Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Jaký má na nás vliv reklama na farmaceutické výrobky

Jaký má na nás vliv reklama na farmaceutické výrobky

Víte, že... si na Vyplňto.cz můžete zdarma vytvořit vlastní dotazník?

Základní údaje o provedeném průzkumu

Autor průzkumu:Barbora Adamcová
Šetření:25. 03. 2014 - 02. 04. 2014
Počet respondentů:111
Počet otázek (max/průměr):13 / 12.59
Použité ochrany:žádné
Zobrazení otázek:celý dotazník najednou
Návratnost dotazníků:85,7 %
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník).
Průměrná doba vyplňování:00.03:22
Stáhnout surová data:XLS XLSX CSV XHTML PDF-1 PDF-2 PDF-kódy
Stáhnout grafy:Všechny grafy
odpovědi & grafy   segmentace   závislosti   zdroje   dotazník   citovat

Úvodní informace zveřejněné respondentům

Dobrý den,

chtěla bych Vás poprosit o vyplnění anonymního dotazníku, který je velmi důležitý pro mou diplomovou práci. Dotazník je zaměřen na to, jaký má na Vás  vliv reklama na farmaceutické výrobky.

Děkuji Vám za spolupráci

Barbora Adamcová 

Odpovědi respondentů

1. Jaký je Váš věk?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
18-256356,76 %56,76 %  
26-352825,23 %25,23 %  
46 a více109,01 %9,01 %  
36-45109,01 %9,01 %  

Graf

2. Jste muž/žena?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
žena8374,77 %74,77 %  
muž2825,23 %25,23 %  

Graf

3. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vysokoškolské5246,85 %46,85 %  
středoškolské s maturitou4237,84 %37,84 %  
vyšší odborné98,11 %8,11 %  
středoškolské bez maturity76,31 %6,31 %  
základní10,9 %0,9 %  

Graf

4. Koupil/a jste si někdy na základě reklamy farmaceutický výrobek?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano6861,26 %61,26 %  
ne4338,74 %38,74 %  

Graf

5. Jaký je Váš názor na reklamu na farmaceutické výrobky?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
vnímám ji neutrálně6054,05 %54,05 %  
vnímám ji negativně3935,14 %35,14 %  
vnímám ji pozitivně87,21 %7,21 %  
V ohledu na laickou veřejnost ji vnímám negativně. Pro veřejnost odbornou ji vnímám neutrálně.10,9 %0,9 %  
záleží na konkrétní reklamě10,9 %0,9 %  
nevnímám ji, TV nemám a jinde reklamy přeskakuji10,9 %0,9 %  
i přesto, že se v lékárnách stále vyrábí starý dobrý jitrocelový sirup, používá se asi pouze pro další zpracování. Nikoliv však pro veřejný prodej. Pokud budu chtít jitrocelový sirup, nabídnou mi ten od Dr. Maxe, apod.10,9 %0,9 %  

Graf

6. Důvěřujete reklamám na farmaceutické výrobky?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano ale pouze některým5650,45 %50,45 %  
ne5347,75 %47,75 %  
ano21,8 %1,8 %  

Graf

7. Existuje podle Vás očkování proti rakovině?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne8677,48 %77,48 %  
ano2522,52 %22,52 %  

Graf

8. Viděl/a jste někdy v TV nebo i v jiných médiích reklamu na nějaký typ očkování? Například proti klíšťové encefalitidě, pneumokokovým infekcím, HPV apod.?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí a podle toho se mu zobrazily další otázky [anootázka č. 9, neotázka č. 10, nevzpomínám siotázka č. 10].

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano10190,99 %90,99 %  
nevzpomínám si65,41 %5,41 %  
ne43,6 %3,6 %  

Graf

Pokud vyberete možnost vlastní odpovědi, zkuste napsat jaký pocit ve vás reklama vyvolala.

9. Jaký ve vás reklama na očkování vyvolala pocit?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
neutrální (reklama na mě neměla žádný vliv)4746,53 %42,34 %  
negativní (reklama ve mně vzbudila pocit nejistoty, strachu apod.)2827,72 %25,23 %  
kladný (reklama byla pro mě přínosná)1413,86 %12,61 %  
negativní (reklama ve mně vzbudila pocit strachu/ úzkosti)43,96 %3,6 %  
negativní (reklama ve mně vzbudila pocit, že je částečně manipulativní, tj. zaujatá, neříká všechna fakta)10,99 %0,9 %  
reklama poukázala na nebezpečí daného onemocnění spíše než na typ vakcíny10,99 %0,9 %  
Některé hrají přehnaně na emoce a neposkytují vůbec relevantní údaje o dané vakcíně. 10,99 %0,9 %  
Spíše ve mě vyvolala pocit, že jsem se zase neočkoval :)10,99 %0,9 %  
neutrální, ale přesto jsem některé očkování podstoupil. Spíše však na základě jiného (lékařského) doporučení10,99 %0,9 %  
nejsem zastánce očkování, takže ve mě vyvolává přímo odpor a pocit, že si do těla lidé cpou chemii...10,99 %0,9 %  
negativní - očkování odsuzuji a nepovažuji za nezbytné10,99 %0,9 %  
upozornění na preventivní chování10,99 %0,9 %  

Graf

10. Měla by být podle Vás reklama na očkování v ČR zakázána jako je tomu například v Německu, Rakousku?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ne6760,36 %60,36 %  
ano4439,64 %39,64 %  

Graf

11. Myslíte si, že s námi může být skrze reklamu na farmaceutické přípravky manipulováno?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano10392,79 %92,79 %  
ne87,21 %7,21 %  

Graf

12. Napište jaký je podle Vás rozdíl mezi léčivem a potravinovým doplňkem:

Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.

- doplněk je něco, co lidé zbytečně kupují a platí firmám, míst toho aby se řídili selským rozumem, žili zdravým způsobem života a jedli střídmě a zdravě - léčivo je lék, který má odstranit problém

.

často velmi minimální

Dle mého názoru léčivo bereme většinou v případě potřeby, bolestí, zdravotních problémů apod., potravinový doplněk bereme z vlastní vůle, kdy pro své zdraví chceme něco udělat, aniž by nám zrovna v danou chvíli bylo špatně, svým způsobem, doplněk stravy lze chápat jako prevence...

Doplněk neléčí :)

doplněk neléčí, pouze zlepšuje

lecivo ma prokazatelny lecivy ucinek, probehl jeho vyzkum a testovani, je licencovan a regulovan ministerstvem zdravotnictvi

lécivo musi byt schvaleno doplnek je vitamin atd

lecivo obsahuje chemicke latky

Léčiva - pouze na lékařský recept Potravinové doplňky - volně dostupné

léčiva jsou na předpis a doplněk volně k prodeji

Léčiva obsahují léčivou látku, užívají se jen omezenou dobu. Potravinový doplněk lze užívat dlouhodobě, pomahá nám doplnovat látky které nemáme z důvodu našeho stravování, př. chybí nám vápník, vitamíny..

Léčiva: silnější chemikálie, mnohdy nebezpečné, cílená na léčení konkrétních neduhů Doplňky: Nejsou tolik nebezpečné, ale bohužel ani tolik hlídané úřady a s nižší účinností (placebo efekt)

léčivo - pomůže mi vyléčit se potravinový doplněk - udržuje mě ve "formě"

léčivo - tlumí nějakou chorobu a spol... potravinový doplněk - spíše když je člověk zdravý tak pouze doplnění stravy - různé vitaminy a spol...

Léčivo by mělo především léčit a mít pozitivní důraz na organismus a především zdraví a potravinový doplněk by měl být jen doplňkem pro organismus potporující lepší funkci celkového organismu.

Léčivo je na určité onemocnění, doplněk je na to, abychom byli třeba posílenou imunitu apod.

léčivo je registrováno u SUKL a platí pro ně náročnější podmínky (prodej výhradně v lékárnách apod.), potravinový doplněk může prodávat každý, nepodléhá registraci a jeho účinnost je nejistá

léčivo je schválené suklem a potravinový doplněk spadá do odlišné kategorie

Léčivo je to, co mi doporučí nebo předepíše lékář na základě mé nemoci - léčivo má za úkol mi nemoc odtsranit (vyléčit). Naopak potravinový dopňěk má tu funkci, že můžu preventivně předejít těmto nemocem, dodává vitamíny atd.

léčivo léčí a potravinový doplněk nemá s léčením nic společného bůhví zda-li vůbec má nějaký účinek na organismus

Léčivo léčí již zvniklý problém, potravinový doplněk působí pouze preventivně.

Léčivo léči nějaký problém. Doplněk doplňuje, ale nenahrazuje stravu, tzn. můžu jíst doplňky k normálnímu stravovacímu režimu, ale nemusím. (určitě nemůžu jíst pouze doplněk :) )

Léčivo léči, mělo by pomoci např. od bolesti. Potravinový doplněk slouží jen jako doplněk např. nějakých vitamínů či látek, které nám v těle chybí.

léčivo léčí, potravinový doplněk nikoliv

Léčivo má léčebný účinek, přičemž potravinový doplněk je pouze nějaký druh "výživy", doplnění určité potřebné látky v tělě typu bíkloviny, hořčík, zinek...

Léčivo má léčit a při nevhodném podávání může ublížit. Doplněk je něco jako vitamín, neuškodí, ale ani není zaručeno, že pomůže.

Léčivo má léčit nějaký zádrhel. Doplněk doplňuje něco chybějícího a svým způsobem se dá nahradit normálními potravinami, takže je defakto zbytečný.

Léčivo má mnohem přísnější dohled

léčivo má prokázané léčivé účinky.

Léčivo má prokazatelné a ozkoušené účinky

Léčivo má účinnou látku, která by měla působit na procesy v organismu. Doplněk je něco jakoby navíc, co dopomáhá....?

léčivo má vedlejší účink a lze jej předávkovat nebo si jím nevhodnou aplikací způsobit zdravotní problémy; potravinové doplňky jsou výsledek špičkového marketingu farmaceutických firem :-)

Léčivo mi mělo léčit a potravinový doplněk funguje jako prevence nedostatku vitamínů apod.

léčivo musí obsahovat účinnou látku - tj. látku s prokázanými účinky, potravinový doplněk pouze nesmí být zdraví škodlivý, ale může být zcela neúčinný (hezký příklad jsou třeba homeopatika - legálně můžete prodávat malinké balení obyčejné vody nebo cukru za šílenou cenu s tím, že užívání tohoto doplňku nikomu neuškodí, ale ani nepomůže)

léčivo obsahuje léčivou složku, která pomáhá napravit naše zdraví potravinový doplněk je pouze k dolnění stravy, neuzdravuje, má pouze pomoci usnadit třeba léčbu

léčivo obsahuje účinnou farmaceutickou látku, potravinový doplněk nikoliv

Léčivo pomáhá s léčbou příznaků nemoci, podleha prisnemu hodnoceni a testům. Potravinové doplňky jsou látky, které se přidávají do potravin, aby byly zdravější, výživových hodnotnější.

léčivo prokazatelně léčí (jak kdy), potravinový doplněk nikoliv

Léčivo prokazatelně léčí, doplněk může suplovat nějaký stravovací nedostatek, ale exaktně tedy prokazatelně neléčí.

léčivo vnímám jako léčivo "s jasným účinkem", jenž má mít nějaký efekt na zlepšení či alespon udržení zdraví člověka, mělo by být z velké části doporučeno či dokonce předepsáno lékařem potravinový doplněk by měl být na "přírodní" bázi a pouze něco doplňovat, podporovat například nějaký prvek v těle

Léčivo: musím ho brát, když se chci uzdravit (beru. když sem nemocný (paralen) Doplněk: něco navíc, např. beru jako prevenci nebo jako doplněk k normální stravě (vitamin C, protein bar)

léčivo: tlumí příznaky onemocnění a v některých případech je i odstraňuje potravinový doplněk: dodává tělu potřebné vitamíny a minerály - prevence?

Léčivomusí mít ověřný léčivý účinek. u doplňku stačí, když neškodí,účinek mít nemusí.

Léčivu bych asi věřila doplňku stravy ne

léky obsahují účinné látky, u kterých je prokázaný jejich účinek. potravinové doplňky jsou podpůrné látky jako např. vitamíny a minerální látky, které mohou podporovat zdraví a není u nich prokázán samotný léčebný účinek ( i když mohou i samy o sobě léčit)

Liší se v povinnosti prokázat účinnost. U potravinových doplňků tato povinnost není.

myslím si, že je to účinek stejný

myslím, že potravinový doplněk nemusí mít atesty SUKLu o účinnosti, nemusí být klinicky zkoušen - řídí se jiným režimem než léky, nemusí mít uvedeny vedlejší účinky atd. - jde spíše o "potravinu" než o lék

Na liecivo su kladene (resp by mali byt) ovela vyssie naroky aby na dane ochorenie u pacienta ucinkoval. Pri potravinovom doplnku je nizsia garancia pozitivneho ucinku.

Nevim

Nevím

Nevím

Nevím. Myslím, že léčivo musí projít přísnějšími testy a různýmy regulacemi. Pod pojmem léčivo si předstuji například různé léky. Potravinové doplňky nemají dle mého názoru tolik regulí, a netýkají se jich natolik přísné testování. Pod potravinovým doplňkem si představím například Carnitin, různé dietní šejky, vlákninu atd..

očkovací látka je choroba v minimálním množství, potravinový doplněk je vitamin

pod obojím si představím chemii, pokud to není přírodní...rozdíl asi bude v tom, že léčivo léčí nějakou poruchu, nemoc, potravinový doplněk pak spíše nemoci předchází a doplňuje potřebné př. vitamíny do těla.

podle toho jak nám předkládají v reklamách, tak o potravinových doplňcích a léčiv bych řek kdo je nejí brzo umře. Ale podle mne sou chudou náhražkou přírodních zdrojů ,,a nezdravou". Proto v nich žádný rozdíl nevidím jen velký business...

Pokud to sdělím slušně, tak důvěryhodnější údaje se uvádí na krmení pro rybičky, než na potravinové doplňky.

Potravinové doplňky nejsou všeléky, raději získávám látky pestrou stravou, ovocem, zeleninou, ne vitaminy.

potravinový doplněk - doplněk ke stravě, neléčí nemoci léčivo - léčí určitou nemoc

Potravinovy doplnek neleci

potravinový doplněk není léčivo, lečivo by mělo být prodáváno výhradně v lekarnách

Potravinový doplněk není lék, pouze podpůrný přípravek.

potravinový doplňek neobsahuje tolik uměle vytvořených látek jako léčivo

Rozdíl je patrný již z označení produktu!

Tak asi ten největší rozdíl je v tom, že na léčiva dohlíží SÚKL a na potravinové doplňky dohlíží státní zemědělská a potravinová inspekce.

testování s měřitelnými výsledky

V "účinných látkách"

v obsahu látek

V účinné látce

Velký

velký :D

Velký. Mezi potravinové doplňky patří např. vitamíny či minerální prvky, které pouze doplňují např. nedostatek některého vitamínu ve stravě či působí k podpoře funkce př.ledvin. A léčiva jsou určeny přímo k léčbě, použivaji se az po vyskytu nemoci

Věřím, že u některých výrobků žádný rozdíl není, protože jsou oba založeny na placebo efektu. Jinak by potravinové doplňky měli zásobovat tělo složkami, které se při běžném stravování obtížně zjískávají. Potravinové doplňky jsou léčivem pro stravu dnešních potravin. Nemyslím si však, že fungujícím.

žádný, obojí je podvod a pouhý způsob generování zisku farmaceutických firem

13. Myslíte si, že by měla mít reklama na potravinové doplňky přísnější regulaci?

Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.

OdpověďPočetLokálně %Globálně %Akce
ano7567,57 %67,57 %  
ne3632,43 %32,43 %  

Graf


(placená inzerce)

SEGMENTACE RESPONDENTŮ A OVĚŘOVÁNÍ HYPOTÉZ BETA

Pomocí tohoto nástroje můžete získat přepočítané výsledky pro jednotlivé segmenty respondentů a zjistit, zda se odpovědi určitého segmentu respondentů liší od „průměrného” respondenta. Funkce je v tomto momentě v testovacím režimu a zcela bez záruky, nepoužívejte ji jako jedinou metodu pro vyhodnocení hypotéz!

Metodická část této funkce se teprve připravuje, časem přibude podpora také pro chybějící typy otázek. V případě, že objevíte nějakou chybu, neváhejte mě kontaktovat.

Segmentační otázka č. 1
Segmentační otázka č. 2
Segmentační otázka č. 3

Analýza zajímavých souvislostí a závislostí (DZD)5

Byly nalezeny zajímavé souvislosti u jedné otázky.

Upozornění: V případě, že se Vám u otázky zobrazuje pouze jedna odpověď, nejedná se patrně o žádná senzační zjištění. Při interpretaci výsledků se vždy řiďte také výsledky uvedenými výše - pokud určitou odpověď zvolila většina lidí, nejsou zjištění zajímavá (např. pokud je věk 90% respondentů v rozmezí 15 - 25 lety, jsou veškeré závislosti k této odpovědi prakticky bezcenné).

Tip: Vysvětlení této funkce i s příklady naleznete v nápovědě

10. Měla by být podle Vás reklama na očkování v ČR zakázána jako je tomu například v Německu, Rakousku?

  • odpověď ne:
    • 1.5x vetší pravděpodobnost při odpovědi kladný (reklama byla pro mě přínosná) na otázku 9. Jaký ve vás reklama na očkování vyvolala pocit?

Zjišťování závislostí odpovědí

Pomocí této funkce můžete analyzovat vztahy mezi různými odpověďmi. V části A vždy vyberte jeden výrok (odpověď na určitou otázku), který Vás zajímá. V části B poté zaškrtněte odpovědi, u kterých předpokládáte, že by mohly mít nějakou souvislost s odpovědí z části A. Po stisku tlačítka Analyzovat na konci formuláře se dozvíte sílu závislosti A na B.

Tip: Delší vysvětlení i s příklady naleznete v nápovědě

A) VYBERTE ODPOVĚĎ (VÝROK), KTERÁ VÁS ZAJÍMÁ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky tyto výroky sloučíte (logická spojka NEBO), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek docílíte vytvoření kombinovaného výroku (logická spojka A).

1. Jaký je Váš věk?

2. Jste muž/žena?

3. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

4. Koupil/a jste si někdy na základě reklamy farmaceutický výrobek?

5. Jaký je Váš názor na reklamu na farmaceutické výrobky?

6. Důvěřujete reklamám na farmaceutické výrobky?

7. Existuje podle Vás očkování proti rakovině?

8. Viděl/a jste někdy v TV nebo i v jiných médiích reklamu na nějaký typ očkování? Například proti klíšťové encefalitidě, pneumokokovým infekcím, HPV apod.?

9. Jaký ve vás reklama na očkování vyvolala pocit?

10. Měla by být podle Vás reklama na očkování v ČR zakázána jako je tomu například v Německu, Rakousku?

11. Myslíte si, že s námi může být skrze reklamu na farmaceutické přípravky manipulováno?

13. Myslíte si, že by měla mít reklama na potravinové doplňky přísnější regulaci?

B) DEFINUJTE SKUPINU RESPONDENTŮ NA ZÁKLADĚ ODPOVĚDÍ:

Poznámka: Můžete zaškrtnout více výroků. Zaškrtnutím více výroků v rámci jedné otázky skupinu respondentů rozšíříte (podskupiny respondentů budou sloučeny), zaškrtnutím více výroků v rámci více otázek skupinu zúžíte (použije se podskupina respondentů vyhovující všem otázkám).

1. Jaký je Váš věk?

2. Jste muž/žena?

3. Jaké je Vaše nejvyšší dosažené vzdělání?

4. Koupil/a jste si někdy na základě reklamy farmaceutický výrobek?

5. Jaký je Váš názor na reklamu na farmaceutické výrobky?

6. Důvěřujete reklamám na farmaceutické výrobky?

7. Existuje podle Vás očkování proti rakovině?

8. Viděl/a jste někdy v TV nebo i v jiných médiích reklamu na nějaký typ očkování? Například proti klíšťové encefalitidě, pneumokokovým infekcím, HPV apod.?

9. Jaký ve vás reklama na očkování vyvolala pocit?

10. Měla by být podle Vás reklama na očkování v ČR zakázána jako je tomu například v Německu, Rakousku?

11. Myslíte si, že s námi může být skrze reklamu na farmaceutické přípravky manipulováno?

13. Myslíte si, že by měla mít reklama na potravinové doplňky přísnější regulaci?

C) KLEPNUTÍM NA TLAČÍTKO SPUSŤTE ANALÝZU ZÁVISLOSTI

Analýza Vám řekne, zda má Vaše definice skupiny respondentů nějaký vliv na Vámi vybraný výrok.

Zdroje respondentů

Níže uvedený seznam obsahuje odkazy na nejvýznamnější stránky, ze kterých přišli respondenti (dle refereru):

Z bezpečnostních důvodů nejsou zobrazeny kompletní adresy, ze kterých uživatelé přišli, ani minoritní zdroje respondentů. V případě následování odkazu z outlooku, icq nebo použití firewallu obvykle není možné zdroj zjistit. Jedná se o statistiku návštěvnosti dotazníku, nikoli jeho úspěšného odeslání (z různých zdrojů mohla být úspěšnost vyplnění dotazníku různá). Údaje tedy mohou sloužit pouze pro velmi hrubou orientaci.

Citace

Adamcová, B.Jaký má na nás vliv reklama na farmaceutické výrobky (výsledky průzkumu), 2014. Dostupné online na https://vliv-reklamy-na-farmaceutick.vyplnto.cz.

Licence Creative Commons   Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko

Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.