
Pracující studentka (brigáda)209,17 %9,17 %  
Na mateřské dovolené83,67 %3,67 %  
OSVČ83,67 %3,67 %  
Nezaměstnaná31,38 %1,38 %  

Graf

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u 2 otázek.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

14. Zakázala byste tento typ reklam s polonahými ženami, které pouze upozorňují na výrobek?

  • odpověď ne:
    • 2.7x vetší pravděpodobnost při odpovědi Já to vnímám pozitivně, tyto reklamy mě nevadí na otázku 13. Jak na Vás působí reklama, která propaguje prodej truhlařského a stavebního řeziva a přes celý billboard je zobrazena polonahá, sexy žena s pilou v ruce?

17. Aktuálně jsem:

  • odpověď Studentka:
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi Základní na otázku 15. Nejvyšší dosažené vzdělání:

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Vnímáte zobrazování žen v reklamě jako stereotypní?

2. Kdo je podle Vás více zobrazován v reklamních spotech na prací prášky a čistící prostředky?

3. V jaké roli je nejčastěji v reklamách zobrazována žena?

4. Jak se stavíte k tvrzení, že žena by se měla starat o domácnost a muž vydělávat peníze?

5. Ztotožňujete se někdy s ženami v reklamě?

6. Máte pocit, že se zobrazování žen v reklamě nějak změnilo nebo mění?

7. Pokud ano, jakou změnu pozorujete?

8. Myslíte si, že ženy mají v dnešním světě rovnocenné postavení jako muži? (např. v práci, při výběrovém řízení, apod.))

9. Když si vybavíte jakoukoliv reklamu na prací prášek(Ariel, Persil, atd.) nebo na čistící prostředky(Savo, Pronto, Bref...), je zde přítomna vždy žena?

10. Všimla jste si někdy sexismu v reklamě? (využívání zpravidla ženského těla k povšimnutí reklamy; aby byla reklama zajímavější)

11. U jakého typu reklamy si sexismu nejvíce všímáte?

12. Jaké stereotypní role žen v reklamě Vám nejvíce vadí?

13. Jak na Vás působí reklama, která propaguje prodej truhlařského a stavebního řeziva a přes celý billboard je zobrazena polonahá, sexy žena s pilou v ruce?

14. Zakázala byste tento typ reklam s polonahými ženami, které pouze upozorňují na výrobek?

15. Nejvyšší dosažené vzdělání:

16. Váš věk:

17. Aktuálně jsem:

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Vnímáte zobrazování žen v reklamě jako stereotypní?

2. Kdo je podle Vás více zobrazován v reklamních spotech na prací prášky a čistící prostředky?

3. V jaké roli je nejčastěji v reklamách zobrazována žena?

4. Jak se stavíte k tvrzení, že žena by se měla starat o domácnost a muž vydělávat peníze?

5. Ztotožňujete se někdy s ženami v reklamě?

6. Máte pocit, že se zobrazování žen v reklamě nějak změnilo nebo mění?

7. Pokud ano, jakou změnu pozorujete?

8. Myslíte si, že ženy mají v dnešním světě rovnocenné postavení jako muži? (např. v práci, při výběrovém řízení, apod.))

9. Když si vybavíte jakoukoliv reklamu na prací prášek(Ariel, Persil, atd.) nebo na čistící prostředky(Savo, Pronto, Bref...), je zde přítomna vždy žena?

10. Všimla jste si někdy sexismu v reklamě? (využívání zpravidla ženského těla k povšimnutí reklamy; aby byla reklama zajímavější)

11. U jakého typu reklamy si sexismu nejvíce všímáte?

12. Jaké stereotypní role žen v reklamě Vám nejvíce vadí?

13. Jak na Vás působí reklama, která propaguje prodej truhlařského a stavebního řeziva a přes celý billboard je zobrazena polonahá, sexy žena s pilou v ruce?

14. Zakázala byste tento typ reklam s polonahými ženami, které pouze upozorňují na výrobek?

15. Nejvyšší dosažené vzdělání:

16. Váš věk:

17. Aktuálně jsem:

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Parysová, B.Ženské stereotypy v reklamě (výsledky průzkumu), 2013. Dostupné online na https://zenske-stereotypy-v-reklame.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.