Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Popularizace vědy v audiovizuálních médiích?
Popularizace vědy v audiovizuálních médiích?
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Václav Špaček |
---|---|
Šetření: | 17. 01. 2015 - 14. 02. 2015 |
Počet respondentů: | 40 |
Počet otázek (max/průměr): | 25 / 18.78 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | po jedné otázce |
Návratnost dotazníků: | 51,3 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.09:21 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Jste zvídaví diváci, uživatelé internetu nebo patříte mezi vědce a badatele? Právě Vaše názory mne zajímají! Stačí 5 minut Vašeho času.
Jak vidíte současnou popularizaci vědy v audiovizuálních médiích (TV, film, internet)?
Vyhovuje Vám obsah, odbornost, kvalita, poutavost této produkce?
Pracuji v prostoru mezi vědou a médii. Proto se týká téma mé závěrečná školní práce právě populárně-vědecké audiovizuální tvorby, její současnosti a budoucnosti. Zajímá mne proto i Váš pohled na věc, který mi pomůže nejen při zpracování absolventské práce na filmové škole, ale i v mé práci na Akademii věd.
Děkuji za odpovědi.
Václav
Odpovědi respondentů
1. Cítíte se jako:
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
muž | 24 | 60 % | 60 % |
žena | 16 | 40 % | 40 % |
2. Do jaké věkové kategorie náležíte ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
25 - 30 let | 11 | 27,5 % | 27,5 % |
19 - 24 let | 11 | 27,5 % | 27,5 % |
46 - 60 let | 8 | 20 % | 20 % |
31 - 45 let | 7 | 17,5 % | 17,5 % |
13 - 18 let | 3 | 7,5 % | 7,5 % |
3. Jakého vzdělání jste dosáhl(a) ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
maturita | 19 | 47,5 % | 47,5 % |
titul Bc. | 10 | 25 % | 25 % |
základní | 8 | 20 % | 20 % |
titul Mgr. | 6 | 15 % | 15 % |
titul Ing. | 3 | 7,5 % | 7,5 % |
titul DiS. | 2 | 5 % | 5 % |
vyučení | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
Dr. | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
PhD | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
4. V jak velké obci (městě) žijete ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
více než 30000 | 21 | 52,5 % | 52,5 % |
10000 - 30000 | 9 | 22,5 % | 22,5 % |
méně než 3000 | 6 | 15 % | 15 % |
5001 - 10000 | 3 | 7,5 % | 7,5 % |
3001 - 5000 | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
5. V jaké zemi žijete a pracujete ?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
v ČR | 39 | 97,5 % | 97,5 % |
v jiné zemi EU | 2 | 5 % | 5 % |
6. Jaké pořady si představíte pod označením "Populárně-vědecké" ?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Cosmos, Through the Wormhole
dokumenty
dokumenty na kabelové televizi, něco jako Prima zoom
Dokumenty o vědě a zechnice, nových objemech a tak.
Dokumenty o zajímavých věcech/lidech
dokumenty, vedecke filmy, naucne porady
Hyde Park Civilizace Pořady Jiřího Grygara
Intelektuálně vhodné pro masy
Jídlo, s.r.o.
naučné pořady
naučné, vzdělávací, osvětové, pořady, které vědecky (fakticky) správně populárním způsobem prezentují vědeckou práci
nudné
Okna vesmíru dokořán ČT PORT Nezkreslená věda
Okna vesmíru dokořán, DNews, Populární mechanika pro děti
pop i věd
Popularizující vědecké poznání
Populárně-vědecké
populárně-vědecké, informativní, nakousnou téma a někdy se v nich objeví něco zajímavého, nového, například pořady BBC, apod.
Pořady neznám, nemám TV, vzpomínám si na kanál Discovery, tam jich byla spousta
Pořady, které přinášejí vědecká témata pro neodborné publikum, tudíž nelze hovořit v tolika odborných termínech a do takové hloubky, nicméně pořád se jedná o sdělení zajímavých vědeckých témat a poznatků. Samozřejmě přizpůsobené předpokládanému publiku, protože může jít o děti, mládež nebo dospělé. Obvykle si představím dokumenty typu BBC, případně pro děti a mládež zábavné pořady, které se snaží prezentovat věci netradičním způsobem. Pamatuji si z dětství pořady, které se jmenovaly Populární mechanika pro děti a Věda je zábava, co dávají teď, to nevím.
pořady, které zábavnou formou podávají některé informace, např. některé pořady na Prima Zoom
přibližují vědní obory populární (tzn. jednoduchou) formou
Různé
ty co jsou zaměřeny na vědecké disciplíny, ale jsou vedeny pro ,,obyčejného" diváka
U kterých pochopím o co při výzkumu šlo a k tomu mě pořad zajímal.
věc která se tváří chytře a zajímavě ale vlastně to neni ani jedno z toho... prázdný sračky pro lidi co chtěj vypadat chytře, ale nevědi nic... pak je to jenom mate a myslej si že něco vědí.. pořady... třeba takový ty o přírodě... nevim :D
Zábavný pořad, ve kterém se něco dozvím
Zázraky přírody, Clever
7. Pracujete v některé z následujících oblastí činnosti ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [práce ve vědě a výzkumu → otázka č. 12, práce v audiovizuálních médiích → otázka č. 8, jiné činnosti → otázka č. 8].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
jiné činnosti | 25 | 62,5 % | 62,5 % |
práce ve vědě a výzkumu | 8 | 20 % | 20 % |
práce v audiovizuálních médiích | 7 | 17,5 % | 17,5 % |
8. Zkuste charakterizovat Akademii věd ČR:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
?
....
Akademie věd je organizační složka sdružující vědy zabývající se základními výzkumy.
Akademie věd sdružuje několik vědeckých pracovišť, rozvíjí výzkum a vzdělává
AV ČR zastřešuje různá výzkumná a vývojová pracoviště
banda vědátorů, vlastně pořádně nevím co dělají, asi nic :)
Banda zapšklých vědátorů
Hlavní organizace v ČR zodpovědná převážně za základní výzkum
instituce zaštitující českou vědu.. asi...
Instituce, financovaná z veřejných prostředků, provádějící (základní) výzkum a shromažďující vědecké informace (DB, knihovny)
Institut zastřešující vědecký výzkum v ČR.
jakási akademie s akademiky o které veřejnost moc neví, jen tuší, že se v ní dělá primární výzkum, nebo v ní jsou lidé, kteří jsou ve svém oboru na svých pracovištích světová špička.
Největší neuniverzitní vědecká instituce v ČR zabývající se širokým spektrem oborů ve všech vědních oblastech.
Několik vědeckých stanovišť, kde se snaží o různé výzkumy v mnoha oblastí.
netuším o co přesně se jedná
neznámá
sdruzeni ruznych vednich odvetvi
Sdruzuje vedecke instituce zakladniho vyzkumu v CR.
sdružení učenců
Sdružení výzkumných ústavů
sdružuje různá vědecká pracoviště v ČR, ale moc o ní nevím (nevím k čemu vlastně je)
Sdružuje vědce ČR
Skupina akademiků
Slyšel jsem o ní.
společenství vědců
Stará, úřední, byť s jistými zbytky solidnosti.
Státní organizace zabývající se podporou vědeckých disciplín a aktivním výzkumem v oblasti vědy.
Tak... Pracuje tam táta, je to největší věděcká instituce v ČR
Tam vymýšleji tu vědu
Úřad zastupující jednotlivé vědce.
Veda výzkum vzdelani
velká organizace plná starších moudrých lidí.
Známkujte jako ve škole 1-5
9. Považujete Akademii věd za
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
Důvěryhodnou instituci | 1.875 | 1.047 |
Užitečnou pro společnost | 1.906 | 1.21 |
Prestižní instituci | 1.938 | 1.309 |
Vstřícnou k veřejnosti | 2.969 | 1.53 |
Užitečnou pro vědce | 2.281 | 1.202 |
10. Znáte nějaký vědecký výzkumný ústav ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → otázka č. 11, ne → otázka č. 14].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 19 | 59,38 % | 47,5 % |
ne | 13 | 40,63 % | 32,5 % |
11. Čím se tento ústav zabývá ?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
...
Astronomií
biologií
Fyzikou
chemických procesů nebo co, přírodovědný atd.... je jich přece mnoho a každý z nich se zabývá svým oborem
chemie
IKEM - transplantace, Entomologický a parazitologický ústav v Českých Budějovicích (hmyz a paraziti)
jazyky
máte tu málo místa, výzkumných ústavů je spousta a mnohé velmi užitečné, pokud chcete jmenovat tak například geofyzikální ústav ČSAV, atd. atd...
myšima
něco s biologií :-)
neurofyziologie, paměť
Neznám, překlikl jsem se, nejde vrátit
půdou
ústav pro kontrolu léčiv
Výzkumem
Výzkumný ústav pro výzkum výzkumných ústavů
Výzkumný ústav veterinárního lékařství, v.v.i. - to je různé. je tam bakteriologie, virologie, farmakologie, taky genetika zvířat, pak něco o bezpečnosti potravin
Zkoumáním českého jazyka
12. Jaká je oblast vašeho zájmu ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
vědy o živé přírodě a chemické vědy | 6 | 75 % | 15 % |
Popularizace vědy | 1 | 12,5 % | 2,5 % |
vědy o neživé přírodě | 1 | 12,5 % | 2,5 % |
humanitní a společenské vědy | 1 | 12,5 % | 2,5 % |
13. Jaká vidíte rizika při popularizaci vědy ?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
.
bulvarizace a zábava
laici, co si mysli, ze vi vsechno nejlepe
Nutně musí docházet ke zjednodušení některých věcí, což vede ke zkreslení. Navíc některé věci nelze pochopit bez širších souvislostí a jakýsi náhodný vědecký poznatek pak působí jako když v televizi uvedou jen část výroku nějakého politika - neúplné, zavádějící.
Zavádějící
závist kolegů je obtížné srozumitelně formulovat výsledky bádání, aby jim rozuměla i laická veřejnost
ze seriozního vědeckého problému se může stát senzace. Nebo lidi něco zaujme, ale nevěnují pozornost důkazům, takže nakonec odejdou s irelevantními informacemi
žádné
14. Proč by měli vědci svou práci popularizovat ?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
?
.
...
1.) je to strašně zajímavé 2.) kdejaké děcko umí vyjmenovat sportovce, kteří čutají do míče, nebo honí puk a vydělávají těžké prachy - ale to, že Otto Wichterle dal světu mimo jiné kontaktní čočky, to že prof. Hejrovský dostal Nobelovky za polarografii, to že prof. Holý dal světu antivirotika (xAIDS), atd., atd. - neví už nikdo 3.) kdyby vědci svou práci popularizovali více - snad by to do vědy a výzkumu mohlo přinést i více peněz.
Aby atrahovali budoucí dorost a aby veřejnost věděla, za co je platí.
aby byl pop lepší
Aby jednodušší lidé pochopili, že jejich činnost je důležitá nebo že je alespoň k něčemu
Aby ji lidi znali.
Aby lidi věděli.
Aby mohli společnosti ukázat čeho docílili.
aby nevznikla situace, kdy budeme mít super techniku, které ale nikdo nebude rozumět
aby o ní veřejnost věděla
aby prokázali svou užitečnost, probudit zájem o vědu v dětech
aby přiblížili svou práci a výzkumy veřejnosti
Aby přiblížili vědu veřejnosti -> může zaujmout děti a ty se pak vědou mohou zabývat
aby se dostala na povedomi sirsi verejnosti
Aby se dostala více do podvědomí občanů
aby se o ní vědělo
aby se o nich vědělo
aby se tito laici presvedcili, ze se pletou
aby se vědělo o jejich práci
abych si z nich nemohl dělat legraci, že prd dělají a jen žerou moje peníze
abychom jejich výsledkům rozuměli.
Je to zajímavé i pro ostatní lidi, co objevili. Zpětná vazba, na co jsou použity peníze daňových poplatníků.
když budou pochopeni společností, mohou být více podporováni.. další lidi se vědy nebudou bát..
Kvůli zpřístupnění co nejširšímu spektru lidi
např. k získávání nových (mladých) vědců, podpora veřejnosti a následná podpora státu.
nejspíše kvůli dotacím
Peníze
Peníze
Popularizace znamená zájem veřejnosti, což potažmo zvyšuje příliv finančních prostředků
Pro uvedení věd v zájem širší veřejnosti jak k účelu obohacující veřejnost na věděckých faktech, tak pro lepší přehled a orientaci v oblasti výzkumu.
pro větší informovanost široké veřejnosti o základních principech přírody
Protoze bez popularizace nebudou mit casem na vyplaty :-)
Protože je věda úžasná věc a spoustu lidí zajímá jaký jak lidstvo postupuje ve svých objevech i když nejsou plně vystudováni ve všech vědeckých oborech. A ty které to zase tak nezajímá, nebo tomu rozumí o něco méně, je potřeba v tomto ohledu co nejvíce vzdělávat aby vědu uměli ocenit, aby si nemysleli vědecky vyvracené míty apod.
Protože jinak je to nuda
protože tím vlastně "prodají" svou práci, ukáží své výsledky a je to pro ně odměnou a oceněním jejich mnohdy náročné a nedoceněné práce dále to umožňuje získat pro svůj obor nové nadšené studenty a kolegy a mít tak nástupce
Protože věda se nedá dělat bez peněz, jsou potřeba různé dotace, je potřeba sponzoring. Sponzory je třeba nalákat a pokud se jedná o státní dotace, jde vlastně o peníze občanů, kteří si zaslouží vidět výsledky práce, která vlastně probíhá i za jejich peníze. Navíc úkolem vědce je zjišťovat pravdu o světě a podle mě je součástí toho i úkol seznamovat ostatní s touto pravdou ( k čemu by jinak byla?). Popularizace vědy může být i způsobem, jak přitáhnout nové zájemce o vědu, nikdy nevíte, třeba před televizí zrovna sedí malé dítě, které zaujme nějaký přírodovědný dokument a začne se o vědu zajímat a za několik let se samo stane vědcem. Takže jde i o vychování další generace vědců.
ve prospěch společnosti
work - finish - publish. Popularizátoři vědy přibližují objevy ostatním lidem a zájemcům. Například RNDr. Grygar, MUDr. Plzák, atd. atd..
15. Jaká kritéria by měl splňovat dobrý populárně-vědecký pořad ?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
?
.
......
Atraktivní podání zajímavých informací Měl by být o tématech, která jsou lidem relativně blízká
být zábavný, srozumitelný, veselý, poutavý. Podávat správné informace
být zajímavý... říkat věci srozumitelně, ale musí to mít obsah, ne aby to byly prázdný sračky zajímavě okecaný.. prostě fakt věděcká věc podaná jednodušší formou jazyka...
exaktnost, srozumitelnost, zajímavost
fakta, srozumitelnost, kvalitní záběry na zkoumanou oblast, vhodné vysvětlení, nesmí být zdlouhavý a přerušovaný nebo doblba opakovat to, co už bylo řečeno, jako mají podle jejich zvyku mnohé americké filmy a případné animace udělat tak, aby bylo zřejmé že to je animace a ne jakoby skutečnost.
Hlavně se zaobírat vědeckými věcmi.
hodně popu méně vědy
informativní pochopitelný (i pro větší idioty než jsem já)
jasně a stručně vysvětleno, zejména s použitím současné audio-vizuální techniky
krátký, poutavý
Laickou formou vysvětlit, zaujmout vědecké informace.
Měl by být zábavný a divák by se měl něco dozvědět
Měl by mít dostatečnou "vědecké složku", při zachování zábavnosti.
Měly by se dělit na dva typy - jednodušší, přístupnější a složitější. Některé populárně-vědecké pořady nejdou moc do detailů, nezabývají se složitějšími koncepty a mohou být nudné pro vzdělanější lidi. Na druhou stranu pro děti a méně vzdělané lidi mohou být zase některé populárně-vědecké pořady moc nudné nebo složité. Jaké pořád splňující ideální kritéria je pro mě momentálně nedávný Cosmos.
něco nového sdělit nejlépe originálním způsobem
Netusim
objektivita; musí být schopen zaujmout i zajímajícího se laika; nerezignovat na argumentaci i přes to, že jde o pořad pro převážně laickou veřejnost
Populárně vědecký pořad, by měl být zábavný, poutavý, neměl by obsahovat přehršel odborných termínů, kterým divák nerozumí, ale zároven by se měl něčemu novému přiučit - tato hranice může být někdy tenká. Dále by neměly chybět všemi olíbené pokusy, ne jen pro splnění zábavné stránky, ale především pro ukázku vysvětlené, či uvedené teorie v praxi, pro lepší divákovu představu dané látky a její pochopení.
poučit srozumitelnou formou
Poutavý, abych u něj neusnul.
pravdivost a pochopitelnost
pravdivost a poutavost
přesný (fakticky), srozumitelný, zábavný
Spojený s praktickým využitím vědy
srozumitelnost, zábavnost, měl by upoutat pozornost, zároveň by měl podávat seriozní info
Srozumitelný a zajímavý.
srozumitelný, zajímavý, dobře řemeslně zpracovaný.
Tak samozřejmě zajímavé téma. To samozřejmě je hodně subjektivní a je hodně těžké určit, co budou nadšeně sledovat všichni (roztomilá zvířátka jsou asi sázka na jistotu) a na co se podívá pár nadšenců. Dobrý pořad by měl přinést nové informace, ne jen stokrát omílaná data (motýl se líhne z kukly, gepard je nejrychlejší, voda mrzne v led, penicilin byl objeven náhodou - to už každý slyšel). V dnešní době v dobrém dokumentu nesmí chybět dobré záběry, zajímavé nejen informačně, ale i esteticky. Co lidi hodně zaujme je i jakési jejich zapojení do děje - pravidelná soutěž, vsuvky, kdy si může divák něco vyzkoušet sám na sobě, případně sám si vyrobit něco, čím si sám ověří, co právě slyšel.
Upoutat; přesnost
Vybrat zajímavé téma Moderátor by "měl něco vědět" - pilně si vždy nastudovat danou problematiku - ne jen "odkrkat" bezmyšlenkovitě naučené texty Téma přehledně vysvětlit - názorný příklad, schéma, vizualizace, ... Vysvětlit, proč je dobré danou problematiku dál zkoumat - co to přinese lidem/lidstvu/zvířatům/planetě/...
vyklad info poutavou a nikoliv nudnou formou
Zábavnost
zábavný, poutavý, poučný, pořad, ve kterém se dozvíme něco nového, zajímavého
zábavný,zajímavý, přesné nezamlžující informace
Zajimave nosne tema, prehlednost, srozumitelnost a zaroven mnozstvi informaci pro divaka.
Zajímavý obsah, moderátor - profesionál s komunikačními schopnostmi, který zaujme. Vhodný vysílací čas.
zaujmout i uplneho laika a obohatit jej vedomostmi (viva la byl jednou jeden zivot)
16. Vnímáte snahu o popularizaci vědy v ČR jako:
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
je jí málo | 21 | 52,5 % | 52,5 % |
nedostatečnou | 15 | 37,5 % | 37,5 % |
povrchní | 13 | 32,5 % | 32,5 % |
jen jako show | 7 | 17,5 % | 17,5 % |
seriozní | 7 | 17,5 % | 17,5 % |
žádná snaha zde není | 5 | 12,5 % | 12,5 % |
nevšiml jsem si ji | 5 | 12,5 % | 12,5 % |
bulvární | 4 | 10 % | 10 % |
neseriozní | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
vynikající | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
17. Proč by měly vznikat populárně-vědecké pořady ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
je to způsob kultivace veřejnosti | 33 | 82,5 % | 82,5 % |
je to způsob informovat veřejnost o užitečné práci | 32 | 80 % | 80 % |
jde o zajímavé pořady, které diváci vyžadují | 12 | 30 % | 30 % |
jen zkreslují pohled na vědu a vědce | 3 | 7,5 % | 7,5 % |
jde o zjednodušení, která nemají s vědou nic společného | 2 | 5 % | 5 % |
je to zbytečné, nikoho to nezajímá | 2 | 5 % | 5 % |
jde o zbytečný exhibicionismus jedinců | 2 | 5 % | 5 % |
je to vytváření mediálního obrazu, kterému chybí podstata | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
alespon nějaké informace lidem se dostanou, ale mělo by to být odbornější a kvalitnější | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
protože daný experimentátor/vědec chce! upozornit na svou práci i širokou veřejnost | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
aby byly | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
poučení, výuka, nové obzory, klíč k moderní současnosti a současným technikám | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
Sice jde o zjednodušení vědy, ale z druhé strany se veřejnost dozví mnoho potřebných informací | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
je to byznys televizí, které si jen honí sledovanost | 1 | 2,5 % | 2,5 % |
18. Chcete sledovat více populárně-naučných pořadů v TV ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → otázka č. 21, ne → otázka č. 21, televizi nesleduji → otázka č. 19].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 23 | 57,5 % | 57,5 % |
televizi nesleduji | 14 | 35 % | 35 % |
ne | 3 | 7,5 % | 7,5 % |
19. Sledujete populárně-vědecké pořady na internetu ?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [ano → otázka č. 20, ne → otázka č. 24].
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ne | 9 | 64,29 % | 22,5 % |
ano | 5 | 35,71 % | 12,5 % |
20. Kde se na internetu setkáváte s populárně vědeckými pořady ?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
stránky zaměřené na danou problematiku, youtube.
Torrenty, Youtube... ale spíše čtu populárně vědecké weby
YouTube
youtube, blogy a podcasty konkrétních lidi ochotných svou myšlenku sdílet
21. Zkuste vyjmenovat vědecko-populární pořady v TV:
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
........
Bohužel mne žádný nenapadá
Bořiči mýtů
Horizont,
Je jich minimum, brak na prima Zoom nelze povazovat za vedecke - neobsahuji temer tadne informace.
Je jich tolik na kabelové televizi, že je nedokážu vyjmenovat.
Leccos na PrimaZoom a ČT2
Lovci záhad, Věda je zábava, Braniac: Šílená věda, Bořiči mýtů,
maxi clever (ale má bídnou úroveň) na ČT déčko jsou pořady pro děti (vysílané kolem 17. hod odpoledne), většinou slušnější úrovně na Českém rozhlase jsou občas rozhovory s vědci nebo rozhovory o populárních objevech
něco někdy jde na ČT2
nedej se, království divořiny, zázraky přírody
Nevím
Neznam
Neznám.
Okna vesmíru dokořán, Lovci záhad, ČT Port
planeta země, popularis,
pořady BBC o přírodě, zemi, stavitelství, lidech; Bořitelé mýtů, Hyde Park Civilizace, atd.
prima zoom
Prizma Hyde Park Civilizace
Průvodce po světových galerií, interpretace nejvýznamnějších výtvarných děl
Při tom, kolik jich je na PrCo?
Tak to nezvládnu, teď na televizi skoro nekoukám a věci o tématech, které mě zajímají, hledám na internetu.
televizi téměř nesleduji
TV je mrtvá, nastoupil internet
Zázraky přírody
zoom
známky jako ve škole 1-5
22. Jak hodnotíte obecně současnou populárně-vědeckou produkci v TV
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „1”, „2”, „3”, „4” a „5”, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi na dané škále.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
Vědecká správnost | 2.731 | 0.581 |
Divácká atraktivita | 2.385 | 1.083 |
Vědomostní přínos | 2.423 | 0.936 |
Přínos popularizaci vědy | 2.538 | 0.941 |
Výborná kvalita zpracování | 2.769 | 0.716 |
Výborný výkon účinkujících | 2.769 | 0.947 |
Výborná volba obsahu | 2.538 | 0.864 |
0 = pořad neznám, známkování jako ve škole 1-5
23. Jak hodnotíte následující pořady ?
Povinná otázka, respondent se musel u každé podotázky rozhodnout mezi odpověďmi „0”, „1”, „2”, „3”, „4” a „5”.
Podotázka | Průměr | Rozptyl |
---|---|---|
Bořiči mýtů | 2.115 | 2.41 |
Věda je zábava | 0.615 | 1.467 |
Věda je detektivka | 0.346 | 1.226 |
Věda na vlastní kůži | 0.385 | 1.314 |
Lovci záhad | 1.769 | 3.331 |
Úžasná tajemství vědy | 0.346 | 0.919 |
Dobrodružství vědy a techniky | 1 | 1.692 |
VideoJournal z české vědy | 0.423 | 1.167 |
Univerzita vševědoucna | 0 | 0 |
Horizont | 0.923 | 1.763 |
Fascinující věda | 0.231 | 0.716 |
Věda je náhoda | 0.115 | 0.333 |
Hyde Park Civilizace | 1.654 | 2.457 |
PORT | 0.731 | 1.735 |
Prizma | 0.5 | 1.019 |
24. Kdo by měl financovat populárně-vědecké pořady ?
Nepovinná otázka, respondent mohl zvolit více z nabízených odpovědí nebo dopsat nějakou vlastní (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
televize | 23 | 62,16 % | 57,5 % |
vědecké ústavy | 21 | 56,76 % | 52,5 % |
stát | 19 | 51,35 % | 47,5 % |
EU, Soukr. sektor | 1 | 2,7 % | 2,5 % |
soukromá sféra a stát (v tomto pořadí) | 1 | 2,7 % | 2,5 % |
dílem všichni | 1 | 2,7 % | 2,5 % |
vědecké ústavy jako součást své práce - work-finish-publish | 1 | 2,7 % | 2,5 % |
25. Jaké populárně-vědecké pořady chcete vidět nejvíce?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Biologie
fakta, fantazie, kvalitně zpracované, bez propagace duchařiny a pavědeckých blábolů nebo lží, ze všech oblastí vědy - člověk, země a vesmír, technika, umění, různé vědy... atd.
moje
moje
nejvíce nevim.. ale nejméně... asi něco o psychologii sociologii, národnostních menšinách.. lidi pak maj pocit, že tomu rozumí, ale ve skutečnosti vědí hovno.. pořady o tučňákách a jadernejch reaktorech jsou fajn zajímavý a neškodný... :) o umění nemá smysl je dělat, lidi pak maj pocit že to je jenom historie a vůbec nevědi, co to vlastně umění je.. jako to uvažování umělce jim pak chybí a nic z těch keců nechápou..
Netuším
Nevím
o současné špičkové technice
O umění
pořady o fyzice, technice, chemii, astronomii, kosmologii
Poučné, avšak zábavné
různé, z přírody, techniky, astronomie/kosmonautiky, historie...
sex
Takové jako Cosmos... O vesmíru, fyzice...
Takové, ve kterých budou věci, se kterými přicházíme běžně do styku
To je jedno.
Top Gear
ty co pochopím :) celkově však takové, které dodávají happy end, ale nechávají mě na pochybách s otevřenou otázkou, kterou si můžu ve volných chvílích i nadále pokládat.
z přírody
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.