Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Klavírní skladby J. S. Bacha
Klavírní skladby J. S. Bacha
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Jan Lukš |
---|---|
Šetření: | 19. 04. 2020 - 22. 05. 2020 |
Počet respondentů: | 211 |
Počet otázek (max/průměr): | 15 / 14.08 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | celý dotazník najednou |
Návratnost dotazníků: | 53,1 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.05:09 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Vážení a milí pedagogové klavírní hry;
obracím se na Vás s prosbou o účast v hudebně-pedagogickém výzkumu na téma „Pedagogické uchopení vybraných klavírních skladeb J. S. Bacha při výuce na základním a středním stupni odborného hudebního vzdělávání“.
Jsem studentem prvního ročníku doktorského studijního programu Hudební teorie a pedagogika na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze u školitelky doc. MgA. Libuše Tiché, Ph.D.
V případě Vaší respondentské účasti bych rád Vaše odpovědi v anonymizované a sumarizované formě uvedl ve stejnojmenné disertační práci, popř. je budu prezentovat (opět v anonymizované a sumarizované formě) v odborných periodikách nebo při aktivní účasti na odborných konferencích.
Výsledky dotazníku budou také uveřejněny na webové stránce www.vyplnto.cz
Mnohokrát děkuji za spolupráci, i přes epidemiologickou situaci přeji příjemné dny a ve Vaší pedagogické práci mnoho úspěchů!
Srdečně zdravím, MgA. Jan Lukš.
Odpovědi respondentů
1. Jste muž/žena?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
žena | 147 | 71,71 % | 69,67 % |
muž | 58 | 28,29 % | 27,49 % |
2. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené hudební vzdělání?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
střední, absolvoval/a jsem konzervatoř (absolutorium) | 79 | 37,44 % | 37,44 % |
vysokoškolské, absolvoval/a jsem magisterské studium | 70 | 33,18 % | 33,18 % |
střední, absolvoval/a jsem konzervatoř nebo střední školu s hudebním zaměřením (maturita) | 22 | 10,43 % | 10,43 % |
vysokoškolské, absolvoval/a jsem bakalářské studium | 20 | 9,48 % | 9,48 % |
vysokoškolské, absolvoval/a jsem doktorské studium | 15 | 7,11 % | 7,11 % |
základní, absolvoval/a jsem II. cyklus ZUŠ | 3 | 1,42 % | 1,42 % |
základní, absolvoval/a jsem I. cyklus ZUŠ | 2 | 0,95 % | 0,95 % |
3. Jaká je délka Vaší pedagogické praxe?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
1 až 10 let | 68 | 32,23 % | 32,23 % |
30 a více let | 56 | 26,54 % | 26,54 % |
10 až 20 let | 45 | 21,33 % | 21,33 % |
20 až 30 let | 42 | 19,91 % | 19,91 % |
4. Jak často zadáváte některou ze skladeb J. S. Bacha?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
občas | 93 | 44,08 % | 44,08 % |
Bacha hraji téměř s každým žákem | 58 | 27,49 % | 27,49 % |
docela často | 57 | 27,01 % | 27,01 % |
nikdy nebo téměř nikdy | 3 | 1,42 % | 1,42 % |
5. V kolikátém roce studia je podle Vás vhodné začít s nácvikem první skladby J. S. Bacha u „průměrného“ žáka?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ve 3. nebo 4. roce studia | 103 | 50 % | 48,82 % |
ve 2. nebo 3. roce studia | 73 | 35,44 % | 34,6 % |
později | 21 | 10,19 % | 9,95 % |
v 1. nebo 2. roce studia | 9 | 4,37 % | 4,27 % |
6. Ze kterých sbírek čerpáte nejčastěji?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Knížka skladeb pro Annu Magdalenu | 190 | 90,05 % | 90,05 % |
Malá preludia I, II | 162 | 76,78 % | 76,78 % |
Dvouhlasé invence | 108 | 51,18 % | 51,18 % |
Dobře temperovaný klavír I | 23 | 10,9 % | 10,9 % |
Tříhlasé sinfonie | 6 | 2,84 % | 2,84 % |
Dobře temperovaný klavír II | 3 | 1,42 % | 1,42 % |
7. Jak často si žáci vybírají kompozice J. S. Bacha (s přáním se je naučit) sami?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
občas | 109 | 52,91 % | 51,66 % |
nikdy nebo téměř nikdy | 89 | 43,2 % | 42,18 % |
docela často | 8 | 3,88 % | 3,79 % |
8. Zmiňte úskalí a nejčastější komplikace při studiu Bachových skladeb.
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
polyfonie | 146 | 71,57 % | 69,19 % |
frázování a výstavba | 107 | 52,45 % | 50,71 % |
provedení ozdob | 98 | 48,04 % | 46,45 % |
pamětní zvládnutí | 95 | 46,57 % | 45,02 % |
tvorba prstokladů | 60 | 29,41 % | 28,44 % |
rytmus a pulzace | 53 | 25,98 % | 25,12 % |
Artikulace | 4 | 1,96 % | 1,9 % |
Problémy s pamětí zpravidla až u náročnějších sbírek (Malá preludia, Dvouhlasé invence | 1 | 0,49 % | 0,47 % |
vystižení odpovídajícího charakteru | 1 | 0,49 % | 0,47 % |
Bach nepsal pro kladívkový klavír s temperovaným laděním, každá interpretace na dnešní klavíry je tedy nepřesná, posluchačsky méně atraktivní a bez vysvětlení základních principů interpretace Bachovy doby je pro žáky na pochopení velmi těžká | 1 | 0,49 % | 0,47 % |
pochopení specifiky skladeb ohledně toho, že vznikly pro jíný nástroj, než je současný klavír | 1 | 0,49 % | 0,47 % |
Dříve jsem Bacha zařazovala častěji, ale v posledních asi 15 letech jsou děti méně soustředěné a ochotné podstoupit pracné osvojení si Bachových skladeb. | 1 | 0,49 % | 0,47 % |
Druh úhozu | 1 | 0,49 % | 0,47 % |
artikulace, stylové uchopení, volba notového materiálu (romantizující edice s vyznačenými frázemi?, urtexty?), přistoupit k nim z pohledu cembalových skladeb nebo klavírních? | 1 | 0,49 % | 0,47 % |
Z výše zmíněných možností má každý žák problém s některou z nich | 1 | 0,49 % | 0,47 % |
preciznost, stylovost, přizpůsobení se nástroji, přirozený puls (1.doby) | 1 | 0,49 % | 0,47 % |
agogické cítění, napětí průtažných tónů, dynamika ozdob | 1 | 0,49 % | 0,47 % |
Odhalení a vedení, vynášení hlasů | 1 | 0,49 % | 0,47 % |
pamětní zvládnutí, ale až u náročnějších skladeb (invence, sinfonie, fugy) a hlavně při vystoupeních | 1 | 0,49 % | 0,47 % |
9. Považujete tvorbu J. S. Bacha za nezbytnou pro hudební vývoj klavíristy? Mohou ji nahradit jiní barokní autoři (Händel, Scarlatti, Couperin, Rameau...)? (odpovídejte na druhou položenou otázku)
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne, nemohou | 139 | 65,88 % | 65,88 % |
ano, mohou | 72 | 34,12 % | 34,12 % |
10. Pokud nemohou, v kterých aspektech je tvorba J. S. Bacha z uměleckého, technického hlediska nenahraditelná?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
rozvoj polyfonního vnímání | 140 | 88,05 % | 66,35 % |
rozvoj stavebního a architektonického myšlení | 88 | 55,35 % | 41,71 % |
matematický a logický prvek | 70 | 44,03 % | 33,18 % |
niternost, přesah k náboženství, filozofii | 61 | 38,36 % | 28,91 % |
rozvoj prstové techniky, vyrovnanosti | 53 | 33,33 % | 25,12 % |
rozvoj zpěvnosti v tvorbě klavírního tónu | 43 | 27,04 % | 20,38 % |
zvládnutí hry ozdob | 41 | 25,79 % | 19,43 % |
rozvoj rytmického cítění | 29 | 18,24 % | 13,74 % |
Jeho skladby jsou tak nádherné a sofistikovaně zkomponované, že zcela zásadně ovlivňují porozumění hudbě všech dalších kompozičních období. | 1 | 0,63 % | 0,47 % |
Bach je tak genialny, ze sa proste neda nahradiť. | 1 | 0,63 % | 0,47 % |
Neví | 1 | 0,63 % | 0,47 % |
Profesionál Bacha nezbytně potřebuje, protože ho naučí zvládat komplikovanou polyfonii a s tím spojenou techniku. Děti ale mohou poznat barokní hudbu na jiných autorech, kteří jsou pro průměrné žáky přístupnější. | 1 | 0,63 % | 0,47 % |
Harmonická složka | 1 | 0,63 % | 0,47 % |
kombinace polyfonie a harmonie | 1 | 0,63 % | 0,47 % |
objektivita a vyváženost - vliv na rozvoj vztahu hemisfér | 1 | 0,63 % | 0,47 % |
jiné barokní autory dávám s úspěchem těm žákům, kteří nemají na Bacha dostatečné schopnosti | 1 | 0,63 % | 0,47 % |
Způsob skladebne výstavby, melodičnost, cit. | 1 | 0,63 % | 0,47 % |
artikulace | 1 | 0,63 % | 0,47 % |
rozvoj celkové hudebnosti žáka skrz její bohatost, mimohudební výpověď. Rozvoj ve vedení a zpěvnosti melodických linií pro jejich krásu a oblíbenost u žáků. | 1 | 0,63 % | 0,47 % |
11. Jaká vydání v pedagogické praxi při studiu Bachových kompozic žákům doporučujete?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
urtextová | 119 | 56,4 % | 56,4 % |
editorem upravená | 92 | 43,6 % | 43,6 % |
12. Které klavíristy byste doporučil/a jako vzorové bachovské interprety pro poslech žákům?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
G. Gould | 94 | 51,93 % | 44,55 % |
S. Richter | 85 | 46,96 % | 40,28 % |
A. Schiff | 80 | 44,2 % | 37,91 % |
G. Sokolov | 34 | 18,78 % | 16,11 % |
T. Nikolaeva | 32 | 17,68 % | 15,17 % |
E. Fischer | 18 | 9,94 % | 8,53 % |
R. Tureck | 11 | 6,08 % | 5,21 % |
A. Hewitt | 6 | 3,31 % | 2,84 % |
Doporučila bych svým žákům všechny významné interprety. U všech je možné hledat inspiraci.. | 1 | 0,55 % | 0,47 % |
V některých dílech i Martha Argerich | 1 | 0,55 % | 0,47 % |
jakéhokoliv s aktuálním poučením a aktivním užíváním autentické interpretace | 1 | 0,55 % | 0,47 % |
Gustav Leonhardt (cembalo) | 1 | 0,55 % | 0,47 % |
Michal Mašek - renomovaní klavíristé často přehánějí tempa. Hledám spíše "čitelné" provedení, které může žáka inspirovat a neodradí ho. | 1 | 0,55 % | 0,47 % |
David Fray | 1 | 0,55 % | 0,47 % |
momentálně nemám žáky na takové úrovni zájmu, abych jim doporučil poslech význačných klavíristů | 1 | 0,55 % | 0,47 % |
varhaníci Olivier Latry, Martin Sander, Ton Koopman | 1 | 0,55 % | 0,47 % |
nedokážu přesně odpovědět, některé příliš dobře neznám, jelikož jsem vystudovaná varhanice, málokteré pojetí klavírní Bachovy verze mě plnně uspokojí. | 1 | 0,55 % | 0,47 % |
Pierre- Laurent Aimard | 1 | 0,55 % | 0,47 % |
CH Czaja Sager, Fagius, Jean Rondeau, Leo van Doeselaar, Eric van Bruggen, Peter van Dijk | 1 | 0,55 % | 0,47 % |
D. CHorzempa, Ch. Bossert - varhaníci | 1 | 0,55 % | 0,47 % |
Vladimír Horowitz | 1 | 0,55 % | 0,47 % |
preferuji vlastní provedení | 1 | 0,55 % | 0,47 % |
G. Ohlsson, M. Perahia, K. Buniatishvili | 1 | 0,55 % | 0,47 % |
R. Egarr, W. Rübsam | 1 | 0,55 % | 0,47 % |
jedině Wolfgang Rübsam | 1 | 0,55 % | 0,47 % |
ale i hra v podání hry na cembalo a varhany | 1 | 0,55 % | 0,47 % |
Z. Růžičková, preferovala bych poslech interpretace na cembalo | 1 | 0,55 % | 0,47 % |
13. Zmiňte úskalí a nejčastější komplikace při studiu Bachových skladeb.
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
polyfonie | 146 | 71,57 % | 69,19 % |
frázování a výstavba | 107 | 52,45 % | 50,71 % |
provedení ozdob | 98 | 48,04 % | 46,45 % |
pamětní zvládnutí | 97 | 47,55 % | 45,97 % |
tvorba prstokladů | 60 | 29,41 % | 28,44 % |
rytmus a pulzace | 53 | 25,98 % | 25,12 % |
jiná odpověď | 14 | 6,86 % | 6,64 % |
14. Pokud nemohou, v kterých aspektech je tvorba J. S. Bacha z uměleckého, technického hlediska nenahraditelná?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
rozvoj polyfonního vnímání | 142 | 89,31 % | 67,3 % |
rozvoj stavebního a architektonického myšlení | 88 | 55,35 % | 41,71 % |
matematický a logický prvek | 70 | 44,03 % | 33,18 % |
niternost, přesah k náboženství, filozofii | 61 | 38,36 % | 28,91 % |
rozvoj prstové techniky, vyrovnanosti | 53 | 33,33 % | 25,12 % |
rozvoj zpěvnosti v tvorbě klavírního tónu | 44 | 27,67 % | 20,85 % |
zvládnutí hry ozdob | 41 | 25,79 % | 19,43 % |
rozvoj rytmického cítění | 29 | 18,24 % | 13,74 % |
jiná odpověď | 8 | 5,03 % | 3,79 % |
15. Které klavíristy byste doporučil/a jako vzorové bachovské interprety pro poslech žákům? [odvozená]
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
G. Gould | 94 | 51,93 % | 44,55 % |
S. Richter | 85 | 46,96 % | 40,28 % |
A. Schiff | 80 | 44,2 % | 37,91 % |
G. Sokolov | 34 | 18,78 % | 16,11 % |
T. Nikolaeva | 32 | 17,68 % | 15,17 % |
jiná odpověď | 19 | 10,5 % | 9 % |
E. Fischer | 18 | 9,94 % | 8,53 % |
R. Tureck | 11 | 6,08 % | 5,21 % |
A. Hewitt | 6 | 3,31 % | 2,84 % |
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.