Vyplňto.cz > Průzkumy > Archiv výsledků > Záporná čísla na 1. st. ZŠ - dotazník pro učitele
Záporná čísla na 1. st. ZŠ - dotazník pro učitele
→ Mohou Vaši podřízení pracovat z domova? Sledujete nějak, co v práci dělají a zda nedělají vedle práce ještě něco jiného? ←
(průzkum pro diplomovou práci, cca 10 minut)
Základní údaje o provedeném průzkumu
Autor průzkumu: | Tereza Skálová |
---|---|
Šetření: | 27. 10. 2014 - 26. 11. 2014 |
Počet respondentů: | 102 |
Počet otázek (max/průměr): | 8 / 7.75 |
Použité ochrany: | žádné |
Zobrazení otázek: | po jedné otázce |
Návratnost dotazníků: | 53,2 % |
Návratnost dotazníků je dána poměrem vyplněných a zobrazených dotazníků. Jedná se o orientační údaj, který nebere v potaz ty oslovené respondenty, kteří ani nezobrazili úvodní text (neklikli na odkaz na dotazník). | |
Průměrná doba vyplňování: | 00.03:55 |
odpovědi & grafy segmentace závislosti zdroje dotazník citovat |
Úvodní informace zveřejněné respondentům
Dobrý den,
jsem studentkou 5. ročníku oboru Učitelství pro 1. st. ZŠ (na PedF UK) a tento dotazník bude součástí praktické části mé diplomové práce věnující se záporným číslům ve vztahu k žákům prvního stupně ZŠ. Dotazník je určen POUZE PRO UČITELE 1. STUPNĚ ZŠ! Dotazník je anonymní a obsahuje maximálně 8 otázek.
Předem děkuji za vyplnění.
Tereza Skálová
Odpovědi respondentů
1. Jaká je délka Vaší praxe?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
do 3 let | 46 | 45,1 % | 45,1 % |
16 a více let | 23 | 22,55 % | 22,55 % |
4 – 8 let | 20 | 19,61 % | 19,61 % |
9 – 15 let | 13 | 12,75 % | 12,75 % |
2. Jakou třídu 1. st. ZŠ jste již učil/a? (můžete vybrat více možností)
Povinná otázka, respondent musel zvolit alespoň některou z nabízených odpovědí (min. 1).
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
4 | 71 | 69,61 % | 69,61 % |
3 | 70 | 68,63 % | 68,63 % |
2 | 61 | 59,8 % | 59,8 % |
5 | 61 | 59,8 % | 59,8 % |
1 | 56 | 54,9 % | 54,9 % |
3. Učebnice jakého nakladatelství při výuce matematiky preferujete?
Povinná otázka, respondent musel zvolit jednu z nabízených odpovědí nebo napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
Alter | 25 | 24,51 % | 24,51 % |
Fraus (prof. Hejný) | 22 | 21,57 % | 21,57 % |
NOVÁ ŠKOLA, s. r. o. | 11 | 10,78 % | 10,78 % |
Prometheus | 9 | 8,82 % | 8,82 % |
SPN | 8 | 7,84 % | 7,84 % |
Nová škola Brno | 7 | 6,86 % | 6,86 % |
Fraus (Čtyřlístek) | 5 | 4,9 % | 4,9 % |
Didaktis | 4 | 3,92 % | 3,92 % |
Prodos | 4 | 3,92 % | 3,92 % |
Fortuna | 3 | 2,94 % | 2,94 % |
Studio 1+1 | 2 | 1,96 % | 1,96 % |
Učila jsem již dle Prodosu,Alteru a SPN. Nepreferuji však žádnou z nich. | 1 | 0,98 % | 0,98 % |
žádné | 1 | 0,98 % | 0,98 % |
4. Zařazujete záporná čísla na 1. st. ZŠ (početní operace, kde by se mohla objevit záporná čísla či počítání na číselné ose pod nulou)?
Povinná otázka, respondent se musel rozhodnout mezi odpověďmi „ano” a „ne”.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
ano | 57 | 55,88 % | 55,88 % |
ne | 45 | 44,12 % | 44,12 % |
5. Proč?
Nepovinná otázka, respondent mohl napsat odpověď vlastními slovy.
Aby je to nepletlo,maji co delat s kladnymi cisly Max.jsem jim to parkrat dala,abych videla,jak zareaguji-nekteri to znaji od starsich sourozencu
aby měly děti přehled, aby věděly, co to je, když je třeba 6°C pod nulou..
Aby pro děti pozdější přechod k záporným číslům jako takovým nebyl tak násilný
aby z těch dětí nevyrostli kriplové
Aby žáci měli představu o tom, že nulou čísla nekončí
Aby žáci získali představu, že existují i čísla menší než nula.
Ano, protože dětem záporná čísla nejsou neznámým pojmem. Učím metodou pana prof. Hejného, v které je propedeutika této problematiky dobře pojata v různých matematických prostředích. Děti je přijímají a dostávají zcela jiný rozhled přirozenou cestou.
Byla zařazena do povinných výstupů.
Děti se s takovými čísly setkávají v běžném životě. Je třeba jim vysvětlit, jejich využití.
Díky učebnicím pana prof. Hejného se v některých cvičeních se zápornými čísly děti seznámí, ale jen velmi okrajově, s dětmi toto učivo nerozšiřuji, jelikož se domnívám, že jsou "rádi", že zvládají početní operace od 0 do 10 000. (4. třída)
Dnešní děti mají problém s kladnými číslo, tak nevidím důvod zařazovat čísla záporná. Zmiňuji se o nich ve 4. a 5. ročníku, ale nezkouším je.
Hlavně v prvouce při seznámení s teplotou. V páté třídě pouze upozorňuji, že jsou i taková čísla.
chci
I v detskem svete se objevují cela čísla..teplota,dluhy,aj.
Je to dulezite pro budoucnost deti na SS
Jelikož se žáci stejnak na to ptají, tak proč toto téma nenaťuknout, když v budoucnu se budou tato čísla i tak učit. Ale dál bych s těmito čísly nepracovala, není to v mé kompetenci.
Ještě jsem neměla možnost tuto látku do výuky zařadit, protože učím teprve prvním rokem. Pokud však na to s žáky narazíme, nevidím důvod, abychom společně nemohli přijít na to, jak se se zápornými čísly počítá. Myslím, že s názornými pomůckami (číselná osa, teploměr) lze tuto látku zařadit.
kkk
Letos mam treti tridu a zatim mi to prijde pro ne moc slozite
letos učím 2.ročníka děti se s tímto tématem zatím nesetkaly. vím ale o matematice od Frause, kde jsou záporná čísla krokováním krásně vysvětlena
Matematika prof. Hejného se zápornými čísly pracuje - krokování.
Momentálně učím ve 2.ročníku, loni v 1.ročníku a tam záporná čísla nejsou. Nicméně jsem se s nimi setkala na semináři matematiky podle Frause a tam jsou záporná čísla moc pěkně vysvětlena a podána. Při setkání s nimi, použiju metodu z Frause.
Myslím si, že děti na prvním stupni by měly zvládnout především základní operace - sčítání, odčítání, násobení, dělení + základy geometrie. Se zápornými čísly se seznamujeme jen obecně - ukážeme si teploměr a hodnoty pod nulou. Nebo si to ukazujeme na praktickém příkladu - při povodních - úroveň hladiny.
Myslím, že je to pro děti hodně těžké a nedokáží si to řádně představit.
Nedovedu si představit, že dítě by se mělo naučit počítat se zápornými čísly až od šesté třídy. Vždyť v běžném životě se často setkáváme se zápornými čísly.
nejsou v švp
Nejsou v ŠVP naší školy.
Nemám s tím zkušenosti, 1. třídu jsem neučila
Nemáme je v ŠVP.
Nemáme v ŠVP
Není potřeba plést dětem hlavy. Někteří mají co dělat i s kladnými čísly.
Není to součástí učebnice,myslím si,že stačí,pokud se s tím žáci seznámí na vyšším stupni
Není to v učebních osnovách.
není zařazena do rvp
nerozumi tomu
nevím
nezařazujeme, protože je nemáme v tematických plánech pro 1.stupeň ZŠ
Nezařazuji cíleně (není v ŠVP), činnostně učená třída nemá při setkání se záporným číslem problém. Pracujeme s vizuální oporou -číselná osa. Představu o záporném čísle si žáci utvářejí při sledování venkovních teplot v zimě na stupnici lihového teploměru.
Nikdy mě to nenapadlo.
Občas k tomu žáci dojdou a zdá se mi vhodné jim říci, ze i pod nulou něco existuje.
objevují se v matematice nakladatelství Fraus a připadá mi to přirozené (např. stupně u teploměru v zimě apod.)
operace se zápornými čísly nejsou součástí učiva matematiky 1. stupně ZŠ
Podle RVP se žáci na 1. stupni pouze seznamují s pojmem záporné číslo. Mají jej zakreslit na číselnou osu. Velkou pomocí je pro ně model teploměru, na kterém jednoduše pochopí i početní operace jako zvětšení záporného čísla nebo zmenšení čísla. Ale řešení početních operací v učebních plánech nejsou.
Pokud se dostaneme k vhodnému tématu, plánované to nemám, vycházím z konkrétní situace
praxe - krokování podle Frause, měření teploty v zimě,....
Preferuji seznámení až v pozdější době
Pro děti je počítání pod nulu lákavé, zajímavé. Samozřejmě ho zvládají jen ty zdatnější, ale když na takový příklad narazíme, vždy ho někdo správně vypočítá.
Pro komplexní chápání čísel..., že se lze počítáním dostat i do mínusu (úlohy - chybí mi, dlužím...) ....
Propedeutika pro práci se záporným číslem na 2. stupni ZŠ.
protože by to nemuseli žáci pochopit, když my jsme se to učili až v 8.třídě
Protože děti pak nebudou překvapeni z toho, že nula není nejmenší číslo
Protože děti, které učím podle matematiky prof. Hejného, k záporným číslům dojdou sami, pomocí své zvědavosti. Neučím je záporná čísla, ale pokud chtějí, bavíme se o nich.
Protože je látky i tak dost, netřeba děti přetěžovat.
Protože jsou součástí běžného života (měření teploty, dluh) a děti s jejich přijetím nemají problém.
protože jsou součástí praxe- teplota, zadlužený člověk
Protože jsou součástí života, tak by se s nimi měly děti seznámit co nejdříve s přihlédnutím k jejich věku. Při správném vysvětlení nemají děti se zápornými čísly problém.
Protože mám ve třídě dost integrovaných dětí a učivo musím vybírat opravdu nejzákladnější.
Protože některé děti už mají o záporných číslech představu a já je nechci brzdit.
Protože nemáme čas, zabývat se něčím mimo plán. Když na ně ale narazíme, rozebíráme to velice podrobně, dětem existence čísel před nulou nezatajuji. :)
protože se na to okrajově dostanu během vyúky
Protože se s nimi mohou setkat i v běžném životě.
Protože to někdy vyplyne ze situace a žáci si musí uvědomit, že je "něco" i pod nulou.
Protože v rámci výuky podle prof. Hejná je to pro žáky zcela přirozené a žáci k tomu postupně sami dospějí
Protože žáci to znají, zajímá je to, takže pokud na záporná čísla ,,přijde řeč,, , tak nabídnu několik úloh a povídáme si o nich.
Protože žáci záporná čísla znají, ptají se na ně, tak je do výuky zařazuji.
Při vysvětlování teploty v přírodovědě. Tak nějak samozřejmě se dostaneme i k počítání do mínusu.
Přijde mi to pro děti méně srozumitelné. Avšak, letos učím poprvé matematiku podle profesora Hejného, kde na záporná čísla jistě narazíme, tak jsem zvědavá....
Samy tam vyplynou při situacích v krokování a není důvod se jim bránit. Děti je pochopí.
Se zápornými čísly se i malé děti setkávají v rámci dluhu u kamarádů. Není potřeba je nutit počítat v záporných číslech, ale uvědomovat si, co to vlastně v životě znamená číslo -2. Odezva od dětí je vždy kladná - mají pocit, že pochopily něco ze světa dospěláků, samy se zajímají , jak a co.
Učím na speciální škole, a zde to není možné
V 1. třídě jsem učila matematiku podle Prof. Hejného a při krokování jsme přirozeně přecházeli do záporných čísel
v druhé třídě žáci nezvládají skoro ani počítání s čísly kladnými
V učebnicích se s tím nesetkávám, není obsahem ŠVP...
Vyžaduje to ŠVP + učebnice.
Z logiky věci, seznámení s problematikou, zájem žáků...
Zařazuji je jen okrajově, například na příkladu s penězi. A jen proto,aby měli děti přehled, že něco takového existuje.
Zmátlo by je to.
Žák má vlastní zkušnosti se zápornými čísly z vlastního života, např. mráz v zimě. Takže není problém těchto znalostí využít i během matematiky. Žák si ve velmi nízém ěku může vytvořit schéma, které bude i dále využívat.
6. Kde se mohou žáci v běžném životě se zápornými čísly setkat? (Kde se setkáváme se zápornými čísly?)
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
.
...
Banální otázka .. třeba teplota ? Tahle otázka není zrovna nejvhodnější do dotazníku pro učitele.
Bankovnictví, dluhy, teplota
banky, dluhy, čas.osy
Běžně se s nimi moc nesetká
Desková hra - (To je život)
Dluhy
Dluhy
dluhy
dluhy
Dluhy,
FG - deficit rodinného rozpočtu
Finance
Finance (konto, dluhy), výtah, teploměr
finanční matematika
hlavně teploměr - venkovní teplota, kterou denně ve škole zapisujeme
joikm
když si jdou něco koupit a chybí jim určitý počet peněz?
kniha
Měření teploty Grafy.....
měření teploty
měření teploty - stupně Celsia
Měření teploty v zimě, různé počítačové hry, kde je třeba něco nakupovat a prodávat,
měření teploty, bankovní operace
Měření teploty, dlužné částky, patra ve vysokých domech.
měření teploty, finančnictví,
měření teploty, placení v obchodě
měření venkovní teploty
Měření venkovní teploty, výtah, dluhy.
na 2.stupni zš
Na teploměrech,
Na teploměru
Na teploměru (venkovní, na spotřebičích - např. lednička, mrazák)
Na teploměru, půjčování peněz.
Na teploměru.
Na teploměru.
Napada me jedine ucet v bance:-)
napadá mě konto rodiče v mínusu
napdá mě bankovní účet v mínusu
Např. počasí.
Např. při měření teplot.... s tím jsou žáci seznámení.
např. při nákupu zboží
Například na teploměru v zimě.
Nejběžněji na teploměru, bankovní účet, státní rozpočet.
Nejčastěji se s nimi setkávají děti v rámci drobných dluhů, které vznikají třeba na výletech. Někdy se nedostává určitý počet bonbónů při rozdávání ve třídě.
Netuším
nevím
Nevím.
Npříklad při nakupování.
obchod
podlaží v budově (podzemní garáže, sklep v domě), teplota, dluhy
prave ze nikde
Při měření venkovní teploty, finanční gramotnosti, očíslování pater ve výtahu atd.
při nákupu, když máme dluhy....
při práci s penězi
při půjčkách
Stupnice teploměru
Teploměr
teploměr
teploměr
teploměr
Teplomer v zime
Teploměr, nadmořská výška, dluhy (vyjádření dlužné částky), stupně,...
teploměr, nákup dražší věci než mám prostředky
teploměr, patra, dluhy
teploměr, peníze (kolik mi chybí, kolik jsem v mínusu)
Teploměr, schody do sklepa, dluhy, historie (léta před Kristem, léta, kdy byli oni sami "na houbách"),...
teploměr, sport
Teploměr, výtah
teploměr, výtah (podzemní garáže), schody do sklepa
teplota
Teplota na teploměru (nejčastěji), kolik ti chybí peněz (někteří to používají)
teplota na teploměru, hladina řeky,...
Teplota ovzduší - teploměr - mrazy, finance - utratím víc než mám - dluhy.
teplota, dluhy
Teplota, dluhy.
teplota, finance,...
Teplota.
Teplota.
Třeba teploměr, účty, vyúčtování služeb.......
u teploměru, peněz - dluhy
u teploty, při peněžních transakcích
účet u banky
Urcovani teploty,
uvedla jsem v předchozí otázce- dále při bodovém hodnocení,kde se body také odčtají
v bance na svém účtě, při půjčování peněz, na teploměru, propast je v metrech pod mořem
v bankovnictví
V běžném životě se setkáváme se zápornými čísly minimálně.Např.pokud můžu jít ve výběru peněz do mínusu
V matematice, nebo na bankovních účtech
V matice
V obchodě, bance...
V současné době je to možný způsob čerpání peněz na účtech, čerpání do mínusu :-)
V účetnictví
V zaměstnání
ve financích
viz odpověď 5
Viz ot.5
všude
všude
Vysvětluji jim záporná čísla na teplotě. Když je pod nulou, tak mrzne, když nad nulou, nemrzne.
Výtah, teploměr, dluhy
7. Ve kterém ročníku ZŠ, dle Vašeho názoru, by se měla zavádět záporná čísla?
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
Odpověď | Počet | Lokálně % | Globálně % |
---|---|---|---|
6 | 8 | 7,84 % | 7,84 % |
5 | 8 | 7,84 % | 7,84 % |
4 | 7 | 6,86 % | 6,86 % |
3 | 4 | 3,92 % | 3,92 % |
V šestém. | 2 | 1,96 % | 1,96 % |
v 6. ročníku | 2 | 1,96 % | 1,96 % |
Začínat se s nimi může kdykoliv (dají se obejít, zakrýt), ale se zápornými čísly přímo bych pracovala až se staršími dětmi - 4.-5. třída | 1 | 0,98 % | 0,98 % |
Hned v první třídě | 1 | 0,98 % | 0,98 % |
nejsem si jistá | 1 | 0,98 % | 0,98 % |
ve druhém | 1 | 0,98 % | 0,98 % |
ostatní odpovědi | 67 | 65,69 % | 65,69 % |
8. Jak byste své žáky seznámil/a se zápornými čísly? (Na čem byste žákům záporná čísla ukázal/a?)
Povinná otázka, respondent musel napsat odpověď vlastními slovy.
-
asi číselná osa
Asi formou krokování (prostředí z matematiky od nakladatelství Fraus - metoda prof. Hejného) a ukázkou na číselné ose.
Běžně při měření teploty v zimě už ve 2. ročníku zapisujeme záporné hodnoty. Osvědčil se krokovací pás, kde děti přirozeně přijmou existenci čísel před nulou a příklad si napočítají (nakrokují). Nulu ve 2. ročníku nezavádíme jako začátek krokovacího pásu, ale zůstává několik polí volných, čímž děti přirozeně přijímají, že před nulou ještě nějaká čísla jsou. Pojmenovávají se až později anebo si je žáci pojmenovávají navzájem.
Bily a cerny (tohle nema byt rasisticke) vojacci jdou do hodpody na vino no a vzdycky dva vylezou a poperou se (bily s cernym) no a pak kolik jich tam zustane tolik to je (bily jsou minus a cerni plus)
Ciselna osa
číselná osa
Číselná osa se zápornými čísly, teploměr.
číselná osa, peníze, nákup
Číselná osa, teploměr
Číselná osa, teploměr.
číselné osa
dle metru metody Hejného
Jako ideální příklad mi právě přijde měření teploty. Nejprve kladné hodnoty a v zimních měsících záporné hodnoty, jako názorná ukázka, ale i zavedení. Případně je vhodná i číselná osa.
jkkkm
kapesné, půjčka...
Klasické početní úkony
krokovací pás, číselná osa
krokování, schody, teploměr
Měření teploty, dluhy, jízda výtahem.
na číselné ose
na číselné ose
Na číselné ose
na číselné ose
na číselné ose
na číselné ose, na teploměru
na konte jejich rodicu
Na krokování, schodování, číselná osa
Na měření teploty a půjčování peněz.
na ose
na ose
Na ose
Na ose
Na ose.
Na penězích
na penězích (dluh)
na praktickém příkladě
Na stupnici demonstračního teploměru.
Na teploěru, ale také na příkladech s penězi. Když si člověk půjčí peníze a má dluh, tak je také v mínusu.
na teploměru
na teploměru
Na teploměru
Na teploměru - venkovním.
na teploměru a na číselné ose
Na teploměru, číselné ose
na teploměru, číselné ose, počítali bychom úlohy s výtahem do podzemí
na teploměru, na krokovačce
Na teploměru, na ose.
Na teploměru.
na teplotě
na venkovní teplotě
Na výtahu nebo na teploměru
Na základě manipulace s penězi a následném zapsání příjmů a výdajů.
Na zrealizovaných situacích, které jsem uvedla v předchozí otázce
nad tělesem Z
např. teploměr
nejdříve na patrech
nevím
nevím
osa
Peníze
Penize a ,nakupovani'-at uz papirove nebo realne
podle osy
pomocí financí
použila bych zřejmě krokovadlo od Frause
Používám venkovní teploměr
problematika půjček
proto
příjmy a výdaje
Půjčování peněz
Snažila bych se jim záporná čísla přiblížit na něčem, co z běžného života znají, s čím se mohou setkat. Třeba právě na tom teploměru venkovním. A to v době, kdy by byla opravdu zima a mrzlo by.
tabule
Tabulky, měřidla,
teploměr
teploměr
teploměr
Teploměr
teploměr
teploměr nebo číselná osa
teploměr, číselná osa
Teploměr, číselná osa, schody, krokování
teploměr, krokoměr
teploměr, krokování
Teploměr, také bych využila prostředí Krokování
Teplomer,ucet z banky
Teploměr.
Teplota
teplota (mráz)
Teplota, dluhy.
třeba ta teplota
U Frause funguje výborně systém krokování, kde se děti dostanou do mínusu bez potíží aniž by nad tím zaváhaly. Občas pomáhá právě představa dluhu, kolik musí vrátit atd.
ukázala bych ji na krokovadle dle Frause
Ukázala bych jim je na teploměru, protože tam se s nimi mohou setkat.
Ukazujeme si je při krokování, při určování počasí v zimě - na teploměru apod.
Určitě na teploměru a na penězích (půjčky).
Viz otázka na zkušenosti dětí se zápornými čísly; začala bych těmi co nejvice ilustrativními (teploměr, schody do sklepa)
Viz. odpověď 6
využívámě prpstředí krokování, kde žáci sami dospějí k tomu, že existují i čísla menší než nula
Zatím se mi osvědčuje právě nakupování v nižších ročnících. Vzhledem k věku žáků se zápornými čísly nezabýváme podrobněji. Jedná spíše o orientační seznámení žáků s tím, že "něco takového existuje".
Zkusila bych pomoci teplomeru na urcovani venkovni teploty
Citace
Výsledky průzkumu podléhají licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko
Poznámky:
1) Globální procenta se počítají s ohledem na celkový počet respondentů, lokální četnost bere potaz pouze respondenty, kteří danou otázku zodpověděli.
2) U otázek typu "seznam - alespoň jedna" si mohli respondenti zvolit více odpovědí, proto součet procent u jednotlivých odpovědí nemusí dát dohromady 100 %
3) Na povinnou otázku musí respondent zodpovědět pouze v případě, kdy mu je zobrazena. Dotazník může obsahovat skoky mezi otázkami, takže lze na základě určitých odpovědí některé otázky přeskakovat.
4) Tato funkce je zatím v testovacím stadiu a je určena spíše pro zábavu - mějte na paměti, že může zobrazovat i nesmysly. V tomto momentě probíhá pouze automatická analýza dvojic výroků, zavislosti kombinací výroků můžete zatím sledovat pouze prostřednictvím funkce zjišťování závislostí odpovědí.