Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Rodina v dnešní společnosti

Rodina v dnešní společnosti

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Jiří Večeřa
Šetření:05. 09. 2017 - 22. 09. 2017
Počet respondentů:280
Počet otázek (max/průměr):30 / 27.39
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:55,1 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.13:18
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-3 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den,

obracím se na Vás se žádostí o pomoc s výzkumem, který bude součástí diplomové práce na téma Rodina v dnešní společnosti. Zajímá mne, jaké vztahy v dnešních rodinách panují a jaký význam rodina pro člověka má.

Prosím o vyplnění předloženého dotazníku. Zpracování dat bude anonymní.

Velmi děkuji za Vaši ochotu a čas strávený vyplněním dotazníku.

Jiří Večeřa

Odpovědi respondentů

1. Co si jako první vybavíte, když se řekne rodina:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Rodinu, do které jsem se narodil/a (matka, otec, dítě/děti)10437,14 %37,14 %  
Širší rodinu - svoji původní rodinu, v níž jsem vyrůstal/a, současnou, kterou jsem založil/a, děti mých dětí, příbuzenstvo9032,14 %32,14 %  
Rodinu, do které patřím nyní, kterou jsem založil/a nebo jednou založím5519,64 %19,64 %  
Přátele, blízké, s nimiž se cítím nejlépe a kteří mi pomohou, když potřebuji134,64 %4,64 %  
Společenský přežitek - dnešní člověk rodinu nepotřebuje, rodina bývá často nefunkční72,5 %2,5 %  
spolecenstvi lidi, mezi nimiz jsou nejuzsi pokrevni a idealne i citove vazby (typicky rodice a jejich deti) 10,36 %0,36 %  
Abstraktní rodinu, kde je otec, matka a dvě děti10,36 %0,36 %  
spíše obecný koncept rodiny (bez hodnotící funkce)10,36 %0,36 %  
blízcí lidé, kteří se milují10,36 %0,36 %  
klasický vzorec - tatínek, maminka a dvě děti. To, co jsem nezažila.10,36 %0,36 %  
nějaký vzorec rodiny10,36 %0,36 %  
rodinu obecně, v klasickém rodiče opačných pohlaví + dítě nebo v rozšířeném (s rodiči stejného pohlaví, rodiny bez dětí, partnery, osoby žijící spolu atd.)10,36 %0,36 %  
zatím bych vybrala první odpověď, protože vlastní rodinu ještě nemám, ale vím, že až mít budu, bude se mi pod pojmem rodina vybavovat první i druhá možnost...10,36 %0,36 %  
spojení prvních 4 možností10,36 %0,36 %  
obecnou rodinu vetsinou jeste neexistujici10,36 %0,36 %  
prvá a druhá možnosťsúčasne (druhú plánujeme.:), v širšom zmysle aj tretia možnosť.10,36 %0,36 %  

Graf

2. Co pro Vás znamená Vaše původní rodina?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Prostor, kam patřím, kde mám kořeny14050 %50 %  
Prostor, v němž jsem se naučil/a a učím vše důležité pro život5620 %20 %  
Prostor, kde se cítím bezpečně4616,43 %16,43 %  
Nic zvláštního, dnes pro mne rodina nemá žádný větší význam207,14 %7,14 %  
všechny první tři možnosti dohromady10,36 %0,36 %  
nic zvláštního, nebyla jsem nikdy od svých rodičů chválená, pohlazená, povzbuzovaná. Proto se ve své založené rodině snažím o úplný opak a má pro mne velký význam.10,36 %0,36 %  
Společnost lidí mezi kterými jsem vyrůstal10,36 %0,36 %  
prostor, kde jsem vyrostla10,36 %0,36 %  
Prostor, v němž jsem se naučila většinu důležitého pro život. Na některé věci jsem ale musela přijít sama.10,36 %0,36 %  
vzor, jak dopadnout rozhodně nechci.10,36 %0,36 %  
Prostor, kde jsem vyrůstala a získala první zkušenosti10,36 %0,36 %  
lidi, se kterými se máme rádi, můžeme spolu o čemkoliv mluvit a navzájem si pomáháme, když je to potřeba10,36 %0,36 %  
Špatné vzpomínky10,36 %0,36 %  
prvni tri odpovedi soucasne10,36 %0,36 %  
Zazemi a lasku10,36 %0,36 %  
první tři odpovědi dohromady..10,36 %0,36 %  
to jak nechci dopadnout/jak nechci žít10,36 %0,36 %  
spojení prvních 3 možností10,36 %0,36 %  
kombinace prvních tří možností10,36 %0,36 %  
Rodina do které jsem se narodila.10,36 %0,36 %  
Všechny první 3 odpovědi10,36 %0,36 %  
Teď už nic, rodiče nežijí a já mám již mnoho let vlastní rodinu.10,36 %0,36 %  

Graf

3. Jaký je podle Vás hlavní přínos rodiny pro společnost:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Důležitá je výchovná funkce rodiny - rodina formuje jedince dle požadavků společnosti9232,86 %32,86 %  
V rodině se udržují hodnoty a tradice společnosti7928,21 %28,21 %  
Důležitá je reprodukční funkce rodiny - tj. rodina je zdrojem nových členů společnosti, společnost nevyhyne, je zachován rod6623,57 %23,57 %  
Důležitá je ekonomická funkce rodiny - zajištění prosperity státu, potřeb členů rodiny207,14 %7,14 %  
důležitá je ochrana proti osamělosti10,36 %0,36 %  
Výchovná funkce - ale bez Vašeho dovětku10,36 %0,36 %  
není důležitá pro společnost ale pro jednotlivce10,36 %0,36 %  
kombinace prinosu v podobe vychovy jedince, jeho pripravy na zivot ve spolecnosti, reprodukce,..10,36 %0,36 %  
Dají se kombinovat dávky 10,36 %0,36 %  
emocionální přínos pro jedince10,36 %0,36 %  
Rodina by měla vychovávat platné členy společnosti a tím ji utvářet.10,36 %0,36 %  
výchovná ale spíše jako výchova individuality, s příhlednutím ke společnosti ale nikoliv jako dogma10,36 %0,36 %  
Důležitá je výchovná funkce rodiny - rodina formuje jedince dle požadavků společnosti10,36 %0,36 %  
ekonomická, výchovná funkce, přístav, místo klidu a možnosti být sám sebou bez obav10,36 %0,36 %  
Důležitá je výchovný funkce rodiny, ale ta nemusí nutně formovat jedince podle požadavků společnosti10,36 %0,36 %  
nevím10,36 %0,36 %  
základ státu10,36 %0,36 %  
všechny čtyři možnosti jsou stejně významné10,36 %0,36 %  
Všechny čtyři odpovědi jsou správné.10,36 %0,36 %  
vše výše uvedené10,36 %0,36 %  
nic10,36 %0,36 %  
vše uvedené10,36 %0,36 %  
Rodina tvoří jedince proti této zvrácené společnosti10,36 %0,36 %  
Vsechny ctyri odpovedi jsou velke a velmi dulezite prinosy10,36 %0,36 %  
Zásadní - rodina určuje to, jak dítě jako dospělý bude vnímat sám sebe, jak bude schopen fungovat ve svém prostředí a zda-li bude schopen vytvořit kvalitní základ pro svoji vlastní rodinu.10,36 %0,36 %  
praktická instituce pro život10,36 %0,36 %  
Všechny uvedené funkce jsou důležité.10,36 %0,36 %  

Graf

4. V čem je pro Vás osobně rodina nejvíce přínosná:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Člověk není sám - život v rodině je snazší, lze se dělit o peníze, starosti i radosti, člověk není na vše sám14250,71 %50,71 %  
Poskytnutí pomoci - když se ocitnu v nesnázích, je to právě rodina, která mi pomůže a na kterou se mohu vždy obrátit9132,5 %32,5 %  
Uspokojení potřeb, které člověk má - členové rodiny se snaží vzájemně uspokojovat své potřeby258,93 %8,93 %  
Ochrana - rodina je chráněna státem, chrání dítě/děti82,86 %2,86 %  
láska, pomoc, radost10,36 %0,36 %  
Mohou za mnou jezdit do vězení 10,36 %0,36 %  
Od každého něco (nebýt sám, pomoc blízkých, zachován rod).10,36 %0,36 %  
Ani jedno, rodina je prostě to, pro co žiji10,36 %0,36 %  
zase všechno dohromady...10,36 %0,36 %  
vše výše uvedené10,36 %0,36 %  
zase se budu opakovat, spojení všech možností10,36 %0,36 %  
Jsem tam doma. Stát mám na háku.10,36 %0,36 %  
naplnit smysl života, spolupracovat, rozvíjet se, pomáhat v rozvoji ostatním10,36 %0,36 %  
v pocitu sounáležitosti, lásky, podpory, ochrany10,36 %0,36 %  
Vše z výše uvedeného, neumím vybrat 1 možnost.10,36 %0,36 %  
udržení hodnot,tradic,vývoj jedince10,36 %0,36 %  
Zajištění finanční10,36 %0,36 %  
Všechny uvedené přínosy jsou důležité.10,36 %0,36 %  

Graf

5. Rodina spíše omezuje (svými vazbami a nároky jejích členů vůči členům ostatním) svobodu dnešního člověka:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Spíše nesouhlasím13046,43 %46,43 %  
Zcela nesouhlasím9333,21 %33,21 %  
Spíše souhlasím4616,43 %16,43 %  
Zcela souhlasím113,93 %3,93 %  

Graf

6. Zde můžete svoji předchozí odpověď doplnit, vysvětlit:

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Každy ma pravo individuální volby 24,44 %0,71 %  
Je na každém, jak k rodině přistupuje. Určité omezení navíc není na překážku, vzhledem k hodnotám např. 12,22 %0,36 %  
V dnešní době už rodina většinou nechává důležité životní volby atp. na jednotlivých členech, tedy nijak je neomezuje12,22 %0,36 %  
Rodina je pro mne nejdulezitejsi 12,22 %0,36 %  
nechci mít závazky, plně mi vyhovuje být sám, určitě nchci mít děti12,22 %0,36 %  
mě nikdy rodina v ničem neomezovala, ba naopak podporovala12,22 %0,36 %  
vzájemná očekávání někdy můžou být břímě12,22 %0,36 %  
Je jen na cloveku kolik svobody si ziska12,22 %0,36 %  
Dědeček a babička ujídají chlebíčka12,22 %0,36 %  
funkční rodina svého člena naopak podpoří, problém jsou nefunkční a patologické vztahy, které pak mohou svobodu omezovat12,22 %0,36 %  
ostatní odpovědi Rodiče někdy až moc vedou dítě k obrazu svému, zapomínají, co dítě doopravdy chce.
Není pravdou, že rodina vždy omezuje člověka. Záleží, jací lidé jsou, jak si to kdo zařídí.
Myslím, že mnoho věcí já jako dcera svých rodičů dělám tak, jak by si moji rodiče přáli, nebo tak, "aby se to všem líbilo". Možná často zapomínám sama na sebe.
těžké odpovědět - rodina jako rodina biologická? v dnešní době považuji za samozřejmé, že rodinu si člověk do jisté míry utváří sám
Člověk bere zbytečně ohledy.
Ale jak já jsem v nějakých věcech rodinou omezována, stejně tak jsou omezováni i jiní členové "v můj prospěch" mnou, tedy není to něco, co by mi vadilo.
Díky své rodině jsem mnohem svobodnější než kdy dřív. Díky podpoře a pomoci už nejsem svázaná nefunkčním zaměstnáním a strachem o budoucnost.
Rodina je tu pro všechny členy ať potřebují nebo nepotřebují pomoc nebo se jen setkávat.
Rodinu nevnímám jako omezení, ale jako smysl života. Nijak mě neomezuje.
nelze takto paušálně odpovědět. Členové rodiny mohou velmi výrazně omezovat svobodu ostatních členů, stejně jako ji naopak mohou velmi výrazně podporovat nebo za ni dokonce bojovat a bránit jejímu omezování ze strany jiných lidí. Záleží na lidech. Rodina jako taková je v tomto směru zcela neutrální.
Záleží na každé rodině
Funkční rodina povzbuzuje své členy
rodina - tolerance, soužití může v určité situaci někoho omezovat a někoho ne
dnesni clovek chce byt az moc nezavisly bez zodpovednosti
Člověk je tvor společenských a ze všech možných společenství, která člověk potřebuje a jichž se účastní, ho právě rodina nejméně omezuje, protože ho ani za větší prohřešky vůči ní samé nevyobcuje.
rodinu beru jako základ svého života. jako kruh nejbližších lidí, se kterými mě pojí jak minulost tak současnost a budoucnost. Je to základ pro výchovu a pro správný rozvoj člověka.
beru to podle své rodiny, necítím se nijak omezená, ale v jiných rodinách to může být jiné
Rodina je domov. Stát je nepřítel.
starch rodičů. což je pochopitelné
obmedzuje, ale nevnímam to negatívne
pocit dítěte že rodiče sklame, omezuje jeho svobodné rozhodování
rodina je úkol, ale dobrovolný a přínos převáží ztrátu
tím, co od jedince členové rodiny očekávají (péče, ale taky představy o tom kam by měl v životě směrovat)
Svoboda jde ruku v ruce se zodpovědností. Ne proti ní.
kde je svoboda, musí být i zodpovědnost
Starší generace jsou více bojácní a jsou zvyklý na jiné věci, ve kterých mladší generace nevidí podstatu a má jiné priority. Např. jídlo starší generace je zvyklá na starou kuchyni, mladší generace má radši zdravější jídla a kuchyni moderní. Starší generace vidí život ve vysokém vzdělání a snaží se mladší generaci donutit studovat co to jde, mladší generace už to tak nevidí.
Všichni se máme moc rádi a jsme pro sebe navzájem velmi důležití. Přesto se necítím zcela svobodně, zvlášť ve vztahu s rodiči manžela. Rádi nám pomáhají, ale je hodně "něco za něco". S mými rodiči nemám problém, vše si dokážeme vyříkat, jsme k sobě velmi upřímní a kdyby se jednalo jen o vztah k té nejužší rodině-mí rodiče a sestra, tam bych zcela nesouhlasila, neb mě nijak nesvazuje.
Svými vazbami a nároky může svobodu omezovat kde kdo.
Omezuje svobodu a učí tomu, že svoboda jedince končí tam, kde začíná svoboda druhého. Čili omezuje, ale nehodnotím to negativně.
nikdo se nemusí nechat omezovat,pokud nechce,je to o typu rodiny,ale především o hranicích každého jednotlivého člena
www.sukup.cz/svoboda
mna rodina urcite neobmedzuje, moze obmedzovat len primitivov
vždy je to něco za něco. s každým vztahem (včetně vztahy s rodinnými příslušníky) něco získáváme a svým způsobem přicházíme o určitou svobodu (jejich názory nás ovlivňují, bereme ohled na jejich pocity a snažíme se jím vyjít vstříc, což někdy znamená řadu kompromisů a odříkání)
Ruzne zakazy rodicu nebo partnera
3475,56 %12,14 % 

Graf

7. Jak často se ve Vaší rodině stýkají děti se svými prarodiči?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Několikrát do měsíce8430 %30 %  
Několikrát do týdne5419,29 %19,29 %  
Několikrát do roka4817,14 %17,14 %  
Jednou týdně4415,71 %15,71 %  
Jednou měsíčně3512,5 %12,5 %  
Děti se s prarodiči vůbec nestýkají155,36 %5,36 %  

Graf

8. V naší úzké, nukleární rodině (rodiče a děti) bylo (v případě, že už máte děti velké), nebo je (v případě, že máte nezletilé děti, nebo jste sami dítětem či dospívajícím) běžné, že:

Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.

Automatizované zpracování této otázky zatím není podporováno, odpovědi je nutné zpracovat "ručně" na základě exportu surových dat (xls/xlsx/csv apod.)

Graf

9. Ohodnoťte prosím na stupnici 1-5 (1 = velmi dobrý, 5 = velmi špatný), jaký vztah máte vůči následujícím členům rodiny

Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.

PodotázkaPrůměrRozptyl
K rodičům1.7291.005
K prarodičům1.8141.094
K dětem1.751.259
K sourozencům2.0181.203
K širšímu příbuzenstvu2.5710.988

Graf

10. V naší rodině je kladen velký důraz na úctu ke stáří, seniorům

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Spíše souhlasím14953,21 %53,21 %  
Zcela souhlasím8630,71 %30,71 %  
Spíše nesouhlasím3813,57 %13,57 %  
Zcela nesouhlasím72,5 %2,5 %  

Graf

11. V naší rodině sdílí různé generace stejné hodnoty:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Spíše ano12645 %45 %  
Spíše ne8931,79 %31,79 %  
Určitě ano4014,29 %14,29 %  
Určitě ne248,57 %8,57 %  
Spíše ne10,36 %0,36 %  

Graf

12. Zde můžete svoji předchozí odpověď doplnit, vysvětlit:

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Jina doba...25,56 %0,71 %  
čím mladší člen rodiny tím mají peníze větší hodnotu než cokoliv jiného12,78 %0,36 %  
s matkou ano, s otcem ani prarodiči ne12,78 %0,36 %  
Já konkrétně nechci být jako otec ve většině věcí. v určitých věcech máme úplně stejný názor, ale spíše bých chtěl být jiný než on.12,78 %0,36 %  
Nemají mobily 12,78 %0,36 %  
Doplnění k dotazníku obecně - některé otázky nesedí na moji situaci, neboť už nemám prarodiče a nemám ani děti, takže tu nelze hodnotit vztahy mezi více generacemi.12,78 %0,36 %  
Starší generace mnohdy nedokáže pochopit dnešní pohled na svět, hodně se za tu dobu, co byli oni mladí, změnilo12,78 %0,36 %  
Máme stejné životní hodnoty, i když některé konkrétní názory se již rozchází. (pozn. k otázce 9. - nemám děti).12,78 %0,36 %  
Například moji prarodiče obdivují pana Babiše a jeho hnutí, já ani moji rodiče nikoliv.12,78 %0,36 %  
generační rozdíl je neoddiskutovatelný12,78 %0,36 %  
ostatní odpovědi Přecijen, jako v každý rodině je tam generační propast.
Starší nám dávají za příklad co prožili a né vždy se to shoduje s tím jak žijeme teď
dnešní mladí jsou jiní, což se objevuje určitě v oblasti hodnot. My jsme se s blízkými lidmi setkávali tváří v tvář, dnes se to děje spíše přes internet. A takto bych mohla pokračovat dlouho.
hodnoty se v generacích liší, jen málokteré zůstávají (to se týká např. i úcty k rodičům)
ty zásadní ano (slušnost, úcta ke stáří, desatero....)
Na mnoho věcí mám opačný názor oproti otci nebo dědovi
otec bohém, babička žije pro drůhé, matka soucítí se zvířectvem, já osobně - nedokážu říci
každý jsme jiný, proto máme pořád o čem diskutovat
nejspíš je to posunem doby, že spoustu věcí vidíme jinak v různých generacích, ale přsto se pdporujeme v našich rozhodnutích
Svět se samozřejmě mění a mladý člověk má jiné zájmy než jeho rodiče a prarodiče, což se promítá i do hodnotového žebřícku. Jak však děti stárnou, jejich hodnotový žebříček se víc a více blíží hodnotovému žebříčku jejich rodičů, zejména když se samy stanou rodiči.
vzniklo a stale vznika spousta ruznych rozepri popripade pouze ruznych nazoru napric generacemi. predstavy o tom co je dobre a co ne jsou mnohdy jine
výchova dětí, partnerský vztah - manželství, trávení dovolené, pořizování věcí, vybavení domácnosti
úcta ke stáří, neplýtvání čímkoli
Ruzne politicke nazory napric generacemi
důraz na vzdělání a společenské postavení
Hodnoty jako rodina, úcta ke všem lidem, pracovitost, obětavost, štědrost, charakternost,...
Vysvětleno v bodě 6
odpovídám jen obecně, neb neznám názory všech.
Ve vícegeneračním soužití je jisté sdílení společných hodnot předpokladem klidu a prosperity.
každá generace má jiní hodnoty,jelikož vyrůstala v jiné době a za jiných podmínek,myslím,že není možné mít stejné hodnoty,ale je důležité se vzájemně respektovat,ty základní hodnoty jako je láska,úcta.tolerance,soucit,empatie určitě jsou shodné,ale to doufám napříč většinou společnosti,nejen v rodině
Nemám děti, tudíž s nimi nemohu mít vztah
S manželem a synem hodně investujeme do vzdělání a do volného času, v generaci mých rodičů se investovalo do domu a pracovalo na zahradě
www.sukup.cz/hodnoty
samozřejmě mám např. já jiné představy o životě a co jak dělat, ve výsledku se ale shodneme na tom, co je nejdůležitější
Matka s babickou maji podobne zajmy, ale lisi se od mych zajmu www
2569,44 %8,93 % 

Graf

13. V naší rodině si různé generace vzájemně pomáhají:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano23784,64 %84,64 %  
Ne, jen děti a rodiče269,29 %9,29 %  
Ne, nepomáhají si žádné generace72,5 %2,5 %  
Ne, jen sourozenci vzájemně51,79 %1,79 %  
Ne, jen prarodiče a děti41,43 %1,43 %  
Ano10,36 %0,36 %  

Graf

14. V naší rodině převládá mezi generacemi:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Solidarita17562,5 %62,5 %  
Je to tak nastejno8430 %30 %  
Konflikty217,5 %7,5 %  

Graf

15. V naší rodině má každý jedinec možnost žít svůj život tak, jak si představuje, není tlačen k určitému chování, vyznávání hodnot apod.

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Spíše ano13146,79 %46,79 %  
Určitě ano9835 %35 %  
Spíše ne3913,93 %13,93 %  
Určitě ne124,29 %4,29 %  

Graf

16. Prarodiče mají na výchovu dětí v naší rodině:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Velký vliv - nestýkají se sice pravidelně, ale prarodiče jsou pro děti autoritou7225,71 %25,71 %  
Spíše menší vliv - kontakt prarodičů s dětmi je méně častý, takže se na výchově dětí příliš nepodílejí6222,14 %22,14 %  
Spíše menší vliv - kontakt prarodičů s dětmi je sice častý, ale mezi těmito generacemi existují velké rozdíly ve způsobu života apod., tj. jejich vliv na dítě, které vyznává jiné hodnoty, tradice apod., je spíše menší6121,79 %21,79 %  
Velký vliv - pravidelně se s dětmi stýkají, vychovávají je5218,57 %18,57 %  
Žádný vliv nebo téměř žádný vliv3311,79 %11,79 %  

Graf

17. Jaký je nejčastější důvod kontaktu mezi mladšími a staršími generacemi ve Vaší rodině:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Strávit společný čas, zájem o druhého16960,36 %60,36 %  
Pomoci druhé straně4917,5 %17,5 %  
Povinnost - mělo by se to, je to slušné4014,29 %14,29 %  
oslavy, svátky10,36 %0,36 %  
první dvě možnosti10,36 %0,36 %  
jak kdy, nekdy je duvodem zajem, nekdy i urcita nutnost (spolecna domacnost, kde se lide potkavaji, i kdyz zrovna nechteji)10,36 %0,36 %  
S jednou větví rodiny - nedostatečný zájem o vnoučata, s druhou větví - zastaralé názory10,36 %0,36 %  
Důchod 10,36 %0,36 %  
moji rodiče se často stýkají se synem, proto si mamka myslí, že mi může mluvit do výchovy10,36 %0,36 %  
Jeden z prarodičů žije s námi.10,36 %0,36 %  
Kombinace všech důvodů, převládá slušnost.10,36 %0,36 %  
Různé10,36 %0,36 %  
oslavy, výročí, významné události10,36 %0,36 %  
od každého něco :)10,36 %0,36 %  
Pomoc + společný čas10,36 %0,36 %  
Láska. Máme se prostě rádi.10,36 %0,36 %  
strida se touha o straveni spolecneho casu a zaj, o toho druheho s nedostatkem casu a tim ze proste musime protoze je to slusne...kdyz uz se aler vidime s prarodici nebo praprarodici vzdy jsme radi za to ze spolu muzeme byt10,36 %0,36 %  
oslavy narozenin, svátků10,36 %0,36 %  
Nevím10,36 %0,36 %  
vše uvedené10,36 %0,36 %  
oslavy, návštěvy, prarodiče hlídají děti na žádost rodičů10,36 %0,36 %  
bydleli jsme spolu10,36 %0,36 %  
strávit společný čas a pomoci druhé straně10,36 %0,36 %  
S jedněmi prarodiči bydlíme a druhé navštěvujeme, protože je doma nemáme a jsou nám "vzácnější". Zájem, pomoc i povinnost se prolínají v naší výchově a já na ně taky kladu důraz při výchově svých dětí.10,36 %0,36 %  
Zájem dětí o prarodiče.10,36 %0,36 %  

Graf

18. Jak se členové ve Vaší rodině učí novým poznatkům, ale i důležitým hodnotám, postojům, činnostem apod.:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Děje se to samovolně, využívány jsou vhodné příležitosti, kdy rodič (prarodič), ale i obráceně (děti rodiče, prarodiče), učí toho druhého něco, co se jeví jako důležité k osvojení15956,79 %56,79 %  
Proces učení probíhá spíše zástupně, pozorováním. V rodině nejsou experti, rádci apod., kteří cíleně někoho něco učí7326,07 %26,07 %  
Výše uvedené možnosti jsou v naší rodině zastoupeny přibližně stejně3211,43 %11,43 %  
V rodině je někdo, kdo se na toto učení zaměřuje a cíleně někoho z rodiny "učí", předává mu své poznatky134,64 %4,64 %  
My děti se učíme samy životem, občas nám pomáhá máma10,36 %0,36 %  
vyse uvedene moznosti jsou zastoupeny stejne. Ae radit maji tendenci spise lide ne z pozice znalostia le ze svych zkusenosti, ktere povazuji za berne a dulezite..nekdy to tak je nekdy ne10,36 %0,36 %  
především možnost č. 3, občas č. 210,36 %0,36 %  

Graf

19. Povídáme si v rodině o tom, jaké to bylo v době, kdy byli rodiče či prarodiče dětmi, dospívajícími apod.:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ano, ale ne moc často13949,64 %49,64 %  
Ano a často9734,64 %34,64 %  
Spíše ne3713,21 %13,21 %  
Určitě ne72,5 %2,5 %  

Graf

20. Zde můžete svoji předchozí odpověď doplnit, vysvětlit:

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
nikoho nezajímá co bylo, protože byla zcela odlišná doba než je dnes ( socialismus x dnešní liberální pseudodemokracie )13,7 %0,36 %  
až moc často13,7 %0,36 %  
Zajímám se o to, jak se měli a v jaké situaci žili moji rodiče, prarodiče. Pochybuji, že by se tohle téma řešilo, kdybych se na to neptala a nezajímala se.13,7 %0,36 %  
Nežijeme minulostí, soustředíme se především na přítomnost a nejdůležitější pro nás je budoucnost. Ale vyjíměčně zavzpomínáme.13,7 %0,36 %  
casto s matkou, malo s otcem13,7 %0,36 %  
Kdy ještě nebylo černé uhlí 13,7 %0,36 %  
jak kdo, jak s kým13,7 %0,36 %  
Skoro při každé příležitosti, prarodiče rádi vzpomínaj, jaké to bylo zamlada=)13,7 %0,36 %  
Rodiče i prarodiče vyprávějí jaké to bylo v době jejich mládí a co co stálo.13,7 %0,36 %  
spíš když byly děti malé, dnes už mladí o to nemají moc zájem13,7 %0,36 %  
ostatní odpovědi Ne a je to škoda. Je to hlavně tím, že se málo vidíme
děti i vnoučata se sami ptají a nás to baví, sbližuje nás to
Parkrat do mesice
od puberty do vlastního rodičovství to děti slyšet nechtějí a tak není vhodné je tím obtěžovat
spise nepravidelne nez mene casto. zalezi na tematu konverzace
zajímám se o historii své rodiny, chci vědět, co si moji rodiče a prarodiče prožili
Děda byl polský partzyán a člen AK - to se moc přenést nedá. I když v současné EU se to možná hodit bude :)
rádi nám povídají, ale většinou se bavíme o tom co bylo nedávno, nebo co bude
děti to nezajímá
Je zajímavé znát historii rodiny, třebaže vaše praprababička se jmenovala Gizela :)
některé věci člověk holt nevygooglí
otázka je co je často...
je to pro život důležité
prarodiče vypráví vnoučatům
www.sukup.cz/povidani-v-rodine
Zatím ještě ne.
Jednou za cas si prohlizime fotky a vzpominame, babicka vzpomina na jiz mrtve pratele
1762,96 %6,07 % 

Graf

21. Jak probíhá učení mezi generacemi ve Vaší rodině:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Záleží na tom, o jaké členy rodiny jde - je to různé a střídají se všechny tři výše uvedené možnosti11741,79 %41,79 %  
Jednotliví členové si při procesu učení nejsou nadřazení, vzájemně si naslouchají, panuje mezi nimi harmonie10938,93 %38,93 %  
Starší člen je za experta, kterého ten mladší respektuje279,64 %9,64 %  
Starší člen je za experta, kterého ten mladší ale příliš nerespektuje227,86 %7,86 %  
Záleží jen na tom kdo dané věci rozumí nejvíce (např. IT technologie děti učí své rodicě...) (zkušenosti s chodem domácnosti naopak starší členové) Jde jen čistě o to kdo je v čem zkušenější.10,36 %0,36 %  
Nikdy nedělat to co oni 10,36 %0,36 %  
Kdo umí ten umí. Starší možná víc kecá, ale mladší kolikrát zvládne víc.10,36 %0,36 %  
Starší člen je za experta, kterého ten mladší musí respektovat.10,36 %0,36 %  
Starší je expertem při "doučování" nebo při školních úkolech. 10,36 %0,36 %  

Graf

22. Uveďte prosím, co jste se naučil/a v rodině (zvolit můžete více možností):

Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Jak pečovat o domácnost a chod rodiny20071,43 %71,43 %  
Jaké hodnoty jsou v životě důležité19168,21 %68,21 %  
Jaký postoj zaujímat k různým situacím, objektům, lidem apod.17261,43 %61,43 %  
Jak hospodařit s penězi16759,64 %59,64 %  
Jak jednat s druhými lidmi15956,79 %56,79 %  
Jak vychovávat děti11741,79 %41,79 %  
Co to znamená být mužem/ženou8630,71 %30,71 %  
Nic důležitého jsem se v rodině nenaučil/a196,79 %6,79 %  

Graf

23. Z nabízených odpovědí vyberte prosím pro každou položku tu, která nejlépe vystihuje situaci ve Vaší rodině

Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.

Automatizované zpracování této otázky zatím není podporováno, odpovědi je nutné zpracovat "ručně" na základě exportu surových dat (xls/xlsx/csv apod.)

Graf

24. Jak byste charakterizoval/a Vaši rodinu:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Rodina má jasně dané hranice, ale návštěvy jsou možné a vítané, rodina žije společensky a je otevřená světu, hodnoty a pravidla se mohou po společném konsensu měnit16257,86 %57,86 %  
Rodina má uzavřené hranice, je v ní jen málo návštěv zvenčí, rodiče mají málo přátel, v rodině je kladen velký důraz na rodinné hodnoty a pravidla, které se musí dodržovat9232,86 %32,86 %  
Hranice rodiny takřka neexistují, v rodině je pořád někdo nový, cizí, kdo rodinu obohacuje, vnáší do ní nové prvky, hodnoty a pravidla rodiny se neustále mění269,29 %9,29 %  

Graf

25. Vaše pohlaví

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Žena21075 %75 %  
Muž7025 %25 %  

Graf

26. Váš věk:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
21-59 let19770,36 %70,36 %  
15-20 let5318,93 %18,93 %  
60 a více let3010,71 %10,71 %  

Graf

27. Žijete:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ve městě19670 %70 %  
Na venkově8430 %30 %  

Graf

28. Jste věřící:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Ne20071,43 %71,43 %  
Ano8028,57 %28,57 %  

Graf

29. Z jaké rodiny pocházíte:

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Úplné21877,86 %77,86 %  
Rodiče se rozvedli, byl/a jsem vychovávána jen jedním rodičem248,57 %8,57 %  
Rekonstruované rodiny (rodič, který vychovával, měl nového partnera)248,57 %8,57 %  
Rodiče se rozvedli, vyrůstal/a jsem ve střídavé péči82,86 %2,86 %  
Odmalička jsem byl/a vychováván/a jen jedním rodičem62,14 %2,14 %  

Graf

30. Jak často se schází Vaše širší rodina (tj. nukleární rodina – rodiče, děti - s prarodiči dětí či širším příbuzenstvem):

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
Pravidelně, nemusí k tomu být speciální příležitost15254,29 %54,29 %  
Jen při oslavách a svátcích (narozeniny, Vánoce apod.)10236,43 %36,43 %  
Jen v případě potřeby, když se něco výjimečného děje269,29 %9,29 %  

Graf

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u jedné otázky.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

8. V naší úzké, nukleární rodině (rodiče a děti) bylo (v případě, že už máte děti velké), nebo je (v případě, že máte nezletilé děti, nebo jste sami dítětem či dospívajícím) běžné, že:

  • odpověď O víkendu společně obědváme=Vždy, téměř vždy:
    • 1.8x vetší pravděpodobnost při odpovědi Společně večeříme=Vždy, téměř vždy na otázku 8. V naší úzké, nukleární rodině (rodiče a děti) bylo (v případě, že už máte děti velké), nebo je (v případě, že máte nezletilé děti, nebo jste sami dítětem či dospívajícím) běžné, že:
  • odpověď Trávíme společně volný čas během víkendu=Vždy, téměř vždy:
    • 3.6x vetší pravděpodobnost při odpovědi Trávíme společně volný čas během týdne=Vždy, téměř vždy na otázku 8. V naší úzké, nukleární rodině (rodiče a děti) bylo (v případě, že už máte děti velké), nebo je (v případě, že máte nezletilé děti, nebo jste sami dítětem či dospívajícím) běžné, že:

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Co si jako první vybavíte, když se řekne rodina:

2. Co pro Vás znamená Vaše původní rodina?

3. Jaký je podle Vás hlavní přínos rodiny pro společnost:

4. V čem je pro Vás osobně rodina nejvíce přínosná:

5. Rodina spíše omezuje (svými vazbami a nároky jejích členů vůči členům ostatním) svobodu dnešního člověka:

7. Jak často se ve Vaší rodině stýkají děti se svými prarodiči?

8. V naší úzké, nukleární rodině (rodiče a děti) bylo (v případě, že už máte děti velké), nebo je (v případě, že máte nezletilé děti, nebo jste sami dítětem či dospívajícím) běžné, že:

9. Ohodnoťte prosím na stupnici 1-5 (1 = velmi dobrý, 5 = velmi špatný), jaký vztah máte vůči následujícím členům rodiny

10. V naší rodině je kladen velký důraz na úctu ke stáří, seniorům

11. V naší rodině sdílí různé generace stejné hodnoty:

13. V naší rodině si různé generace vzájemně pomáhají:

14. V naší rodině převládá mezi generacemi:

15. V naší rodině má každý jedinec možnost žít svůj život tak, jak si představuje, není tlačen k určitému chování, vyznávání hodnot apod.

16. Prarodiče mají na výchovu dětí v naší rodině:

17. Jaký je nejčastější důvod kontaktu mezi mladšími a staršími generacemi ve Vaší rodině:

18. Jak se členové ve Vaší rodině učí novým poznatkům, ale i důležitým hodnotám, postojům, činnostem apod.:

19. Povídáme si v rodině o tom, jaké to bylo v době, kdy byli rodiče či prarodiče dětmi, dospívajícími apod.:

21. Jak probíhá učení mezi generacemi ve Vaší rodině:

22. Uveďte prosím, co jste se naučil/a v rodině (zvolit můžete více možností):

23. Z nabízených odpovědí vyberte prosím pro každou položku tu, která nejlépe vystihuje situaci ve Vaší rodině

24. Jak byste charakterizoval/a Vaši rodinu:

25. Vaše pohlaví

26. Váš věk:

27. Žijete:

28. Jste věřící:

29. Z jaké rodiny pocházíte:

30. Jak často se schází Vaše širší rodina (tj. nukleární rodina – rodiče, děti - s prarodiči dětí či širším příbuzenstvem):

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Co si jako první vybavíte, když se řekne rodina:

2. Co pro Vás znamená Vaše původní rodina?

3. Jaký je podle Vás hlavní přínos rodiny pro společnost:

4. V čem je pro Vás osobně rodina nejvíce přínosná:

5. Rodina spíše omezuje (svými vazbami a nároky jejích členů vůči členům ostatním) svobodu dnešního člověka:

7. Jak často se ve Vaší rodině stýkají děti se svými prarodiči?

8. V naší úzké, nukleární rodině (rodiče a děti) bylo (v případě, že už máte děti velké), nebo je (v případě, že máte nezletilé děti, nebo jste sami dítětem či dospívajícím) běžné, že:

9. Ohodnoťte prosím na stupnici 1-5 (1 = velmi dobrý, 5 = velmi špatný), jaký vztah máte vůči následujícím členům rodiny

10. V naší rodině je kladen velký důraz na úctu ke stáří, seniorům

11. V naší rodině sdílí různé generace stejné hodnoty:

13. V naší rodině si různé generace vzájemně pomáhají:

14. V naší rodině převládá mezi generacemi:

15. V naší rodině má každý jedinec možnost žít svůj život tak, jak si představuje, není tlačen k určitému chování, vyznávání hodnot apod.

16. Prarodiče mají na výchovu dětí v naší rodině:

17. Jaký je nejčastější důvod kontaktu mezi mladšími a staršími generacemi ve Vaší rodině:

18. Jak se členové ve Vaší rodině učí novým poznatkům, ale i důležitým hodnotám, postojům, činnostem apod.:

19. Povídáme si v rodině o tom, jaké to bylo v době, kdy byli rodiče či prarodiče dětmi, dospívajícími apod.:

21. Jak probíhá učení mezi generacemi ve Vaší rodině:

22. Uveďte prosím, co jste se naučil/a v rodině (zvolit můžete více možností):

23. Z nabízených odpovědí vyberte prosím pro každou položku tu, která nejlépe vystihuje situaci ve Vaší rodině

24. Jak byste charakterizoval/a Vaši rodinu:

25. Vaše pohlaví

26. Váš věk:

27. Žijete:

28. Jste věřící:

29. Z jaké rodiny pocházíte:

30. Jak často se schází Vaše širší rodina (tj. nukleární rodina – rodiče, děti - s prarodiči dětí či širším příbuzenstvem):

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Citace

Večeřa, J.Rodina v dnešní společnosti (výsledky průzkumu), 2017. Dostupné online na https://rodina-v-dnesni-spolecnosti.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.