Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Finanční gramotnost
Finanční gramotnost
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Oleg Shtefaniak |
---|---|
Šetření: | 11. 04. 2023 - 02. 08. 2023 |
Počet respondentů: | 210 |
Počet otázek (max/průměr): | 27 / 26.58 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 47,3 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.10:13 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dotazník je anonymní a je určen osobám ve věku od 16 let. Prosím o úplné a pravdivé odpovědi.
Odpovědi respondentů
1. Vaše pohlaví:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 112 | 53,33 % | 53,33 % |
muž | 98 | 46,67 % | 46,67 % |
2. Váš věk:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
26-39 let | 109 | 51,9 % | 51,9 % |
40-59 let | 45 | 21,43 % | 21,43 % |
16-25 let | 39 | 18,57 % | 18,57 % |
60 let a více | 17 | 8,1 % | 8,1 % |
3. Nejvyšší úroveň vzdělání:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Vysokoškolské vzdělání | 114 | 54,29 % | 54,29 % |
Středoškolské vzdělání s maturitou | 74 | 35,24 % | 35,24 % |
Základní vzdělání | 12 | 5,71 % | 5,71 % |
Středoškolské vzdělání bez maturity | 10 | 4,76 % | 4,76 % |
4. Hlavní činnost v současné době:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Zaměstnanec | 130 | 61,9 % | 61,9 % |
Podnikatel | 23 | 10,95 % | 10,95 % |
Student | 23 | 10,95 % | 10,95 % |
Důchod | 19 | 9,05 % | 9,05 % |
Nezaměstnaný | 8 | 3,81 % | 3,81 % |
Na mateřské / rodičovské dovolené | 7 | 3,33 % | 3,33 % |
5. Velikost obce, kde v současné době bydlíte:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
2-14 tis. obyvatel | 44 | 20,95 % | 20,95 % |
1 milion obyvatel nebo více | 43 | 20,48 % | 20,48 % |
Méně než 2 tis. obyvatel | 39 | 18,57 % | 18,57 % |
150-499 tis. obyvatel | 28 | 13,33 % | 13,33 % |
15-29 tis. obyvatel | 17 | 8,1 % | 8,1 % |
30-59 tis. obyvatel | 17 | 8,1 % | 8,1 % |
90-119 tis. obyvatel | 12 | 5,71 % | 5,71 % |
60-89 tis. obyvatel | 5 | 2,38 % | 2,38 % |
500-999 tis. obyvatel | 4 | 1,9 % | 1,9 % |
120-149 tis. obyvatel | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
6. Jaká z uvedených odpovědí nejlépe charakterizuje vaši stávající finanční situaci?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Mám peníze na jídlo | 184 | 87,62 % | 87,62 % |
Mám peníze na nákup oblečení a bot | 181 | 86,19 % | 86,19 % |
Mám peníze na koníčky | 155 | 73,81 % | 73,81 % |
Mám peníze na cestování | 130 | 61,9 % | 61,9 % |
Mám peníze na nákup velkých domácích spotřebičů a personální techniky | 130 | 61,9 % | 61,9 % |
Mám peníze na investice do akcií apod. | 80 | 38,1 % | 38,1 % |
Mám peníze na pořízení nového auta | 58 | 27,62 % | 27,62 % |
Mám penze na koupi bytu nebo domu | 11 | 5,24 % | 5,24 % |
Není dost peněz ani na jídlo | 7 | 3,33 % | 3,33 % |
7. Máte v současné době nějaký úvěr?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ne | 144 | 68,57 % | 68,57 % |
Ano, úvěr nad 1 mil. Kč | 35 | 16,67 % | 16,67 % |
Ano, úvěr do 1 mil. Kč | 13 | 6,19 % | 6,19 % |
Ano, úvěr do 300 tis. Kč | 10 | 4,76 % | 4,76 % |
Ano, úvěr do 100 tis. Kč | 5 | 2,38 % | 2,38 % |
Ano, úvěr do 30 tis. Kč | 3 | 1,43 % | 1,43 % |
8. Máte nějaké finanční úspory?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Ano, úspory do 300 tis. Kč | 44 | 20,95 % | 20,95 % |
Ano, úspory do 1 mil. Kč | 41 | 19,52 % | 19,52 % |
Ano, úspory do 100 tis. Kč | 38 | 18,1 % | 18,1 % |
Ano, úspory nad 1 mil. Kč | 33 | 15,71 % | 15,71 % |
Ano, úspory do 30 tis. Kč | 29 | 13,81 % | 13,81 % |
Ne | 25 | 11,9 % | 11,9 % |
9. Slyšel jste někdy pojem finanční gramotnost?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 210 | 100 % | 100 % |
10. Zkuste vlastními slovy stručně popsat, co pojem finanční gramotnost znamená
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
.
30% výdaje na bydlení 30% nutné výdaje 15% koníčky a zájmy 15% úspora
Aspoň elementární chápání peněz a konceptu vzácnosti a schopnost aplikace.
Běžná uživatelská znalost světa financí, orientace v základních produktech a schopnost hospodařit se svým výdělkem.
buzzword pro aritmetiku s penězi
Být finančně gramotný znamená nedělat iracionální finanční rozhodnutí z nevědomosti.
finančně gramotný člověk je schopen činit správná rozhodnutí v oblastí řízení vlastních financí, rodinného rozpočtu, dobře se orientuje v nabídce finančních produktů
Finanční gramotnost je dovednost hospodařit s penězi - rozdělování peněz podle priorit (zbytné/nezbytné)
Finanční gramotnost je schopnost jedince rozumět základním pojmům a vztahům v běžných finančních operacích
Finanční gramotnost je znalost nakládání s financemi, vědět jak fungují úvěry, půjčky, bankovní účet, úroky, jaký je rozdíl mezi debetní a kreditní kartou, spoření, investování atd.
Finanční gramotnost vnímám jako schopnost orientovat se v základních pojmech světa financí, schopnost přistupovat ke svým financím střízlivě, vědět jestli si mohu dovolit něco koupit s ohledem na současnou a budoucí situaci, umět si spočítat, zda budu mít na splátky úvěru společně s dalšími měsíčními výdaji apod.
Finanční gramotnost zahrnuje soubor dovedností a znalostí, které umožňují lidem efektivněji spravovat své finance, rozumět finančním produktům a službám a plánovat své finanční cíle.
Finanční je o tom jak člověk umí efektivně nakládat s penězi, které má a dále vydělává. Umí rozložit finance a vytvořit si plán jak s nimi efektivně hospodařit a tvořit finanční rezervy.
Finanční vzdělání a pojem o světě peněz
Hospodaření s penězi
Info a prehlad o fin svete a fin moznostiach
jak s penězi hospodařit, kde a jak investovat
Jakési povědomí o tom jak zacházet s penězi nebo jak fungují bankovní instituce a běžné bankovní produkty.
Je šetření a správně použití a vydělávají peněz
Je to schopnost umět pracovat s penězi, znát jejich hodnotu, spořit apod.
Když něco vydělám, neprochlastám všechno hned
lehké domácí účetnictví, ale nikoliv dle vzoru státního rozpočtu :-)
Mít povědomí o tom, kolik co stojí, jak nakládat s penězi, co to jsou půjčky a na jakém principu fungují, jak a proč šetřit, investice atd.
Mít příjmy takové, abych si mohla koupit vše co potřebuji (jídlo,oblečení,obuv), dopřát si kulturu a trochu cestování, zaplatila bydlení a služby s ním spojené a ještě jsem mohla vytvářet nějaké rezervy (na důchod,na horší časy......). Hlavně si ty příjmy umět rozdělit tak, aby bylo vše potřebné zabezpečeno. Pokud mi příjmy nestačí, nutno si najít kvalitnější zdroj příjmů nebo další příjem. Za důležité považuji investovat do vlastního bydlení a do vytvoření rezervy na penzi. A nedělat dluhy. Pokud se momentálně někdo dostane do obtížné finanční situace, nastalou situaci řešit rychle a efektivně a nestrkat hlavu do písku, sama se nevyřeší. Hlavně nevytloukat dluhy novými půjčkami, zpravidla s horšími podmínkami.
Mít základní představu o tom, jak fungují peníze. Zní to banálně, ale většina lidí to prostě neví.
nebýt hlupák, nepodléhat masírování
něco jako - jestli umí člověk hospodařit s penězi?
nedělat nesmysly s penězma
Nějaké učení o penězích a jak s nimi hospodařit
neutraceni za kraviny
neutrácet více, než kolik mám peněz, nepůjčovat si, kupovat s rozmyslem, neodpovídat na nabídky vysokého zhodnocení peněz na internetu či jinde, nepodepisovat žádné smlouvy na změny dodavatelů energie, neposílat nikomu peníze s nabídkou, že přijdu k velkým penězům
Nezadluzovat se vice nez je nutne
Obecná znalost o hodnotě peněz, nakládání s nimi, alespoň obecná schopnost vyhodnotit úroky uveru, výhodnost, nevyhodnost; schopnost spočítat si příjmy a výdaje a podle toho se rozhodnout, co si mohu dovolit, sebekazen v případě, že si něco nemohu dovolit
Orientace v nakládání s penězi
orientace v tom jak používat finance
orientace v tom, aby člověk nebral nesmyslné půjčky, lehce se orientoval ve finančním sektoru a pokud možno z výdělku vždy odkládal na horší časy, umění posoudit co si mohu a nemohu dovolit a co je zbytné...
Orientace ve finančních principech a produktech
orientace ve světě financí, vím, jak s penězi zacházet, dokážu něco uspořit, dokážu se zamyslet nad svými finančními kroky a jejich následky (úvěry, půjčky, lichváři ,exekuce, atd)., dokážu si rozvrhnou mé zacházení s penězi
Orientace ve světě financí. Vyznat se v půjčkách i úvěrech a umět si vybrat tu nejvýhodnější, to samé u hypotéky. A vědět, které spoření u banky se vyplatí. Také mít nějaké peníze na neočekávané situace - třeba, když se doma něco rozbije (pračka apod.)
orientovat se v možnostech o nakládání fin .prostředků, učit se novým technologiím v on line prostředí, zhruba znát základní práva a povinnosti v příjmech a platbách
Pokud je někdo finančně gramotný, ví, co si může se svými příjmy dovolit. Nebere si půjčky na zbytné věci.
Porozumění financím a jejich využití
povědomí o a schopnost pracovat s penězi
povědomí o financích, jak s nimi nakládat, co se vyplatí nebo naopak je úplná blbost,....
Povědomí o financích.
Povědomí o finančních produktech, o vytváření životaschopných rozpočů, kratších, střednědobých i dlouhodobých finančních plánů, schopnost efektivně zacházet s osobními financemi.
Povědomí o finančních záležitostech.
Povědomí o hodnotě peněz a o tom, jak s nimi zacházet, co nejlépe.
Pro mne znamená, že si musím peníze rozdělit tak, abych vždy zaplatila veškeré státem požadované platby ,pak jídlo,léky a také dala něco stranou na výdaje nečekané./spořit/.
racionální zacházení s dostupnými financemi
Rozumět finančním tokům
Rozumět penězům, jak je vydělat, jak je investovat, jak finančně zabezpečit rodinu, vyznat se na trhu finančních produktů.
Rozumět tomu, jak zodpovědně spravovat majetek a zhodnocovat ho.
rozumně hospodařit se svými penězi ( tím i cizími)
Řekl bych, že podobně jako znalost morální a etická by měla být i FG... Bohužel tomu tak není, žeo... A stručně? :D Hele prostě vědět co je potřeba pro to, aby se měl člověk dobře, stal se bohatým (neznám přesnou definici, nicméně bohatý je ten, kdo má náklady menší než výdaje a zároveň je schopen generovat finanční rezervu bez omezení nákladů - aspoň tak nějak by to mělo být, ne?), případně finančně nezávislým (to už je next level, kdy peníze generují další peníze...) a jednoduše řečeno mohl žít bez strachu o peníze. Jsou potřeba, ale nejsou smysl života. FG je obsáhlé téma, nicméně minimálně základy a správné návyky nám Čechům chybí jako sůl...
Selský rozum, nemůžu utratit víc než vydělám. Jazyku bankovních úředníků nerozumím a vyhýbám se jim. Mám pocit, že okrádají dlužníky i věřitele a dělám vše, abych se obešel bez bank.
Schopnost bezpečně nakládat s vlastními finančními prostředky.
schopnost dobře hospodařit s penězi
Schopnost dobře nakládat se svými financemi v závislosti na výši příjmu.
schopnost efektivně nakládat s financemi a rozumět základním principům - proč, co, jak, kdy?
Schopnost hospodarit s financemi, znalost hodnoty penez
Schopnost hospodařit s finančními prostředky tak, aby nedošlo k finančním problémům. Nebrat úvěry vyjma hypotéky na bydlení.
schopnost hospodařit s penězi
Schopnost manipulovat s penězi uváženě a být si vědom nákladů, prokázat znalost odborných termínů a mít přehled o možnostech investic, vratkám z daně, využívání výhod (studentské slevy,...). Na základě znalostí posoudit výhodnost nabídky
Schopnost myslet na budoucnost. Mít finanční rezervu a vědět co si mohu a nemohu aktuálně koupit. Chápat pojmy jako půjčka, úvěr, hypotéka. Vědět na co je vhodné si půjčit peníze a na co to vhodné není. Nedostat se do nesplatitelného dluhu.
Schopnost nakládat s financemi rozumně a uváženě (hlavně nečumět na reklamy s půjčkakama).
Schopnost nakládat s financemi uváženě a zodpovědně, myslet na scénáře, které mohou nastat, mít rezervu a vědět co se všechno musí platit.
Schopnost nakládat s penězi v běžném životě, dodržovat rozumný poměr mezi příjmy a výdaji, být schopen zvážit riziko případné půjčky či úvěry, chápat potřebu úspor a znát způsoby ochrany úspor před inflací.
Schopnost nakládat s penězi, představa o tom, kolik co stojí (rozpoznat, jestli něco není předražené), mít všeobecný přehled o tom, co je to úrok, RPSN. Všeobecný přehled o daních atd Prostě co nejefektivněji naložit s vlastními financemi pro normální životní styl tak, aby mi ještě něco zbylo do budoucna navíc...
schopnost nenechat se okrádat finančníma ynstytucema
Schopnost orientovat se v oblasti financí, dokázat plánovat a hospodařit s financemi
schopnost postarat se o finance tak, aby člověk mohl pokrýt své potřeby, aniž by se přitom neúměrně zadlužil a v ideáůním případě si naopak vytvořil rezervu
schopnost pracovat s penězi a nepřijít o ně
schopnost racionálně uvažovat o financích, jejich využití, jejich spoření. umění si rozvrhnout delší časové období a mít toto období finančně zabezpečené s ohledem na budoucí možné výdaje.
Schopnost racionálního finančního chování.
Schopnost rozumně nakládat se svými penězi
Schopnost rozumně využívat peníze
Schopnost spravovat vlastní finance, mít pod kontrolou svůj vlastní rozpočet a rozumět produktům bank a jiných finančních subjektů (a nenaletět).
Schopnost starat se o svoje peníze tak, abych nežil od výplaty k výplatě, bez ohledu na to, jak vysoký mám příjem.
Schopnost uvědomit si, co vše si mohu dovolit z vlastních příjmů či úspor - např. zřízení úvěru, koupě něčeho drahého atd.
Schopnost zacházet s penězi
schopnost zacházet z penězi rozumně, tak abych neměla dluhy a měla úspory a ideálně být schopna si ve složitějších situacích, které člověka potkávají a souvisejí s výdaji, poradit
Schopnost zvážit a plánovat náklady a investice tak aby míra ovlivněmáho rozpočtu nebyl anegativní, Schopnost porozumět finančním nástrojům a jejich reálného vlivu namoji likviditu v průběhu jejich uzavření.
Soubor praktických znalostí pro správu financí a majetku.
to, abychom zvládali všechno zaplatit a nakoupit vše co potřebujeme a nejlépe i naspořit z jedné výplaty do další výplaty. To že si dokážeme spočítat co vše můžeme koupit, aniž bychom se zadlužili.
To, že rozumím tomu, jak finance fungují (pomáhá to tak tomu, aby člověk zbytečně neprodělal, aby si nebral zbytečné půjčky apod.)
umění hospodařit s penězi a majetkem (ať už s movitým či nemovitým)
Umění zacházet s penězi, znát základní finanční pojmy(inflace, úrok,..), umět zhodnotit své finance, mít rozprostřené portfolio, nepůjčovat si na hlouposti (dárky na Vánoce, dovolená, mikrovlnka, ...).
umět plánovat finance
Umět pracovat s financemi, neutrácet, ušetřit si.
umět rozumět financím, vědět jak s nimi dobře hospodařit
Umět si proste propočítat náklady
Umět využít své peníze co nejlépe, rozpoznat podvodné či nevýhodné produkty.
umět zacházet s penězi
Umět zacházet se svými financemi
Umím zacházet s vlastními penězi a používat bankovní služby.
Utratim jen to,na co mam, chovam se zodpovedne, zbytecne se nezadluzuji
V podstatě je to schopnost člověka uváženě nakládat s finančními prostředky, kterými disponuje. Myslím.
vědění o finančních věcech, schopnost hospodařit z penězi
vědět dost o fungování finančního systému a umět se podle toho rozhodovat
Vědět jak nakládat s vlastními penězi (a majetkem), nenechat se napálit podvodníkem, učit děti, jak zacházet s penězi.
Vim kolik beru,kolik mam na uctu,co platim, kdy platim a vyjdu s tim aniz bych se zadluzila,pujcovala si a nadelal problemy sobe,ci druhym
Vyhodnocovat současný stav a umět počítat pro současnou situaci a budoucí situaci
Vyznat se ve financnich produktech, chapat rozdili mezi aktivy a pasivy, rozumet urokum
Vyznat se ve světě financí, umět s nimi hospodařit, vědět co je to úrok, úvěr, příjmy a výdaje...
Zakladni informace o tom, jak zodpovedne zachazet s penezi.
základní orientace ve finančních otázkách
základní povědomí o světě financí
Zjednodušeně je to o hospodaření domácnosti.
Znalost běžných životních věcí týkajících se peněz (úspory, půjčky, hospodařwní atd.)
Znalost dopadů osobních rozhodnutí a preferencí na finančním a bankovním poli jakožto i vliv vnějších faktorů a daňovaých pravidel na vlastní budoucnost.
Znalost finančních záležitostí, daní, jak šetřit.
znalost jak nakládat se svými osobními financemi, konkrétně především plánování příjmů, diverzifikace příjmu, plánování výdajů a kontrola těchto výdajů, plánování financí do budoucna.
znalost o hodnotě peněz
znalost práce s financemi
Znalost pravidel udržitelného zacházení s penězi
Znalost toku peněz, orientace v otázce spoření, bank, investic apod.
znalost vhodných způsobů nakládání s financemi, abych pokud možno s financemi vycházela, spořila a nedostala se do potíží v této oblasti
Znalosti a dovednosti, jak hospodařit s penězi, znát základní finanční pojmy jako úvěr, hypotéka, půjčka, úrok, umět hospodařit s rozpočtem peněz na určité období.
Znát zásady toku peněz, hospodaření, fungování bankovnictví apod.
Znlaost dobrého hospodaření s penězi, orientace ve výdajích, v bank.produktech,...
zodpovědné a efektivní zacházení se svými zdroji, penězi a majetkem
Že si člověk uvědomuje určitá rizika při nakládání s penězy, ví jak investovat anebo neupadnout do dluhů, dokáže si určit, co je pro něj výhodné
Že si člověk vystačí s financemi v rámci možností.Zalezi na situaci a příjmu
Že umí hospodařit s penězi tak, aby vyšel
11. Na základě sebehodnocení prosím uvést, zda se sebe považujete za finančně gramotného člověka:
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše souhlasím | 109 | 51,9 % | 51,9 % |
souhlasím | 74 | 35,24 % | 35,24 % |
spíše nesouhlasím | 15 | 7,14 % | 7,14 % |
nevím | 8 | 3,81 % | 3,81 % |
nesouhlasím | 4 | 1,9 % | 1,9 % |
12. Potřebujete zlepšit svou finanční gramotnost?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
spíše souhlasím | 59 | 28,1 % | 28,1 % |
souhlasím | 49 | 23,33 % | 23,33 % |
spíše nesouhlasím | 47 | 22,38 % | 22,38 % |
nevím | 31 | 14,76 % | 14,76 % |
nesouhlasím | 24 | 11,43 % | 11,43 % |
13. Jak souvisí ziskovost a riziko při investování peněz (do podnikání, akcií, dluhopisů a tak dále...)?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Čím vyšší je zisk, tím vyšší je riziko | 201 | 95,71 % | 95,71 % |
Nevím | 8 | 3,81 % | 3,81 % |
Čím vyšší je zisk, tím nižší je riziko | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
14. Přestavte si, že jste uložil 1 000 Kč na spořicí účet s úrokovou sazbou 1 %. Kolik peněz bude mít k dispozici na spořícím účtu za 10 let?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Více než 1 100 Kč | 117 | 55,71 % | 55,71 % |
1 100 Kč | 60 | 28,57 % | 28,57 % |
Méně než 1 100 Kč | 33 | 15,71 % | 15,71 % |
15. Můžete si vzít hypotéku na 10 mil. Kč na 15 let nebo na 30 let. U jaké varianty zaplatíte vyšší celkový úrok za dobu trvání úvěru?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Hypotéka na 30 let | 162 | 77,14 % | 77,14 % |
Hypotéka na 15 let | 24 | 11,43 % | 11,43 % |
Nevím | 16 | 7,62 % | 7,62 % |
Stejný úrok | 8 | 3,81 % | 3,81 % |
16. Centrální banka oznámí, že zvyšuje úrokové sazby. Jaké výroky nejlépe charakterizují situaci, která v důsledku zvýšení úrokových sazeb nastane?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Půjčení peněz bude méně výhodně | 193 | 91,9 % | 91,9 % |
Nevím | 10 | 4,76 % | 4,76 % |
Půjčení peněz bude výhodnější | 4 | 1,9 % | 1,9 % |
Žádný vliv na podmínky půjčení peněz | 3 | 1,43 % | 1,43 % |
17. Centrální banka oznámí, že zvyšuje úrokové sazby. Jaké výroky nejlépe charakterizují situaci, která v důsledku zvýšení úrokových sazeb nastane?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Spoření bude výhodnější | 146 | 69,52 % | 69,52 % |
Žádný vliv na podmínky spoření | 26 | 12,38 % | 12,38 % |
Nevím | 22 | 10,48 % | 10,48 % |
Spoření bude méně výhodně | 16 | 7,62 % | 7,62 % |
18. Co je dle Vašeho názoru důvodem rozhodnutí Centrální banky o zvýšení úrokové sazby?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Potlačení růstu cenové hladiny (inflace) | 173 | 82,38 % | 82,38 % |
Nevím | 17 | 8,1 % | 8,1 % |
Podpora zisků bank z úroků | 15 | 7,14 % | 7,14 % |
Podpora zisků domácností a firem z výhodnějšího spoření | 5 | 2,38 % | 2,38 % |
19. Do jaké míry vás tento výrok osobně charakterizuje: Vždy se snažíte mít alespoň nějaké množství peněz na neočekávané výdaje, pro každý případ:
Nepovinná otázka, respondent se mohl rozhodnout mezi odpověďmi „souhlasím”, „spíše souhlasím”, „nevím”, „spíše nesouhlasím” a „nesouhlasím”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
souhlasím | 150 | 72,46 % | 71,43 % |
spíše souhlasím | 39 | 18,84 % | 18,57 % |
spíše nesouhlasím | 9 | 4,35 % | 4,29 % |
nesouhlasím | 6 | 2,9 % | 2,86 % |
nevím | 3 | 1,45 % | 1,43 % |
20. Používal(a) jste v posledních 5 letech nějaké z uvedených finančních služeb?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Žádné | 79 | 37,62 % | 37,62 % |
Kreditní karta | 64 | 30,48 % | 30,48 % |
Úvěr na bydlení, hypotéka | 52 | 24,76 % | 24,76 % |
Spotřebitelský úvěr – bankovní | 39 | 18,57 % | 18,57 % |
Půjčka od jiné osoby | 23 | 10,95 % | 10,95 % |
Spotřebitelský úvěr – nebankovní poskytovatel | 8 | 3,81 % | 3,81 % |
Podnikatelský úvěr | 5 | 2,38 % | 2,38 % |
Debetní karta | 2 | 0,95 % | 0,95 % |
Kontokorent | 2 | 0,95 % | 0,95 % |
pouze půjčka v nejbližší rodině | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
pokud není kreditka uvažovaná v tomto případě jako debetka, tu samozřejmě používám denně | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
bezúročná půjčka v rámci rodiny | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
10 Kč od kámoše na chleba | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
21. Jaký z výroků nejlépe charakterizuje Vás z hlediska postojů vůči komunikaci s bankovní institucí, finančním poradcem apod.:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Komunikace s bankovní institucí rozhodně není obtěžující ani stresovou situací; vůbec to neřeším | 56 | 26,67 % | 26,67 % |
Kdy jak / půl na půl | 54 | 25,71 % | 25,71 % |
Komunikace s bankovní institucí spíše není pro mě obtěžující a není stresovou situací | 47 | 22,38 % | 22,38 % |
Komunikace s bankovní institucí není pro mě moc příjemná, je spíše stresovou situací | 35 | 16,67 % | 16,67 % |
Komunikace s bankovní institucí je obtěžující a stresovou situací; snažím se ji vždy vyhnout | 18 | 8,57 % | 8,57 % |
22. Jak často se zajímáte o finanční situaci v zemi a ve světě?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
nesystematicky, občas mě to zajímá | 72 | 34,29 % | 34,29 % |
docela často mám tyto otázky pod kontrolou | 52 | 24,76 % | 24,76 % |
málokdy tomu věnuji pozornost | 41 | 19,52 % | 19,52 % |
tyto otázky mě neustále zajímají | 33 | 15,71 % | 15,71 % |
nemám zájem, není potřeba | 7 | 3,33 % | 3,33 % |
je těžké odpovědět | 5 | 2,38 % | 2,38 % |
23. Jaké informační zdroje využíváte k získávání informací o finanční gramotnosti? Očíslujte je podle důležitosti pro vás
Povinná otázka, respondent musel u každé z nabízených odpovědí určit jedinečné pořadí.
Odpověď | Průměrné pořadí | Rozptyl |
---|---|---|
odborná literatura o světě financí (knihy, periodika) | 4.014 | 4.233 |
Internet, sociální sítě | 2.486 | 3.059 |
TV | 4.267 | 2.967 |
rady od přátel a známých | 3.619 | 2.226 |
finanční poradce, pracovník banky, jiný odborník na finance | 3.452 | 3.01 |
kurzy, školení | 4.643 | 2.411 |
Nic z výše uvedeného nepoužívám | 5.519 | 4.564 |
24. Jaké zdroje informací o finanční gramotnosti byste chtěli mít?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Tematické webináře a kurzy na internetu | 87 | 41,43 % | 41,43 % |
Možnost absolvování speciálních kurzů v místě práce nebo studia | 59 | 28,1 % | 28,1 % |
Nic z výše uvedeného nepotřebuji | 52 | 24,76 % | 24,76 % |
Počítačové hry nebo hry v mobilu se vzdělávací funkcí v oblasti finance | 43 | 20,48 % | 20,48 % |
neziskové organizace, poskytující odborné poradenství zdarma | 42 | 20 % | 20 % |
Speciální tištěná vydání | 40 | 19,05 % | 19,05 % |
Možnost absolvování speciálních kurzů v místě bydliště | 35 | 16,67 % | 16,67 % |
Je těžké odpovědět | 29 | 13,81 % | 13,81 % |
TV tutoriály | 24 | 11,43 % | 11,43 % |
Součást povinného vzdělání | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
Informací je dost, stačí vypnout Instagram a číst něco hodnotnějšího... | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
Finanční gramotnost má být povinnou součástí studia! Za základní škole základy, na střední do podrobna!!! A povinná součást maturity i vyučení! | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
Potřebuji pochopit, na čem a kolik, kdo ze zúčastněných vydělá. Na tyto otázky všechny banky mlží. | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
newsletter na email | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
možná potřebuji, ale nehodlám nic nového používat (přála bych si mít kurzy finanční gramotnosti, když jsem byla na základce) | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
měla by se vyučovat ve školách - základních i středních | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
nechci nic, nebaví a trápí mne to | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
Myslím, že pokud bych se o dané téma chtěla zajímat, zdrojů mám dost | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
Poznámka: Dokonce existuje i desková hra na toto téma. | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
25. Jaké otázky vás nejvíce zajímají z hlediska zlepšení vaší finanční gramotnosti?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
akciové trhy (akcie, dluhopisy, podílové fondy atd. | 109 | 51,9 % | 51,9 % |
plánování osobního / rodinného rozpočtu | 89 | 42,38 % | 42,38 % |
fungování penzijního systému, penzijní fondy | 85 | 40,48 % | 40,48 % |
bankovní služby (úvěry, vklady) | 84 | 40 % | 40 % |
zdanění fyzických osob | 62 | 29,52 % | 29,52 % |
fungování pojistného systému, pojištění | 59 | 28,1 % | 28,1 % |
nic z výše uvedeného mě nezajímá | 26 | 12,38 % | 12,38 % |
zdanění právnických osob | 25 | 11,9 % | 11,9 % |
26. Myslíte si, že je nutné studovat základy finanční gramotnosti ve škole?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano, je to nyní nesmírně důležité a nezbytné | 137 | 65,24 % | 65,24 % |
ano, je to spíše nutné | 56 | 26,67 % | 26,67 % |
půl na půl | 13 | 6,19 % | 6,19 % |
spíše ne, není to nutností | 3 | 1,43 % | 1,43 % |
rozhodně ne; je to nedůležité a zbytečné | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
27. Jaké z uvedených nástrojů jste používal během posledních 12 měsíců pro plánování osobního / rodinného rozpočtu?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Počítač | 96 | 45,71 % | 45,71 % |
Žádné z uvedených | 69 | 32,86 % | 32,86 % |
Diář, poznámkový blok nebo tabule | 61 | 29,05 % | 29,05 % |
Mobilní aplikace | 54 | 25,71 % | 25,71 % |
Tablet | 22 | 10,48 % | 10,48 % |
neppuzivam nic, nedelam si zadny rozpocet | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
neobtěžuji se s rozpočty, nemám žádný problém hospodařit bez nich | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
Poznamky v mobilu | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
žádný | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
Vím, kolik přijde na účet, kolik odejde. Z rozdílu ještě musí něco zbýt. Při mém platu tyto počty zvládnete z hlavy. | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
tabulka v excelu | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
Hlava | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
Když jdu do školy koupím si rohlíky a tak to mám každý den | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
Finanční poradce (můj otec). | 1 | 0,48 % | 0,48 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.